Jump to content

HiFi-resan sommaren '12


eliot

Recommended Posts

Det mest högdynamiska jag har hört hitills var Bosse Hanssons bashorn med Lowther PM4a som sidosystem, och jag kan mycket väl tänka mig att detta system är klart mer dynamiskt än något som finns i några vanliga högtalarlådor.

Att man kan spela högt är inte samma sak.

Jag är övertygad om att Torkel och Eliot har tillräcklig lyssningsvana för att deras värdingar skulle delas av väldigt många.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag har fått låna Japanska Stereo Sound vol. 35 från 2005 där jag hittade en bild på ett WIDERANGE Western Electric system bestående av bl.a. mellanregisterhornet WE16A med driver WE555 :mm::o

westernelectric_zps6a0e1088.jpg

...det är tydligen det non-plus-extra :mm:

Link to comment
Share on other sites

NU börjar det likna något :)

Ropen skalla "horn åt alla".

Det finns spännande system i Sverige också :mm:

- I går satt jag många timmar och lyssnade på ett system med dessa högtalare som är en AGA-högtalare från 50-talet med horndiskant och 15" baselement från Siemens.

agahorn_zps4a8a8038.jpg

där diskantelementet (i lådan) har blivit ersatt av ett Lansing 285 diskant monterat i ett original Lansing 805 Multicellular Horn. :mm:

Jag fick lära mig att beteckningen 805 syftar på 8 celler och 5 betyder 500 Hz

Här visas sammansättningen av högtalare hos Lansing

Jag har aldrig varit med om högtalare som ändrat sig så mycket som dessa gjorde i takt med att Lansing 285 blev varma :o

...och det tog sin tid :)

Jag hade bara med min iPhone så bilderna får bara ses som dokumentation - här en bild på Lansing 285

agahorn2_zps8cecd723.jpg

Link to comment
Share on other sites

När jag skulle gå fick jag se denna lådan

15xs_zpsed7490af.jpg

Det finns säkert de som listar ut vad 15xs betyder men jag visar en bild

15xs2_zpsb9f1ec1d.jpg

....det är alltså en original 15" bashögtalare som har använts på biografer och som min värd lyckades hitta :mm:

15xs3_zps945e4f46.jpg

....och han har hittat två stycken vilket är ovanligt då det var mono som gällde på den tiden det begav sig ;)

Tillägg: Jag fann precis denna Lansing Heritage Website som fungerar som en bok att bläddra i :app:

Link to comment
Share on other sites

Jag kom kl. 1 och gick vid 7-tiden och vi spelade allt från stenkaka till vinyl från 70-talet. :mm:

- Nästa gång lovar jag att ta med kameran och då är kanske basarna är monterade och har ersatt Siemens basarna ;)

Vi återvänder nu till min reseberättelse och den fantastiska anläggningen i Frankfurt

HiFiresan12-170_zpsa612864d.jpg

som visade att hårddisk också fungerar bra

HiFiresan12-163_zpsbae23921.jpg

...även om jag hade önskat att han haft kvar sin Shindo Garrad :blush

Link to comment
Share on other sites

Vi avslutar nu vårt besök i Frankfurt och Line Magnetic/Shindo och tackar vår värd och Keith Aschenbrenner för en upplevelse utöver det vanliga :mm:

Vi åker nu direkt till Schweiz, närmare bestämt Alexander i Tessin ;)

Tack för det, från Frankfurt till Tessin på ingen tid alls, då är det närapå ingen ide att åka ut själv, enklare att sitta hemma

och få det serverat. :mm:;)

Edited by BTS
Link to comment
Share on other sites

Jag lånar ett inlägg från förra året :blush

Resan2011_332.jpg

Jag vet knappast någon anläggning som är så "fintunad" att skillnaden mellan original/tidiga reissues och remakes framkommer så tydligt som här....

- Då menar Alexander med "remakes" nyutgåvor där man försöker "förbättra" originalet och de är ofta på 180 gram :black:

Jag har för mig att den ena Prestige-utgåvan var från mitten av 60-talet (dvs 10 år efter originalet) och den lät ändå fantastiskt.... :mm:

- Det är timingen som inte stämmer på remakes :black:

I år demonstrerade han skillnaden mellan original SteepleChase och "Audiophile Edition" som gavs ut på 1990-talet och skillnaden var häpnadsväckande :o

- Det hade jag inte trott :blush

Audiofil utgåva på 180gram:

steeplechase_zps53d9fb01.jpg

originaletiketten

steeplechaselbl_zps77ac5342.jpg

Leta efter original SteepleChase, de är billigare än de "audiofila" och är lätta att hitta här och i Danmark och har fantastiska artister och mycket bra inspelningar ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack för det, från Frankfurt till Tessin på ingen tid alls, då är det närapå ingen ide att åka ut själv, enklare att sitta hemma

och få det serverat. :mm:;)

Tack - det är alltid kul att återuppleva sommarens resa :app:

Här sitter vår värd Alexander medan vi intagit lyssningssoffan ;)

HiFiresan12-218_zps795a5e6c.jpg

Det finns mycket skivor att välja mellan ;)

HiFiresan12-219_zpsadd4793c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mera Mera Eliot :)

Trevligt att se reportaget växa fram.

mvh/Harryup

Här kommer Mera :D

Det var ju 5 år sedan vi besökte honom sist och då utvecklingen sker snabbast på den digitala sidan så har alla digitalkomponenterna byts ut ;)

Försvinner gör:

ML no 37 Transport ->

dCS Delius DAC ->

dCS Purcel Upsampler ->

och in kommer

-> PS Audio PerfectWave Transport

-> PS Audio PerfectWave DAC

HiFiresan12-254_zps71bb7b68.jpg

Link to comment
Share on other sites

Anläggningen i övrigt är densamma och detta skrev jag 2007:

Den person som vi nu besöker är en rätt ny bekantskap och jag träffade honom för första gången för några år sedan i René's affär där vi kom i samspråk. När vi i år träffades igen så blev vi alltså hembjudna. Han hade också låtit bygga om sina Acapella Violon som han drev med de minsta Jadis monoblocken JA-30 på 30W. Dessa är normalt för klena för dessa högtalare så han kompletterar dem med en Stella Novus Subwoofer från Schweiziska Acustik Lab - ett märke som väl bara är känt i Asien.

HiFiresan12-274_zps5bcafa85.jpg

Försteg är det tvådelade Jadis JP80 MC och på min inrådan har han sedan sist skaffat en begagnad Tim d'Pavaricini, "The Head" Stepup och den är han mycket nöjd med och anläggningen hade nu fått en helt annan kraft och pondus när han spelade vinyl - vilket var vad vi spelade mest. :blush

- "Skivspelaren är en Brinkmann prototyp, en lite mindre modell än Balance" och den har fått en rörnätdel. Tonarmen kommer från Graham....

Link to comment
Share on other sites

CD-skivor finns här nere

HiFiresan12-259_zps3a9b50dc.jpg

medan man får ta trappan

HiFiresan12-260_zps4715666c.jpg

för att finna vinylen - och vem hittar vi här :o

HiFiresan12-261_zpsb3e5d70b.jpg

Jo, Alexander (t.v.) har dykt upp och diskuterar skivor med vår värd ;)

Jag tyckte riktigt synd om vår värd för när han trodde att han hade ett original så var Alexander och jag snabba på att påpeka att det var (som bäst) andrapressningen :Shame On You: :blush

Link to comment
Share on other sites

Jag tyckte riktigt synd om vår värd för när han trodde att han hade ett original så var Alexander och jag snabba på att påpeka att det var (som bäst) andrapressningen :Shame On You: :blush

:o

Ibland kan det absolut kännas bättre att leva i okunskap och jag kommer osökt att tänka på det gamla hifiordspråket: Hellre en andrapressning i handen än tio i skogen. ;)

Undrar vad vinylinkvisitionen skulle säga om mina "original"... :Nail Biting::D;)

Link to comment
Share on other sites

:o

Ibland kan det absolut kännas bättre att leva i okunskap och jag kommer osökt att tänka på det gamla hifiordspråket: Hellre en andrapressning i handen än tio i skogen. ;)

Undrar vad vinylinkvisitionen skulle säga om mina "original"... :Nail Biting::D;)

Problemet var att han frågade oss båda och då ville ingen av oss visa sig okunnigare än den andre :blush

- Jag tänker ta med några original till honom ;)

HiFiresan12-263_zpsd07f9f2c.jpg

Det var inte bara vi och Alexander som var bjudna utan även René :app:

HiFiresan12-272_zpsd8bf8846.jpg

Detta var den enda gången vi träffade René eftersom han var extremt upptagen :black:

Link to comment
Share on other sites

René säljer nu MSB och jag hade sett fram mot att få höra MSB hos honom.

- Han samarbetar nära med MSB och har fört samman MSB med Eventus Audio så dessa två märken ställde ut tillsammans i München och René var med och justerade in anläggningen :app:

På detta klippet syns MSB och Eventus Audio Nebula:

Han och en kollega har köpt ReQuest Media Server - ni kan se den schweiziska flaggan på hemsidan ;)

- ReQuest presenterade en musikserver på Münchenmässan, "The Beast" och den har en specialdesignad DAC från MSB :mm:

Några länkar till My-Hiend och Münchenmässan:

Sidan 5: MSB och Eventus Audio

Sidan 20: ReQuest

Link to comment
Share on other sites

Väldigt fint system detta :mm: :mm:

Han ser ut att vara en jazz boy.

Det har inte varit helt lätt att baxa in monoblocken i vänstra racket :black:

Jag tänker ta med några original till honom

Det kan vara bra att hinna med reportaget innan nästa sommarresa :);)

Starten på en "to-do-list".

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara bra att hinna med reportaget innan nästa sommarresa :);)

Starten på en "to-do-list".

Det tar ju sådan tid att skriva, leta länkar mm så i princip har jag aldrig tid.... :black:

Jag skulle hämta min Thorens TD124 hos min kompis Jürg Schopper och han har en speciell ställning vilket underlättar montage :app:

HiFiresan12-275_zps0e03f4fd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Torkel arbetade på Studer samtidigt med Daniel Weiss så i detta fallet var det han som banade vägen ;)

HiFiresan12-285_zps4afcd26d.jpg

Weiss hade precis inrett ett lyssningsrum och det var där vi började besöket :app:

HiFiresan12-287_zpsc57993f2.jpg

Daniel Weiss är tekniker och kommer inte från musiken vilket var uppenbart när jag fick förklara att Blue Train var en inspelning från 50-talet

HiFiresan12-288-1_zps86e10419.jpg

...och inte en modernare inspelning. :Shame On You:

- Han var mycket stolt över den egna mjukvaran för hantering och igenkänning av inspelningar och skivomslag och det jag såg verkade mycket genomtänkt :mm:

HiFiresan12-301_zps7ccf4407.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...