Jump to content

Sonus Faber släpper ny modell.


Recommended Posts

Guest Musicus
Smaken är som baken. ;) Stor respekt för detta.

Jag tycker de är jättesnygga, men så klart kan man tycka motsatsen.

Det jag läser mellan raderna, rätta mig om jag har fel är dock att det stör många mycket att de kanske tillverkas i Kina.

Mvh Apexorca

Jeg tilhører de som ikke har falt for den nye designen, og, med "Kina bling" mener jeg at jeg opplever designen som anpasset for å appelere til Kineserene (markedet) og deres hang til Bling fremfor å videreføre en klassisk arv, de har mistet noe i sin nye strategi, (kvantitet fremfor kvalitet??) alt høyst imo selvsagt :) ...

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Smaken är som baken. ;) Stor respekt för detta.

Jag tycker de är jättesnygga, men så klart kan man tycka motsatsen.

Jag ser den röda tråden. När ni säger att ni inte ser det argumenterar jag dock för motsatsen efter som jag inte håller med om att designen inte har en röd tråd..

I mina Futura ser jag stor likhet med de nya Olympica, som liknar de gamla Cremona och gamla Amati. Lutformen, bakåtlutade, designen på var element sitter, hur mellanregister och diskant ramas in, träarbetet, fötterna och bottendelen, lädret...

Jag tycker man ser en designutveckling hos SF hela tiden. Detaljer förändras. Hur lik var Stradivari något de tidigare gjort? Men jag ser den röda tråden. Hur lik är Francos "Snail" någon annan högtalare före eller efter???

Hur lika är Marten Cotrane II, Duke och Django?

Hur lika är Focal Chorus och Utopia?

Hur lika är Dynaudio Consequence och Excite

Hur lika är Usher Minidancer1 och D2II.

Hur lika är B&W högtalare förutom det gula membranet?

Hur lika är Woksvagen Beetle och Phaeton? Eller gamla ur golfen med nyaste, inte mycket! Det var dock ett exempel på likheter...

I den jämförelsen förstår jag inte kritiken av att man inte känner igen designen, men att man inte gillar den har jag inget problem med.

Jag tycker inte detta axplocka av högtalare gör mer lika högtalare. I grund och botten spelar det mig heller inte så stor roll att de inte gör det eller är mer lika. Även om tex Martern och Uscher tillhör de snyggare.

Hos mig har jag svårt att se ett högtalarmärke som går att möblera med bättre än SF.

Mig har de, som få andra märken, fångat på kroken både med ljudet och designen.

Många andra märken har dock bara fångat mig med ljudet...

Det jag läser mellan raderna, rätta mig om jag har fel är dock att det stör många mycket att de kanske tillverkas i Kina. Det är ju också upp till var och en även om jag inte är lika känslig för det om design, kvalitet och prestanda faller mig på läppen.

Mvh Apexorca

Jag har vant mig med tanken att S.F´s billigaste serie görs i Kina.Kanske en nödvändighet om de vill vara konkurenskraftiga i de billigare klasserna.Sen är det ju roligt att fler har råd till bra ljud.

Den här nya serien är säkerligen gjord i Italien.Det tror jag.Snappade upp någonstan att som att den största golvaren skulle ligga på ca 10K€ alltså i runda slängar 100k.De är otroligt snygga faktiskt.

Men jag kan tycka att deras design är "all over the place" som Prins Daniel hade uttryckt sig.Saknar en röd tråd som är genomgående för serierna.

Tycker nog att Dynaudio,B&W mfl är mer konsekventa i sina program.

Och för att återgå till VW...

Volkswagen-Polo_BlueGT_2013_800x600_wallpaper_23.jpg

Polo

VW_Golf_VII_ny_5d_KS_nov_2012.jpg

Golf

vw_passat_130502.jpg

Passat

Nog är det väl fler än jag som ser den röda tråden i designen :?:

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kunnat kommenterat högtalaren tidigare då jag legat sjuk - svårt drabbad av habegär :Praying:

Skulle vara intressant att se grafit-versionen men den ser vi ut att få vänta på.

Någon som sett priser eller vågar sig på en gissning?

40, 80 och 100.000?

