Jump to content

Deutsche grammophon


Recommended Posts

Deutsche-Grammophon-zieht-nach-Berlin-Donnerstag-14.-Oktober-2010_medium.jpg

Vid ett kundmöte öppnades världen till deutsche grammophon.

Kunden lyssnade uteslutande på musik från just deutsche grammophon och 99% till pianomusik.

Vad har ni för tankar kring bolaget?

Jag trodde DG va starka på vinyl fortfarande men sökningar på deras hemsida skvallrar om ett rätt tunt vinylutbud. Är jag hänvisad till begagnatmarknaden?

4235712.jpg

4778570.jpg

Edited by Engelholm Audio
Link to comment
Share on other sites

Deutsche-Grammophon-zieht-nach-Berlin-Donnerstag-14.-Oktober-2010_medium.jpg

Är jag hänvisad till begagnatmarknaden?

DG hittar du med säkerhet i nästan varannan loppisback med vinylskivor.

De är ofta i riktigt bra skick och är det de lite "finare" utgåvorna du är ute efter så ska du hålla koll på

etiketten med "tulpankransen" -Tulips

En del nyutgåvor har också släppts, och kommer med med jämna mellanrum, av Speakers Corner Records

jess%20058.JPG

Bildkälla: Koolkatjazz.com

Skulle du ha vägarna förbi i sommar så kan du få gå igenom mina dubbletter :)

Link to comment
Share on other sites

DGG är ett märke som jag ofta ratat men de är inte så dåliga som sitt rykte!

- Återutgåvor av DGG har gjorts av Clearaudio och Speakers Corner och dessa är väl värda att köpa....

Detta skrev jag redan 2005:

Deutsche Grammophone (och Archiv) har med få undantag inte mycket samlarvärde och de mest eftersökta är de med tulpanetiketten. Det finns emellerid intressanta inspelningar/tolkningar på DG....

Nu är det lunch - återkommer ;)

Link to comment
Share on other sites

DGG (Deutsche Grammophon Gesellschaft) använde mjuk vinyl vilket gjorde att de hade tyst bakgrund men efter ett par spelningar försvann diskanten - vilket gör att audiofila återutgåvor av DGG generellt låter klart bättre än originalen.

Det som getts ut på Deutsche Grammophon har ofta tyst bakgrund men saknar lite i diskanten.

denna sida finner du återutgåvor av Clearaudio och däribland många bra tolkningar :app:

Det finns som sagt också återutgåvor från Speakers Corner och här ser vi en kopia av en förstautgåva med röd STEREO

13820999_zps9ad63de6.jpg

och "Alle Hersteller...." på etiketten. Den som vill fördjupa sig i alla varianter rekommenderas denna sammanställning av Youngrok LEE :mm:

Link to comment
Share on other sites

Jag började lyssna på klassisk musik kring 1970 och ca 1975 var jag så besatt att jag sålde alla mina rock-, pop- och soulplattor som jag samlat sedan ungdomen. Original av Kinks, Small Faces, Otis Redding, Wilson Picket, Stones, Pretty Things med flera åkte ut. Jag köpte bara klassiskt plus jazz som började blanda sig in i leken och som sedan tog överhanden.

Hur som helst så var Deutsche Grammophone ett adelsmärke då tillsammans med Philips, EMI och Erato. Mercury och RCA fanns ju också men i min landsända såg man inte till så mycket av dem. Deras storhetstid var kanske mer 60-tal. På 70- och 80-tal var det mest Philips och Deutsche Grammophone vad jag kan erinra mig.

Jag lägger inga hifi- eller samlarvärderingar i det hela, utan endast musikupplevelser. De som då var de stora stjärnorna, åtminstone publikt var ofta på Deutsche Grammophone, Philips eller EMI. Musikaliskt menar jag att det finns många pärlor bland Deutsche Grammophone. Dessutom är utbudet stort och därmed är priserna låga. Vill man bygga upp en samling för att bygga upp ett samlarvärde skall man säkert leta på andra håll.

