Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det verkar kanske bland forumets medlemmar, finnas en hel del,

som bara har ett "ljumt" intresse för TAD:s högtalare? :unsure:

Här finns dock "en"som har synpunkter............

www.hifi-musik.se

Se under nyheter!

Kraudio

Edited by Kraudio
Posted

Abba-Benny har säkert stålarna, så varför inte? TAD gör bra högtalare - det har jag själv bevittnat. Däremot skulle jag inte köpa några även om jag hade pengarna. Musikupplevelsen jag är ute efter infann sig inte riktigt vid de tre eller fyra lyssningar jag varit med på.

Posted

Jag har bara hört de små TAD högtalarna en gång och då lät det inget vidare. Men det beror säkert på att rummet inte var optimerat. Däremot så har jag hört TAD ref.one flera gånger och jag tycker att dom tillhör mitt eget ljudideal eller samma som jag själv har hemma. aktivt delade stora JBL och DSP. Detta tillsammans med DSP subwoofer. Allt sammans till en bråkdel av vad TAD kostar. F.ö använde man tidigare på Benny Andersson studio Genelec 8260A som också använder en koaxial precis som TAD även om den senare är något lite större. Just nu för mig är Genelec 8260A den bästa stativaren som jag har hört och den pratar man inte heller om på något forum. Jag har väl dålig smak för vad som är bra.

Posted

Jag tycker de låter fantastiskt!

Jag var på DR Koncerthus för ett tag sedan, och även de har valt hifi-högtalare. Jag såg 5st B&W 802 i kontrollrummet.

Posted

Jag är jätteintresserad av TAD. Dock är det svårt att höra dem.

På min lista över kul saker att göra sommaren 2013 står: "Res till Vimmerby, tag med skivor, lyssna dig trött på olika TAD högtalare." en regnig dag skulle passa.

Jag har höga förväntningar på inte lika höga högtalare vilket är bra att de inte är...

Posted (edited)

Jo nog tror jag att det finns ett stort intresse för TAD:s högtalare. Har hört dem ett antal ggr under sakkunnig ledning av konstruktören Andrew Jones och alltid fångats av dess förmåga att leverera både omedelbarhet och dynamik. Utan tvekan en av de "stora högtalarna".

Att de finner anhängare i studiovärlden är väl kanske inte så förvånande eftersom de är skapade för att återge precis vad som händer i studion i inspelningsögonblicket. Det är detta som är Andrews absoluta ambition och här har han lyckats mycket väl och därför finns det en hel del studios som använder högtalaren som monitorer. De färgar inte, utan återger i oförändrat skick vad som kommer in genom elektroniken.

Sedan är det en annan fråga om man som studiotekniker och musiker inte vill ha en mer "naken" återgivning för att om möjligt detektera eventuella felaktigheter i inspelningssammanhanget. Det kan i bland uppfattas som mera diskant än man är vad vid i hifi-sammanhang, även om det inte är så.

Själv föredrar jag mer livekänsla i mina högtalare och lite mer soft avslutning. Men jag skulle utan tvekan leva mycket gott med ett par TAD.

Enda avskräckande skulle vara priset som lätt springer iväg om man dessutom skall komplettera med TAD:s egen elektronik. Då får man nog ha en mer Benny-lik plånbok, vilket gemene hifilyssnaren kanske inte har. Men drömma kan man alltid.

Calm

edit felstavning.

Edited by calm