Link to comment
Share on other sites

Jag gissade tidigt på 50k inkl stativ, 75 och 100k :D

Har mejlat distributören om priser, inget svar, dom borde ha koll men det verkar som man inte vill avslöja detta ännu :(

Sonus Faber fick den frågan för 21 timmar sedan på Facebook och dom har inte svarat än på frågan men var snabba på övriga frågor så jag antar att man väntar lite med att ge svar på just den frågan. Varför :?: Ingen aning :39:

Edited by Hifi_Perka
Link to comment
Share on other sites

Jag gissade tidigt på 50k inkl stativ, 75 och 100k :D

Har mejlat distributören om priser, inget svar, dom borde ha koll men det verkar som man inte vill avslöja detta ännu :(

Sonus Faber fick den frågan för 21 timmar sedan på Facebook och dom har inte svarat än på frågan men var snabba på övriga frågor så jag antar att man väntar lite med att ge svar på just den frågan. Varför :?: Ingen aning :39:

Bra gissat:

"Sonus Faber launched an entire new line of loudspeakers at High End 2013 called Olympica. The I (€4700/pr., left pair), II (€7500/pr., middle), and III (€10,100/pr., far right) were on static display. The Olympica I is a two-way stand-mount model, the Olympica II is a two-and-a-half-way floorstander."

Källa: Soundstage.

Edited by Hyperion
Link to comment
Share on other sites

Ja, det var ju faktiskt ganska nära ser jag :)

Bra gissat:

"Sonus Faber launched an entire new line of loudspeakers at High End 2013 called Olympica. The I (€4700/pr., left pair), II (€7500/pr., middle), and III (€10,100/pr., far right) were on static display. The Olympica I is a two-way stand-mount model, the Olympica II is a two-and-a-half-way floorstander."

Källa: Soundstage.

Link to comment
Share on other sites

Jag har vant mig med tanken att S.F´s billigaste serie görs i Kina.Kanske en nödvändighet om de vill vara konkurenskraftiga i de billigare klasserna.Sen är det ju roligt att fler har råd till bra ljud.

Den här nya serien är säkerligen gjord i Italien.Det tror jag.Snappade upp någonstan att som att den största golvaren skulle ligga på ca 10K€ alltså i runda slängar 100k.De är otroligt snygga faktiskt.

Men jag kan tycka att deras design är "all over the place" som Prins Daniel hade uttryckt sig.Saknar en röd tråd som är genomgående för serierna.

Tycker nog att Dynaudio,B&W mfl är mer konsekventa i sina program.

Och för att återgå till VW...

Jag inte har problem med att se en röd linje i varken B&W eller VW. Men jag ser den lika tydligt också i SF.

Allt är ju i betraktarens ögon.

Återgår också till VW. Jag förstår vad du menar. Men jag ser skillnader precis lika stora i de märken de beskriver som i SF. Det beror på vad man tittar efter. Ser linjen men inte supertydligt och för mig är det intressant att det inte är för slätstruket och likadant. Skulle de sälja lika mycket om de var lika allihop???

file-1187.jpg

Beetle

file-2325.jpg

Tiguan

file-2448.jpg

Phaeton

Lika? I mina ögon. Sådär.

Dessa spänner från topp till nästan botten.

Liksom The Sonus Faber till tex Toy.

Och B&W som gör fina väljudande högtalare men lika???

Jo det gula membranet...

file-480.jpg

Toppen

file-1906.jpg

Nära botten.

Lika???

Jag har en längre tid märkt en irritation eller besvikelse över att anrika märken både blir uppköpta och hittar nya vägar att försöka tjäna pengar i en svår kamp i en minst sagt hårt konkurrensutsatt bransch. Vad skall de göra, som de alltid gjort och gå om kull? Satsa och utveckla produkter till marknaden och nya marknader verkar väl klokt? Om tex SF som sticker ut och kanske satsat fel eller för hårt får väl framtiden utvisa. Det är i alla fall inte så många som gör det som de gör. Inte i närheten vad jag vet. Tappar de sin själ? Jag tycker de utvecklar den. Vilka fler tillverkare har en sådan tradition? Jag tror de kommer att äta andra tillverkare till lunch framöver. Oj, svalde jag en fluga??? Men inte om de inte försöker utveckla sig och anpassa sig till föränderliga marknader och nya marknader. Jag kan säkert ha fel. Jag tycke de gör rätt. Deras satsning kostar nog multum och det måste gå bra. Full fart framåt. Ser ni inte vilken genomtänkt marknadsstrategi de haft sedan The SF via Amati Futura till det som händer nu. De har nog planerat detta i 5 minuters perioder och det kommer säkert mer. Tiderna är skakiga och svåra att förutse men den som har korta tröga ben och inte springer blir uppäten. Survival of the fitest.