Link to comment
Share on other sites

En del nyutgåvor har också släppts, och kommer med med jämna mellanrum, av Speakers Corner Records

Det blir ju en härlig kompott av aktuella utgåvor från SC, speciellt de jag markerat med fetstil;

Mozart: Concertos for Piano and Orchestra Nos. 19 & 27 DGG LPM 18 383

Mahler: Symphony No. 9 DGG 2707 097

Mendelssohn-Bartholdy: Symphonies Nos. 4 & 5 DGG SLPM 138 684

R. Strauss: Also Sprach Zarathustra DGG 2530 402

Messiaen: Quatuor pour la Fin du Temps DGG 2531 093

Chopin & Liszt: Concertos for Piano and Orchestra DGG SLPM 139383

Tchaikovsky: Symphony No. 5 DGG SLPM 138658

Shostakovich: Symphony No. 10 DGG SLPM 139020

Mozart: Concertos for Piano and Orchestra Nos. 20 & 21 DGG 2530 548

Tchaikovsky: Symphony No. 6 (Pathétique) DGG SLPM 138 135

Beethoven: Concerto for Piano and Orchestra No.1 DGG 2531 302

Tchaikovsky & Mendelssohn Bartholdy: Concertos for Violin and Orchestra DGG 2530 359

Martha Argerich: Debut Recital DGG SLPM 138672

Mozart: Mass in C minor (K 427) DGG SLPM 138124

Beethoven: Concerto for Violin and Orchestra DGG SLPM 138999

Dvorák: Concerto for Violoncello and Orchestra DGG SLPM 138755

Orff: Carmina Burana DGG SLPM 139362

Link to comment
Share on other sites

Det blir ju en härlig kompott av aktuella utgåvor från SC, speciellt de jag markerat med fetstil;

Många av de övriga är också bra (jag skulle inte göra din prioritering!) - men jag skulle definitivt titta på utbudet från Clearaudio med bl.a. dessa

clearaudiovinyl_zpsbd3735b6.jpg

- om man gillar Argerich, Richter och Martzy :mm:

Link to comment
Share on other sites

När jag började intressera mig för klassisk musik så föll jag ofta för Philips inspelningar med Bernhard Haitink och Colin Davis. Jag gillade det breda panorama på inspelningar med Haitink. På DGG var vid denna tid Karajan förhärskande och han hade vid den tiden passerat bäst före datum :blush

- Eftersom jag tycker att Symfoniska dikter lämpar sig som inkörsport har jag Scheherazade med Haitink, Symphonie Fantastique med Davis, Also Sprach Zarathustra med Karajan (finns som återutgåva av SC) och Mahler och Stravinsky med Haitink - det var så det började för mig 1973-75 :)

Link to comment
Share on other sites

Återutgåvor är färskvara och när de är slut så brukar de vara dyra och till 100års jubileet släpptes tre boxar med tre skivor var :mm:

Nyligen köpte jag boxen The Pianists som Deutsche Grammophon släppte i samband med 100års jubiléet 1998

10oflynnlpmay0208-1.jpg

Den innehåller tre skivor med fina tolkningar :mm:

10oflynnlpmay0208-2.jpg

Detta är den tredje boxen och tidigare har jag The Violinists and The Conductors....

Various - The Colour Of Classics - The Violinists

Various - The Colour Of Classics - The Conductors

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att deras senare återutgåvor på CD låter utmärkta. Jag har köpt 3 nyutgåvor med Anne-Sophie Mutter med en Carmen fantasi, Beethovens respektive Sibelius violinkonsert. Hennes Beethoventolkning tillhör en av de bästa jämte Isabelle Faust (på Harmonia Mundi).

Helst vill jag ha album som spelades in under LP-eran på just vinyl, men i brist på bra ex så låter dessa CD-utgåvor fantastiskt bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...