Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har precis köpt en ny CD som även klarar av att läsa SACD skivor.

Är det någon av er som kan rekommendera några bra och mkt välljudande SACD skivor?

Är allätare inom musik så alla genre fungerar (Dansband undantaget. Men dom finns troligtvis inte på SACD).

MVH / charlswood

Posted

Pink Floyd (The Dark Side Of The Moon) och Dire Straits (Brothers in Arms) är några grupper som finns på SACD med bra ljud.

Posted

Här är en handfull att starta med. :mm: :mm:

Greta Matassa-Live At Tula's

518Vw1seZhL._SY300_.jpg

Carlos Heredia-Gypsy Flamenco

6144ZRETzeL._SL500_AA280_.jpg

Deep Purple-Live on the BBC

51XYao9cf7L._SY300_.jpg

Jeff Wayne's War Of The Worlds

61f0Xr2EI4L.jpg

Posted (edited)

Några rekommendationer på klassiskt och orgel som kan vilken högtalare som helst att verka basfattig!

ORGEL

4748162.jpg

Midnight at Notre-Dame - Organ Transcriptions - Olivier Latry (DG 74 8162)

BIS-1946_72_150.jpg

Kalevi Aho - Orgelverk - Jan Lehtola @ the Åkerman & Lund Organ of St. Johannes Church, Malmö (BIS SACD 1946)

1825126_200.jpg

Grandes Pièces Symphoniques - Ian Tracey on the Willis Organ of Liverpool Chatedral, Uk (Chandos CHSA 5056)

MDG9141743_1.jpg

Johann Sebastian Bach - Early Organ Works - Harald Vogel at the Schnitger Organ St. Peter und Paul, Cappel (MDG 914 1743-6)

KLASSISKT

CKD234.jpg

Bela Bartok - Music for Strings, Percussion & Celeste & Divertimento / Zoltan Kodaly - Dances of Galanta - Scottish Chamber Orchestra u. Sir Charles Mackerras (Linn CKD234)

88697576062.jpg

Ludwig van Beethoven - Symfoni nr 1 & 5 - Deutsche Kammerphilharmonie Bremen u. Paavo Järvi (RCA 88697576062 )

HMU807553_2.jpg

Arvo Pärt - Veni creator (Körverk) - Theatre of Voices / Ars Nova Copenhagen / NYYD Quartet u. Paul Hillier (Harmonia Mundi HMU807553)

BISSACD1263.jpg

Wolfgang Amadeus Mozart – Clarinet Concerto & Quintet - Martin Fröst, klarinett; Vertavo String Quartet / Amsterdam Sinfonietta u. Peter Oundjian (BIS SACD-1263)

Sen kan du kolla efter sampler/"best of" SACD från, Telarc, Linn, ARS, Pentatone, 2L, CHANDOS..

/ptr

Edited by plundin™
Posted

Kolla sa-cd.net....

- Jag är inte hemma så jag har inte koll på vad jag har som SACD men jag vet att jag har Mahler med San Francisco/Michael Tilson Thomas som jag gillar :mm:

....och glöm inte Opus3 ;)

Posted

Ett helt koppel plattor av Patricia Barber är utgivna på SACD (flera på MOFI). På sa-cd.net som Eliot rekommenderade i föregående post hittar man 7 st. Om man gillar henne kan dessa mycket varmt rekommenderas.

Richard

Posted
Tar självklart emot ytterligare tips på välljudande skivor.

MVH / charlswood

Listan kan nog göras väldigt lång men jag håller mig till några album som intensivt har avlyssnats i skilda format.

Först ut är en f.d. mässplåga som lätt kan övergå i audiofil seans... :)

vinyl569.JPG

Även CD-utgåvorna bjuder på mycket välljud (speciellt Burmester CD III) men via DSD och elektrostatlurar har jag med tiden upptäckt en studioambiens där CD drar det kortaste strået. Med SACD:n får man verkligen känslan av "live in studio"... :mm:

stimela01.JPG

Analogue Productions erbjuder givetvis även detta album i kostsam tungviktsvinyl men hos mig har det blivit SACD:n som snurrar mest och det är inte uteslutande av bekvämlighetsskäl... :)

vinyl568.JPG

Posted

Det finns mycket i dom svenska samlingarna !

Självklart har jag hört en del av de ni föreslår, har förövrigt några på CD.

Jag har gjort några initiala beställningar:

Pink Floyd "Wish you were here" (Hade tydligen redan köpt "Dark side of the moon")

Dire Straits "Brothers in Arms" (jag får jämföra denna mot de tidigare CD utgåvorna som jag äger)

OPUS 3 SACD 23000 Showcase 2013

OPUS 3 SACD22060 30th Anniversary Celebration Album

Fyll gärna på med mera favoriter. Förhoppningsvis är det fler än jag som kommer att upptäck ny musik genom denna tråd.

