Jump to content

Spion hos Marten - Jag


Apexorca

Recommended Posts

Hur lät det då?

-Jo, bra så in i Norden.

Jag bugar och bockar, tar av hatten, gratulerar, hurrar och allt annat man kan göra när idogt strävande mot väljud går i mål. Kan detta vara Mårtens bästa högtalare om man ser det till helheten med faktorer som ljud, pris, storlek mm? Jag tror det.

Även denna nya högtalare har en makalös upplösning. Jag tror inte heller den har sin överman i något annat märke eller högtalare förutom kanske Supreeme II vad gäller den biten. Den kanske till och med är i kapp Supreeme II.

Det är en mycket neutralt ljud. Microdynamiken är bedårande och inget verkar undkomma detta system. Inte heller musikalsikt. Den nya select DAC'en gör nog sitt till, men det hör man ju inte utan att högtalaren klarar av att leverera detta så klart och det gör den. Luftigt och dynamisk med en makalös upplösning är det.

Scenen som målas upp är stor när det behövs. Klassiska orkesterverk låter maffigt.

Basen har de också fått till bra. Ner till 20 Hz och med bra tryck och dynamik. Till och med en bastokig Apexorca är nöjd utan förbehåll ;) Skulle man vilja ha ännu mer kan det regleras med en ratt på baksidan. :mm:

Jag ser nog inga svagheter i denna högtalare och den bör betraktas som bland de bästa högtalarna som går att få tag i på den snåla sidan om miljonen. För där kommer den att landa prismässigt. Prestandan kommer att sträcka sig en bra bit upp till med den bästa grenen i upplösning och kontroll. Det är ju en gren som smittar av sig i många andra egenskaper hos denna högtalare.

Apexorca tackar hela familjen Olofsson för att jag fick tillfälle att lyssna på musik från dessa välslipade diamanter.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för bilderna Apex! Riktigt riktigt läckra de där högtalarna...

Vad är egentligen tanken med de konvexa? elementen? ser lite ovant ut, speciellt i den här storleken, som fotbollar nästan :D

Tack!

En del i det är att flyta fram det akustiska centrar så att det kan spela i fas med tex diskanten. Iden är att alla element skall vara tajmade längs frontbaffeln utan tidsfel/fasfel.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt fina bilder Apex, du har verkligen blivit hovfotografen hos Marten :)

Jag gillar verkligen den snygga kanten i krom mellan baffeln och kolfiber lådan :app:

Är säker på resultat är i världsklass när det kommer till ljudetåtergivningen! Får hoppas det kommer en inbjudan inom snar framtid så jag får njuta av Marten brödernas senaste kreation.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt fina bilder Apex, du har verkligen blivit hovfotografen hos Marten :)

Jag gillar verkligen den snygga kanten i krom mellan baffeln och kolfiber lådan :app:

Tack!

Den kanten tycker jag också höjer upplevelsen och det ser finare ut.

Link to comment
Share on other sites

Mer info om Coltrane 3.

Coltrane 3

Snyggt! Kul att se att Marten teamet har känsla för hela kedjan, från ljud, design och marknadsföring. Kvalitet rak igenom. Där ser man hur mycket bättre mångfald är än enfald :41:

Pratade med Jörgen idag och dom är på väg till München. Så jag får önska dom lycka till ‼️

Hoppas dom håller hårt i fjärrkontrollen. Men det är ju inte så lång att hämta nya element denna gång :black:

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Marten inviger nya lokaler!

Jag var inte så mycket spion hos Marten i går, men väl där med en drös musiker och hifientusiaster på invigning av deras nya lokaler.

Högtalarproduktion, högtatarutveckling , inspelning och musikproduktion i synnerligen trevliga lokaler.

Detta möter besökare så fort man kliver in, dock från andra bakre hörnet.

_49U1397.jpg

Ljusa lokaler med höga fina fönster i Mölndal, en pärla ett stenkast från Göteborg.

Bröderna har visst slitit mycket hårt med flytten så mannen bakom detta lättade leende är väl värd en öl.

_49U1396.jpg

Leif fixade maten...

_49U1420.jpg

...och Jörgen höll tal.

_49U1421.jpg

Jorma var där...

_49U1423.jpg

Man blir visst törstig av att bygga högtalare. Man får känslan av att de handlar lite med Asien..

_49U1412.jpg

Wiman inspekterar taket i nya rummet. Rummet mäter runt 70 kvadrat efter akustikbehandling...

_49U1407.jpg

Marten har en ide om att producera musik här och att utveckla högtalarna i samma rum. Kontrollrum skall byggas också. Jämfört med Martens förra rum har det nya utvecklats akustiskt tycker jag. Bland annat har de gjort akustiken lite flirtigare och inte så torr som i det gamla rummet. Efterklangstid på 0.5ms om jag inte minns fel. Det märks med en gång. Man inte den samma samma lockkänsla i öronen som man får i vissa akustikbehandlare rum. Det är ordning och reda, men mer livligt. Jag gillar det ännu bättre.

Svanå Matts och Marten har gjort ett jättebra jobb med detta rum tycker jag.

