eliot Posted July 2, 2013 Posted July 2, 2013 Skivbolagsmannen Anders Burman är död Han dog redan förra onsdagen och jag hörde det på radion men jag satt då i bilen på väg söderut.... Den legendariske skivbolagsdirektören Anders Burman har avlidit, 84 år gammal. Saxat från SvD: - I svenskt musikliv är Anders Burman den störste utan tvekan, säger radioprofilen Stefan Wermelin. Anders Burman grundade skivbolaget Metronome 1949 med brodern Lars och vännen Börje Ekberg. Till en början gav bolaget ut skivor med svensk jazz, men efterhand bytte de inriktning och lanserade epokgörande artister som Owe Thörnqvist, Fred Åkerström, Cornelis Vreeswijk, Pugh Rogefeldt och John Holm. - Han var en skivbolagsdirektör i den gamla fina traditionen. Han var inte en direktör utan han gjorde det för musikens skull, säger Stefan Wermelin som gjort flera serier i Sveriges Radio om den svenska popmusikens historia. Artikeln i SvD Quote
eliot Posted July 2, 2013 Author Posted July 2, 2013 För några år sedan var vi några som köpte en box från Japan Timbre frågade om någon hade erfarenhet av att importera från Japan. Jag tipsade CDJapan. Timbre hittade raskt några fynd. Jag gick in också och ramlade över en box som endast finns utgiven i Japan, som är stora vänner av svensk jazz. Känns etiketten igen? Metronome under hela 50-talet var en världskänd etikett. Under denna tid räknades Sverige som en av jazzens stormakter. Här finns allt samlat i en liten fin box sammanställd med hjälp av Börje Ekberg och Anders Burman samt japanska samlare som bistått med orginalomslag på LP, EP och singlar. CD-plattorna är pressade i Japan. Här finns Harry Arnolds fantastiska storbandmusik som slog USA med häpnad. Vid första sändningen i USA gick dom under "The Mystery Band" eftersom ingen visste vilka det va. Att de skulle vara ett svensk band var det ingen som trodde på. Här finns hela svenska jazzeliten på rad med t ex Putte Wickman, Arne Domnerus, Reinhold Svensson, Lars Gullin, Charlie Norman, Åke Persson, Bengt Hallberg, Gunnar Svensson, Gösta Theselius och många, många fler. Allt finns samlat på 9 CD-plattor. Sverige blev ett land varje amerikansk jazzmusiker kände sig manad att besöka. Här nästan vällde in amerikanska jazzmusiker under den här tiden som alla ville spela med de svenska banden. Stan Getz tog upp "Ack Värmland" som blev en jättehit som sedan av någon outgrundlig anledning fick heta "Dear Old Stockholm" när Miles Davis spelade in den. Getz träffade också sin fru Monika här i Sverige. Även Red Mitchell kom hit och stannade kvar i många år. Quincy Jones drog också till Sverige liksom Clifford Brown, Zoot Sims, Roy Eldridge, James Moody, Coleman Hawkins, Lucky Thompson ... Sångerskorna Annie Ross och Ernestine Anderson kom också. Hon blev Stina med hela svenska folket. Det här var epoken där jazz var som starkast i Sverige, där Stan Getz turnerade i svenska folkparker och drog fulla hus. Allt finns med liksom en bok med alla inspelningar och originalomslag. Trots japanernas noggrannhet har åtminstone ett lite fel insmugit sig. Bilden på Jimmy Raney är i själva verket Jim Hall. Tänk att även en japs kan göra fel ... Varje CD ligger förpackad i ett EP-liknande fodral. Den medföljande boken på 116 sidan har både historia och fakta om tiden. Det finns bara ett aber, den är på japanska. Möjligen kan våra egna "japaner" Calle_Jr och Harryup bidra med översättningar För de av er som är intresserad av jazz och gillar de gamla Verve, Riverside, Blue Note, Contemporary plattorna från 50-talet kan jag enbart rekommendera denna boxen. Jag kan också tänka mig att ni blir förvånade vilken musik som skapades i Sverige då. Att köpa original från denna tid är endast öppet för dom riktiga entusiasterna med guld i byxorna. De här plattorna i original är bland det dyraste som finns. CD-plattorna har också getts ut i Sverige i serien "The Legendary Years vol 1-9" När jag hör denna musiken känner jag mig lite extra stolt som svensk. Quote
eliot Posted July 2, 2013 Author Posted July 2, 2013 För de som gillar vinyl så finns det 7 dubbel LP som lätt går att finna för en billig slant ... här är en bild på min samling av LP & cd Quote
Bebop Posted July 2, 2013 Posted July 2, 2013 För de som gillar vinyl så finns det 7 dubbel LP som lätt går att finna för en billig slant ... här är en bild på min samling av LP & cd http://www.euphonia-audioforum.se/eliot/metronome25.jpg Kan inte annat än instämma. Det finns också ett singelalbum som innehåller den mest kända inspelningen för många som minns, dvs Quincy Jones med svenska musiker och en del amerikaner som framför den odödliga The Midnight Sun Never Sets med Arne Domnerus på sitt bästa spelhumör. En klassiker i en seriös jazzhylla. Quote
Muffin Posted July 2, 2013 Posted July 2, 2013 Har ett par minnen med Anders Burman, som råkar vara min namne! Jag blev uppringd och väckt en tidig morgon av Bernt Staf som var knuten till Metronome. Det tog en stund innan Bernt insåg att det var fel Anders Burman han hade ringt till Vid ett annat tillfälle var jag bjuden på efterfest med Rod Stewart. När Warners representant skulle presentera mig för Anders Burman uppstod först namnförvirring, som sedan övergick i glada skratt! Intrycket jag fick av Anders var en sympatisk o varm personlighet. Anders levde för musiken och spelade själv trummor i ett jazzband i yngre år innan han startade eget skivbolag. Tack för härliga LP med Cornelis o Pugh m fl. Quote
calle_jr Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Ett kapitel musikhistoria avslutas. De få svenska progplattor som var något att ha gavs ut på Metronome eller Silence. För att inte tala om kraututgåvor på underetiketterna Ohr och Brain. Jag blev uppringd och väckt en tidig morgon av Bernt Staf som var knuten till Metronome. Vilken grej! - Ser man Burman, ler man. - Hör man Burman, dör man. Quote
shaft Posted July 4, 2013 Posted July 4, 2013 Hej! Ja det var tråkigt - han var en personlighet. Mitt "claim to fame" är att jag bor ett stenkast och på samma gata som Metronome-studion (nuv Atlantis studio) och tänker ofta på vad som hänt innanför de väggarna. Vill man få lite mer insikt i Burman och Metronome Records kan man med fördel läsa en mycket trevlig bok: De legendariska åren - Metronome Records. Quote
Recommended Posts