MVH / charlswood

Posted
De viktigaste RCA Living Stereo inspelningarna finns som SACD för en billig slant :mm:

2673.jpg

Men då i bästa fall som trekanalig stereo som då bör spela av med tre fonthögtalare.

Posted
Dire Straits "Brothers in Arms" (jag får jämföra denna mot de tidigare CD utgåvorna som jag äger)

MVH / charlswood

Hade tänkt komma till den :) och har du tillgång till den första CD-utgåvan skulle det vara intressant att ta del av dina intryck vid en jämförelse.

direstraits002.JPG

Det handlar sannolikt mer om masters än digitala format.

direstraits001.JPG

Posted
Mobile Fidelity har ett gäng intressanta återutgivningar i sin katalog!

:mm:

För att inte tala om Los Lobos - Good Morning Aztlan

Och

Miles Davis - Steamin'

Och

SRV -Texas Flood

Och

Cowboy Junkies -Whites Off Earth Now!

Jag har ju i princip bara hört dem på Lp, men om mastern och spelaren är bra så är väl sacd normalt hur bra som helst.

Posted

Är också nyfiken. Med tanke på källmaterialet :smile2:

Audio Fidelity har börjat släppa en del titlar på SACD pga det har varit problem att få tag på guld till 24k CD's.

http://www.audiofidelity.net/sacd

Har beställt Nat King Cole härifrån...

http://store.acousticsounds.com/cat/4/SACD

Enda eländet var moms och tull.

Posted (edited)

Man skall inte svara när man inte har skivorna framför sig!

Jag hade förvisso två utgåvor av Brothers in Arms, men den ena var en LP. Så kan det bli.

CD'n jag har är Brothers in Arms på XRCD2 format. Får jämföra den med SACD versionen när den anländer.

Såg förövrigt att MOFI snart släpper en ny SACD version av denna platta http://www.elusivedisc.com/DIRE-STRAITS-BR...info/MOBSA2099/

Edited by charlswood
Posted (edited)

Och Donald Fagen-The nightfly på Hybrid-SACD från Warner Music Japan är obligatorisk, nummer WPCR-14170. :mm:

568b24b4.jpg

Edited by BTS
Posted
SRV finns ju även på en kanadensisk radioupptagning tillsammans med the King of Blues.

Att lyssna på en radioupptagning (på cd, lp eller sacd) är ofta en bättre upplevelse än både studioinspelningar och live.

Posted
Och Donald Fagen-The nightfly på Hybrid-SACD från Warner Music Japan är obligatorisk, nummer WPCR-14170. :mm:

568b24b4.jpg

Oj! Världens bästa album nu på SACD (utgiven 2011 ser det ut som). 2-kanal?

Verkar vara ett oöppnat exemplar - eller så är det en "backup" och du har 2 st ;-)

Får man fråga hur det låter - det är väl en digital inspelning från början på 3M maskiner?

Posted

Verkar vara ett oöppnat exemplar - eller så är det en "backup" och du har 2 st ;-)

Får man fråga hur det låter - det är väl en digital inspelning från början på 3M maskiner?

Världens bästa album har funnits på SACD i många år :D men alla har väl redan införskaffat den skivan... :?::)

gaucho008.JPG

Posted

En arkivbild av mitt enda exemplar som är sprättat sedan länge. $37.99 på Amazon.com just nu... :Thinking:

Den låter betydligt fylligare än standard CD:n och för inte så länge sedan fick en hifivän ta räkning till 9 efter att Walk Between The Raindrops avnjutits. ;)

Posted
En arkivbild av mitt enda exemplar som är sprättat sedan länge. $37.99 på Amazon.com just nu... :Thinking:

Den låter betydligt fylligare än standard CD:n och för inte så länge sedan fick en hifivän ta räkning till 9 efter att Walk Between The Raindrops avnjutits. ;)

Trevligt!

Wow, lite fyllighet borde vara ett plus på den inspelningen. Den har markant mindre basenenergi än senare DF/SD plattor. Jag brukar använda den som ett test på att basen inte blivit för tunn vid utprovandet av ny utrustning eller andra förändringar i setupen.

Brukar köra min Mobile Fidelity LP när andan faller på. Inte så tokig den heller ,-)

230575557353.jpg

Posted
Brukar köra min Mobile Fidelity LP när andan faller på. Inte så tokig den heller ,-)

Se där ja ... :mm:

Håll hårt i den, kan säkert bli en liten investering med tiden.

Såg nyligen ett ex på ebay gå för runt 700 sek.