Jump to content

CD (jävla) ON

new order

Recommended Posts

Ville bara få det ut ur systemet.Beställde för en vecka sedan skivor via cd-on.Fick levererat 6 av 7.Allihop hade fraktskador på fodralen.Varenda en.Någon som kan toppa det?

Nä det blir svårt :( Beställer på Amazon där funkar det över förväntan aldrig några skador jag kanske har haft tur.

Jag har fått fraktskadade CD från både Amazon.com och .uk. Men endast då jag bodde i Norge... :Thinking:

Det har visat sig vara en fördel att ha en eller två kartonger ståendes i garderoben med tomma CD/SACD fodral. ;)

Ni kan gissa vilket företag som fått ett rätt besviket,kanske lite cyniskt och ironiskt mejl till kundtjänst? :black:;)

Cd"Off" har ju varit på tapeten förr med tanke på deras speciella förmåga att emballera icon_smile_angry.gif

Efter att ha haft ett antal erfarenheter liknande New Orders så skickade jag ett mejl med lite

synpunkter och förslag till ett förbättrat emballage plus att jag bad om nya konvolut.

Svaret...

Tack för att du hör av dig.

Hur många konvolut gäller det?

.... icon_smile_dead.gif

BTS är helt klart inne på rätt spår är jag rädd.

Nu när jag inte beställt från denna leverantör på ett par år så har det börjat droppa in mejl i stil med...

Vi saknar dig.

Här får du en bonuscheck på xx kronor.

Välkommen tillbaka.

Döhhhh ... Shame%20On%20You.gif

Jag skrev något i stil med att om de hade planer på att förbättra paketeringen.Om inte det var aktuellt så kunde de avsluta mitt medlemskap.Bad även om tomma cd-askar.Välpaketerade.... ;):black:

Nämnde att jag beställt från USA och fått hem hela skivor,hur kan det vara en omöjlighet från Sverige?

Nämnde att jag beställt från USA och fått hem hela skivor,hur kan det vara en omöjlighet från Sverige?

Antagligen ett antal anställda hos fraktbolaget som behöver ändra inställning till sina arbetsuppgifter.

Kan också vara så att viss mekanisk automatik i sorteringen behöver ses över.

Antagligen ett antal anställda hos fraktbolaget som behöver ändra inställning till sina arbetsuppgifter.

Kan också vara så att viss mekanisk automatik i sorteringen behöver ses över.

Absolut! Men även företaget som skickar varorna har ett ansvar att skicka prylarna på ett bra sätt.

De borde veta hur omilt posten behandlar all post.

WP_20130707_001_zps95c81572.jpg

Revan längst ner var så stor att skivorna lätt kunde åka ur.

Cd"Off" har ju varit på tapeten förr med tanke på deras speciella förmåga att emballera icon_smile_angry.gif

Nu när jag inte beställt från denna leverantör på ett par år så har det börjat droppa in mejl i stil med...

Vi saknar dig.

Här får du en bonuscheck på xx kronor.

Välkommen tillbaka.

Döhhhh ... Shame%20On%20You.gif

Du kan va' lugn... :icon_smile_cool::) Mailterrorn sinar efter ett tag - vilket jag hoppas att även CDON gör.

Senast beställde jag sju skivor och fick tre. Efter ett tag ströks resten av min order av CDon. Det har hänt flera gånger tidigare att man gjort så trots att skivorna ska finnas hos dom. Jag tycker dessutom att CDon har blivit mycket dyra, därför beställer jag från hellre från Amazonen. Jag skrev vid ett tillfälle att jag var missnöjd med dom och jag tyckte att de lika gärna kunde avsluta mig som kund. Det gjorde dom också utan att ens kommentera.

Jewel case som sådant är ju ingen genial konstruktion, såvida syftet inte var att reta gallfeber på folk;

- Mittpiggarna som håller skivan kroknar eller går sönder.

- Ledpinnarna till locket slits ned eller går av.

- Flärparna i locket går av.

- Locken spricker.

- Vissa skivor är omöjliga att få ur fodralet.

- Inplastningen måste öppnas med specialverktyg.

En person med handskada eller nedsatt rörlighet kan ju bara fetglömma användning av cd-skivor.

Dubbel-CD-fodralen är en skrattretande vidareutveckling.

Broken-CD.png

De borde veta hur omilt posten behandlar all post.

Det vet de också men så länge kostnaderna för skadade försändelser är lägre än vad kostnaden skulle bli för att förbättra

emballeringen så låter man det vara.

