Jump to content

När Quad ESL 57 är borta...

Recommended Posts

Hej allihopa,

jag tänkte att jag skulle dela med mig av en upplevelse som jag för går igenom för tillfället, vet inte om det hamnar i rätt forum? men jag tänker så här, eftersom det är gamla grejer så det är väl nostalgi för någon även om det kanske är nyheter för de flesta eftersom det är få förunnat att uppleva dessa klenoder.

Efter att jag beslutat att skicka iväg paneler och elektronik från mina Quad ESL 57 till 1 thing audio i England har jag naturligtvis blivit av med möjligheten att njuta av min hobby musiken...

en känsla av mild panik infinner sig ganska snabbt och jag börjar ana hur Gollum känner sig när han blir av med sin "precious".

Hur som helst erbjuder en bekant mig att prova ett par Tannoy corner chatsworths helt i original från 1958.

Jag tänker att det kan väl vara trevligt att lyssna ett par gamla Tannoyer under en tid så jag slipper springa omkring som en osalig ande tills 57:orna är på plats igen.

Sagt och gjort, Chatsworths hämtades och installerades i min anläggning.

Det första intrycket var att jag bara ville stänga av eländet för att det lät nasalt, elakt, odynamiskt och omusikaliskt. Min bekant hade dock berättat för mig att de inte hade blivit använd på en väldigt lång tid så jag har låtit dem spela på låg volym av och till i lite mer än en vecka. under tiden har jag hört hur de blommar ut mer och mer för varje tillfälle jag lyssnar.

Nu, efter ca. 2 veckors lyssnande, är jag verkligen imponerad över vad dessa högtalare från 1958 presterar, jag är inte särskilt bra på att beskriva ljud men de är väldigt musikaliska, lite varma men väldigt korrekta.

Summan så här långt är väl att jag skulle välja dessa högtalare över de flesta moderna högtalarkonstruktioner.

Ska jag köpa dem?

Nej, jag har sedan länge ett kärleksförhållande med ESL-57 och även om tannoyerna förför mig så är elktrostater den sanna kärleken för mig! (haha)

lite bilder då:

SDC10154_zps4862efe1.jpg

SDC10157_zps8139b78f.jpg

SDC10156_zps587bfe53.jpg

SDC10155_zpsb5552641.jpg

SDC10149_zpsd747751a.jpg

SDC10144_zps4fcc79d2.jpg

SDC10143_zps8cd7c563.jpg

ja, Tannoy gör galet bra högtalare, dessa är dock de mest välljudande jag har haft i mitt hem hittills.

Jag har bara så svårt fatta att de är över 60 år gamla och spelar med sån realism och musikalitet att man inte har någon som helst lust att lämna soffan!

åtminstone i min setup. :)

Mycket trevligt system! :mm:

Jag får känslan av tidlöshet.

Tannoys likbenta triangelform återkommer i kaffebordet.

Funkar det med soundstage trots olika avstånd till sidoväggar?

Tack! :)

Jag tycker det funkar utmärkt, jag har flyttat dem en hel del och tycker att de gör sig bäst som de står nu.

de stod en bit ut i rummet till en början men de behöver stöd från vägg för att inte låta tunnt.

den optimala placeringen torde vara i varsitt hörn dikt mot vägg, men eftersom jag bara har ett hörn att tillgå har jag dragit ut högtalarna 20-25 cm från väggen och fått ett riktigt gott resultat.

Tjusigt. Förresten, vad har du för bänk där :?::)

jag vet faktiskt inte vilket fabrikat det är, den är inhandlad på möbelhuset i Gävle för ca. 5 år sedan.

den är tung som attan, har ställbara fötter och lådorna passar utmärkt för cd-förvaring.

för den som befinner sig i närheten av Gävle kan den köpas för en billig peng, eftersom jag är på väg att flytta till Malmö och vill inte släpa med mig allt för otympliga saker.

• 4 weeks later...

Ordningen är nu återställd, 57:orna är på plats igen och det känns helt rätt, även om Chatsworths är väldigt trevliga högtalare så har de inte en chans mot esl 57 imo.

57:orna har fått all elektronik utbytt utom transformatorerna, baspanelerna är återuppbyggda av Steve och Ron på 1 thing audio samt att diskantpanelerna är helt nya OTEC-R.

För att markera uppdateringen passade jag på att förse högtalarna med nya ben som lyfter dem 20cm över golv samt att jag hittade ett par svarta galler som ger 57:orna ett lite modernare utseende, kul att ha möjligheten att ändra på utseendet, det gör stor skillnad när de är så dominerande i rummet.

