Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag pratade med en handlare i England som hävdade att herr Lukaschek inte kunde leverera vissa produkter och att företaget hade problem.

Har någon av er hört något...?

det vore verkligen tråkigt om problemen skulle vara allvarliga. :diss:

Posted
Jag pratade med en handlare i England som hävdade att herr Lukaschek inte kunde leverera vissa produkter och att företaget hade problem.

det vore verkligen tråkigt om problemen skulle vara allvarliga. :diss:

Jag frågade min handlare om detta för någon månad sedan efter att ha sett liknande påståenden. Vad jag minns kan det nog vara så att modeller produceras i serier och att det kan bli viss fördröjning, men att det i huvudsak handlar om att man måste beställa i större mängder från Benz. De levererar alltså inte den enstaka pickup som handlaren behöver utan man får vänta och slå ihop i en större beställning. Så mycket handlar om hur mycket handlaren kan/vill ha i lager.

Posted

Jag uppfattade det som att huvudproblemet är att Benz inte säljer dem styckvis. Att köpa ett antal på en gång innebär en kapitalkostnad och kanske handlare/distributör vill sälja av en del innan de köper mer. Säger man det eller skyller man på Benz?

Jag vet inte hur pass priskänsliga Benz är men många av deras modeller har betraktats som prisvärda, och skulle väl inte bli det till ett högre pris.

Posted

Det är inga problem med leveranser från Benz Micro förutom att de tar lite tid. Tvärt emot vad många tror så är detta inget stort företag det finns helt enkelt inte kapacitet att avbryta produktionen för att tillverka en enstaka pickup och på detta sätt försena leveranser av beställda serier. Jag tror faktiskt att den svenske distributören har hela sortimentet hemma så det ska nog inte vara några problem att beställa om man är sugen på något.

Posted (edited)

pickupen som vi diskuterade var LP-S, jag jag svårt att tänka mig att de säljer LP-S i bulk, däremot att man får vänta på att de ska byggas ett par tre månader tror jag är normalt.

Men jag är lite osäker på hur distributionen ser ut i England, jag antar att de har en generalagent som i in tur levererar till handlarna. men det kanske inte stämmer? handlaren i fråga hade i alla fall fått kalla handen när det gäller LP-S från den källa han hade med hänvisningen att 'Benz hade problem' som jag förstod det... jag frågade inte något närmare eftersom jag inte ville snoka.

jag upplevde också lite krångel när jag köpte min LP-S, den första handlaren slutade svara på mail, den andra handlaren fick inget svar av distributören, så det slutade mad att pickupen fick inhandlas från Danmark... :39:

Edited by yawner
Posted

Jag fick vänta ca 4 månader innan jag fick tillbaka min LP. Fick dock höra av Roger att Benz är ett mycket litet företag som ibland har problem med präersonalomsättning pga det tar så lång tid att träna upp tillräckligt skicklig personal. Samt att Herr Lukaschek är mån om att priserna hålls på en rimlig nivå.

Hursomhelst är jag extremt nöjd, den är bättre än ny.

Posted

...

Der kan være mange årsager til dette, og jeg har her listet nogle af de muligheder der ligger lige for:

1) Mange i branchen, også producenter, er presset af dårlig salg/økonomi. Flere firmaer er allerede lukket eller solgt, og produktionen køre ikke optimalt

2) Der florerer desværre mange rygter, og min erfaring siger mig, at der ikke er hold i meget af det man høre

3) Der kan være tale om problemer med levering fra en underleverandør, og dermed kan producenten selvsagt ikke levere

4) Idet distributører eller forhandleren ikke kan betale for de ordre der indløber, udbliver leveringen selvsagt inden det sker. Her oplyses det tit til kunden, at det i stedet skyldes problemer med producenten

5) At der er tale om en lille producent, som producere i serier for at optimere. Men dermed kan der opstå leveringsproblemer, men det er heldigvis kun et spørgsmål om tid før der igen produceres og dermed leveres

6) Forhandleren stopper med salget af dette mærke. Intet nyt tages hjem og alt sælges med store rabatter. Desuden benytter mange branchefolk samme lejlighed til at tale dårlig om det "gamle" mærke, hvor historier som denne kan forekomme

7) Endelig, at der er en person som ikke længere kan/vil varetage den opgave vedkommende har påtaget sig.

Min opfordring er, at kontakte producenten direkte, såfremt man oplever problemer. Dermed skaffer man sig det bedste svar, og dermed undgår man også at sprede unødig rygte og forviring om et firma.