Hur man ser till kostnaderna för dåligt anseende och förlorade kunder är dock för mig ett litet mysterium :Thinking:

Jewel case som sådant är ju ingen genial konstruktion, såvida syftet inte var att reta gallfeber på folk;

Xrcd fodralen/boken är lite annat... :app:

9219f4ec.jpg

Edit:Tillägg bild

Edited by P-pan

Jag har köpt CD från Amazon.com sedan 1997 (då de hette CD Now). De gånger jag har haft skador kan räknas till kanske 10-15 gånger, vilket jag tycker är peanuts. Reservaskar ingår i min discograf, det är ju enkelt att byta. Vid två tillfällen 1999 (då jag bodde i Belgien) uteblev två sändningar. Efter en kontakt med dem skickades de igen men till min svenska adress och utan knussel. De berättade att det försvunnit många sändningar i just Belgien.

Vinyl köper jag från www. Soundstagedirect.com i USA. Även de har utmärkt service. För ett par dagar sedan fick jag följande besked:

Unfortunately, our shipment from the record company of Stand! came in with a corner bend to the cover.  The record itself is fine, this is just cosmetic damage to the cover.  We can offer you this copy and refund you $5.00 off the item. You are also free to wait for a mint copy to arrive from the record company. The processing time for this item is 0-14 business days.  Please let us know how you wish to proceed.

Ett telefonsamtal på 15 sekunder löste knuten (det går bra att eposta eller live-chatt också). Det är kul att handla med företag där man känner sig välkommen och som hittar lösningar vid problem. Fel blir det ibland. Det är inte ett problem i sig. Problemet uppstår när inget görs. Snorkna mejl tror jag inte hjälper dock. Bättre då med en saklig beskrivning. Då är min erfarenhet att man också får bättre gensvar.

Jag har också fått trasiga fodral från CDON några gånger. Jag skickade mail om detta varje gång, fick nya fodral med posten direkt varje gång. Bra så långt.

(Inga specialutgåvor osv)

Men jag begriper inte heller varför man inte skaffar bättre ytteremballage. Det måste vara så att man räknar med att väldigt få klagar för annars går det ju inte ihop. Då har man ju inte räknat in dålig PR så som den här tråden t.ex.

Sen kan man ju som sagt klaga på posten förstås, de hanterar inte försändelser särskilt varsamt.

Jag kommer nog iofs att beställa fler gånger från CDON men inget special, och sakliga mail ska dom få om det är sönder.

Det bästa tycker jag är att ladda ner musiken (Från eClassical.com t.ex, där handlar jag mycket) där får jag högupplöst musik för mindre pengar än en CD.

Inga transportskador där...

Jag äger ingen CD-spelare längre, CD-skivorna ligger på vinden och musiken på hårddisken.

Nog kan man räkna till 10 innan man skriver.Men att man känner viss frustration kan vara mänskligt.Menar med det inte vara otrevlig i tonen mot människan som tar emot mejlet.

Men man kan helt klart vara besviken på det företag de jobbar på.Det är ju inte precis som att detta hör till ovanligheterna.Vi får väl se vad jag får för svar på mitt väldokumumenterade

ärende.Nya fodral ska jag då ha iaf.Och vill de ha betalt får de skicka en ny faktura,för den gamla måste fladdrat ut genom den stora revan..... :black:

Sista gången jag köper därifrån iaf.Får börja handla på Cd Connection igen.De vet då hur man ska packa.

Edited by new order

Aldrig handlat från CDON. Däremot från GINZA o det har (hitintills) funkat perfekt. Fått fraktskadade CD/DVD en gång o det var när jag köpte hemmabrända inspelningar från en balt... eller var det en ryss... via Tradera för många år sedan. Enda ursäkten varför jag köpte hemmabrända CD/DVD från honom var att han hade i princip komplett The Beatles TV-shower o mängder med radio-shower under hela 1960-talet. Och för mig som Beatlessamlare var det guld värt. :)

Har aldrig brytt mig om att rapportera om det varit någon enstaka skiva som varit skadad.Att själva hållaren för cd-skivan är trasig brukar vara en vanlig åkomma.Men när alla skivor var trasiga så var "råttet mågat" som någon smart hockeyspelare sa... :black:;) Pratade med kundservice och de är ju bra.Men de på lagret skulle man verkligen vilja ha ett allvarligt snack med.Skulle få hemskickat nya fodral.Bara hoppas att de pallar frakten då... :)

Handlar regelbundet från Amazon.uk och ibland Ginza, men råkar sällan ut för trasiga fodral. Verkligen trist, irriterande och tidsödande. Jag slutade köpa genom CDON då de ständigt restnoterade beställningar. Verkade som de inte hade i lager utan beställde först när någon lämnade en order och då sannolikt tillsammans med andra beställningar från samma leverantör.

