Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Bengt Hallberg, en av Sveriges största jazz musiker är död.

För mig är en länk till de gamla internationella och svenska storheterna borta. Jazzens guldålder har förlorat ännu en stjärna. 50-talets storheter lämnar oss dessvärre en efter en den senaste tiden. De är/var alla gamla, men musiken och deras minne lever kvar.

Länk

Edited by Apexorca
Posted

Han fick ett lång och produktivt liv, hörde honom så sent som i höstas och visst hörde man att hans aktningsvärda ålder, men glöden som fortfarande syntes i ögonen var där på samma sätt som när jag hörde honom live för 30 år sedan!

RIP, en legend har gått ur tiden!

/ptr

Posted

Bengt Hallberg var en mycket underfundig pianist och en mästare på sitt instrument. Han var en stor förebild för många kollegor i USA på framför allt 60-talet. Altsaxofonisten Phil Woods berättade en hel del om Bengt Hallbergs betydelse för många amerikanska pianister, när Phil spelade på Kristianstad-Åhus jazzfestival 1978 . Han sa bl a att ingen behärskade kontrapunktur inom jazzidiomet så som Bengt Hallberg.

Hans personlighet var inte av den karaktären att han gjorde så mycket väsen av sig i media och vid mikrofonen. Han verkade i huvudsak vid flygeln och det med bravur. Han är och förblir en legend.

När jag bodde i Kanada ramlade jag över ett album som jag kände mig manad att plocka hem till Sverige. Leonard Feather skrev albumtexten och det är en hyllning och beundran över en musiker som man sällan ser. Bl a skriver han:

Hallberg has made this kind of impression on countless visiting musicians, and even on some who are not countless (the Basie band was gassed by him). Stan Getz used him on tour and on record dates; the late Clifford Brown raved about him; Miles Davis was reported anxious to import him

Plattan hette kort och gott Beng Hallberg Epic LN 3375. I Europa gavs den ut på Philips. Bak trummorna satt Anders Burman, legendarisk skivproducent som också lämnat jordelivet i dagarna.

frrx.jpg

Min favoritplatta med Bengt Hallberg är duoutgåvan med polaren Arne Domnerus; Duets For Duke på Sonet från 1978. Makalöst spel av två av våra största jazzpersonligheter och dessutom bra ljud.

4uys.jpg

Bengt har lämnat men minnena och musiken lever kvar - för alltid...

Posted

Trist att en av de legendariska pianisterna gått ur tiden. Har hört honom live ett antal gånger och alltid slagits av hans till synes lätta och obesvärade spelstil, med en rytmik och frasering som är unik.

Hans berömmelse bland världens audiofiler är väl mycket förknippat med "Jazz at the Pawnshop" som förenar god musik med en enastående inspelning. Den går att köpa varhelst man stöter på en skivbutik världen över. Ett ex köpte jag för några år sedan i Denver på The Rocky Montain Audio Fest. Den skall självklart spelas idag.

Calm

Posted

Ja det är tråkigt när legenderna går ur tiden. Min favorit Hallbergare är hans berömda inspelning med Stan Getz som de flesta känner till. Ni vet den där Stan vinkar i SAS-flygplanstrappan.

Jag såg senast Bengt Hallberg i Ystad förra sommaren på Quincy Hyllningskonserten där Quincy själv var närvarande och prisade och uppmärksammade inte minst Bengt Hallberg som ju är en av de få kvar från Quincy's Sverigeäventyr på 50-talet. Det var ett vackert ögonblick som aldrig kommer tillbaka.....