Johan T Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Hej. Här kommer en riktig nybörjarfråga men jag blev osäker nu när jag skulle koppla in. Har 4ohm och 8ohm på min copland 401 rörförstärkare, högtalarna mina transmission audio m1i är på 6ohm. Kopplar jag in på 8 eller 4 ohm ? Har för mig att man ska välja 8ohm , men blev som sagt osäker. Tacksam för snabbt svar. Mvh Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Du kan prova på båda och ta det som låter bäst. Impedansen på högtalaren skall helst inte vara lägre än impedansen på utgången. Det är dock knepigt med nominella högtalarimpedanser eftersom de anger någon form av typisk impedans, men impedansen varierar med frekvens. Helst skall den inte gå under den nominella impedansen någonstans men det är svårt att veta. Dessutom finns det andra variationer i högtalarlasten som gör att det kan variera vad som fungerar bäst i enskilda fall. Jag tippar på att 4 ohm fungerar bäst, det har det gjort i liknande fall då jag provat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan T Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Du kan prova på båda och ta det som låter bäst. Impedansen på högtalaren skall helst inte vara lägre än impedansen på utgången. Det är dock knepigt med nominella högtalarimpedanser eftersom de anger någon form av typisk impedans, men impedansen varierar med frekvens. Helst skall den inte gå under den nominella impedansen någonstans men det är svårt att veta. Dessutom finns det andra variationer i högtalarlasten som gör att det kan variera vad som fungerar bäst i enskilda fall. Jag tippar på att 4 ohm fungerar bäst, det har det gjort i liknande fall då jag provat. "Impedansen på högtalaren skall helst inte vara lägre än impedansen på utgången" Således borde jag alltså välja 8ohm istället för fyra, men du tror att 4ohm låter bättre om jag förstått det hela rätt. Ska forska mer i detta, men i kväll kan jag koppla in på 8hom utan att vara orolig om man säger så ? Tack för det snabba svaret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Det lär inte hända något dramatiskt men basen kan bli lösare i det ena fallet om impedansanpassningen är fel. Du behöver ju inte starta från max volym utan öka liter försiktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted June 4, 2013 Share Posted June 4, 2013 Om högtalarnas impedans har 6 ohm skall du börja med 4 ohm på förstärkaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Lite grovt beskrivet så lämnar din förstärkare mer ström vid 4 läge och mer spänning med 8 Ohm. Så troligen låter det bättre kontroll med 4 Ohm och mer dynamik vid 8 Ohm. Som sagt, 4 Ohm är ett säkert kort då det garanterat fungerar men OM 8 Ohm fungerar (orkar...) så låter det bättre. Men det är dina öron som lättast avgör detta! Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett en förstärkare som kan byglas för 6ohm, så man kan ju fråga sig varför man specar en högtalare till 6ohm? Det är inte helt ovanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett en förstärkare som kan byglas för 6ohm, så man kan ju fråga sig varför man specar en högtalare till 6ohm? Det är inte helt ovanligt. VTL specar sin effekt vid 5 ohm och har bara ett uttag som man menar klarar ner till 3 ohm. Övre gräns har de inte specat men 8 ohm funkar i vart fall utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Jag kan inte påminna mig att jag någonsin sett en förstärkare som kan byglas för 6ohm, så man kan ju fråga sig varför man specar en högtalare till 6ohm? Det är inte helt ovanligt. Leben har valbart 4/6/8 ohm, i alla fall på CS300. Nu tror jag inte det har någon större betydelse eftersom ohmvärdet på högtalaren verkar anges något godtyckligt. Vanliga dynamiska högtalare har ojämna impedanskurvor efter frekvens och jag tvivlar på att det finns någon standard för hur man anger impedansen. Det är tydligt att det inte handlar om högtalarens lägsta impedans utan någon form av genomsnitt eller typisk impedans. Det är nog inte heller högtalarkonstruktörens främsta prioritet att impedansen skall hamna exakt på ett bestämt värde som 4 eller 8 ohm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted June 8, 2013 Share Posted June 8, 2013 Som alltid gäller det att bruka sina öron och i mitt fall kopplar jag 4 ohms högtalare utan minsta tvekan på 8 ohms utgången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts