Jump to content

Mina Nya Vingar


Mctwins

Recommended Posts

Hallo!!

Nu har jag fått mina 16 st pappvingar och har hållit på dom senaste dagarna med att montera ihopa dessa. Jag har byttat ut AD40 samt TP300 som satt på vänster och höger sida och la vingarna där istället. Vilket lyft det blev i ljudet. Ljudet blev liksom lungnare, tydligare, mer punch i mellan registret. Man kan spela högt nu och länge utan att det blir tröttande nu jämfört med tidigare. Misstänker att efterklangstiden har gått ner, får se hur mätningen visar.

Håller på med att montera dom resterande 8st i taket men här kommer lite bilder på vingarna på vänster och höger sida.

DSC00308_zpsc677593e.jpg

DSC00307_zpsbfe87648.jpg

Skall göra lite mätningar senare, det får bli när allt är klart.

Dessa vingar är att rekommendera :mm:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo!!

Nu har jag fått mina 16 st pappvingar och har hållit på dom senaste dagarna med att montera ihopa dessa. Jag har byttat ut AD40 samt TP300 som satt på vänster och höger sida och la vingarna där istället. Vilket lyft det blev i ljudet. Ljudet blev liksom lungnare, tydligare, mer punch i mellan registret. Man kan spela högt nu och länge utan att det blir tröttande nu jämfört med tidigare. Misstänker att efterklangstiden har gått ner, får se hur mätningen visar.

Håller på med att montera dom resterande 8st i taket men här kommer lite bilder på vingarna på vänster och höger sida.

DSC00308_zpsc677593e.jpg

DSC00307_zpsbfe87648.jpg

Skall göra lite mätningar senare, det får bli när allt är klart.

Dessa vingar är att rekommendera :mm:

Kul och spännande!

Vingarna ser ut att vara lite mer slimmade i botten och topp, än ursprungsmodellen. Limmar man ihop dem i ändarna? Eller kör man dem i spår som tidigare.

Ser rackans snygga ut! Man kan inte tro att de är gjorda i papp när man ser bilderna.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hallo!!

Nu har jag fått mina 16 st pappvingar och har hållit på dom senaste dagarna med att montera ihopa dessa. Jag har byttat ut AD40 samt TP300 som satt på vänster och höger sida och la vingarna där istället. Vilket lyft det blev i ljudet. Ljudet blev liksom lungnare, tydligare, mer punch i mellan registret. Man kan spela högt nu och länge utan att det blir tröttande nu jämfört med tidigare. Misstänker att efterklangstiden har gått ner, får se hur mätningen visar.

Håller på med att montera dom resterande 8st i taket men här kommer lite bilder på vingarna på vänster och höger sida.

Skall göra lite mätningar senare, det får bli när allt är klart.

Dessa vingar är att rekommendera :mm:

Grattis till investeringen!!

Väl investerade pengar. Har själv den första versionen av pappvingar i taket, gav oerhört stort lyft. pappvingarna är perfekta att sätta i taket eftersom de är så lätta. Jag hoppas Magic Matts får snurr på tillverkningen och försäljningen så att flera får möjlighet att skaffa dem

Hälsar tommy

Edited by Hans-Tommy
Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket :) Väl investerade pengar.

Det är med topp och botten där det finns spår som man för ner pappen på och som man limmar(använde konstruktionslim PL600 från Tremco). Lite bockande och trixande, ganska så lätt, beroende på hur händig man är. Sen lägger man på kantlister på framdelen av diffusor som liknar de som sitter på AD40 som också limmas på, finns ett spår bakom. Ganska fiffigt.

Nu är taket klart, lite bilder.

DSC00309_zpsf4dae3f2.jpg

DSC00310_zpseae5f8ba.jpg

Vinkelfäste för minimal åverkan på taket

DSC00314_zps5160a589.jpg

Fotat bakom TV:en

DSC00313_zps993a42dc.jpg

och till sist lite AD40 bakom TV med Rihanna på bild :)

DSC00315_zps21410c7b.jpg

Mätning får komma vid ett senare tillfälle för nu är jag helt slut.

Jag är helt nöjd med vingarna och den prestandan den ger samt att ljudet har blivit mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Det är en hel jäkla soffa!

Jag undrar hur man ska tänka när man placerar Wings?

Var gör de mest nytta?

jag skulle rösta på första sidoreflexen (om jag bara hade två vingar), fast ju flera desto bättre, och så beror det säkert på rummet

tommy

Link to comment
Share on other sites

Mina två vingar hamnade först på var sin sida av högtalarna för första reflexen men märkte inte så stor skillnad på ljudet

Den permanenta platsen blev bakom högtalarna där gjorde dom mest nytta.

Samma här.

För mig gjorde vingarna mindre nytta vid sidan om högtalarna pga att 1a reflexen där är långt bort. Bäst effekt fick jag med vingarna bakom lyssningspositionen samt bakom högtalarna.

Link to comment
Share on other sites

Samma här.

För mig gjorde vingarna mindre nytta vid sidan om högtalarna pga att 1a reflexen där är långt bort. Bäst effekt fick jag med vingarna bakom lyssningspositionen samt bakom högtalarna.

jag har uppfattat vingarna som ett slags speglar fast för ljud, ett sätt att rikta ljudet mot lyssnaren för att bla få bättre fokus och punch, exempel från mässan i år, litet rum

mssan2013058_zps34d4f605.jpg

stort rum

mssan2013138_zpsd0b1bdf8.jpg

i båda dessa rum har vingarna placerats av den ende som jag tycker helt har förstått hur man ska använda vingarna (Gurkan)

tommy

Link to comment
Share on other sites

Det är en hel jäkla soffa!

Jag undrar hur man ska tänka när man placerar Wings?

Var gör de mest nytta?

Själv så har jag (hemma) vingarna på båda sidorna av högtalarna och två bakom fåtöljen, har även testat att ställa två bakom högtalarna men fann ingen skillnad där?

I stugan har jag även vingar på var sida om högtalarna och den placeringen gjorde mer nytta där, är inte helt klar med akustikfixet där, men inom sinom tid så blir det någon form av basfälla också. Har testat att flytta vingarna bakom högtalarna och fick ingen reaktion där heller....

Så jag tror inte på någon generell regel, utan jag tror att förutsättningarna är så olika och därför så det blir det till att flytta runt och ställa de där gör mest nytta och få godkänt av den andra parten.

För egen del så upplevde jag framförallt att vingarna gav ett lugn över musiken och det gillar jag.

Fint rum och mycket akustikfix, gillar elektroniken oxå ;) skulle vara roligt att lyssna någon gång :mm:

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Hej

Att placera wing eller motsvarande finns bara ett svar på, nämligen ta alla första reflexer. Om man nu bara har två eller fyra så skulle jag alltid börja med sidoreflexen och takreflexen. Det fundamentala felet alla gör som bara har två eller fyra är helt plötsligt tar och flyttar dessa från sidan och placerar tex bakom och mellan högtalarna eller bakom lyssningspos utan att bibehålla de på sidorna. Man måste lägga på med fler istället för att bara flytta runt diffusorerna. Det man förlorar i kraft vinner man i väg eller vad det tvärtom, ja ni fattar :blush

Vet nu att Mctwins håller på med mätningar och de kommer upp inom kort ;)

Kan själv kortfattat bara säga att dessa wingar lyfter fram fler detaljer och det blir en större lugn i lyssnandet. Det är det mest påtagliga jag kan klämma fram nu. Vad som fårvånar mig mest är att det fortfarande inte finns en gnutta bredbandsabsorbenter i detta rum och ändå blir ljudet så mycket bättre jämfört med det som fanns här innan i form av tidigare rumsbehandling. Hela taket hade en form av bredbandsabsorbenter vilket är nedtaget för länge sen.

Hmmmm.....Tänker om man hade fyllt hela taket med wingar :39:

Wingar är mitt nästa val av diffusorer efter Golden Horn!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Att placera wing eller motsvarande finns bara ett svar på, nämligen ta alla första reflexer. Om man nu bara har två eller fyra så skulle jag alltid börja med sidoreflexen och takreflexen. Det fundamentala felet alla gör som bara har två eller fyra är helt plötsligt tar och flyttar dessa från sidan och placerar tex bakom och mellan högtalarna eller bakom lyssningspos utan att bibehålla de på sidorna. Man måste lägga på med fler istället för att bara flytta runt diffusorerna. Det man förlorar i kraft vinner man i väg eller vad det tvärtom, ja ni fattar :blush

Vet nu att Mctwins håller på med mätningar och de kommer upp inom kort ;)

Kan själv kortfattat bara säga att dessa wingar lyfter fram fler detaljer och det blir en större lugn i lyssnandet. Det är det mest påtagliga jag kan klämma fram nu. Vad som fårvånar mig mest är att det fortfarande inte finns en gnutta bredbandsabsorbenter i detta rum och ändå blir ljudet så mycket bättre jämfört med det som fanns här innan i form av tidigare rumsbehandling. Hela taket hade en form av bredbandsabsorbenter vilket är nedtaget för länge sen.

Hmmmm.....Tänker om man hade fyllt hela taket med wingar :39:

Wingar är mitt nästa val av diffusorer efter Golden Horn!

jag tycker du ska prova de nya flower wings, de är ännu bättre

tommy

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar pappvingarna om man köper så många? Ungefär...

För prisuppgifter så är det bäst att man skickar ett mail till SvanåMatts. Då får man dom rätta prisuppgifter beroende vilken typ man väljer.

Rackarns snyggt rum!

Skymtar man en matta i en av bilderna eller är det en kudde ;-?

Det är ett bord som syns där, om du syftar på framför soffan. Har ingen matta.

Men, det är som dom flesta säger, att ljudet blir lungnare, vilket jag har märkt.

Jag tycker att en Vinge räcker inte, men det är klart att rumsvolymen spelar roll, jag placerade en vinge på vänster och höger sida brevid dom små JBL4319 högtalarna men märkte inte så stor skillnad. Men fyra på vardera sida nu låter bättre och här märker man skillnaden. När dom resterande i taket kom till så blev det ännu bättre.

Jag undrar hur det hade låtit om man hade behandlat hela taket, som jag skulle vilja, men nångång så måste man dra till bromsen. :)

Jag vill visa denna skiss så kan man se hur stort detta rum är...

DSC00218.jpg

Om man nu tittar på var lyssningspositionen befinner sig, så långt sträcker sig vingarna i taket.

Ja, ni kan räkna ut hur många vingar det skulle ta för att behandla hela taket :app:

Link to comment
Share on other sites

Tidigare behandling så bestod hela taket med Tetctopanel, Quadrill kant B nedpendlat 150mm med rockwool bakom. Visst, det drog ner efterklangstiden bra, inget fel på det. Men det lät mer dämpat och mer jobb med reglar osv...jämfört med att vingarna är lätta, lättare att montera och behåller klangen bättre. Men som sagt, skall man jämföra rättvis så borde man ha vingar i hela taket och se vad skillnaden blev, men jag tror att skillnaden had blivit stor och till fördel för vingarna.

Men den behandlingen åkte till återvinningen, jag säger bye, bye absorption, aldrig mer.

DSC00153.jpg

:)

Link to comment
Share on other sites

jag tycker du ska prova de nya flower wings, de är ännu bättre

tommy

Hmmmm...

Några är faktisk på väg för utvärdering av golvreflex på ovanvåningen.

Har testat med dacron men felet är att den absorberar och liksom gjorde mer skada än nytta fast reflexen var borta.

Så det skall testas

Link to comment
Share on other sites

Mina slutsatser är väl i princip desamma från att testat absorbtion till diffusion så har det musikaliska livet radikalt förändrats. I ursprunget var ett hårt dämpat rum med trist ljud som kändes som musiken aldrig kom fram, till ett välbalanserat och diffuserat rum med en balans och musikalisk närvaro.

Jag har fn 6 Wingar vilka jag placerat dels omedelbart bakom högtalarna, dels bakom lyssningspositionen i en halvcirkel. Sedan har jag en winge stående mitt mellan högtalarna mot bakväggen ca 1,5 från baffellinjen.

Första sidoreflexen tar jag med två "mobila" Golden Horn. Jag har testat Wingarna i den positionen också men tycker att de suger lite för mycket energi och föredrar GH då de ger en lite snabbare respons än Wingen.

På det stora hela kan jag konstatera att den samlade effekten av diffusorer och HH, ger ett ljud som är ljusår från mitt ursprungsläge och ger nu full valuta till mina övriga utrustningsmässiga investeringar. Det finns ingen väg tillbaka!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mina slutsatser är väl i princip desamma från att testat absorbtion till diffusion så har det musikaliska livet radikalt förändrats. I ursprunget var ett hårt dämpat rum med trist ljud som kändes som musiken aldrig kom fram, till ett välbalanserat och diffuserat rum med en balans och musikalisk närvaro.

Jag har fn 6 Wingar vilka jag placerat dels omedelbart bakom högtalarna, dels bakom lyssningspositionen i en halvcirkel. Sedan har jag en winge stående mitt mellan högtalarna mot bakväggen ca 1,5 från baffellinjen.

Första sidoreflexen tar jag med två "mobila" Golden Horn. Jag har testat Wingarna i den positionen också men tycker att de suger lite för mycket energi och föredrar GH då de ger en lite snabbare respons än Wingen.

På det stora hela kan jag konstatera att den samlade effekten av diffusorer och HH, ger ett ljud som är ljusår från mitt ursprungsläge och ger nu full valuta till mina övriga utrustningsmässiga investeringar. Det finns ingen väg tillbaka!

Calm

Känner igen detta och jag håller helt med till 99%. 1% kan jag dra jag av ut i fall att i och med det. :app: ( "ut i fall att i och med det" Svenskan är för konstig ibland. Hur skall en icke svensk kunna förstå det?)

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

Här kommer lite mätningar och jag visar före efter T30 och trunkerad frekvensgång. Om man tittar på T30 så ser man att det blir jämnare med vinge ner till 250Hz. Vilket betyder att vingen drar ut reflexerna bredbandigt ut i tiden och som gör att kamfiltereffekterna minimeras vilket syns i den jämnare frekvensgången. Samtidigt så får man en naturligare soundstage och att mer detaljer och timbre framträder gör ju inte saken sämre. Det är nog därför man upplever att ljudet blir lungnare och tydligare.

T30 Före

mct20foumlre201620vt301_zps89629a86.jpg

T30 Efter

mct20efter201620v20t302_zpsd6b069ce.jpg

Frekvensgång Före

diy20utan20papp20mctw20trunk3_zpsd20fad77.jpg

Frekvensgång Efter

diy20papp20med201620st20diy20nya2_zpse02e57a9.jpg

Alla mätningar är med micken på lyssningspos som syns i skissen på 5m.

Link to comment
Share on other sites

Spännande att följa!!

Var vill du ligga i T30, runt 0,5 som det är nu?

//Richard

Det viktigaste är att T30 ligger så jämnt som möjligt över hela registret. Jag skulle vilja ligga runt 0,4s men allt är ju beroende på rumsvolymen och detta ligger till grund hur mycket man måste behandla. Jag kan lägga en vägg med vingar bakom soffan så att man skärmar av den bakre delen av rummet och här tror jag att man får ner T30 tiden ytterligare. Allt går att fixa :) Mer V4 och mer vingar i taket

Link to comment
Share on other sites

Om man tittar på ETC så börjar vingarna jobba efter golvreflexen(strax efter den gula strecket) och jag jobbar med att hitta den reflexen som sticker upp lite vid den röda markeringen detta för att hamna i vad Matts kallar S-field, en så jämn "gräsmatta av reflexer" som möjligt.

mct20etc20efterdiy201620r1_zps36643274.jpg

Fyra flower vingar är på väg och skall testas och se hur effektivt den tar död på golvreflexen. :Praying:

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste är att T30 ligger så jämnt som möjligt över hela registret. Jag skulle vilja ligga runt 0,4s men allt är ju beroende på rumsvolymen och detta ligger till grund hur mycket man måste behandla. Jag kan lägga en vägg med vingar bakom soffan så att man skärmar av den bakre delen av rummet och här tror jag att man får ner T30 tiden ytterligare. Allt går att fixa :) Mer V4 och mer vingar i taket

Att ställa Wingar bakom lyssningspositionen har en mycket positiv effekt på efterklangstid och diffusionen i stort. Hörde effekten för första gången nere hos Martens där Matts vad jag förstått haft ett finger med i spelet. Det mest utvecklade rummet i denna del är nog Gurkans, men där är nog svårt att avgöra vad som ger vad eftersom han har så många olika diffusorer inte minst i taket. Vi testade hemma hos mig med tre Wingar i en halvcirkel runt lyssningsstolen och man kan konstatera att man kan röra sig helt nära Wingarna utan att det stör.

Nästa steg för egen del är att plocka golvreflexen med två Flowervingar som är beställda. Testade med två GH som lades i golvets förstareflex och med märkbar förbättring. Så det skall bli spännande att höra skillnaden med Flowerwingarna.

Har också beställt två förstyvningssatser som skall monteras på foten av Wingarna bakom högtalarna. De lär göra att basregistret blir något tightare än tidigare.

Det är utan tvekan roligt att exprimentera med olika uppställningar eftersom effekterna inte alltid är förutsebara.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste är att T30 ligger så jämnt som möjligt över hela registret. Jag skulle vilja ligga runt 0,4s men allt är ju beroende på rumsvolymen och detta ligger till grund hur mycket man måste behandla. Jag kan lägga en vägg med vingar bakom soffan så att man skärmar av den bakre delen av rummet och här tror jag att man får ner T30 tiden ytterligare. Allt går att fixa :) Mer V4 och mer vingar i taket

Hmm, jag vill minnas att det snarare ligger neråt 0,2 i mitt rum... Trots att jag inte har matta mellan sweetspot och högtalare. Har dock fortfarande kvar några absorbenter med stoppning.

Minns att jag tidigare haft ett alldeles för stumt rum men detta blev betydligt bättre efter att ha tagit bort diverse attiraljer som kunnat dämpa i överskott.

Kanske ska labba lite extra med detta.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Rackarns snyggt rum!

Skymtar man en matta i en av bilderna eller är det en kudde ;-?

Det låter säkert utomordentligt, men första intrycket av bilderna för mej är; Bor snubben i en industrilokal, det ser ju förj¤%#t ut!

Men har man lärt sig något efter alla år i hifisvängen så är det att vägen till eargasmer är kantad av många olikformade byggklotsar! ;)

Sorry för den negativa utvikningen!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Det låter säkert utomordentligt, men första intrycket av bilderna för mej är; Bor snubben i en industrilokal, det ser ju förj¤%#t ut!

Men har man lärt sig något efter alla år i hifisvängen så är det att vägen till eargasmer är kantad av många olikformade byggklotsar! ;)

Sorry för den negativa utvikningen!

/ptr

Håller helt med plundin :)

Link to comment
Share on other sites

Det låter säkert utomordentligt, men första intrycket av bilderna för mej är; Bor snubben i en industrilokal, det ser ju förj¤%#t ut!

Men har man lärt sig något efter alla år i hifisvängen så är det att vägen till eargasmer är kantad av många olikformade byggklotsar! ;)

Sorry för den negativa utvikningen!

/ptr

Håller helt med plundin :)

Nu börjar ni låta som två gnälliga kärringar :) Visst, man kan göra det snyggare genom att göra ett ramverk så att det hade blivit jämnt med vingarna i taket, då hade det inte sett så kantigt ut. Det ser inte så farligt ut i verkligheten.

Men som sagt, jag skiter i hur det ser ut bara ljudet blir bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar ni låta som två gnälliga kärringar :) Visst, man kan göra det snyggare genom att göra ett ramverk så att det hade blivit jämnt med vingarna i taket, då hade det inte sett så kantigt ut. Det ser inte så farligt ut i verkligheten.

Men som sagt, jag skiter i hur det ser ut bara ljudet blir bra. :)

jag håller helt med dig McTwins, ljudet är det som är viktigast, om man inte giller inredningen i övrigt föreslår jag att man tittar på något TV-program med Ernst istället för att komma med sura kommentarer här

tommy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...