Det är ok om ni inte tycker som jag om designen, men jag anar en annan orsak till er kritik mot SF. Det stavas KINA. Jag uppfattar det som att det stör många en hel del. Det har gradvis ökat sedan Franco lämnade SF. Det lägger jag i så fall ingen värdering i och accepterar till fullo att en del tycker så. För mig är SF alltigenom bättre nu än då. Men som det formuleras och skrivs undrar jag vad ni egentligen menar? Jag kanske läser för mycket mellan raderna. Har jag fått det om bakfoten tar jag gärna en tillrättavisning.

Mvh

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte kunnat kommenterat högtalaren tidigare då jag legat sjuk - svårt drabbad av habegär :Praying:

Skulle vara intressant att se grafit-versionen men den ser vi ut att få vänta på.

Någon som sett priser eller vågar sig på en gissning?

40, 80 och 100.000?

Ta det lugnt. Glöm inte att de kanske produceras i Kina. Fågelinfluensa, ovanligt statskick och annat konstigt. ;) Köp något med anor som dessutom produceras i USA eller Europa. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus
Allt är ju i betraktarens ögon.

Det är ok om ni inte tycker som jag om designen, men jag anar en annan orsak till er kritik mot SF. Det stavas KINA. Jag uppfattar det som att det stör många en hel del. Det har gradvis ökat sedan Franco lämnade SF. Det lägger jag i så fall ingen värdering i och accepterar till fullo att en del tycker så. För mig är SF alltigenom bättre nu än då. Men som det formuleras och skrivs undrar jag vad ni egentligen menar? Jag kanske läser för mycket mellan raderna. Har jag fått det om bakfoten tar jag gärna en tillrättavisning.

Mvh

Du leser nok litt for mye mellom radene, for egen del igjen, jeg synes det er trist at de synes å ha forlatt en tradisjon som forknippas med stil, estitikk og musikkkultur fremfor noen innen hifi og lagt seg på en linje som jeg enkelt kaller "Kina bling", det er igjen, ikke pga produksjons sted, men mer design og markedsstrategi, jeg liker den helt enkelt ikke, mye pga de sterke assosiasjonene til Kineserenes bling style, "not my cup of tea", helt enkelt.

Hvor smart det er rent markedsmessig for dem bryr jeg meg egentlig ikke så mye om, men Serbelin synes å ha hatt en annen strategi enn dagens, der kvantitet fremfor kvalitet synes å råde, de har mistet noe av sin tidligere sjel, det synes jeg er synd, alt denne synsingen er imo selvsagt. :)

Eller sagt på en annen måte, "some people of today seems too know the price of everything, and the value of nothing"......

mvh

edit: stavefeil...

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Jag har en längre tid märkt en irritation eller besvikelse över att anrika märken både blir uppköpta och hittar nya vägar att försöka tjäna pengar i en svår kamp i en minst sagt hårt konkurrensutsatt bransch. Vad skall de göra, som de alltid gjort och gå om kull? Satsa och utveckla produkter till marknaden och nya marknader verkar väl klokt? Om tex SF som sticker ut och kanske satsat fel eller för hårt får väl framtiden utvisa. Det är i alla fall inte så många som gör det som de gör. Inte i närheten vad jag vet. Tappar de sin själ? Jag tycker de utvecklar den. Vilka fler tillverkare har en sådan tradition? Jag tror de kommer att äta andra tillverkare till lunch framöver. Oj, svalde jag en fluga??? Men inte om de inte försöker utveckla sig och anpassa sig till föränderliga marknader och nya marknader. Jag kan säkert ha fel. Jag tycke de gör rätt. Deras satsning kostar nog multum och det måste gå bra. Full fart framåt. Ser ni inte vilken genomtänkt marknadsstrategi de haft sedan The SF via Amati Futura till det som händer nu. De har nog planerat detta i 5 minuters perioder och det kommer säkert mer. Tiderna är skakiga och svåra att förutse men den som har korta tröga ben och inte springer blir uppäten. Survival of the fitest.

Det är ok om ni inte tycker som jag om designen, men jag anar en annan orsak till er kritik mot SF. Det stavas KINA. Jag uppfattar det som att det stör många en hel del. Det har gradvis ökat sedan Franco lämnade SF. Det lägger jag i så fall ingen värdering i och accepterar till fullo att en del tycker så. För mig är SF alltigenom bättre nu än då. Men som det formuleras och skrivs undrar jag vad ni egentligen menar? Jag kanske läser för mycket mellan raderna. Har jag fått det om bakfoten tar jag gärna en tillrättavisning.

Mvh

Då är du och jag överens om en sak iaf.Vi båda accepterar och kan förstå att det finns andra åsikter och även se deras poäng i sina resonemang.För visst så förstår jag ditt resonemang! :)

Och håller med dig i mångt och mycket.Jag är lika mkt en S.F kramare som W.A kramare och gör någon av mina favoritföretag fel i mina ögon så visst fan ska dom få veta det.

