shaft Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Hej! Jag köper mycket begagnad och äldre vinyl mestadels jazz på Blue Note, Prestige, New Jazz etc men även mer loppisbetonade köp kommer in i hemmet. Som alla förstår så kommer skivorna in i hemmet i olika grad av smutsighet. Damm på ytan på skivan kan torkas bort men är skivpåsen t.ex av papper så kommer det onkeligen ner en del smuts/papersrester som sitter fast i spåren efter t.ex 50 år. För att inte tala om damm, smuts och mögel. Många skivor blir lite bättre med avspelning och jag tillhör inte dem somtror att man "bränner fast" smuts genom spelning. Vissa partiklar man kan peta bort försiktigt eller helt enkelt spela bort. Hör jag missljud tittar jag ofta med en lupp för att se vart problemet ligger. Det är inte alltid en rolig syn med allt ovälkommet som ligger (fast) i spåren. De skivor som jag köper vill jag helst lyssna på såklart och jag köper inte skivor med repor som hörs (ytlig repa som inte hörs är ok). Jag är en rätt erfarne skivköpare och har ganska bra kläm på om en repa kommer att höras vid avspelning på äldre skivor. Nya LP (läs 80/90-tal) är känsligare i min erfarenhet. Ingen skivtvätt kan rätta till mekaniska skador på vinylen - jag är medveten om det. Jag har länge funderat på att skaffa en skivtvätt av något slag men frugan tycker att vi behöver en skivtvätt lika mycket som "bananflugor" - mycket p.g.a platsproblem för vi är trångbodda. Jag har gjort en del research på nätet och sett (och hört!) en del tvättar i action som Clearaudio, VPI, Audio Desk. Högst på min önskelista just nu är Audio Desken men det är en del flis och alternativet att bygga en egen ultraljudstvätt hägrar även det. Loricraft verkar rätt smutt också. Jag vet att vissa av Er undviker äldre begagnad vinyl pga missljud och slitage men jag gillar verkligen original och äldre pressningar. Jag är inte manisk på några knäpp men målsättningen är att få vinylerna så rena som det går och spela sin fulla potential. Kanske går det att rädda några som jag undviker att spela idag pga knaster? Vad har Ni för erfarenheter kära forummedlemmar? Har ni bytt modell och märke och var det egentligen skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Hej! Jag köper mycket begagnad och äldre vinyl mestadels jazz på Blue Note, Prestige, New Jazz etc men även mer loppisbetonade köp kommer in i hemmet. Som alla förstår så kommer skivorna in i hemmet i olika grad av smutsighet. Damm på ytan på skivan kan torkas bort men är skivpåsen t.ex av papper så kommer det onkeligen ner en del smuts/papersrester som sitter fast i spåren efter t.ex 50 år. För att inte tala om damm, smuts och mögel. Många skivor blir lite bättre med avspelning och jag tillhör inte dem somtror att man "bränner fast" smuts genom spelning. Vissa partiklar man kan peta bort försiktigt eller helt enkelt spela bort. Hör jag missljud tittar jag ofta med en lupp för att se vart problemet ligger. Det är inte alltid en rolig syn med allt ovälkommet som ligger (fast) i spåren. De skivor som jag köper vill jag helst lyssna på såklart och jag köper inte skivor med repor som hörs (ytlig repa som inte hörs är ok). Jag är en rätt erfarne skivköpare och har ganska bra kläm på om en repa kommer att höras vid avspelning på äldre skivor. Nya LP (läs 80/90-tal) är känsligare i min erfarenhet. Ingen skivtvätt kan rätta till mekaniska skador på vinylen - jag är medveten om det. Jag har länge funderat på att skaffa en skivtvätt av något slag men frugan tycker att vi behöver en skivtvätt lika mycket som "bananflugor" - mycket p.g.a platsproblem för vi är trångbodda. Jag har gjort en del research på nätet och sett (och hört!) en del tvättar i action som Clearaudio, VPI, Audio Desk. Högst på min önskelista just nu är Audio Desken men det är en del flis och alternativet att bygga en egen ultraljudstvätt hägrar även det. Loricraft verkar rätt smutt också. Jag vet att vissa av Er undviker äldre begagnad vinyl pga missljud och slitage men jag gillar verkligen original och äldre pressningar. Jag är inte manisk på några knäpp men målsättningen är att få vinylerna så rena som det går och spela sin fulla potential. Kanske går det att rädda några som jag undviker att spela idag pga knaster? Vad har Ni för erfarenheter kära forummedlemmar? Har ni bytt modell och märke och var det egentligen skillnad. Audio Desk är utan tvekan "state of the art" om man har många skivor och tvättar regelbundet. Fördelar: Tvättar skivor på båda sidorna samtidigt. Inget slask med vatten eller vätskor. (Håller sig i behållaren) Kör både mekaniskt och med någon form av ultraljud. Skivorna blir rena. Torkar skivan med fläkt. Hela processen automatisk. Tar förhållande liten plats då formatet är på högkant. Nackdelar: Om man inte lägger något över öppningen så dunstar vattnet/vätskan ganska snabbt. Något högljudd vid torkning. Kan ibland av mig upplevas som något långsam, men har ingen egentlig jämförelse. Dyr i inköp och tvättborstar. Slutsats är mycket nöjd! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted July 12, 2013 Author Share Posted July 12, 2013 Audio Desk är utan tvekan "state of the art" om man har många skivor och tvättar regelbundet. Fördelar: Tvättar skivor på båda sidorna samtidigt. Inget slask med vatten eller vätskor. (Håller sig i behållaren) Kör både mekaniskt och med någon form av ultraljud. Skivorna blir rena. Torkar skivan med fläkt. Hela processen automatisk. Tar förhållande liten plats då formatet är på högkant. Nackdelar: Om man inte lägger något över öppningen så dunstar vattnet/vätskan ganska snabbt. Något högljudd vid torkning. Kan ibland av mig upplevas som något långsam, men har ingen egentlig jämförelse. Dyr i inköp och tvättborstar. Slutsats är mycket nöjd! Calm Tack Calm! När vet du att tvättborstarna behöver bytas?? Jag har även fått för mig att det är mer ultraljudet än tvättborstarna som gör jobbet. Kommentar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted July 12, 2013 Share Posted July 12, 2013 Tack Calm! När vet du att tvättborstarna behöver bytas?? Jag har även fått för mig att det är mer ultraljudet än tvättborstarna som gör jobbet. Kommentar? Jag tror inte att tvätten fungerar utan borstarna och dessa kan man nog se när det är dags att byta. Man kan lätt demontera dem och tvätta dem med diskmedel och rent vatten. Borstarna ser exakt ut som de små minirollers som finns på marknaden. Samma fästen genom att en ten trycks genom två plastbussningar. Jag har inte letat så intensivt men föreställer mig att de kan finnas i måleributiker med god sortering och då kosta några tior styck. Vi pratar om 4 st. Rotationen av både skivan och borstarna sker genom små kugghjul i plast. Så jag skulle inte rekommendera att bara lita på ultraljudet, effekten av det syns ju inte. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Vad har Ni för erfarenheter kära forummedlemmar? Har ni bytt modell och märke och var det egentligen skillnad. Instämmer med calm. Jag hade en Okki Nokki tidigare. Skillnaderna är att man slipper stå vid den hela tiden, mindre slabbande och mindre buller. Innan dess hade jag en Knosti. Skillnaden mot den är avgrundsdjup, både vad gäller handhavande och tvättresultat. Processen med Audio Desk är att man ställer i skivan och trycker på en knapp så körs hela programmet automatiskt. Skivor som är tjockare än 140g har dock en tendens att ej vilja starta automatiskt, så man får knuffa till dem lite. Det är också vanligt att spolarna ej roterar kontinuerligt utan mer sporadiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 När vet du att tvättborstarna behöver bytas?? De blir skitiga! Jag har två set så jag ska testa tvätta ett set i tvättmaskin. Tror det ska funka bra. Jag har även fått för mig att det är mer ultraljudet än tvättborstarna som gör jobbet. Kommentar? Ja, men borstarna och vätskan är ju bra på att transportera bort smuts från LPn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Efter att först ha fyllt på behållaren med rengöringsvätska så tvättar min Clearaudio Double Matrix skivan på båda sidorna samtidigt. Därefter så sätter jag igång sugen som suger upp all smuts och damm och det hamnar i en behållare som kan rengöras efter behov. Båda momenten kan göras med- och moturs och rent blir det. En skivtvätt är en del i min hobby även om jag ibland kan tycka att det är en process som inte är rolig varje gång och låter ganska högt gör den när sugen sätts igång, men det är det ända negativa jag har att säga om den, jo, den tar plats också. Lycka till i jakten på en bra skivtvätt och ha en trevlig sommar! /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted July 13, 2013 Share Posted July 13, 2013 Jag har två set så jag ska testa tvätta ett set i tvättmaskin. Tror det ska funka bra. Det funkar fint att tvätta i tvättmaskin med lite tvättpulver, men lägg dom i en sådär påse för bygelbehåar! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted July 15, 2013 Author Share Posted July 15, 2013 Tack för alla svar! JA det är skivtvättdrömmar som går nu i semestern. Våta drömmar helt klart ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Musicus Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 (edited) Jeg hadde mye det samme handle mönsteret som deg på vinyl og en tvätt var obligatorisk och en nödvendig investering, bytte av innercover etter tvätt och man har en "ny" skiva mange år fremover, den dagen man er tilbake på vinylen så skal en ny tvätt inn, noe mange synes å glemme er at even nya skivor behövs tvättas, mycket skit kvar etter pressningen mm... Jag hadde denne Nitty Gritty Pro Mod 1 tvättar båda sidorna, enkelt og komfortabelt, passade mig utmerkt... mvh Edited July 16, 2013 by Musicus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Jag har en tvätt med "dammsugare" av den allra enklaste varianten där man får lägga på tvättvätska manuellt, rotera med borste manuellt, lägga på skivan på skivtvätten, starta "dammsugaren" och rotera skivan för hand. Billig lösning som är lite omständig men som funkar utmärkt. Dammsugaren suger upp tvättvätska med smuts på ett bra sätt. Alternativet skulle kunna vara en maskin med ultraljud. Skall jag byta upp mig blir det nog en ultraljudstvätt som är helautomatisk. Den manuella jag har är lite tidsödande och låter som en stucken gris. Fler än 10 skivor per gång orkar man inte köra. Det finns en ultraljudstvätt som är kompakt där man ställer ner skivan på högkant. Ackkelis, i Göteborg, har den vet jag. Jag tvättar även nya skivor och märker att det blir en klar förbättring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomano58 Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Jag har en tvätt med "dammsugare" av den allra enklaste varianten där man får lägga på tvättvätska manuellt, rotera med borste manuellt, lägga på skivan på skivtvätten, starta "dammsugaren" och rotera skivan för hand. Billig lösning som är lite omständig men som funkar utmärkt. Dammsugaren suger upp tvättvätska med smuts på ett bra sätt. Alternativet skulle kunna vara en maskin med ultraljud. Skall jag byta upp mig blir det nog en ultraljudstvätt som är helautomatisk. Den manuella jag har är lite tidsödande och låter som en stucken gris. Fler än 10 skivor per gång orkar man inte köra. Det finns en ultraljudstvätt som är kompakt där man ställer ner skivan på högkant. Ackkelis, i Göteborg, har den vet jag. Jag tvättar även nya skivor och märker att det blir en klar förbättring. Nya skivor bör tvättas då de ofta har en beläggning kvar från pressningen. Ang. ultraljudstvätten så är den varken tyst (enligt andra, har ej hört den själv) eller snabb (ca 5 min för en skiva) men bekväm. Vid tvätt med ultraljud skall objektet ligga still i baljan eller som med denna (och andra ultraljudstvättar för skivor) rotera mycket långsamt. Roterar det för fort så gör ultraljudet ingen nytta. Men 22 kkr för en tvättmaskin... det kan man köpa ett ansenligt antal skivor för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 Nya skivor bör tvättas då de ofta har en beläggning kvar från pressningen. Ang. ultraljudstvätten så är den varken tyst (enligt andra, har ej hört den själv) eller snabb (ca 5 min för en skiva) men bekväm. Vid tvätt med ultraljud skall objektet ligga still i baljan eller som med denna (och andra ultraljudstvättar för skivor) rotera mycket långsamt. Roterar det för fort så gör ultraljudet ingen nytta. Men 22 kkr för en tvättmaskin... det kan man köpa ett ansenligt antal skivor för. Visst är det så att att Audio Desk är svindyr i inköp och förutsätter säkert att man tvättar för glatta livet om det skall gå ihop sig ekonomiskt. Men om man skall köpa en skivtvätt och inte bekymra sig sen så är det säkert en av de som i långa loppet ändå blir billigast. Lite som att välja en Rolls-Roys som första och sista bil och ha den resten av livet. Kunde vara något att räkna på jämfört med att byta bil var tredje år. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted August 13, 2013 Share Posted August 13, 2013 När jag återgick till vinylen för ett år sedan så kom jag fram till att en skivtvätt är en nödvändighet. Vill man spela begagnade skivor utan att tvätta dem? Det blev en AudioDesk och jag är mycket nöjd med den. Visserligen dyr men min tanke var att det nog inte hade blivit så mycket tvättande i längden med en krånglig skivtvätt som man skall ta fram, fylla på vätska och gå igenom de olika stadierna i tvätten. Min AudioDesk står ständigt beredd och är det bara att sätta i skivan och trycka på knappen. Priset är den största nackdelen men jag betalde mindre än 22 tkr för min. Calm skriver att det "förutsätter säkert att man tvättar för glatta livet om det skall gå ihop sig ekonomiskt". När har hifi gått ihop sig ekonomiskt? Vad kostar de MSB som just nu är så populära och går det ihop sig ekonomiskt? Om man skall hitta ekonomiska argument skulle det kunna vara att en dyrare pickup kostar ungefär lika mycket som skivtvätten men med rena skivor så blir slitaget mindre. Spela skivor av glatta livet så går det ihop sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 När jag återgick till vinylen för ett år sedan så kom jag fram till att en skivtvätt är en nödvändighet. Vill man spela begagnade skivor utan att tvätta dem? Det blev en AudioDesk och jag är mycket nöjd med den. Visserligen dyr men min tanke var att det nog inte hade blivit så mycket tvättande i längden med en krånglig skivtvätt som man skall ta fram, fylla på vätska och gå igenom de olika stadierna i tvätten. Min AudioDesk står ständigt beredd och är det bara att sätta i skivan och trycka på knappen. Priset är den största nackdelen men jag betalde mindre än 22 tkr för min. Calm skriver att det "förutsätter säkert att man tvättar för glatta livet om det skall gå ihop sig ekonomiskt". När har hifi gått ihop sig ekonomiskt? Vad kostar de MSB som just nu är så populära och går det ihop sig ekonomiskt? Om man skall hitta ekonomiska argument skulle det kunna vara att en dyrare pickup kostar ungefär lika mycket som skivtvätten men med rena skivor så blir slitaget mindre. Spela skivor av glatta livet så går det ihop sig! Du har helt rätt! När har hifi gått ihop sig ekonomiskt? Aldrig så vitt jag kan minnas och så är det med de flesta hobbies. Relativt ca 20 kkr för en skivtvätt får man inte mycket kablar t.ex. Relativt MSB kan man möjligen nå en tredjedel av Analoga instegsmodellen, till kostnaden av en Audio Desk. Livet handlar på något sätt om prioriteringar. Avstår man ett paket cigg om dagen så är man hemma. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Musicus Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 När jag återgick till vinylen för ett år sedan så kom jag fram till att en skivtvätt är en nödvändighet. Vill man spela begagnade skivor utan att tvätta dem? Det blev en AudioDesk och jag är mycket nöjd med den. Visserligen dyr men min tanke var att det nog inte hade blivit så mycket tvättande i längden med en krånglig skivtvätt som man skall ta fram, fylla på vätska och gå igenom de olika stadierna i tvätten. Min AudioDesk står ständigt beredd och är det bara att sätta i skivan och trycka på knappen. Veldig godt poeng! det var faktisk ett av mine også för mitt tidigare valg, at den ser nogon lunda bra ut så den kan stå fremme och va beredd, inte en massa handterande före användning grattis med ny tvätt ... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted August 14, 2013 Share Posted August 14, 2013 Du har helt rätt! När har hifi gått ihop sig ekonomiskt? Aldrig så vitt jag kan minnas och så är det med de flesta hobbies. Relativt ca 20 kkr för en skivtvätt får man inte mycket kablar t.ex. Relativt MSB kan man möjligen nå en tredjedel av Analoga instegsmodellen, till kostnaden av en Audio Desk. Livet handlar på något sätt om prioriteringar. Avstår man ett paket cigg om dagen så är man hemma. Calm Precis! Ett paket cigg om dagen i ett år motsvararar ungefär en Audiodesk. Jag slutade röka 2005 och skulle kunna sätta upp åtta Audiodesk på rad. Då går det snabbt att tvätta många skivor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Jag beställde en VPI HW-17 för snart ett år sedan... Svar från VPI: Dear XXXXXXX, We have had major supply issues with the 17 and 27 cleaning machine. The company that makes the pump that goes into the unit went out of business and we have been trying to find a quality and reasonable replacement. As soon as we have pumps we can start producing both units again. Sorry about the issues, we are working to get these units out as fast as we can again. Thanks! Mat Läser just nu upp mig på KLAUDiO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted September 14, 2013 Share Posted September 14, 2013 Läser just nu upp mig på KLAUDiO Den såg mycket intressant ut. Tack för tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts