Apexorca Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Psssst! Var i dag hos Marten i annat ärende. Såg 2 stora lådor ca 220cm med en himla massa membran, 2 i diamant, ett litet i keramik 7 st som sitter Tenorhögtalaren, ytterligare 6 st större som spelar bakåt, delningsfilter på golet. Ur dessa lådor strömmar väljud av sällan skådat slag. Smög mig in i det stora rummet och lät MSB snurra ettor och nollor bla från min egen samling. Återkommer när jag gömt mig i en hydda i skogen och framkallat min bilder från min spinonmobilkamera. Stay tuned. Quote
calm Posted June 12, 2013 Posted June 12, 2013 Psssst! Var i dag hos Marten i annat ärende. Såg 2 stora lådor ca 220cm med en himla massa membran, 2 i diamant, ett litet i keramik 7 st som sitter Tenorhögtalaren, ytterligare 6 st större som spelar bakåt, delningsfilter på golet. Ur dessa lådor strömmar väljud av sällan skådat slag. Smög mig in i det stora rummet och lät MSB snurra ettor och nollor bla från min egen samling. Återkommer när jag gömt mig i en hydda i skogen och framkallat min bilder från min spinonmobilkamera. Stay tuned. Spänningen är oooliiiidlig! Vad kan detta vara? Calm Quote
Apexorca Posted June 12, 2013 Author Posted June 12, 2013 (edited) Det är en nästan färdigutvecklad högtalare. Den kommer att heta Marten Coltrane Supreme II. Föregångaren var en stor högtalare med 2 jättelådor per kanal. Leif menar att de var rätt svårplacerade och att det bara var han som kunde placera dem i ett rum, blink blink. Supreme II har inte dessa problem. Denna prototyp ser inte ut som de kommer att göra som färdiga. De är enkelt byggda i mdf, men det mesta i delningsfilter och membran är klart. De har precis som Champagnen bara en andra jäsning kvar. Den jäsningen innebär en sista tuning i de slutliga lådorna som skall bara dessa membran, precis som i Champagneflaskans sista jäsning. Här gömmer jag mig bakom högtalaren när Leif kommer in. (beklagar iPhones fotokvalitet) MSB är signalkälla och Martens egna monoblock fixar kraften. Edited June 12, 2013 by Apexorca Quote
Apexorca Posted June 12, 2013 Author Posted June 12, 2013 (edited) OJ OJ OJ!!! Ja det kan man säga och det var det jag tänkte efter 2 takter. Naturligtvis kommer nya Supreme att se ut som en Marten Coltrane högtalare. Men fronten blir smal och bakdelen bred med sidor välvda av kolfiber (läs dyrt och säkert snyggt). De nya membranen som är samma som på Tenor är av aluminium och sitter i baffellinjen. De har en fysisk area som är större än de ser ut som eftersom membranet spelar hela vägen ut till kanten. Hela fronten är helt faslinjär vilket är nästan unikt vad jag förstår. Det varkar vara Martens nya giv. Fördelarna är slående och uppenbara. Filtertekniken går att anpassa så att man enligt Marten får bättre upplösning. Tajminen mellan olika ljud blir bättre. Det ställer ju stora krav på Electroniken och nu är det MSB som lever upp till detta enligt Marten. (Jag kan bara hålla med ) 6 av membranen på fronten spelar bas och mellanbas, ett likadant högst upp av de understa spelar mellregister tillsammans med ett litet keramiskt membra. 2 olika stora diamanter spelar diskant. och 6 stycken bakåtriktade membran spelar fråm 40 hz ner till ca 17hz. Högtalaren är en 5 vägare. De är utprovade med MSB och Mortens egna monoblock vad jag förstår. Försteget i MSB verkade användas. Jag skulle dock vilja testa med ett externt försteg. När jag kom in i rummet spelades det Eric Bibb av Opus 3. Volymen var låg. Det första som slog mig var vilken dynamik det ändå var. Det spritte om Bibbs strängar och här stämmer återigen analogin med Champagne. Spritter , ni fattar... Sedan fick jag slå mig ner och förevisades några spår på normal volym. 1- Eric Bibb - Otroloigt öppet, snabbt, kontroll realism , dynamik i hela registret, enormt upplöst, närvaro. Jag är inte hysteriskt kräsen vad gäller 3d , men här var den grym. 2d så klart på köpet. 