Johan T Posted May 22, 2013 Posted May 22, 2013 Hej. Ska snart ställa upp mina nya högtalare på stativen. Stativen är i stål och högtalarna är i blank pianolack. Spontant känns det som att jag skulle vilja ha något i mellan stativen och högtalarna, vad ska man använda ? Har funderat lite på gummiplattor som är vibrationsdämpande, men av erfarenhet så vet jag att vissa typer av gummi kan förstöra ytan om det ligger an för länge. Tacksam för tips. Mvh Johan Quote
Apexorca Posted May 22, 2013 Posted May 22, 2013 (edited) Här får du ett tråkigt svar som troligen är det rätta. Testa dig fram. Tex med spikes under stativen. Kanske spikes mot högtalarna också, eller dämp där. Dämp material är lite vanskliga. Finite cera puc har jag rätt bra erfarenheter av samt Nordost Sort cones. Har erfarenheter där jag testat dämpmaterial där de dödat lite musikglädje. Men återigen, det går inte att svara på generellt tycker jag. Det måste testas fram. Lättare blir det om man väljer för ändamålet produkter som har lite gott rykte. Gärna tex Nordost och Finite mfl. Lycka till! Edited May 22, 2013 by Apexorca Quote
P-pan Posted May 22, 2013 Posted May 22, 2013 (edited) Svalander har ju en del produkter på området som kanske kan passa. Länk Har själv använt remsor av Sorbothane mellan stativ och högtalare. Hur det eventuellt är rätt/fel i vibrationssyfte har jag ingen vidare koll på men som glid-skydd har det fungerat perfekt. Några märken på vare sig högtalare eller stativ har inte uppstått. Edited May 22, 2013 by P-pan Quote
30Hzbone Posted May 22, 2013 Posted May 22, 2013 (edited) Jag använder dessa: http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbe...ght-0-14-kg.htm både till stativare och golvhögtalare och är helt nöjd. Möjligen kan klistret påverka ytan, där de ligger an, under talarna men jag bryr mig inte om detta eftersom jag alltid har dämp-kuddar/fötter under mina högtalare. Sonic design: http://www.sonicdesign.se/hemsida.html som jag också använt har nog ett mildare klister, om jag minns rätt. Edited May 22, 2013 by 30Hzbone Quote
Johan T Posted May 22, 2013 Author Posted May 22, 2013 Hej ! Kul med svar, får tacka för visat intresse och tips ! Har köpt dessa: http://www.clasohlso...A4mpare/30-9687 påminner mycket om de på svalander (kan det rent av vara samma återförsäljare?): http://www.svalander...rationsdampning Det jag som sagt är lite rädd för är om clas ohlsson "gummit" kanske förstör ytan över tid. Har även kollat på Sonic Design dessa kanske kan vara något alternativ i rätt prisklass, såg att PE audio var återförsäljare så det skulle passa bra. Quote
toobs Posted May 23, 2013 Posted May 23, 2013 Hej, Var inte rädd för at testa vanlig simpel Bostic häftlera, stora som kikärtor ungefär. Vissa högtalartillverkare (tex Totem som jag har) rekommenderar det. De sitter bra och kopplar fint till stativet, om än det kanske inte just dämpar vibrationer. Sedan är det ju som alla säger att det beror på tycke och smak hur man vill ha det. Lycka till! Quote
stargazer Posted May 23, 2013 Posted May 23, 2013 Standardsvaret är även här "prova dig fram" . När jag körde Totem Model One Signature (varför sålde jag dem? åååå så dumt. dumt. dum-dumt... ) så använde jag faktiskt gammal hederlig häftmassa mellan högtalare och stativ. Fungerade kanon. Testade även utpräglade hifiprodukter, t.ex. fat dots från Herbie's Audio Labs men föredrog häftmassa. Lycka till! Cheers // stargazer Quote
Johan T Posted May 23, 2013 Author Posted May 23, 2013 Ska prova lite olika, det enda som oroar mig med tex häftmassa och olika gummi m.m. är att det över tid skall göra märken på ytan under högtalaren. råkade ut för detta en gång då jag hade ett gitarrställ där hållarna var klädda med gummi, gitarren stod lutad i stället, första halvåret märkte jag inget men sedan helt plötsligt så hade det blivit ett sträck i lacken där gitarren vilat mot gummit , inte så kul. Vill inte råka ut för detta igen även om det bara gäller undersidan på högtalarna, ja, jag är pedant Quote
plundin™ Posted May 23, 2013 Posted May 23, 2013 Om du är pedant på riktigt skall du givetvis skruva fast högtalarna i stativen så att dom bildar en enhet. Enligt min erfarenhet kommer alla slags mellanlägg där högtalaren står "fritt" mot stativet medföra att det vibrationer man vill leda bort från högtalaren stanna kvar och verkar menligt mot välljudet! Allt enligt devisen, skall det låta bättre får man lida pin! /ptr Quote
