Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag googlar på den här plattan som jag fick med mig en dag. Mina googlekunskaper är antagligen begränsade då inget matnyttigt kommer fram. :blush

Sökord har varit:

Olika varianter på tonsättare, verk och dirigent, HMV ALP 1844 och EMI ALP 1844 m.m.

Är det någon som vet mer, utgivningsår, inspelningsdatum und so weiter :?:

IMG-1647-2.jpg

Posted (edited)

Bägge Symfonierna inspelade i Januari 1960, denna utgåva pressad första gången 1961.

Om du lägger upp matris numren kan vi säkert plocka fram när din LP är pressad!

Den tredje symfonin får en Ok tolkning, den fjärde en mycket bra.

/ptr

Edited by plundin™
Posted (edited)
Om källan stämmer så är den utgiven 1961. Jag bläddrade också förbi en bild med omslag i STEREO.

Det står 1961 på min, undrar om jag har en förstapress. :Thinking::Praying:

Jag hittade den på bildsök i google som "Rafael Kubelik HMV ALP 1844"

Måste vara fel på min dator... :black:;)

Bägge Symfonierna inspelade i Januari 1960, denna utgåva pressad första gången 1961.

/ptr

Det står 2XEA 1867-4N på A-sidan och 2XEA 1868-3N på B-sidan.

IMG-1648.jpg

Edited by BTS
Posted

Var inte matrisnumren "skrivna" för hand på 60-talet? Jag har fått för mig att "maskintextat" kom på 80-talet, men jag har fel förr. ;)

Posted

/ptr

Plundin ÄR google. :D

//Richard

Posted (edited)

Nu inser jag att jag är ute och bluddrar igen, det är ju en Mono LP du har, ALP inte Stereo ASD... Tillbaka till ritbordet!

Jag hittar inte numren i den (lite ofullständiga ASD matrislista jag har), men om jag minns rätt så hade orginal utgåvorna av ASD serien upp till nummer till 575 etikett med cremefärgad grund och ett gyllene band (Golden ribbon), denna är röd och jag misstänker därför att det är en senare pressning, maskintexten som Vox skriver är oxå en sådan indikation.. Monoutgåvor tros jag att dom pressade till minst 1965.

Jag är säker på att Eliot har bättre dokumentation om detta när han får fatt i tråden! ;)

Plundin ÄR google. :D

Det är nog ett ganska grovt overstatement, jag är ganska flink på Googleanvändning, men kan en hel del om klassisk musik och inspelningar av sådana, men har tyvärr inte oroat mej i hög grad nog om vilka pressningar som är viktiga för samlare! (Och i den mån jag gjort det är det för att kränga iväg mina fynd till någon som värderar matrisnummer mer än jag!) :blush

/ptr

Edited by plundin™
Posted

Jag är säker på att Eliot har bättre dokumentation om detta när han får fatt i tråden! ;)

Jag är sämre på monoutgåvorna på HMV men jag har för mig att etiketten såg liknande ut hela tiden men ändrade från mörk vinröd till ljusare röd och detta ser ut som det senare men jag vet inte när etiketten byttes. Man kan också titta efter skattekoden ("Tax Code") som finns inpressad nära centrumhålet.

ZT = Mellan april 1962 och november 1962

PT = Från november 1962 till januari 1963

MT = Från januari 1963 till juli 1963

KT = Från juli 1963 till januari 1969

No Tax Code = All pressings after January 1969

PS. Jag är inte hemma nu så jag har inte all information om stamper mm men är inspelningen från 1961 så finns det nog bara en monoetikett. Samtidigt som ASD-serien bytte etikett från Cremefärgad grund och gyllene band till halvmånformad så växlade ALP-serien till samma etikett, se här - så detta måste vara första etiketten.

Posted (edited)

När jag studerar :26: baksidan av konvolutet närmare ser jag med liten text nere till vänster: " Recording first published 1961" vilket betyder att mitt ex inte är någon förstautgåva... :diss:

Och uppe till höger står en handskrift "C.M. 16.9.66" vilket gissningsvis är första ägarens inköpsdatum och initialer. :Thinking:

För 15 kronor fick jag en spännande stund och en platta i rysande gott skick. E+ eller bättre graderat efter Goldmine. :mm:

Edited by BTS