2- Orgel - Bråddjup, kontrollerad, outtröttlig, de djupaste tonerna måste varit runt 20 Hz med dynamik och kraft. Man hörde svägningarna. Brutalt bra. Jag tror de gick ner till 17Hz innan de tappade för mycket kraft enligt spec. Så lät det också. 3- Dire Strates tolkning med Nina Person - Otroligt bra. Övrig kommentar är överflödig. 4- Egen musik jag känner väl - Som vanligt när man hör något nytt som lirar i en ny klass, upplever bekanta låter på nytt. Jag hörde och upplevde musikalitet i musiken jag tidigare inte hört. Anslag och tempo i cymbaler, baskontroll, instrument storlek och placering i ljudbilden är ypperlig. Ett exempel är ett piono solo jag brukar lyssna till. Det som hände var att jag vet var pianot hörs och står i relation till hela ljudbilden, men nu kunde jag se det och uppleva det även i djupled. Det spelades med mig tittandes på det från höger på höger sida på scenen. Det var mer luft mellan olika instrument och sångare än jag tidigare upplevt. Man kände luften mellan dem. Jag blev tagen med storm och detta var ett av mina stora HiFi upplevelser. Bland de 3 största och det på prototyper!!! Jag skall åter dit med mer musik för att koncentrera mig mer på musiken. Och ta lite mer bilder jag skall dela med mig av. Nu blev det mest haksläpp, "spionbilder" och fascination av vad de presterade ljudmässig. Och ja, musikaliteten finns där. Detta rum som vanligtvis känns basfattigt jämfört med min upplevelse av normala lyssningsrum upplevdes inte så denna gång. Här var värme och tryck i ljudet precis på rätt sätt. Champagne likheter fortsätter. Klar, uppfriskande, komplex, sprittig, kontroll, lyx, kontrollerat hantverk, unikt mm. Leif började bli nöjd med den först jäsningen som ger en god föraning om hur det kommer att låta med rätt låda och då ytterligare finjustering av filter mm. Således i med lite socker och mera jäst... Jag har dock svårt att relatera till bättre ljud. Detta var absolut i klass med det bästa jag någonsin hört. ev också de dyraste högtalarna jag lyssnat till. En riktning är att räkningen landar på ca 3.000.000 kr får ett sådant par, puh! Jösses Amalia vilken tillverkare vi har i Sverige och mitt i Göteborgs centrum. Ja, detta var det bästa jag hört hos Marten och jag har hört det mesta, allt tror jag, förutom Coltrane II. Antar att de Suprime II par som kommer att säljas får resa en bit öster ut. Om vi går ihop en 50 st entusiaster kanske vi kan dela på ett par??? Ha dem en vecka om året... Lät som om de skall premiärvisas i Las Vegas nästa år. Det är bara att gratulera bröderna Marten och deras medarbetare och jag gissar ett de får viss uppmärksamhet i Las Vegas. Här kommer bilder på gamla Coltrane Suprime. Så här kommer de således inte att se ut. en till Edited June 12, 2013 by Apexorca Quote
calm Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Kul! Det verkar som man borde ta en sväng förbi Martens vad det lider. Det finns en del ljudupplevelser i det lyssningsrummet som etsats sig fast i ljudminnet. Jag håller med dig att ett externt försteg till MSB:n skulle vara intressant som en jämförelse. Martens eget som var på prototypstadiet förra året var nog inte fullt utvecklat då. Många med mig kände att det saknades något i ljudbilden, svårdefinierat men inte fullt i klass med tidigare upplevelser som var Einstein om jag minns rätt. MSB fortfarande en klass för sig och svårslaget. Men högtaleriet var det definitivt inget fel på! Kul med så duktiga högtalarmakare inom landets gränser. Calm Quote
Apexorca Posted June 13, 2013 Author Posted June 13, 2013 Var antalet nollor rätt? 3 miljoner? Jag tror inte jag missuppfattade den uppgiften, så det skall vara rätt. Det är bara att jobba över lite så fixar du det nog... De är ju rätt stora så med en dörr på sidan kan man bo i dem. Det öppnar möjligheter för bostadsbidrag och bolån. Quote
Rajapruk Posted June 13, 2013 Posted June 13, 2013 Jag behöver surroundkanaler till min bio, ska fundera på't. De borde även funka bra som "front high" i en 11.2-setup med tanke på dess höjd! Intressant tråd. Jag har alltid blivit besviken hos Marten. Tror rummet bygger upp för stora förväntningar med sitt utseende. Och att deras ljudideal är för lång från mitt. Quote
Apexorca Posted June 13, 2013 Author Posted June 13, 2013 Jag behöver surroundkanaler till min bio, ska fundera på't. De borde även funka bra som "front high" i en 11.2-setup med tanke på dess höjd! Intressant tråd. Jag har alltid blivit besviken hos Marten. Tror rummet bygger upp för stora förväntningar med sitt utseende. Och att deras ljudideal är för lång från mitt. Jag kan inte svara för Martens ljudideal. Bara beskriva det jag tycker karaktäriserar Martens ljud. Jag har dock med tiden uppskattat det mer och mer. Jag har alltid för egen del föredragit mer bas än jag upplevt i Martens akustikrum, men inte på bekostnad av bumlighet. Det jag dock alltid uppskattat är deras rena, klara, naturliga klang. Hade basen höjts någon db hade mitt ideal varit där. Men basen skall inte höjas av akustikorsaker utan i högtalaren så att den fortfarande blir ren och inte ställer till det. Basen generellt hos Marten är mkt ren och tydlig. På Supreme II saknas inte bas. Det visades med all tydlighet med en Orgelkonsert. Vad jag med åren lärt mig är att jag vant mig med höjningar i basen eftersom de flesta vanliga rum lägger till mycket där. Det är ganska behagligt att känna basgångens vibrationer. Konsekvenserna blir dock att det lägger ett "filter" över mer av ljudet högre upp i frekvenserna samt att basen själv blir bumlig och oprercis. Detta vänjer sig dock många med inkl jag själv. Men jag börjar se ljuset i tunneln. Men jag är i grunden en bas älskare som blivit finbasälskare. När vi pratar högtalare i klassen kring Marten Supreme II blir diskusionen om ljudideal mindre viktig. Den kan ju allt från topp till tå och presenterar musiken som den är. I högtalare betydligt billigare än så är det alltid en större kompromiss i utförandet och där väljs de parametrar man tillverkaren värdesätter och därmed blir skillnaderna större mellan olika produkter. Detta är något förenklat men ändå det ligger lite i det tycker jag. Quote
calle_jr Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Jag blev tagen med storm och detta var ett av mina stora HiFi upplevelser. Imponerande! Jag gillar uppställningar likt nuvarande Coltrane Supreme. Kan bara instämma att placeringen är lurig, men det görs ju en gång (nåja) och återbäringen är bra. Skulle inte förvåna mig om kommande Coltrane Supreme II-ägare kompletterar med subbar av det skälet. Det ger samma fördelar men är mindre placeringskänsligt. Quote
Apexorca Posted June 14, 2013 Author Posted June 14, 2013 Imponerande! Skulle inte förvåna mig om kommande Coltrane Supreme II-ägare kompletterar med subbar av det skälet. Hmmm. Inte säker på om man behöver subbar. Quote
Bebop Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Hmmm. Inte säker på om man behöver subbar. Subbar är ett utmärkt verktyg för att neutralisera rummets basnoder men det räcker inte med en, helst en i varje hörn. Quote
Apexorca Posted June 14, 2013 Author Posted June 14, 2013 (edited) Subbar är ett utmärkt verktyg för att neutralisera rummets basnoder men det räcker inte med en, helst en i varje hörn. Japp. Så klart. Jag tänkte inte så långt. Beställning redan i morgon. Jag inser att det nog blir 8 st (8 hörn i en kub), och om vi inte redan passerat gränsen från Hi-End till Hi-Crazy-End så bör vi vara där nu i alla fall. Egenremissen är redan skickad med tentativ diagnos. Men visst är det något gött att dra saker till sin spets. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. ;) ;) Som det gode Orwell en gång sa: "Men are only as good as their technical development allows them to be." Så vi kämpar på och teknikutvecklar lite till. Men om vi inte ser upp blir det lätt som nästa citat: "Progress is not an illusion, it happens, but it is slow and invariably disappointing." Och som den gode Einstein sa: "Den som aldrig gjort ett misstag, har aldrig prövat något nytt." och "Allting ska göras så enkelt som möjligt - men inte enklare." och här är frågan om vi inte passerar gränsen... för enkelheten. Edited June 14, 2013 by Apexorca Quote
Bebop Posted June 14, 2013 Posted June 14, 2013 Japp. Så klart. Jag tänkte inte så långt. Beställning redan i morgon. Jag inser att det nog blir 8 st (8 hörn i en kub), och om vi inte redan passerat gränsen från Hi-End till Hi-Crazy-End så bör vi vara där nu i alla fall. Egenremissen är redan skickad med tentativ diagnos. Men visst är det något gött att dra saker till sin spets. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. ;) ;) Ge inte upp nu. Du är ju nästan framme... Här en liten blänkare om vad jag menar. http://www.acousticfrontiers.com/whats-new...room-modes.html Jag kan även rekommendera Calle_jrs artikel om ämnet som du hittar i artikelregistret. Hans subbar är inte där för att högtalarna inte går tillräckligt djupt. Jag funderar lite i de banorna också, framför allt om man då kan ta ut V6:orna. Problemet är att hitta någon som kan ämnet tillräckligt bra och som dessutom kan låna ut ett par lämpliga subbar för test. Quote
calle_jr Posted June 15, 2013 Posted June 15, 2013 Med Marten Coltrane Supreme och t.ex Peak Kepheus System antar jag att angreppssättet är annorlunda. Men flera andra crazy-endsystem gör det, exvis Wilson Alexandria x2 och Verity Monsalvat. "Progress is not an illusion, it happens, but it is slow and invariably disappointing." Han tänkte nog främst på byggbranschen Quote
Apexorca Posted June 27, 2013 Author Posted June 27, 2013 (edited) Var åter hos Marten med annat än iPhone och tog lite bättre bilder. Fick också mer tid för en ny lyssning med egna skivor. Marten har med de nya Accuton membrranen lyckats ha hela frekvenskurvan från 40Hz och uppåt från samma linje i djupled varpå ingen faskillnad förekommer. Det är en anledning till den fantastiska tajmingen i musiken de kan prestera skulle jag tro. Detta ger en otroligt naturlig och detaljrik återgivning. Självklar, otvungen och varm. Jag har aldrig upplevt denna värme förut från topp till botten. De nya membranen är enligt Marten den med minst distorsion på marknaden. Den låga distorsionen bidrager naturligtvis också till det hela. Liksom det nya filtret med delvis nya och mer välljudande komponenter som Marten nosat rätt på. Filterkonstruktionen skall också bidraga med bättre tajming. I dag hörde jag på mycket brett utbud av musik och jag fick ett mycket brett leende på läpparna. Jag har hört mina plattor på en för mig helt ny nivå tex Musika Nuda. En fantastisk upplevelse där inspelningens akustiska finesser och musikaliteten hos denna duo verkligen kom till sin rätt. Jag skal inte plåga er med mer referenser till vad jag lyssnat på utan avrundar det med att jag fått en ny referens i mitt huvud mot vilket allt annat kommer att jämföras. Här kommer dock fler bilder på denna prototyp som skruvats lite med sedan jag var där senast. Det nya Accuton membranet buktar ut utanför baffeln. Golfbolldimples på ytan. Vet ej vad de kan göra för nytta men det är en rätt cool yta. Lite matt. Diamanter är inte bara dyrt, de är bra också. Fråga frugan... Bakifrån: Pratade med Marten om hur man "kommer på" ett pris på i runda svängar 3.000.000kr! Jag utgick i från att de tar betalt för utveckling etc. Det ligger visst inte i kalkylen dock. Det är komponenter och byggandet de tar betalt för. Marginalerna är liknande i Martens sortiment från enklare till mer avancerade högtalare. Det var inte vad jag väntat och inser att det är dyrt att bygga bra högtalare. Marten har också, som jag förstår, en del "inovationer" i sina högtalare som många märken kallar ditt och datt med förkortningar etc. och gör stor sak av. Det kan man tycka olika om. (En sak jag ofta slagits av när man tittar inuti högtalare är hur fantastiskt tomt det är. Lite mjukt fluff etc men annars tomt. När jag tittar på en högtalare tänker jag inte alltid på det. Jag tror det skall vara en uppsjö av strukturella konstigheter inuti. Men det är ju bara luft och det är ju det det skall vara.) Den som har möjlighet att höra dessa har något att se fram emot gissar jag. Edited June 29, 2013 by Apexorca Quote
