Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej forum medlemmar :)

Har skrivit lite förut om mina intryck på grejer som har införskaffas. Och i somras så köpte jag en Amplifix av en kompis som jag satt ganska nöjd med. Letade CD-spelare och var runt och lyssnade och kom fram till att Arcam CD33 var en kanon maskin för min del, men, och åter men, så ville jag egentligen ha något som var balanserat. Och då fick jag syn på en annons om en beg Advantage S1 i en butik. Okej mycket pengar, men mer möjligheter i framtiden. Kan ju köra direkt till ett slutsteg :mm: så blev det en S1a. Och då kom nästa tanke, behöver ju inte lägga så mycket i mellan för att tex få ett beg Primare A30.2 istället för SATen, och så såldes SATen och Primaren inhandlades :D Är det någon som känner igen sig i uppgraderings hysterin :D Och nu så tänkte jag dela med mig av mina intryck på denna nya kombin som jag kör med nu.

Ja nu har jag haft Primre steget ett tag och hunnit lyssna lite på det. Jag satt alltså med en SAT Amplifix förut. Och efter inköp av en Advantage S1 så kändes det nödvändigt att köpa ett rent slutsteg eftersom S1an har ett inbyggt försteg med volymkontroll, annars så skulle de bli kaka på kaka.

Jag hade ganska stora förväntningar på det här slutsteget efter att många har lovordat det och jag blev inte det minsta besviken heller!

Första intrycken var att ljudet hade fått kropp. Ända uppe ifrån diskanten till nedersta basen så hade jag fått ett lite varmare och fylligare ljud än vad jag hade med SATen. SATen lät mycket rent i jämförelse, men den saknar den där lilla värmen som jag ville ha, utan att det går till överdrift. Och det lyckas Primaren med på ett utmärkt sätt. Nu så använder jag ju S1ans försteg och det är ju lite vassare än SATens så det är svårt att veta hur mycket av ljudförbätringen som beror på S1an försteg kontra Primare steget. Men tillsammans så är allt mycket mer musikaliskt än förut, utan att tappa detaljer någonstans. Resultatet blir ett öppet och naturligt ljud som är harmoniskt. Diskanten har fått en mjukare karaktär, samtidigt som den är mer öppen, mellanregistret har nu den fyllighet som jag vill att den ska ha, och basen har fått en djupare och tyngre karaktär samtidigt som den är ren. SATen kunde här låta lite lättviktig i jämförelse.

Jag är mycket nöjd nu med mitt musik ljud, och nu är det bara lite kabelbyte kvar. Men det kommer inte att bli lätt har jag märkt, det är nog den svåraste biten. Har prövar lite kablage av en kompis och det är ibland stora skillnader mellan olika kablar. Testade en kompis högtalarkablage, Nordost Red Dawn igår, för dyra för min del egentligen, men det är kul att testa. Och den spelade brallorna av mina MIT4or på några punkter, men samtidigt så var dess mellanregister för tunt för min smak, så jag föredrog i alla fall MITen även om dem grötade ihop saker och ting i jämförelse mot Nordosten. Men vassa var de inte som jag trodde, utan mycket rena och städade i brist på bättre ord.

Mvh Per

Posted

"så var dess mellanregister för tunt för min smak"

uuuundra vad det kan bero på :D

"Men vassa var de inte som jag trodde"

varför tror alla som inte har lyssnat på nordost att dom är vassa?

Posted

De billigare Nordost kan låta vasst i vissa system.. Jag har fortfarande hemska minnen efter att ha kopplat in Blue Heaven-kablar till mina dåvarande B&W-högtalare... hjälp ;)

Posted

Ja det är alltid mer eller mindre farligt att ge sig ut i uppgraderingscirkusen ;) .

Kul att det har lett åt rätt håll, i ditt fall :) .

/Mikael

Posted

uuuundra vad det kan bero på 

"Men vassa var de inte som jag trodde"

varför tror alla som inte har lyssnat på nordost att dom är vassa?

:angry:Ja du som vet allt , kan ju upplysa oss idioter vad det kan bero på :angry:

Därför att Nordost tillhör en av de mer detaljerade kablar som finns, och tillsammans med en del högtalare så upplevs de som vassa. Och eftersom jag personligen är mycket känslig för vasshet i ljudet så misstänkte jag att det kunde bli för mycket för min smak, inte det minsta konstigt.

Ekman, du verkar vara en sympatisk kille :clown: :dead:

Posted

uuuundra vad det kan bero på  :D

fbk: Jag förstår att Du blir arg på en sådan insinuation :black:

Vi andra uppskattar Din redogörelse :)

Mvh,

eliot

Posted
:) Personliga lyssningsbetraktelser är alltid en erfarenhet rikare, framförallt då så mycket inom lyssnade beror på personliga erfarenheter och olika känsligheter för diverse störningar.
Posted

Tack för de vänliga orden :)

Jag skriver ner mina intryck för förhoppningsvis så kan det vara lite till hjälp i valet av nya utrustning för andra, men man har ju en bra bit kvar till en del herrar här som skriver utmärkta recensioner.

Sen är det svårt att alltid ge en rättviss bild av en produkt eftersom samma produkt kan låta mycket annorlunda i en annan miljö och med annan utrustning. Thoren är ett utmärkt exempel, jag tyckte att den lät kusligt likt min SAT, men andra har upplevt stora skillnader mellan dem.

Posted

Kul att intryck av andra sf gph ägare... intressant inför eventuella framtida uppgraderingar. Kör själv med Primare (I20, V20) och gillar deras sound... tror dock lite extra watt knappast skulle vara fel...

fbk-> har du testat med någon effektsvagare stärkare?

Posted

Nitram!

Jag har bara testat med dessa två modeller som jag skrivit om, men enligt många som lyssnat på Sonus Faber Grand Piano Home så tjänar de helt klart på effekt starka stärkare. För min egen del, så blev tydliga skillnader i framför allt basåtergivningen som jag upplevde som en aning tunn med SATen. Både djupet och fylligheten i basen blev bättre med Primare steget, men det senare handlar nog mer om totala karaktären på Primare steget.

Sen har vi ju några herrar på detta forum som rekomenderar bla Gamuts 200- slutsteg :mm: till Grand Piano Home och även Krell Kav400vxi :mm: ska funka ypperligt, men det är ju också lite mer pengar än vad Primare kostar ;) .

Mvh Per

Posted

Jo... Krell står ju rätt högt på önskelistan :mm: fast lite saftiga priser är det ju, känns dock skönt att det finns uppgraderings möjligheter innom Primarefamiljen... i någorlunda nåbar prisnivå...

Trivs väldigt bra med mina sonusar, så dom lär definitivt hänga med länge... förmodligen med lite kraftfullare kompisar :D

Tackar för intrycken.