Jag tycker inte att S.F gjort nått fel med denna högtalare.De är skitfina.Men att den kommer samexistera med Cremona linen tror jag inte.

Och även om jag kan förstå anledningarna till deras Kina produkter så måste jag ändå säga att just den linen inte alls faller i smaken.Kanske tur att jag inte hör till målgruppen då kanske... :Thinking:

tappar de sin själ? Jag tycker de utvecklar den. Vilka fler tillverkare har en sådan tradition?

Till mångt och mycket så ja.S.F har tappat sin själ.Och ersatt den med en annan.Har egentligen inget mot det.Nya ägare och produktansvariga vill andra saker och kanske lämna egna avtryck.

Effektivisera produktionen.För det är garanterat på det viset att varenda en av de nyare modellerna är mer produktions effektiva gentemot sina föregångare.Återigen ser jag inga fel i det.

Bara en liten oro att de ska glömma bort sitt ursprung och traditioner.

Jag gillar ju som du vet Futurorna,Aida och även dessa utseendemässigt.Men jag tycker de gamla serierna oxå är fantastiskt snygga.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Det är bara Venere-linjen som tillverkas i Kina, vilket ger en betydligt större andel musikälskare möjlighet att äga ett par högtalare som både låter fantastiskt och dessutom är en fröjd för öga och rum. Jag ser bara fördelar med det. Den nya serien Olympia och uppåt är till 100% en italiensk produkt, vilket skänker dessa ett visst mervärde, främst gällande "pride of ownership" vill jag påstå, vilket är ett av många värden.

It's all good :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har en längre tid märkt en irritation eller besvikelse över att anrika märken både blir uppköpta och hittar nya vägar att försöka tjäna pengar i en svår kamp i en minst sagt hårt konkurrensutsatt bransch. Vad skall de göra, som de alltid gjort och gå om kull? Satsa och utveckla produkter till marknaden och nya marknader verkar väl klokt? Om tex SF som sticker ut och kanske satsat fel eller för hårt får väl framtiden utvisa. Det är i alla fall inte så många som gör det som de gör. Inte i närheten vad jag vet. Tappar de sin själ? Jag tycker de utvecklar den. Vilka fler tillverkare har en sådan tradition? Jag tror de kommer att äta andra tillverkare till lunch framöver. Oj, svalde jag en fluga??? Men inte om de inte försöker utveckla sig och anpassa sig till föränderliga marknader och nya marknader. Jag kan säkert ha fel. Jag tycke de gör rätt. Deras satsning kostar nog multum och det måste gå bra. Full fart framåt. Ser ni inte vilken genomtänkt marknadsstrategi de haft sedan The SF via Amati Futura till det som händer nu. De har nog planerat detta i 5 minuters perioder och det kommer säkert mer. Tiderna är skakiga och svåra att förutse men den som har korta tröga ben och inte springer blir uppäten. Survival of the fitest.

Det är ok om ni inte tycker som jag om designen, men jag anar en annan orsak till er kritik mot SF. Det stavas KINA. Jag uppfattar det som att det stör många en hel del. Det har gradvis ökat sedan Franco lämnade SF. Det lägger jag i så fall ingen värdering i och accepterar till fullo att en del tycker så. För mig är SF alltigenom bättre nu än då. Men som det formuleras och skrivs undrar jag vad ni egentligen menar? Jag kanske läser för mycket mellan raderna. Har jag fått det om bakfoten tar jag gärna en tillrättavisning.

Det är precis det här det handlar om. Detta säger jag utifrån egna erfarenheter i ett stort internationellt företag och en bransch (golv) som jag kan exemplifiera från.

Tarkett trägolv startades på 40-talet i Limhamn. Företaget växte men det fanns ett stort problem. Skog och kunnig personal kring trä saknades så företaget fusionerade med Hanaskogs Vagnshjulsfabrik i NÖ Skåne som funnits sedan 1886. Själen flyttades från sydväst till nordost i Skåne. 1942 uppfann man treskiktskonstruktionen och företaget växte snabbt.

Sedan dess har det varit mängder av uppköp och försäljningar samt organisk tillväxt. 12,000 människor arbetar i koncernen som finns i drygt 100 länder med 26 produktionsenheter worldwide. Många av dessa hade inte funnits kvar idag om inte någon hade tillskjutit till friskt kapital. Verksamheten blomstrar men aldrig överallt samtidigt. Idag ägs vi till 50 % av en fransk familj plus KKR från USA (som också äger bl a Harman-koncernen). KKR har investerat långsiktigt och de har varit mycket betydelsefulla för den utveckling vi har haft.

