Alex082 Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Hej! Jag har nyligen fått upp öronen för det analoga ljudet. Min gamle far hade en Pioneer PLC-590 med SME 3009 tonarm, som jag har fått ta över. Är ganska grön på området och märkt att det inte är bara å bara Jag har ett problem, som torde va ganska enkelt, men jag tänkte ändå fråga efter tips här. Verket är kopplat till en nyinköpt NAD förstärkare med en NAD RIAA. Men jag får bara musik i ena högtalaren. I den andra hörs bara ett svagt surrande. Jag har naturligtvis kollat det enklaste,byter jag plats på kablarna på förstärkaren, så flyttar sig ljudet. Hade isär det förut och försökte ohm mäta kablarna i tonarmen. Jar har konventerat till RCA kontakt i botten på tonarmen, men det bör inte ha med det att göra. Såvitt jag kunde se, så är kablarna okey från baksidan på pickupen fram till RCA kontakten. Det sitter en Ortofon pickup på den. Verket och tonarmen är köpta i början på 80 talet, och har stått i en garderob dom senaste 15 åren. Jag bor i Karlstad och har vart in i ett par Audio/Radio butiker, men det är inte många som vill ta sig an såna här jobb längre. Om jag inte får ordning på det själv,några tips på vart jag kan lämna in grejerna? Tack på förhand /Alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 Börja med att göra samma övning på pickupen. Byt höger och vänster. Om ljudet flyttar då också så är kablarna ok. Då sitter problemet i pickupen eller i anslutningsstiften. Kardelerna till anslutningsstiften kan ha lossnat och behöver lödas om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex082 Posted June 27, 2013 Author Share Posted June 27, 2013 Börja med att göra samma övning på pickupen. Byt höger och vänster. Om ljudet flyttar då också så är kablarna ok. Då sitter problemet i pickupen eller i anslutningsstiften. Kardelerna till anslutningsstiften kan ha lossnat och behöver lödas om. Jag gjorde som du sa, och nu fungerar det! Måste vart dålig kontakt i pickupen. Tusen tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts