eliot Posted May 8, 2013 Posted May 8, 2013 Jag fick för någon dag sedan en personlig inbjudan av Cyrill Hammer på Soulution Quote
eliot Posted May 9, 2013 Author Posted May 9, 2013 Det har hänt en hel del hos Soulution sedan vi besökte dem sommaren 2009 - de har bytt chefskonstruktör och gått över till switchade nätdelar Vi kan läsa detta i en intervju på Enjoythemusic: Why did we have to wait since 2011 (Munich) for the 530 to appear on the market? We announced the 530 in May 2011. However, while working with the prototypes we did realize that the preamplifier section was not good enough and did not fulfill our expectations. Consequently, we decided to restart from scratch. Unfortunately, this took more time than expected, mainly due to the fact that we had to exchange our design team. As you may know Christoph [Christoph Schürmann, former Soulution chief engineer] does not work for us anymore. He had to be replaced by a new engineer [bonne Dittmar] who was able to run the projects according to our expectations. Of course this took some time as well. Man har alltså bytt konstruktör till Bonne Dittmar, Bonnec Audiosysteme PS. Det finns nog fler än jag som tittat mer än en gång på Bonnec Alto Quote
calm Posted May 9, 2013 Posted May 9, 2013 Ett ännu obekräftat rykte gör gällande att en 530 är på väg till Sverige. Vi får se om detta är sant och när den i sådant fall dyker upp. Calm Quote
Perfect sense Posted May 9, 2013 Posted May 9, 2013 Ett ännu obekräftat rykte gör gällande att en 530 är på väg till Sverige. Vi får se om detta är sant och när den i sådant fall dyker upp. Calm Sverige är en begränsad marknad där få av de stora får tillräckligt med plats. Men, att ingen tagit upp Soulution i sitt sortiment förvånar lite. Quote
calm Posted May 9, 2013 Posted May 9, 2013 Sverige är en begränsad marknad där få av de stora får tillräckligt med plats. Men, att ingen tagit upp Soulution i sitt sortiment förvånar lite. Audio Concept hade en uppsättning 500 serien hemma. Möjligen en beställning, men rolig att lyssna på. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...c=10492&hl= Calm Quote
Perfect sense Posted May 9, 2013 Posted May 9, 2013 Audio Concept hade en uppsättning 500 serien hemma. Möjligen en beställning, men rolig att lyssna på. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...c=10492&hl= Calm Ahh... Åker mot Munchen vid lunch och hoppas få en lyssningsstund med 500 eller 700-serien! Quote
Chr. R. Posted May 10, 2013 Posted May 10, 2013 Sverige är en begränsad marknad där få av de stora får tillräckligt med plats. Men, att ingen tagit upp Soulution i sitt sortiment förvånar lite. En af forklaringerne kunne være, og det ud fra min erfaring, at Soulution er _meget_ svære at handle med på normale markets vilkår. En skam, nu når det er så sjældent der kommer et nyt high-end mærke til, som tilmed formår at skille sig positivt ud i forhold til det eksisterne. Quote
Perfect sense Posted May 11, 2013 Posted May 11, 2013 (edited) En af forklaringerne kunne være, og det ud fra min erfaring, at Soulution er _meget_ svære at handle med på normale markets vilkår. En skam, nu når det er så sjældent der kommer et nyt high-end mærke til, som tilmed formår at skille sig positivt ud i forhold til det eksisterne. Nyfiken på vad du menar med "Soulution er _meget_ svære at handle med på normale markets vilkår"? Utveckla gärna. Soulution gör väldigt fina produkter, och tillsammans med JM Lab här i Munchen så hade de lyckats bra. Men, priserna avskräcker nog de flesta (de nya monoblocken 701 kostar en miljon i runda slängar), och om man har följt prisutvecklingen på deras modeller sedan lansering på marknaden för ett par år sedan så handlar det knappast om inflation. Med det sagt så känns 500-serien mer rimlig, och deras stora integrerade som i praktiken är försteget + monoblocken i ett (stort) chassi skulle vara spännande att lära känna. Edited May 11, 2013 by Hyperion Quote
Chr. R. Posted May 11, 2013 Posted May 11, 2013 Nyfiken på vad du menar med "Soulution er _meget_ svære at handle med på normale markets vilkår"? Utveckla gärna. Soulution gör väldigt fina produkter, och tillsammans med JM Lab här i Munchen så hade de lyckats bra. Men, priserna avskräcker nog de flesta (de nya monoblocken 701 kostar en miljon i runda slängar), och om man har följt prisutvecklingen på deras modeller sedan lansering på marknaden för ett par år sedan så handlar det knappast om inflation. Med det sagt så känns 500-serien mer rimlig, och deras stora integrerade som i praktiken är försteget + monoblocken i ett (stort) chassi skulle vara spännande att lära känna. Jeg var tidligere på jagt efter et nyt forstærkersæt, og havde da kig på Soulution 700 serien. Men det blev ikke Soulution, hvilket blev en direkte konsekvens, da den pris Soulution kunne tilbyde det branchemedlem jeg rettede henvendelse til. var direkte sindsyg høj og altså _meget_ langt fra hvad der er normen. Quote
Perfect sense Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Jeg var tidligere på jagt efter et nyt forstærkersæt, og havde da kig på Soulution 700 serien. Men det blev ikke Soulution, hvilket blev en direkte konsekvens, da den pris Soulution kunne tilbyde det branchemedlem jeg rettede henvendelse til. var direkte sindsyg høj og altså _meget_ langt fra hvad der er normen. Försteget Soulution 720 kostade knappt €14.000 när det lanserades (2007 tror jag), och är nu uppe i närmare €30.000... Quote
Chr. R. Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Jeg glemte en oplysning i mit forrige indlæg, idet jeg rettede henvendelse til to branchemedlemmer for at forhøre mig om muligheden for at hjemtage Soulution til mig. Den første forhandler fik aldrig et svar på sin henvendelse til producenten, mens den anden trods alt fik et svar, dog med en prisniveau som stoppede enhver tanke om at hjemtage et forstærkersæt. Försteget Soulution 720 kostade knappt €14.000 när det lanserades (2007 tror jag), och är nu uppe i närmare €30.000... Soulution har nu fået en nordisk distributør, og det er firmaet Duet Audio i Norge. Firmaet har en prisliste på deres hjemmeside, og prisen på f.eks. 720 er i dag 257.000 nkr., svarende til ca. 34.500 euro. Hele prislisten kan ses her. Quote
Perfect sense Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Jeg glemte en oplysning i mit forrige indlæg, idet jeg rettede henvendelse til to branchemedlemmer for at forhøre mig om muligheden for at hjemtage Soulution til mig. Den første forhandler fik aldrig et svar på sin henvendelse til producenten, mens den anden trods alt fik et svar, dog med en prisniveau som stoppede enhver tanke om at hjemtage et forstærkersæt. Soulution har nu fået en nordisk distributør, og det er firmaet Duet Audio i Norge. Firmaet har en prisliste på deres hjemmeside, og prisen på f.eks. 720 er i dag 257.000 nkr., svarende til ca. 34.500 euro. Hele prislisten kan ses her. Prisutvecklingen känns långt ifrån rimlig och seriös, och till saken hör dessutom att 720 funnits på marknaden i 6-7 år. Det är därmed ingen nylanserad modell. Enligt initierade källor så säljer Soulution ytterst få produkter i dagsläget, och tvingas kanske till att höja priserna för att överleva på ett färre antal köp. Deras nya 701-monoblock (som visades i Munchen) kostar 110.000€. En miljon svenska kronor. Quote
Chr. R. Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Personligt forstår jeg ikke, hvorfor ikke flere ultra high-end producenter fremstiller produkter der med hensyn til pris, er opnåelige for en dedikeret audiophil. Hvor mange distributører/forhandlere tager i dag et Soulution forstærkersæt hjem til demobrug? Næppe mange, og dermed bliver firmaets produkter heller ikke markedsført optimalt. Jeg er ikke i tvivl om, at der både er penge og fremtid for f.eks. en Soulution forstærker til 50.000kr. Dels vil flere kendskab til firmaet navn og produkter, men der sikres også en god jævn og forudsigelig afsætning, til stor fordel for firmaets videre udvikling. Quote
Perfect sense Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Personligt forstår jeg ikke, hvorfor ikke flere ultra high-end producenter fremstiller produkter der med hensyn til pris, er opnåelige for en dedikeret audiophil. Hvor mange distributører/forhandlere tager i dag et Soulution forstærkersæt hjem til demobrug? Næppe mange, og dermed bliver firmaets produkter heller ikke markedsført optimalt. Jeg er ikke i tvivl om, at der både er penge og fremtid for f.eks. en Soulution forstærker til 50.000kr. Dels vil flere kendskab til firmaet navn og produkter, men der sikres også en god jævn og forudsigelig afsætning, til stor fordel for firmaets videre udvikling. Instämmer till 100%. Att tillverkare satsar på "cost is no object"-produkter är spännande, men det måste kompletteras med mer tillgängliga produkter för att varumärket och produkterna ska nå ut. Många andra high-end tillverkare har alltifrån instegsmodeller (i sammanhanget) för rimliga pengar som de flesta kan avvara, till extrema high-end produkter i miljonklassen. Det ena behöver inte utesluta det andra, tvärtom. Quote
eliot Posted May 12, 2013 Author Posted May 12, 2013 Prisutvecklingen känns långt ifrån rimlig och seriös, och till saken hör dessutom att 720 funnits på marknaden i 6-7 år. Det är därmed ingen nylanserad modell. Enligt initierade källor så säljer Soulution ytterst få produkter i dagsläget, och tvingas kanske till att höja priserna för att överleva på ett färre antal köp. Deras nya 701-monoblock (som visades i Munchen) kostar 110.000€. En miljon svenska kronor. De livnär sig inte på sina Soulution produkter och kan därför sätta de priser de känner för - Företaget bakom Soulution heter Spemot AG och följer ni länken så kan ni se vad för produkter de tillverkar.... Quote
Perfect sense Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 De livnär sig inte på sina Soulution produkter och kan därför sätta de priser de känner för - Företaget bakom Soulution heter Spemot AG och följer ni länken så kan ni se vad för produkter de tillverkar.... Fair enough Quote
octavia rs Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Var rätt mycket folk i rummet när jag var där så de blev lite lyssning vid sidan om så att säga. Spelades nästan enbart klassisk musik när jag var där o de lyssnar jag väldigt sällan på så där e jag fel man att säga något om hur det lät egentligen men Soulotion tillsammans med Focal ger ett väldigt korrekt ljud, lite annan musik o jag hade kanske kunnat ge en bättre bild av ljudet. Nätdelen till de nya 701 monoblocken kan ses ute till höger, kondningarna ligger ovanpå de switchade nätaggen tror de är 4st a 250 000uF. Quote
Recommended Posts