Jump to content

Hemlån av Hypex nc400 slutsteg


Georg

Recommended Posts

Eftersom jag efter att ha byggt några slutsteg baserade på Hypex NC400 moduler fått många frågor angående hur dom låter och diverse så har jag nu fått ett nybyggt stereo-slutsteg på hyllan.

Då kom jag på iden att om detta ex skulle kunna ta en tur runt hos dom som vill prova på och lyssna på hur hypex nya moduler låter.

så iden är alltså att skicka runt detta slutsteg till nyfikna och i så fall blir kostnaden för detta endast frakten för att skicka vidare steget till nästa i listan som vill låna hem!

IMAG0154.jpg

Jag skall till Göteborg under morgondagen så om det skulle finnas någon där som är nyfiken så kan vi börja där!

Slusteget har endast balanserade lågnivåingångar men jag kan skicka med en enkel adapterkabel till rca.( dock av billigare kvalitet) .

MVH Georg H Åmål :shy:

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite nyfiken faktiskt. nCore är ju det senaste från Hypex och det snackas en del om det på nätet har jag sett.

Jag har tidigare byggt med Hypex UCD2k (switchad och traditionell nätdel) och UCD700HG, diverse Icepowermoduler, Anaview tre olika och Abletec två olika.

Det vore lite kul att göra jämförelsen nCore gentemot Pass Son of Zen som jag spelar på idag.

Spelar på horn med känslighet på ca 101 dB och bor nära Kungälv.

Edited by Grottmannen
Link to comment
Share on other sites

Jag kan höra av mig nästa gång jag ska till Göteborg! Det kan bli aktuellt med transport så snart som till helgen.

Dotter med familj ska troligen ner till liseberg på lördag. :icon_smile_cool:

Så jag skulle kunna skicka med steget då!

Du kan ju höra av dig med kontaktuppgifter om det skulle vara av intresse! :Thinking:

MVH Georg H Åmål

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag provlyssnat steget. Jag gör utvärderingar på låg volym mestadels. På så högkänsliga högtalare som hornen här så tappar man mikrodynamik med Hypexen. Cymbaler klingar t.ex inte ut som de ska, man hör inte detaljer som när man tar i en sträng osv. Jag jämförde med ett annat klass D steg som jag har tillgängligt, det är bryggkopplade Abletec ALC0240 i det. (Numera Anaview, Patrik Boström alltså) http://www.profusionplc.com/pro/gex/pcatdt...no=ALC0240-2300

Anaviewsteget lät markant bättre med mer mikrodynamik och framför allt mycket mer levande. Jag kopplade också upp stegen mot oscilloskopet, utan signal. Det ser helt normalt ut i båda, en sinus på ca 400 kHz i båda, 0,3 volt i Anaview och 0,2 i Hypex. Det ser alltså teoretiskt sämre ut från Anaview, men en mildare filtrering av bärvågen kan ju vara av godo för ljudet möjligen. Anaviewsteget går förresten mycket kallare än Hypex.

Men Pass Son of Zen klarade sig bäst även den här gången.

Återigen, det här är vad jag upplevde med 101 dB känslighet. Det här steget vill troligen ha en trögare last så att det får något mer att jobba med. Det går ju knappt på tomgång här.

Tack Georg för att jag fick testa. Hypexen har nu åkt till Orust för vidare test! :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag provlyssnat steget. Jag gör utvärderingar på låg volym mestadels. På så högkänsliga högtalare som hornen här så tappar man mikrodynamik med Hypexen. Cymbaler klingar t.ex inte ut som de ska, man hör inte detaljer som när man tar i en sträng osv. Jag jämförde med ett annat klass D steg som jag har tillgängligt, det är bryggkopplade Abletec ALC0240 i det. (Numera Anaview, Patrik Boström alltså) http://www.profusionplc.com/pro/gex/pcatdt...no=ALC0240-2300

Anaviewsteget lät markant bättre med mer mikrodynamik och framför allt mycket mer levande. Jag kopplade också upp stegen mot oscilloskopet, utan signal. Det ser helt normalt ut i båda, en sinus på ca 400 kHz i båda, 0,3 volt i Anaview och 0,2 i Hypex. Det ser alltså teoretiskt sämre ut från Anaview, men en mildare filtrering av bärvågen kan ju vara av godo för ljudet möjligen. Anaviewsteget går förresten mycket kallare än Hypex.

Men Pass Son of Zen klarade sig bäst även den här gången.

Återigen, det här är vad jag upplevde med 101 dB känslighet. Det här steget vill troligen ha en trögare last så att det får något mer att jobba med. Det går ju knappt på tomgång här.

Tack Georg för att jag fick testa. Hypexen har nu åkt till Orust för vidare test! :)

Mycket intressant, mina lyssningsintryck av mina nCores stämmer väldigt väl med vad du skriver. Mina Evolution Acoustics har 87 db känslighet.

Edited by LarsS
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 3 weeks later...
Hur upplever du dem själv Mangew?

Ska jag vara ärlig så lyssnar jag extremt lite på min anläggnings just nu. Sommarhalvåret ägnar jag mest åt annat och nu i vinter har jag inte riktigt kommit igång och dammat av den.

Men de få gånger den är på är jag nöjd, det är inget fel alls på ljudet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Det var jag. Inte ångrat en sekund :)

ncore verkar vara heta i Norge nu. De har fattat grejen. Anaview är inte lika transparanta enligt flera norska jämförelser jag läst det senaste.

Sen blir det ju fler och fler tillverkare som kör ncore internt, nu senast Trinnov.

Vet att Georg sålt till studios. Där är ncore poppis.

Link to comment
Share on other sites

Ja, rätt så mycket, i min anläggning.

NCore är väldigt väligt transparant, så för många låter det inte bra till att börja med, för att andra problem i anläggningen kommer fram.

Vill du grunda dessa påstående på något sätt? Edited by sprudel
Link to comment
Share on other sites

Smaken är olika, jag har inte lyssnat på hypex men å andra sidan har mina preferenser i rörträsket. Vad jag skulle komma till är en stilla undran. Om något inte låter bra i början och man vänjer sig vid det, är det ett bra betyg? Om något låter bra från början men att man i längden tröttnar, då är ju det dåligt. I min värld ska ju en förbättring vara både vid själva bytet, dvs omedelbar belöning och hålla över tid. Jag hoppas att du menade så.

Iofs kan ju skor sitta illa men med tiden bli bättre o bättre. Men om jag köper skor vill jag nog att de ska sitta riktigt fint från början och sedan bli bättre o bättre.

Link to comment
Share on other sites

I min värld ska ju en förbättring vara både vid själva bytet, dvs omedelbar belöning och hålla över tid. Jag hoppas att du menade så.

Iofs kan ju skor sitta illa men med tiden bli bättre o bättre.

"I min värld" är ett viktig påpekande. I stora huvuddrag kan man sammanfatta beteenden som rör det du är inne på i fyra grupper hos människor, en del säger det räcker med tre. Tester som görs i i samband med anställningsintervjuer och mönstring bygger alla på dessa även om de kan se lite annorlunda ut. De har inget att göra med intelligenstest att göra. Det är något annat.

Syftet är att försöka hitta någon form av personlighet som kan användas som underlag i diskussion men också säkerställa att man har olika personligheter i en grupp, alltså undvika "kaka söker maka". Uttryck och benämningar som entreptenöranda, supersocial, bokhållartyp, riskbenägen, ordningsmänniska, festprisse, otålig är benämningar som i viss mån kan härledas i sådana tester. Den här typen av kunskap används också när man vill rikta kommunikation och budskap om t ex politik, varor och tjänster. Dels för attrahera men också för att inte skrämma bort...

Vart vill jag komma med detta? Jo, att vi reagerar väldigt olika. Några exempel (lite överdrivna för att bli mer tydligt):

"Entreprenörstypen": Söker ständiga förändringar. Blir uttråkad snabbt. Vill ha nytt. Är snabb att anamma nyheter även om de i någon objektiv mening faktiskt inte är bättre. Hen lägger in värden som inte finns. Kan snabbt byta fot och bli oerhört engagerad men tappa engagemanget lika snabbt om det kommer upp något ännu roligare. Riskbenägen.

"Bokhållartypen": Känner trygghet i det bestående. Ändringar görs med försiktighet och accepteras inte om hen inte upplever dem på riktigt. Söker stöd i prestanda. Har superkoll på vad hen äger. Ordning och reda där specifikationer samlats i pärmar under rätt flikar. Skeptisk intill hen blivit övertygad. Tar inga risker.

"Underhållaren": Blir likt entreprenören väldigt engagerad men kan tröttna snabbt. Men drivkraften här är det sociala utbytet. Vill gärna bli populär. Satsar på grejer som går hem och som fungerar socialt och som gärna väcker viss beundran. Fasadens utsida viktigare än insidan. Omtyckt bland vänner och bekanta och den som håller stämningen uppe på jobbet... Riskbenägenhet medel.

Grejen är att vi har lite av allt i oss. De tre "typerna" är lika bra men passar kanske inte in lika bra överallt. Ett starkt team/företag kännetecknas av en bra mix av samtliga.

Så till Adagios exempel. Ni kan själva räkna ut hur de tre typerna skulle kunna reagera. För egen del har jag med åren vandrat in mer mot bokhållartypen när det gäller hifi från att förr varit mer "entreprenör" och "underhållare". När det gäller musik är det tvärtom där jag blivit mer "entreprenör" osv.

För en "entreprenör" håller inget över tid. För en "underhållare" håller det så länge det funkar socialt. För "bokhållaren" kan det hålla hur länge som helst om hen är övertygad och allt fungerar.

Upplevelseindustrin är inte alltid så logisk.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, så jag är en bokhållartyp i hifin. Det var ju intressant. ;)

Nog inte så ovanligt. Även jag har blivit det. Har haft samma förstärkarmärke i nio år med små uppgraderingar. Samma högtalartillverkare sedan 1998 och uppgraderat inom samma märke osv. Men inom musiken har jag blivit entreprenör med krav på nytt hela tiden...

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle lita mer på Hypex egna input-buffer, som sitter i nc400, än i denna med nc500.

nc400 mäter lite bättre än nc500, enligt uppgift.

Men väldigt bra pris från Boggit, och har du inte låg impedans på dina högtalare, så ger nc500 mer kraft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...