Jump to content

Är det någon som spelar stenkakor?


Recommended Posts

Tänkte bara kolla hur intresset är för gamla stenkakor? Radiogrammofoner finns ju fortfarande o gamla stenkakor finns ju i överflöd o nästan skänks bort. Så något problem med att spela 78-varvarna är det ju inte. När jag var barn spelade både mamma o pappa gamla stenkakor o jag har tom några gamla Elvis 78:or. Så jag tänkte bara kolla om det finns någon här som fortfarande har spelare resp skivor kvar?

Ska kanske tillägga att jag inte samlar stenkakor själv men springer jag på några till mycket lågt pris dvs under en femma som är intressant o dessutom i fint skick så köper jag. Eftersom jag har ett drygt dussin gamla skivspelare så har jag även några som även fixar 78 varv.

Link to comment
Share on other sites

Jag spelar inte stenkakor men jag fick mig en stor upplevelse till livs hos vår USA-distributör för några år sedan.

Han har en särskild anläggning och rum uppsatt just för stenkakor. EAR-elektronik och EAR-högtalare.

Han tvingade in mig i det rummet och ner i fåtöljen och spelade nån Jazzinspelning från 30-talet.

Jag fick fullständigt haksläpp, jag hade ingen aning om att stenkakor faktiskt kan låta bra. :o

Musiken är ju inte sönderprocessad, jag tror det är det som är grejen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

78-varvare är en förbisedd musikskatt. En 78-varvare som är näst intill ospelad i de gamla eländiga nålsvarvarna kan låta väldigt bra. I min ägo har jag ett antal vilande, mest 30-tal, som min moster gillar. Att digitalisera dessa är ett väldigt trevligt jobb. Det innebär först skivtvätt (Loricraft) och sedan avspelning på ett studioverk från Sveriges Radio med 78-pickup från Grado. Samma sak gäller vinyl 33-or/45-or såklart. Jag kan stå till tjänst med skivtvätt om någon så önskar.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 years later...

jag har samlat stenkakor förut men för fyra år sedan så sålde jag min samling då hade jag 5000 st och dom är tunga att hantera fast jag har börjat samla igen fast inte i någon större omfattning sen kom intresset in på att gravera egna 78 varvare så jag byggde först ett och kom över ett par begagnade 78 varvs graververk tillverkade av lyrec i danmark 1947 och ett wuton tillverkat i bayern  ca 193923132089_1723845407656722_6815667750807822221568_1688610424513554_187411292887001907538_986808321332007_6388453103486847

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...