Enl. uppgift behöver diskantpanelerna 50-60 timmars burn-in för att leverera 100%, men redan från uppstart är det en uppgradering av ljudet. Jag känner såklart igen ljudet sedan innan återuppbyggnaden men det är nu tajtare, djupare bas, luftigare... det finns faktiskt dynamik! :o

Jag kan inte vara annat än helnöjd så här långt. :)

SDC10164_zpse49c8cb4.jpg

SDC10165_zpsdd744621.jpg

SDC10166_zps9b885e86.jpg

• 2 weeks later...
Wow det var verkligen snyggt ;-)

Gillar din setup mycket. VAd var det för svarv? Ser ut att ha en del år på nacken den med. Pickup?

Tack, jag börjar bli väldigt nöjd med hur det ser ut. Och hur det låter för den delen.

Typiskt att man då ska till att flytta, så det blir till att försöka få till det igen i ett annat rum.

skivspelaren är en Thorens td124 med en oversized plint, SME 3012 och en Benz micro LP-S. :)

Tack, jag börjar bli väldigt nöjd med hur det ser ut. Och hur det låter för den delen.

Typiskt att man då ska till att flytta, så det blir till att försöka få till det igen i ett annat rum.

skivspelaren är en Thorens td124 med en oversized plint, SME 3012 och en Benz micro LP-S. :)

Som sagt verkligen trevligt - skulle vara kul att höra ;-) Många svär ju på att Quad 57 spelar bättre än 63 i de övre registerna. Tappar du bas när du höjer upp dem?

- Skivspelaren är ju för läcker! Har du provat olika puppor? Kör själv med en Denon DL-304 MC ;-)

Som sagt verkligen trevligt - skulle vara kul att höra ;-) Många svär ju på att Quad 57 spelar bättre än 63 i de övre registerna. Tappar du bas när du höjer upp dem?

- Skivspelaren är ju för läcker! Har du provat olika puppor? Kör själv med en Denon DL-304 MC ;-)

Läcker anläggning! 57:orna ska ju vara designade att stå runt 10cm från golvet och med en viss vinkel, just får att spridningen i höjdled ska bli bra och att högtalaren tar hjälp av golvet för sin återgivning. Sedan har ju en del tagit bort isoleringen bakom och fått bättre återgivning - men jag håller inte med där heller - det låter mer verkligt om den tunna isoleringen är kvar - filt bakom diskanterna och det bruna ull-lika materialet bakom basarna.

Jag skulle tro att det går att optimera detta ytterligare - men risken är stor att man suboptimerar. Rummets inverkan är nog i så fall bättre att ge sig på.

Något som vore spännande är att lyssna till en trippelstackad 57 ... det borde vara enormt häftigt. Men, som några skrivit på forum, de går ofta tillbaka till originalet efter en tid. Trots allt, Peter Walker gjorde ett gott arbete när han optimerade återgivningen från början.

Du blir hjärtligt välkommen att besöka mig när jag har kommit i ordning i Malmö. Flyttlasset går på Lördag.

Jag har bara provat Benz wood SL tidigare och när jag gjorde det hade jag originaltallriken på 124:an som är magnetisk... resultatet blev pga. den kraftiga magneten i Benz Wood att pickupen attraherades av tallriken och sögs ned mot skivan :o

Jag gjorde då beslutet att investera i en omagnetisk skivtallrik från Jurg Schopper och kunde därefter njuta av wood utan problem.

hur som helst har jag tänkt prova på lite olika pickuper vad tiden lider. högst på önskelistan ligger Ortofon SPU.

Läcker anläggning! 57:orna ska ju vara designade att stå runt 10cm från golvet och med en viss vinkel, just får att spridningen i höjdled ska bli bra och att högtalaren tar hjälp av golvet för sin återgivning. Sedan har ju en del tagit bort isoleringen bakom och fått bättre återgivning - men jag håller inte med där heller - det låter mer verkligt om den tunna isoleringen är kvar - filt bakom diskanterna och det bruna ull-lika materialet bakom basarna.

Jag skulle tro att det går att optimera detta ytterligare - men risken är stor att man suboptimerar. Rummets inverkan är nog i så fall bättre att ge sig på.

Något som vore spännande är att lyssna till en trippelstackad 57 ... det borde vara enormt häftigt. Men, som några skrivit på forum, de går ofta tillbaka till originalet efter en tid. Trots allt, Peter Walker gjorde ett gott arbete när han optimerade återgivningen från början.

Jag har ännu inte så noggrant hunnit utvärdera huruvida 57:orna är bättre, sämre eller annorlunda efter återuppbyggnaden. anledningen till renoveringen var att jag ville försäkra mig om många års välljud utan bekymmer.

spontana reaktioner när jag kopplade upp dem igen var djupare bas, ingen roll-off i diskantområdet, mer "liquid sound"... mm.

tyvärr kommer ju rummet att förändras nu när jag flyttar så jag kommer inte med säkerhet kunna säga vilket som gav vad när de väl har gått sina 40-50 timmar.

vad jag däremot kan säga med bestämdhet är att 57:orna stannar hos mig. jag har provar många andra högtalare men det slutar som oftast med att jag successivt lyssnar mindre o mindre på musiken, vilken är mitt största intresse... även om hifi inte är helt ointressant det heller, men aldrig på musikens bekostnad.

jag glömde att svara på shafts fråga om jag saknar bas när jag lyfte upp högtalarna, svaret är nej, inte alls. men jag tror inte heller att man äger dessa högtalarna om man prioriterar basen högt. :)

däremot åkte ljudbilden upp en bit vilket jag uppskattar mycket, tidigare satt man på balkongen och blickade ner på musikerna, vilket jag tycker är helt ok för viss typ av musik.

Jag lyssnar ganska mycket på akustisk musik i små bandkonstellationer och nu upplever jag att jag sitter i samma nivå som musikerna. :)

däremot åkte ljudbilden upp en bit vilket jag uppskattar mycket, tidigare satt man på balkongen och blickade ner på musikerna, vilket jag tycker är helt ok för viss typ av musik.

Jag lyssnar ganska mycket på akustisk musik i små bandkonstellationer och nu upplever jag att jag sitter i samma nivå som musikerna. :)

Du kanske kan testa olika former av väggdekorationer där du vill ha ljudbilden i höjdled. Det kan vara en tavla med kraftig relief, en liten hylla med saker på eller liknande. Frågan är om TV-apparaten som jag sett på bilderna ger denna effekt? Den borde göra det.

Som referens kan jag berätta om ett litet rum på en mässa där det spelades på MBL och med baslådor och "golden horn". En av dessa diffusorer satt högt upp mot taket nästan och det lät bara konstigt om musiken som tycktes komma från denna diffusor.

I en del lyssningsrum, bl a Martenrummet, upplevde jag att en del instrument (vibrafon, gitarr etc) verkade spelas framför mig på olika positioner. Ett sådant beteende har jag haft hemma också, fast inte lika extremt. I det fallet handlade det om diffusorer (vertikala trästavar) bakom högtalarna som gav en ljudsignatur för vissa toner som lurade hjärnan att tro att instrumentet spelade på olika positioner beroende på tonhöjd. Hemmavid var det så enkelt att högtalarna (Magnepan 1.6) stod nära sidoväggar och gav reflektioner i de högre frekvensbanden som gjorde att vissa av dessa toner tycktes spelas från utanför högtalarna. Lustigt men inte så konstigt om man tänker efter.

Hur eller hur, idag brukar jag sätta upp en tavla eller nåt oregelbundet som skänker mig en ljudsignator stor nog att lura hjärnan att tro att musiken kommer ungefär från den punkten. Huruvida andra hjärnor fungerar på samma sätt vet jag dock inte.

Du blir hjärtligt välkommen att besöka mig när jag har kommit i ordning i Malmö. Flyttlasset går på Lördag.

Jag har bara provat Benz wood SL tidigare och när jag gjorde det hade jag originaltallriken på 124:an som är magnetisk... resultatet blev pga. den kraftiga magneten i Benz Wood att pickupen attraherades av tallriken och sögs ned mot skivan :o

Jag gjorde då beslutet att investera i en omagnetisk skivtallrik från Jurg Schopper och kunde därefter njuta av wood utan problem.

hur som helst har jag tänkt prova på lite olika pickuper vad tiden lider. högst på önskelistan ligger Ortofon SPU.

Tack Tack ;-)

Bor i huvudstaden iofs men har släkt i Malmö så...

Vilken olustig effekt med magnetismen. Hoppas du hann avstyra innan pickupen skadades? Ortofon SPU är ju en av klassikerna - har aldrig lyssnat till den...om inte annat så passar den ju stilmässigt 110% med din spelare ;-)

I familjen har det mest varit Shure V15 som klassiker-puppa.