I Amazons fall verkar det som man samordnar lagerhållningen i England och Tyskland. Nästan alltid snabbt och utan dröjsmål levererar man och hela fordral. Det som kan ta lite längre tid är om det är underleverantörer eller skivor från USA. Men är man beredd att vänta på USA-beställningar via England så slipper man i vart fall risken av att drabbas av tullavgifter.

Calm

Jewel case som sådant är ju ingen genial konstruktion

Håller jag med om, Flip case från Mobile Fidelity är däremot andra bullar :77: Tyvärr ser det ut som de gått ur produktion. :?::Thinking::diss:

Edit: Mobile Fidelity Lift -Lock Jewel Case ser ut att finnas tillgängliga på musicdirect .

Edited by BTS

Vinyl köper jag från www.Soundstagedirect.com i USA.

Jag köpte 5st LP av en säljare på amerikanska eBay nyligen. Fraktkostnaden var $17.

För 4st intressanta LP från Soundstage Direct får jag betala $67 i frakt. Förmodligen även tull+moms på frakten vilket borde strida mot någon jäkla handelsregel.

Pga det handlar jag sällan av Soundstage Direct.

Det måste vara väldigt exklusiva LP man tar därifrån.

Eller har jag missat nåt :?::unsure:

Jag köpte 5st LP av en säljare på amerikanska eBay nyligen. Fraktkostnaden var $17.

För 4st intressanta LP från Soundstage Direct får jag betala $67 i frakt. Förmodligen även tull+moms på frakten vilket borde strida mot någon jäkla handelsregel.

Pga det handlar jag sällan av Soundstage Direct.

Det måste vara väldigt exklusiva LP man tar därifrån.

Eller har jag missat nåt :?::unsure:

Nej, det är deras akilleshäl vilket de delar med Elusive, Music Direct och Ackoustic Sounds. Därför blir det inte så mycket köp från USA för närvarande. Jag har påtalat det hela till Sounstage. De kom tillbaka med ett mejl och undrade varför jag avbrutit mitt inköp. Jag förklarade att frakten var för dyr där jag jämförde med Amazon som har samma frakt på alla album inklusive LP. De svarade att de aldrig kommer att få samm frakttariffer som Amazon men att de hoppas få till bättre frakter än idag. Jag fick 15 % fraktrabatt. Jag har ännu inte provat köpa vinyl från Amazon. Deras utbud är inte lika bra.

Men vad gör man när man hittar skivor som inte alltid är så lätta att hitta?

Jag kollade fraktpriserna där det var någorlunda enkelt. 4 vinylalbum till min postadress (billigaste option):

Soundstagedirect: $52.92

Elusive disc: $50.34

Amazon.com: $13.95

Soundstage kompensera något då man ofta kör kampanjer som ger 11% rabatt. Det är då jag brukar slä till. Men det gör kanske de andra också. Det är nog dags att testa Amazon.com med en vinylbeställning.

Men vad gör man när man hittar skivor som inte alltid är så lätta att hitta?

Jo, så var det även i mitt fall. Utbudet är enastående, och jag vet sedan tidigare att nya utgåvor för $39 säljs kort därefter för £50 / €50 på europeiska eBay.

Jag fick ersättningsfodralen idag.Bara ett av fodralen var spruckna så det var en fördel.Så alla skivor kunde få friska fodral utom Mark Knopflers som var en dubbelskiva.

Trots att jag påtalat bristerna i deras paketering så tror ni att de hade förbättrat sig?Inte.Det var en kartong av exakt samma typ som den förra där skivorna kunde åka

omkring och simulera maracas.Behöver jag säga att Cd-On inte längre kommer att vara en av mina cd leverantörer eller :?::black:

Trots att jag påtalat bristerna i deras paketering så tror ni att de hade förbättrat sig?Inte.Det var en kartong av exakt samma typ som den förra där skivorna kunde åka

"Det är ingen ide att vara optimistisk, ljuset i tunneln kan lika gärna vara CDON..."

:D:D:D