Vår "värste" konkurrent Kährs har haft en liknande utveckling. De ägs numer av investeringsbolaget Triton som plöjt ner miljoner i utveckling och investeringar i Nybro. Nu fusionerar man med finska Karelia/UPO floor för att klara framtiden tillsammans och för att kunna behålla arbetsplatser och fabriker i Norden. Utan detta inflöde av friskt kapital hade förmodligen både Kährs och Tarketts trägolv varit utraderade på kartan.

Sverige importerar för ca 40 miljarder från Kina och exporterar för ungefär lika mycket. Kina har blivit en räddningsplanka för många svenska företag som hjälpt till att behålla sysselsättning här i Sverige. Vi importerar för 6-7 gånger mer från t ex Tyskland...

Inom golvbranschen var det inledningsvis så att Kina valdes pga låga tillverkningspriser. Idag är Kina nummer ett när det gäller innovativ design med trä. Så särskilt billigt är det heller inte. Kvalitet har många gånger varit ett problem. Det har de flesta seriösa företag löst genom att ha egen personal på plats som bevakar tillverkningsbatcherna.

Kina eller kanske ännu hellre Asien och nu även Afrika är betydande marknader. En bra relation med dessa är bra för dem men också för oss som bor i mogna marknader där många länder misskött sin ekonomi. Vi exporterar nära 50 % av hela Tarketts produktion till den här typen av tillväxtländer. Och vi är inte på något sätt bäst i detta avseende. Jag inbillar mig att de flesta anställda är jäkligt glada för det. Att köra bil och bara titta i backspegeln är inte att rekommendera. Det är OK så länge vägen är rak, men när det svänger blir det sällan bra.

Jag tillhör inte beundraskaran när det gäller Sf's design men jag tycker de tänker helt rätt marknadsstrategiskt. De gör utmärkta produkter och de är en frisk fläkt i hifi-svängen. Deras satsning på innovasioner och design tror jag är viktigt för deras överlevnad och expansion. Och det är det jag ser som deras röda tråd.

Link to comment
Share on other sites

S.F vet bäst hur de ska sköta sin produktion.Vill de ha mer produktion i Kina och vara mer med och kriga om volym så ok.Inget ont i det.

Återupprepar åter att jag tycker den nya linen är snygg.Oavsett var den är tillverkad är den riktigt snygg,förutom toppen som var lite sisådär.Den kritik jag

har är högst personlig och är mer inriktad i hur splittrad jag tycker deras modellserie är.Det finns liksom ingen röd tråd.

Där var Franco mer konsekvent.Även om det gick i snigelfart i produktsläpp så fanns den där.

Ett exempel.De släpper monster the S.F. Den har ingen anknytning till forna produkter alls.Förutom finishen.Sidomonterade aktiva basar.Bipoler.

De nya Amati/Guarneri högtalarna tar liite av erfarenheterna av the S.F men är fortfarande förankrade i homage traditionen.

Aida är faktiskt klockrena.Snygga och stora jävla monster som faktiskt inte dominerar ett rum ändå.Mkt teknik hämtade från the S.F men allt i en hundra ggr snyggare förpackning.

Så här skulle the S.F sett ut! Och jag trodde att med Aida man hittat den form som skulle återspeglas i de mindre modellerna!

Faktiskt så gjorde det så litegrann i Venere.Finns lite likheter faktiskt.Den snedställda toppen exempelvis med glastoppen.

Jag trodde att om /när Cremona serien skulle få en ersättare att de skulle fortsätta spinna på Aida looken,men den enda likhet är att Olympica har den svagt konkava

fronten.De har hämtat lådformen mer från Venere.Lite rakare i linjerna sett uppifrån i jämförelse med Futura som har den mer klassiska lutformen.

De där slitsarna där bak är något nytt däremot.

Kanske finns det en röd tråd men jag har svårt att hitta den.

Link to comment
Share on other sites

Jag som gammal S.f.-fan kan se utvecklingen efter riskkapitalets övertagande som en rak och konsekvent linje som är ganska lätta att följa om man har stött på fenomenet tidigare.

Man söker företag som på något sätt halkat efter eller inte kommer upp resultatmässigt på rätt nivåer. Det här riskkapitalisterna ser sin chans att utveckla. Det handlar naturligtvis inte bara om att tillföra kapital, utan framför allt affärskompetens. En ny vd som har en mycket tydlig agenda att förändra och förädla företaget tillsätts. Styrelsen får en ny sammansättning som handlar att stötta vd, lägga upp strategier och verka för ägarnas intressen.

I Sf:s fall inträdde en ny vd redan under Serblins tid och han blev sedemera svärson i familjen. Han hade möjlighet att utveckla inom begränsade ramar naturligtvis, jag tror inte att ekonomin var lysande. Efter brytningen med Serblin kan man se en tydlig strategi att gå från en småskalig högtalartillverkare till ett världsomspännande företag. Det är då riskkapitalet behövs. Det fanns tidgare på Sf:s hemsida en länk till den riskkapitalfonden som förvärvade bolaget. Där fanns mycket intressant läsning för den affärsintresserade om fondens placeringsstrategi. Förädla, utveckla och göra exit efter att processen genomförts.

Processen innefattar egentligen alla steg i ett företags olika delar. Det ligger mycket analysarbete för att hitta styrkor och svagheter i det förvärvade bolaget.

- Se över marknadsstrategi, var vill man vara och vem vill man sälja till.

- Modellutveckling anpassad efter denna strategi, modeller för varje valt marknadssegment och delmarknad.

- Pris och volymstrategi, utifrån lönsamhet

- Trimma produktionen, hitta billigare metoder och ta bort flaskhalsar både produktionsmässigt och ekonomiskt.

- Se över organisation i alla delar. Nya designers, marknadsfolk, säljfunktion etc...

- Marknadsföring, hur kan man få maximal effekt i tilltänkta segment och marknader.

Vad jag vill peka på och som faktiskt inte förvånat mig, utom farten som man genomfört förändringen under, är att ut kommer ett nytt företag som egentligen inte har så mycket gemensamt med det tidigare att göra än att man arbetar under samma varumärke och fortfarande tillverkar högklassiga högtalare.

Så den röda tråden heter egentligen lönsamhet och utveckling och göra förändringen snabbt. Jag vet inte hur väl man lyckats ekonomiskt, det kräver investeringar för att komma upp i denna nivå och lönsamheten brukar komma efter några år och då är det dags att sälja och få avkastning på sitt insatta kapital.

En sak som är säkert att man aldrig kommer tillbaka där man startade, dvs småskalig högtalartillverkning av en passionerad musikälskare med förflutet i trätillverkningstraditionen.

Men utvecklingen är klar och har en röd tråd. En modellutveckling som kommer att accelerera och med modeller för alla segment där man kan hitta lönsamhet på de stora marknaderna i Kina och Asien framförallt. Där finns pengarna och nya marknader.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Observera att min föregående post inte värderar utveckling och förändring till ett världsomspännande företag med andra ambitioner än vad Sonus faber hade en gång i tiden. Det är kanske en överlevnadsstrategi, men stora företag har ibland förmåga att växa så att de med tiden förlora lite av den passion som drivit fram de första produkterna. Det blir mer av ett industriellt företag med proffesionalism i varje detalj. Det sätter också press på konstruktörer att ta fram nya utvecklade produkter i en snabbare takt och på vägen kan det uppstå att själen försvinner och ersätts med bara lönsamhetsjakt.

Vi får väl se hur det går framöver, hitills har utvecklingen varit positiv vad gäller nya modeller och fler är säkert på ritbordet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Observera att min föregående post inte värderar utveckling och förändring till ett världsomspännande företag med andra ambitioner än vad Sonus faber hade en gång i tiden. Det är kanske en överlevnadsstrategi, men stora företag har ibland förmåga att växa så att de med tiden förlora lite av den passion som drivit fram de första produkterna. Det blir mer av ett industriellt företag med proffesionalism i varje detalj. Det sätter också press på konstruktörer att ta fram nya utvecklade produkter i en snabbare takt och på vägen kan det uppstå att själen försvinner och ersätts med bara lönsamhetsjakt.

Vi får väl se hur det går framöver, hitills har utvecklingen varit positiv vad gäller nya modeller och fler är säkert på ritbordet.

Utveckling och innovationer är sällan av ondo. Däremot kan det vara stressande både för de som arbetar i processen och för de kunder som just investerat i en ny högtalare och som tenderar att tro att allt nytt är "mycket" bättre. Så är det naturligtvis inte alltid. Jag fick t ex ett initierat vittnesmål kring mina egna Dynaudio Temptation kontra de nya Platinum, som enligt utsago låter nästan identiska i normala rum.