byZan Posted June 27, 2013 Posted June 27, 2013 Den som har möjlighet att höra dessa har något att se fram emot gissar jag. Jag tror dig, klart man skulle vilja lyssna Fina bilder och tack för att du delar med dig /byZan Quote
Apexorca Posted June 27, 2013 Author Posted June 27, 2013 (edited) Hittade lite mer om dessa godbitar. Men kom ihåg! Jag var först. Marten Supreme II Edit: Såg sent om sider att det blivit en III'a istället för en II'a, som det skall vara. Edited June 29, 2013 by Apexorca Quote
calm Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Tack Apexorca för fina bilder! De lockar verkligen till lyssning. Calm Quote
Vox Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 3.000.000 SEK för material, tillverkning och pålägg utan utvecklingskostnaden . Det skulle vara mycket intressant att få ta del av produktkalkylen. Quote
Richard Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Hittade lite mer om dessa godbitar. Men kom ihåg! Jag var först. Marten Supreme III Ålrajt, du fär väl köpa första paret då. //Richard Quote
Apexorca Posted June 28, 2013 Author Posted June 28, 2013 3.000.000 SEK för material, tillverkning och pålägg utan utvecklingskostnaden . Det skulle vara mycket intressant att få ta del av produktkalkylen. Ja det är mycket pengar. Marten var mycket tydliga med att de inte hade med utvecklingskostnader i kalkylen. Men hela verksamheten måste ju gå runt med vinstmarginaler etc och där ryms väl denna kostnad då. Vad jag vet sedan tidigare Martenmodeller är att kolfiber gör lådan mycket dyr. Diamantdiskanter och de ny vita membranen är visst också tokdyra. Quote
Bebop Posted June 28, 2013 Posted June 28, 2013 Ja det är mycket pengar. Marten var mycket tydliga med att de inte hade med utvecklingskostnader i kalkylen. Men hela verksamheten måste ju gå runt med vinstmarginaler etc och där ryms väl denna kostnad då. Vad jag vet sedan tidigare Martenmodeller är att kolfiber gör lådan mycket dyr. Diamantdiskanter och de ny vita membranen är visst också tokdyra. Den här typen av produkter hör naturligtvis inte hemma bland volymprodukter. Det innebär att andelen over head-kostnader belastar hårdare per styck än när man kan slå ut den typen av kostnader på 10-tusentals högtalare. Jag tänker på löner, lokaler, labutrustning och inte minst marknadsföring (vilket också inkluderar mässor, frakter, resor). Vad vi ser är ju också endast den slutliga produkten men vi ser inte det som "inte blev av". Även om de inte inkluderar utvecklingskostnader, så får man väl anta att de haft kostnader för utveckling i form av löner, material, testutrustning mm. Eftersom det belastar företagets resultat så kommer företagets resultat att mätas gentemot kostnader och cash-flow, vilket marginalen måste täcka. Så ur den aspekten ingår även utvecklingskostnaderna. I en resultat-/bridgerapport delar man upp resultatet i olika steg, t ex: Nivå 1: Försäljning - tillverkningskostnad och material Nivå 2: - marknadsföringskostnader och logistik Nivå 3: - utvecklingskostnader Nivå 4: - fasta kostnader Nivå 5: - avskrivningar Nivå 6: - skatter Marginalerna måste ju sättas så att det blir plus på sista raden oavsett vad vi kallar det. Om sedan 3 millar är rimligt eller inte är upp till betraktaren. Jag är ganska säker på att det finns en nisch även för den här typen av produkter. Jag kan inte annat än beundra det avtryck Marten gjort på hifi-himlen. Mycket strongt. Quote
Apexorca Posted June 28, 2013 Author Posted June 28, 2013 (edited) Vad jag hörde har de redan sålt ett ex av dessa Supreme II. Trots att den inte är färdig, så ett gott rykte på hifihimlen internationellt och i Sveriga har de. Rätt cool att slanta upp 3 millar för en produkt som man inte har en aning om hur den låter eller ser ut. Antar att man är rätt säker på att den både blir snygg och mkt välljudande. Att den kommer att bli mycket bra är jag själv förvissad om. Om priset lever upp till detta är egentligen inte lätt att avgöra på sådana här extrema prylar. Man kan ju ganska enkelt hitta klockor som kostar lika mycket. Kan det var värt det för att få ett mekansikt verk som dessutom får stryck av villken Swatch som helst vad gäller att visa tiden korrekt. Här handlar det narurligtvis om något helt annat... Men det är en ny tråd i ett helt annat forum. Mvh Apexorca. Edited June 28, 2013 by Apexorca Quote
Apexorca Posted July 3, 2013 Author Posted July 3, 2013 Lite intressant info som kan antyda varför det kostar med extrema högtalare. I Martens ny Supreme II kostar den stora diamant diskanten som kör ca 2000-8000hz (tror jag det var) och är på dryga 5 cm i diameter ca 150.000kr styck!!! Spara på... Quote
JockeX Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Lite intressant info som kan antyda varför det kostar med extrema högtalare. I Martens ny Supreme II kostar den stora diamant diskanten som kör ca 2000-8000hz (tror jag det var) och är på dryga 5 cm i diameter ca 150.000kr styck!!! Spara på... Surt om man har barn som råkar peta till den lite... Quote
Apexorca Posted July 3, 2013 Author Posted July 3, 2013 Surt om man har barn som råkar peta till den lite... Det skall de väl tåla för det priset. Särskilt när de är i diamant. Quote
Apexorca Posted September 30, 2013 Author Posted September 30, 2013 (edited) Fortsättning följer här. post #1389. Edited September 30, 2013 by Apexorca Quote
Apexorca Posted May 6, 2015 Author Posted May 6, 2015 (edited) Då var det dags igen. Att spionera på Mårtens högtalare... Mårten kommer i München att premiärvisa nya Coltrane 3. Jag bröt mig in och lyssnade lite redan innan premiären när den var färdig och fintrimmad. Vad som skiljer från tidigare Coltrane 2 är allt utom kolfiberlådan. De idéer Mårten har med fasriktighet mellan elementen fortsätter även i denna modell. Nu har Accuton lyckats göra ett större membran på 10 tum med samma funktion som de mindre basarna i Coltrane Supreme II. Jag tror basarna väger 14 kg styck. Honungskake utseendet är kvar liksom den konvexa formen och den kritvita färgen som ev kommer att bli mörkgrå framöver. Ytans utseendet kommer sig av konstruktionen för att få ett styvt lätt membran och har inget med ljudet att göra på annat vis. Högtalaren är förhållandevis liten och kraftfull i sin figur. Storebror Supreme II är "något" resligare. Mellanregistret är något större än hos Supreme II men med samma tekniska design och så klart en diamant till diskant. Mellanregistret sitter med en helt egen låda i högtalaren. Delningsfiltret är så klart helt annat än på gamla Coltrane 2 eftersom membranens funktion är helt annorlunda och liknar alltså Tenors och Supreme II's filter. En annan nyhet för att göra fronten styvare är en 4 mm tjock aluminiumplåt som limmats med dämplim mot träpanelen utåt och träpanelen inåt. Detta skall förbättra precisionen i membranen ytterligare. Vad jag vet har inte Mårten haft en grå front innan. det ser stilfullt ut och om de kommer med mörkgrå färg på membranen blir de lite mer diskreta ändå. Jag tror det kan bli grymt fräckt. Fötterna är som vanligt BDR kon i BDR puck och ingår så klart. Benställningen är också ny på Coltrane 3. Eftersom MSb har en helt tokigt smidig lösning med uppgraderingar kunde börderna Olofsson bara ringa in en ny MSB Select DAC. MSB har tydligen lyssnat på kunderna om att det är för små siffror i dispayen så att de nu har säkert marknadens största siffror istället. Eftersom Måretn kommer att spela med MSB monoblocken på Hi-End mässan i München var de de som gällde nu med. 4st närmare bestämt. Mårten tycker det låter bättre en 2 monoblock. Jag tror på det... 4 st sådan block höjer temperaturen och gör mig törstig. Det hade bröderna tagit höjd för och det gladde mig mycket. Edit: snavfel. Edited May 7, 2015 by Apexorca Quote
Recommended Posts