Guest BTS Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 ja, jag är pedant Om du är pedant på riktigt skall du givetvis skruva fast högtalarna i stativen /ptr Sorry, kunde inte låta bli att småle. Istället för att skruva och göra hål finns det fina lim för ändamålet, PL 400 exempelvis som drar något helt djävligt. Nackdelen är att högtalare och stativ blir en enhet till tidens slut... :Nail Biting: Quote
toobs Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Ska prova lite olika, det enda som oroar mig med tex häftmassa och olika gummi m.m. är att det över tid skall göra märken på ytan under högtalaren. Detta kan möjligen ske om du har något ljust oljat trä på högtalarna, men jag har svårt att tro ens det. Med små duttar, särskilt av den vita sortens häftlera, och på vanligt lackerat trä, borde risken vara obefintlig. Sedan är ju fråga om man vill koppla högtalarna till stativen eller avskilja dom maximalt........ Det komer ju garanterat att låta olika. Quote
Bebop Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Ska prova lite olika, det enda som oroar mig med tex häftmassa och olika gummi m.m. är att det över tid skall göra märken på ytan under högtalaren. Det är en välriktad oro! Olja skyddar ytan temporärt men ingen längre stund. Oljan läcker ut och man måste fylla på med jämna mellanrum tills träet är helt mättat. Men inte ens då ger det ett säkert skydd mot fläckar (beroende av häftmassans innehåll). Om man använder olja skall det helst vara hårdvaxbaserad och ännu hellre UV-härdad olja som ger en viss försegling av ytan. Vanlig olja stöter bort vatten i bästa fall men inte så mycket mer. En lack, typ tvåkomponents- eller en UV-härdad lack lägger sig som ett lock över träet och ger en bättre försegling av ytan. Men helt säkert är det inte. Inom golvbranschen använder de flesta akrylatbaserade baserade lacker med UV-härdning. De består normalt av 4-6 lager med lite olika egenskaper. De ger ett bra skydd men inte bombsäkert. Trä är inte så lätt att lura. Quote
Käera Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Har provat både SD fot,Novibra gummi,häftmassa,allt ger resultat.Nu anv jag Atacamas gel pads som funkar bra,avibrerande samt att högtalarna står stadigt samtidigt.Inga fläckar eller märken vad jag kan se.Under stativen används Cerapuc. Länk gel pads Quote
gcs Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Under mina stativhögtalare som är från Genelec sitter det utmärkta stöd i ett gummimaterial. Det skulle vara mumma om man kunde få Genelec att sälja sådana separat. Enligt min mening så är det nog det bästa som jag stött på och jag tror att det vore bra om fler frågade efter dessa. Dom finns i flera olika storlekar. Quote
P-pan Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Under mina stativhögtalare som är från Genelec sitter det utmärkta stöd i ett gummimaterial. Dom finns i flera olika storlekar. Hur är det med olika hårdheter då ? Tyngden i det man vill dämpa s.a.s är väl lite beroende av "densiteten" i gummit Quote
gcs Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Jag har inte jämfört hårdheten på gummit mellan de olika modellerna, men jag tror att det är det samma på alla. Själv har jag den större modellen, 8260 och kan säga att det känns väldigt bra och stadigt. Jag har t.o.m stött emot utan att stativet och högtalaren vacklar. Snyggt är det också med sina gummi fötter på sina stativ som är byggda i trä med en grönt lackad platta. Quote
P-pan Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Under mina stativhögtalare som är från Genelec sitter det utmärkta stöd i ett gummimaterial. Det skulle vara mumma om man kunde få Genelec att sälja sådana separat. Enligt min mening så är det nog det bästa som jag stött på och jag tror att det vore bra om fler frågade efter dessa. Dom finns i flera olika storlekar. Hittade ett helt gäng sådana här på en loppis för ett par år sedan... Har inte testat under några högtalare men de gör sig fint under olika elektronikdelar, om dessa kommer över en viss viktgräns. Hur vida det förbättrar ljudet har jag inte försökt att testa men att de ger en "skönt gung" till de apparater jag har haft dem under är det ingen tvekan om Fråga mig bara inte var dessa "gummi-nollor" ska vara till för jag har inte en susning. Men att de lämnar märken i inoljade (linolja) bänkskivor i trä kan jag dock skriva under på Quote
gcs Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 En av mina skivspelare får vila på en halvt upp pumpad cykelslang. Det fungerar bra. Man skulle kunna tänka sig att använda cykelslang till en barncykel för att ha under högtalarna. Tycker man att det är fult så kan man alltid stoppa in slangen i en snygg liten tygpåse. Quote
Bebop Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 En av mina skivspelare får vila på en halvt upp pumpad cykelslang. Det fungerar bra. Man skulle kunna tänka sig att använda cykelslang till en barncykel för att ha under högtalarna. Tycker man att det är fult så kan man alltid stoppa in slangen i en snygg liten tygpåse. Jag har sett ett stereorack där hyllorna var tvådelade som en sandwich. I den undre delen hade man fräst ur ett spår i en oval som rymde en cykelslang med ventilen på sidan av racket för att pumpa upp slangen till lämpligt tryck. Övre skivan skruvades sedan ihop med den undre där cykelslangen hade isoleringsfunktion. Endast den undre hyllan var fäst i stativet. Hur bra det funkade ljudmässigt vet jag inte, men lite klurigt var det i vart fall. Quote
calle_jr Posted May 28, 2013 Posted May 28, 2013 Jag har sett ett stereorack där hyllorna var tvådelade som en sandwich. I den undre delen hade man fräst ur ett spår i en oval som rymde en cykelslang med ventilen på sidan av racket för att pumpa upp slangen till lämpligt tryck. Övre skivan skruvades sedan ihop med den undre där cykelslangen hade isoleringsfunktion. Endast den undre hyllan var fäst i stativet. Hur bra det funkade ljudmässigt vet jag inte, men lite klurigt var det i vart fall. Det var ju de tidiga Solidtech-racken, och de fungerade väl bäst med punka. Enligt min mening tveksam lösning både för elektronik och högtalare. Skulle kunna tänka mig lösningen ihop med en spike i tyngdpunkten som mekanisk jord. Stålramen var helsvetsad och sandfylld, mycket bra. Quote
AlfaGTV Posted May 28, 2013 Posted May 28, 2013 Har i många år använt Faber Castell vit häftmassa under mina Monitor Audio GS10 när de vistats på andra stativ än original GS Stand (vilka har fyra silikonliknande pluttar mellan) och även på andra högtalare och elektronik. Jag har faktisk aldrig upplevt att häftmassan lämnat någon form av spår efter sig oavsett underlag. Jag tycker personligen om funktionen, men jag kan inte svära på att det låter "bäst"... Känslan säger mig att högtalare och stativ skall vara en enhet, gärna med ngn form av dämpande övergång. Stativet eller högtalarna däremot skall stå mjukt (eller resonansdämpat i alla fall) mot golvet. Använder Clas Ohlson's NoVibra och den verkar inte lämna några spår mot mitt parkettgolv iaf. Ljudmässigt tycker jag att det fungerar bäst med mjukt, frikopplande mot golvet. Lite lagomt "svaj" på högtalarna om jag så säger En del svär vid t.ex. QuadraSpire QX som högtalarstativ, men de är ju så räppliga att hamstern kan välta dem.. http://www.ljudupplevelser.se/quadraspire-...-296-c-134.aspx Instämmer med kören dock, Prova själv och se vad du gillar... Oroa dig inte för märken, det finns andra saker att oroa sig för i dagens värld! VH /Micke Quote
Guest Musicus Posted May 28, 2013 Posted May 28, 2013 Tenkte som AlfaGTV å foreslå Quadraspire, racket er det linket til men de har også en Speaker Isolator til å sette under höyttalerene/komponentene, minimal kontakt og nesten usynlige. Kan settes mellom noen ht og stativet. mvh Quote
Guest Musicus Posted May 28, 2013 Posted May 28, 2013 (edited) Tenkte som AlfaGTV å foreslå Quadraspire, racket er det linket til men de har også en Speaker Isolator til å sette under höyttalerene/komponentene, minimal kontakt og nesten usynlige. Kan settes mellom noen ht og stativet. Quadraspire QX 165 mvh Edited May 28, 2013 by Musicus Quote
gcs Posted May 28, 2013 Posted May 28, 2013 Jag vet i alla fall att dämpningen har blivit bättre. Jag använder ett stetoskop för att utröna hur mycke icke önskvärda ljud som förmedlas till omgivningen. Detta är bara ett tips som ni naturligtvis kan förkasta. Quote
Recommended Posts