De flesta industrier idag som vill kalla sig moderna så utvecklar man också processer som gör produktion effektivare och mer flexibel för att kunna göra ännu fler innovationer. Man tittar på bättre råvaruutnyttjande, enklare flöden, mäter tillgänglig maskintid kontra utnyttjad tid och liknande. Man pratar i s k Lean Production termer, WCM (World Class Manufacturing), Kaizen-metodik osv. Även säljorganisationer och marknadsföring genomlyses med samma verktyg.

Dynaudio vet jag har sysslat med det här i många år och jag är säker på att både Sf, Audio Research och nu även McIntosh kommer att gå igenom samma stålbad. Det är jobbiga processer men resultatet blir oftast högre kvalitet, högre lönsamhet och en tryggare arbetsplats. Det hela började med bilindustrin som förmodligen har världens mest effektiva produktion. På Tarkett började vi för drygt 10 år sedan och idag tillverkar vi ungefär samma volymer med hälften så många medarbetare och ca 30 % mindre material. Vi har t ex mer än halverat antal truckar i produktion. Kvalitetsfel har minskat drastiskt. På samma tid har vi även halverat bundet lager men ökat tillgängligheten genom att ifrågasätta batchstorlekar, snabbara omställningar osv.

Om Sf gör det rätt så tror jag att de kan bli en av marknadens ledande aktörer på högtalare (om de vill).

Link to comment
Share on other sites

Utveckling och innovationer är sällan av ondo. Däremot kan det vara stressande både för de som arbetar i processen och för de kunder som just investerat i en ny högtalare och som tenderar att tro att allt nytt är "mycket" bättre. Så är det naturligtvis inte alltid. Jag fick t ex ett initierat vittnesmål kring mina egna Dynaudio Temptation kontra de nya Platinum, som enligt utsago låter nästan identiska i normala rum.

De flesta industrier idag som vill kalla sig moderna så utvecklar man också processer som gör produktion effektivare och mer flexibel för att kunna göra ännu fler innovationer. Man tittar på bättre råvaruutnyttjande, enklare flöden, mäter tillgänglig maskintid kontra utnyttjad tid och liknande. Man pratar i s k Lean Production termer, WCM (World Class Manufacturing), Kaizen-metodik osv. Även säljorganisationer och marknadsföring genomlyses med samma verktyg.

Dynaudio vet jag har sysslat med det här i många år och jag är säker på att både Sf, Audio Research och nu även McIntosh kommer att gå igenom samma stålbad. Det är jobbiga processer men resultatet blir oftast högre kvalitet, högre lönsamhet och en tryggare arbetsplats. Det hela började med bilindustrin som förmodligen har världens mest effektiva produktion. På Tarkett började vi för drygt 10 år sedan och idag tillverkar vi ungefär samma volymer med hälften så många medarbetare och ca 30 % mindre material. Vi har t ex mer än halverat antal truckar i produktion. Kvalitetsfel har minskat drastiskt. På samma tid har vi även halverat bundet lager men ökat tillgängligheten genom att ifrågasätta batchstorlekar, snabbara omställningar osv.

Om Sf gör det rätt så tror jag att de kan bli en av marknadens ledande aktörer på högtalare (om de vill).

Det är lätt att man tar med sig sin profession in i hobbyvärlden när man värderar olika skeenden i hifibranschen och ibland är det skönt att bara slippa bry sig och hänge sig åt musiken och möjligen tekniken. Men när man ser det uppenbara är det svårt att låta bli. Skall bli spännande och följa caset Sf och se var det landar. Man måste utifrån det man ser, ändå gratulera teamet bakom. Jag delar din uppfattning att det kan bli en av marknadens ledande.

Men man förnekar i vart fall inte sitt ursprung.

http://www.sonusfaber.com/en/sonus-faber-world.

Ciao Franco kan annars låta som en besvärjelse.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag refererar till Bebops och Calms fina inlägg.

Alla verksamheter måste hänga med sin tid och förbättra sig. Annars gör någon annan det och man halkar efter. Det är klart man kan bli nostalgisk över hur bra det var förr och hålla fast vid det men om det resulterar i att man inte har råd att fortsätta är den en dålig ide, så klart.

Det jag faktiskt tycker SF gör bra är just att följa med tiden och utveckla företaget för nya marknader men också de gamla. Jag är gillar deras historia och känsla i produkterna och tycker att de har med sig de in i framtiden. Nya produkter som samtidigt binder samman det gamla med det nya på ett mycket bra sätt. Att de dessutom utvecklar och förbättrar kvaliteten i ljudåtergivningen är ju jättebra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Her diskuterer man tydeligvis to forskjellige ting (minst), deres business strategi og design (som selvsagt henger sammen, mer el mindre) ikke vanskelig å være enig i det første, etthvert foretag som vil henge med i tiden og konkuransen kan ikke sove, designet derimot er det mer å si om, for ordens skyld har jeg ikke uttalt meg om prestanda, det kjenner jeg for lite til å ville si noe om, bare så det er nevnt.

Dessverre endrer ikke en god salgs strategi (og sikkert prestanda) inntrykket av Kina bling design i mine øyne, men, heldigvis er smaken forskjellig :)

mvh

Edited by Musicus
Link to comment
Share on other sites

Her diskuterer man tydeligvis to forskjellige ting (minst), deres business strategi og design (som selvsagt henger sammen, mer el mindre) ikke vanskelig å være enig i det første, etthvert foretag som vil henge med i tiden og konkuransen kan ikke sove, designet derimot er det mer å si om, for ordens skyld har jeg ikke uttalt meg om prestanda, det kjenner jeg for lite til å ville si noe om, bare så det er nevnt.

Dessverre endrer ikke en god salgs strategi (og sikkert prestanda) inntrykket av Kina bling design i mine øyne, men, heldigvis er smaken forskjellig :)

mvh

Vill man vara med på den asiatiska marknaden måste man givetvis anpassa produkterna både designmässigt och prestandamässigt efter vad den marknaden efterfrågar. Lite som Volvos nya ägare sa i uttalande att den var för europeisk. Det är den hårda sanningen.

Nu tycker jag dock att Sf håller kvar mycket av sitt formspråk och utformning och det säljer säkert bra. Så anpassningen är nog ändå måttlig så här långt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vill man vara med på den asiatiska marknaden måste man givetvis anpassa produkterna både designmässigt och prestandamässigt efter vad den marknaden efterfrågar. Lite som Volvos nya ägare sa i uttalande att den var för europeisk. Det är den hårda sanningen.

Nu tycker jag dock att Sf håller kvar mycket av sitt formspråk och utformning och det säljer säkert bra. Så anpassningen är nog ändå måttlig så här långt.

Kineser och Göteborgare har kanske mer gemensamt än vad som tidigare varit känt ... :) Jag har hört att det säljs en hel del Sf i Götet.

Link to comment
Share on other sites

Kineser och Göteborgare har kanske mer gemensamt än vad som tidigare varit känt ... :) Jag har hört att det säljs en hel del Sf i Götet.

Man har ju hört talas om Ostindienfararen! ;):D

Porslin och kryddor byts mot högtalare i den nya handelstraden! :):D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kineser och Göteborgare har kanske mer gemensamt än vad som tidigare varit känt ... :) Jag har hört att det säljs en hel del Sf i Götet.

Det beror på att Ostindiefararen som sjönk utanför Göteborg inte bara hade med sig porslin i lasten....

Link to comment
Share on other sites

Det beror på att Ostindiefararen som sjönk utanför Göteborg inte bara hade med sig porslin i lasten....

Det är väl känt att största delen av lasten bestod av billig hifi-utrustning som Siba-Fabians föregångare hade beställt! ;)

För mej känns SF, efter Franco Serblin's utmanövrering, som en asexuell tillverkare (På ett väldigt oitalienskt sätt saknar deras senaste modeller stake!), det passar säkert flertalet, men för mej går det helt bort! :dead: :dead: :dead:

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Och slutsatsen blir att vi som sitter med SF från salig Serblins hand kan förvänta oss att få tillbaka pengarna eller mer vid försäljning. :Praying:;)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl känt att största delen av lasten bestod av billig hifi-utrustning som Siba-Fabians föregångare hade beställt! ;)

För mej känns SF, efter Franco Serblin's utmanövrering, som en asexuell tillverkare (På ett väldigt oitalienskt sätt saknar deras senaste modeller stake!), det passar säkert flertalet, men för mej går det helt bort! :dead: :dead: :dead:

/ptr

Om man föredrar yngre framför äldre italienskor så är Sonus Faber sexigare än någonsin...;)

Link to comment
Share on other sites

Om man föredrar yngre framför äldre italienskor så är Sonus Faber sexigare än någonsin...;)

Själv brukar jag aldrig välja det oproportionellt yngre, vare sig vi talar kvinnor eller Hifi! Men absolut, de som alltid väljer nyhetens behag framför originalitet är en stor marknad. Jag kan se att SF kanske faller mitt emellan dessa två ytterligheter (men jag är generellt tveksam till företag som snubblar i generationsskiftestrappan).

Nu avträder jag från denna tråden så att den inte förfaller i mer OT!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...