Angående basen så borde det kanske inte vara något problem. Dipoler trivs ju med luft runt kring sig (lufthastighetsmaximum) till skillnad från dynamiska högtalare. Har själv kört Mageneplanar som ju står helt upp - inga problem ;-)

Ha det bra!

Förresten du har ingen skivtätt eller erfarenhet av sådan? Jag köper mycket jazz-plattor från 50 och 60-talet och funderar på en Audio Desk Ultratvätt.

Har startat en ny tråd om detta på annan plats i forumet ;-)

• 3 weeks later...
Du kanske kan testa olika former av väggdekorationer där du vill ha ljudbilden i höjdled. Det kan vara en tavla med kraftig relief, en liten hylla med saker på eller liknande. Frågan är om TV-apparaten som jag sett på bilderna ger denna effekt? Den borde göra det.

Som referens kan jag berätta om ett litet rum på en mässa där det spelades på MBL och med baslådor och "golden horn". En av dessa diffusorer satt högt upp mot taket nästan och det lät bara konstigt om musiken som tycktes komma från denna diffusor.

I en del lyssningsrum, bl a Martenrummet, upplevde jag att en del instrument (vibrafon, gitarr etc) verkade spelas framför mig på olika positioner. Ett sådant beteende har jag haft hemma också, fast inte lika extremt. I det fallet handlade det om diffusorer (vertikala trästavar) bakom högtalarna som gav en ljudsignatur för vissa toner som lurade hjärnan att tro att instrumentet spelade på olika positioner beroende på tonhöjd. Hemmavid var det så enkelt att högtalarna (Magnepan 1.6) stod nära sidoväggar och gav reflektioner i de högre frekvensbanden som gjorde att vissa av dessa toner tycktes spelas från utanför högtalarna. Lustigt men inte så konstigt om man tänker efter.

Hur eller hur, idag brukar jag sätta upp en tavla eller nåt oregelbundet som skänker mig en ljudsignator stor nog att lura hjärnan att tro att musiken kommer ungefär från den punkten. Huruvida andra hjärnor fungerar på samma sätt vet jag dock inte.

jag är hyfsat säker på att våra hjärnor fungerar likvärdigt i fråga om vart ljudet kommer ifrån, det borde väl hamna någonstans i diskussionen om reptilhjärnan skulle jag tro... säkert ligger där också grunden till ljudintresset för många av oss.

jag kommer i framtiden experimentera med olika diffusorer som du föreslår Conan, jag är säker på att där finns mycket att hämta. jag bor just nu i en tillfällig bostad i Malmö som inte erbjuder mig varken energi eller experimentlusta så utforskandet kommer att ligga nere tills jag hittar ett mer permanent boende. trist, men det är bara att gilla läget. :black:

Tackar vänligast för tipsen!

Tack Tack ;-)

Bor i huvudstaden iofs men har släkt i Malmö så...

Vilken olustig effekt med magnetismen. Hoppas du hann avstyra innan pickupen skadades? Ortofon SPU är ju en av klassikerna - har aldrig lyssnat till den...om inte annat så passar den ju stilmässigt 110% med din spelare ;-)

I familjen har det mest varit Shure V15 som klassiker-puppa.

Angående basen så borde det kanske inte vara något problem. Dipoler trivs ju med luft runt kring sig (lufthastighetsmaximum) till skillnad från dynamiska högtalare. Har själv kört Mageneplanar som ju står helt upp - inga problem ;-)

Ha det bra!

Pickupen klarade sig fint ifrån magnetismen, men inte ifrån tonårsdotter med bihang.

de lyckades på något vis med bedriften att avskilja själva diamanten från konsolen... jag misstänker att man har tyckt att det var en himla rolig apparat som snurrade och sänkt ner armen på den roterande gummimattan, jag vet inte, men jag förstår inte hur det gått till annars.

Jag funderar på att skicka den till England för reparation, jag har sett att där finns s-style stiftskifte till rimlig kostnad.

Som jag skrev här ovan så bor jag ganska sunkigt för tillfället, jag har inte ens besvärat mig att rigga upp skivspelaren... det låter sådär och jag känner inte att jag orkar lägga någon energi på ljudet just här. du är såklart välkommen att lyssna till det som är, men det är inte som det ska vara. :)

Skivtvätt har jag en, Okki nokki, den gör ett bra jobb... eller rättare sagt, det är jag som gör jobbet och resultatet beror på hur noggrann jag är, det är tidskrävande om man vill tvätta många skivor så bör man ha gott om tid och tålamod... det är mycket roligare att lyssna på skivorna än vad vad det är att tvätta dem, det är min bestämda åsikt!