För dagen blir det först Livemusik av hög klass med musiker bla från Göteborgssymfonikerna. Jag prated mycket med dem och de gillade akustiken. De beskrev högtalartillverkares och musikers olika önskemål om efterklangstid där musiker vill att det klingar mer och längre än högtalartillverkare. Bara att välja det som man gillar. På sidorna står en massa vingar som man kan vända och bakom dessa absorption så att man kan ställa efterklangen, reflektioner mm som det behagar.

Basfällor i väggar, längs golv och tak och vi snackar många kubikmeter här.

Slitsen i bubblorna i taktet hjälpt basfällan ovan att äta bas.

_49U1471.jpg

Fortsättning följer...

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Grattis till Leif och Jörgen och Matts på Svanå.

Ser ut som om det här kommer att låta riktigt bra!

En plötslig längtan till Västkusten infinner sig och tur att man bokat hotell till mässan i höst.

Skall bli spännande att lyssna och vad jag förstod på Matts när jag pratade med honom så kan man variera efterklangstiden något.

Då blir det ännu mer intressant att lyssna på det nya rummet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Öl från min grannby ser jag! Faktiskt den första ölen jag köpte när jag flyttade till Bamberg :)

I Bamberg har jag inmundigat lokalt bier, sauerkraut und würzt in eine Gaststätte seit 1632, oder etwas. Gillade Bamberg. Detta var typ år 1993.

Köpte med mig glaset jag drack ur kommer jag ihåg, undrar var det är nu... hmm. Vi höll på att stanna någon dag till eftersom The Hooters skulle spela live. Men det blev inte så.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Grattis till Leif och Jörgen och Matts på Svanå.

Ser ut som om det här kommer att låta riktigt bra!

En plötslig längtan till Västkusten infinner sig och tur att man bokat hotell till mässan i höst.

Skall bli spännande att lyssna och vad jag förstod på Matts när jag pratade med honom så kan man variera efterklangstiden något.

Då blir det ännu mer intressant att lyssna på det nya rummet.

Calm

Vad mina öron sade mig var att efterklangstiden var mer än "något justerad"... till det längre. Gissar att det var 0.3ms förut och nu är den 0.5ms.

Denna akustikreglering var i min smak.

Link to comment
Share on other sites

I verkstaden låg lite högtalarlådor. Som sig bör.

_49U1393.jpg

Jag kikade in genom kameran... såhär ser det ut inne i en Marten Bird eller vilken modell det nu kan tänkas bli?

_49U1415.jpg

Coltranes kolfiberlådor...

_49U1417.jpg

_49U1413.jpg

_49U1414.jpg

Fördelen med kolfiber är att högtalaren blir lätt, styv och tunn. Stor volym inne i lådan vilket göra att högtalaren ändå kan bli nätt i yttermått och prestera stor ljudbild.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Grattis Leif och Jörgen! Vilka fina lokaler och vilket underbart lyssningsrum ni fått!!! Perfekt att spel in nästa skiva, Supreme Session vol. 3

Får givetvis även säga grattis till Matts, nu har du fått ett nytt referensrum där lyssnaren får uppleva din Ving effekt

Mvh Claes

Link to comment
Share on other sites

Jättekul att vi har en tillverkare i Sverige i absoluta framkant. Lycka till!

Kan bara hålla med dig till 100 % - men får lägga till att vi har en Svanå-Matts som gör rum i absoluta världsklass vilken ger Leif en ännu bättre förutsättning att ligga i framkant med sina produkter. Tillsammans så verkar det bli en fin synergi effekt för båda!

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

Jättekul att vi har en tillverkare i Sverige i absoluta framkant. Lycka till!

Just det!

Och den absoluta framkanten har vi precis här. (Tack för den passningen bebop :icon_smile_cool: )_49U1460.jpg

Den nya membrantekniken gör att Leif kan lägga det akustiska centrat mer precist i fas samt att de spelar djupt med mycket liten lådvolym. Det gör upplösningen och precisionen bättre.

Denna lilla högtalare presterar otroligt mycket musik från topp till djupaste och mest kraftfulla botten. De ha en tajming och dynamik neråt i frekvens som bara mycket större högtalare mäktar med. Dessutom har de än sällan skådad upplösning.

Denna högtalare knyter ihop många fantastiska tekniska egenskaper till mycket bra musikaliska egenskaper. Det är få som klarar. Inte det ena eller det andra utan både och. Jag tycket detta är den högtalare Marten byggt som är bäst om man tar med storlek, pris och prestanda.

Visst är Coltrane 3 något bättre för drygt dubbla priset och den spelar större, men hur mycket bättre. Hade varit kul att testa mot varandra någon gång.

Så här stor är den lilla Marten Mingus Quintet. (Det är ju fem membran).

_49U1462.jpg

Den har trälåda i dessa till skillnad från Coltrane serien och det gör att priset kunnat hållas ner till X kr och inte 1,5X kr.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Fina bilder, kul för grabbarna också.

Tack!

Angående grabbar. Det var lite grabbar där i blandad ålder, vissa i yngre blöjåldern. En klättrade runt på slutstegen.

_49U1440.jpg

Det var också mycket tjejer i lika blandade åldrar. Det var lika ovanligt som det var trevligt.

_49U1427.jpg

Marc Gomez tittar in i kameran. Det är en begåvad man med en SAT-arm. (Swedish Analog Technologies)

Blir mer om det senare.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...