Jump to content

Recommended Posts

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Är detta något ni har tagit reda på eller är det lite av en gissning? :)

Enligt rykten florerande på nätet.De kommer att premiärvisas på hifimässan i Munchen 9-12 Maj.Då får vi det bekräftat eller dementerat.

Posted

Jo, det kommer ju visas en del nytt där. Dynaudio hade ju också något att visa upp vad det nu kan vara? :mm: Kanske nya Contour?? :D

Enligt rykten florerande på nätet.De kommer att premiärvisas på hifimässan i Munchen 9-12 Maj.Då får vi det bekräftat eller dementerat.
Posted (edited)

Så här skriver Sonus Faber bland annat på sin Facebook sida.

"I think a new Cremona line. For example Cremona futura. - Sonus faber @Laszlo: no! It will be a new line that will add to the speakers already in the catalog. "

osv. " yes, they will be more than 2 models. "

Edited by Hifi_Perka
Posted

Snygg måste man väl ändå tillstå! :mm:

Reklammakarna är skickliga att rida på det italienska hantverksarvet, men frågan är om den tillverkas i solitt trä som videon antyder?

De senaste modellerna är mig veterligen i laminerat böjträ precis som de flesta andra tillverkare använder.

Vad är de stora "torktumlarna" för något? Något i läderframställningen? Någon som vet?

Som vanligt är det ljudet som är avgörande!

Blir spännande och läsa första recensionerna.

Calm

Posted (edited)

Gillade inte lädertoppen och den tunna träsargen runt om.Ser lite skört ut.Sen är den mer lik Venere än Cremona/Homage serien i profil uppifrån.

0c08c995-aa3d-4cbb-a907-b610eff61752.jpg

Snyggt färg på trät.

Det jag tycker ser intressant ut när man kollar videon är de slitsar a la Ktema på baksidan.

cf2bd8e2-0cfa-48be-262b-b3d251ea6bc5.jpg

Sen den stora frågan.Är det bara jag som undrar om det är en äkta S.F eller en Kinapuff?

77e0ac2d-c375-4855-ea6a-3ef6f56dc950.jpg

c9e71383-2de8-4c58-a157-23a1a4c9139f.jpg

Snygga var dom iaf.

Edited by new order
Posted

De blir ju inte fulare på foto precis. Snygga bilder. Härligt trä. Kinapuff eller inte. Spelar det egentligen någon roll? Pris, prestanda och estetik är (nästan) det enda som spelar någon roll för mig i detta sammanhang. Känslan av att de tillverkas i Italien med "rätt" traditioner har säkert viss betydelse. Denna modell skulle jag tro är " Made in Italy", men vem vet?

Citerar new order, "Snygga var dom iaf."

Posted (edited)

Mm.Dom är snygga.Förutom toppen.När man ser den tunna stansade plåten med lufthål så dyker det upp en fråga.Hur sitter den fast?Och kommer den med tidens gång att sitta fast och inte börja vibrera med basen?

Av bilderna att döma så är den inte tjock.Kanske en 0,5-1 mm tjock.

En sak till som jag nyligen märkte.Är dom nyktra på S.F eller har dom rökt på lite starkare grejor?Kanske tullat lite på lördagsvinet?

Notera hur utriggarna för spikesen sitter på den sista bilden.Jämför med den näst sista.Kanske är det kinapuffar ändå... :39:

Edited by new order
Posted

Snyggt med valnöt, men Venere formen läder toppen och plåt gallret i bak är väll inte helt lyckat men en fin högtalare ändå

Posted
Mm.Dom är snygga.Förutom toppen.När man ser den tunna stansade plåten med lufthål så dyker det upp en fråga.Hur sitter den fast?Och kommer den med tidens gång att sitta fast och inte börja vibrera med basen?

Av bilderna att döma så är den inte tjock.Kanske en 0,5-1 mm tjock.

En sak till som jag nyligen märkte.Är dom nyktra på S.F eller har dom rökt på lite starkare grejor?Kanske tullat lite på lördagsvinet?

Notera hur utriggarna för spikesen sitter på den sista bilden.Jämför med den näst sista.Kanske är det kinapuffar ändå... :39:

Tydligen är högtalarna assymetriska, vilket är ovanligt. Detta kan förklara spikes och utliggande fötter ser annolunda ut.

Jag för egen del tror att de rimligen bör tillverkas där de har bäst produktionsförutsättningar, dvs i Kina. Men det är naturligtvis en väl förborgad företagshemlighet. Kinesisk tillverkning är inte alltid förenad med begrepp som kvalitet. Men det tycker jag är fel. Riket har en lång tradition av träbyggarkonst.

Sedan är det ett reklamtrick att köra en video med inslag av framstående italiensk arkitektur, för att tanken skall föras till italiensk hantverkartradition. Om det nu inte är så, så är det missvisande.

Calm

Posted
Tydligen är högtalarna assymetriska, vilket är ovanligt. Detta kan förklara spikes och utliggande fötter ser annolunda ut.

Jag för egen del tror att de rimligen bör tillverkas där de har bäst produktionsförutsättningar, dvs i Kina. Men det är naturligtvis en väl förborgad företagshemlighet. Kinesisk tillverkning är inte alltid förenad med begrepp som kvalitet. Men det tycker jag är fel. Riket har en lång tradition av träbyggarkonst.

Sedan är det ett reklamtrick att köra en video med inslag av framstående italiensk arkitektur, för att tanken skall föras till italiensk hantverkartradition. Om det nu inte är så, så är det missvisande.

Calm

Men Calm.Ok att de är assymetriska,men nej,det stämmer inte.Titta på bilderna.På del nedersta bilden är utriggarna till

Spikes under bottenplattan.På den näst nedre bilden så sitter utriggarna inte på samma ställe.Lite förvirrande.

Posted (edited)

Ser ut som att även Sonus Faber har märkt detta.Eftersom inga bilder finns kvar.Jag var så pass förutseende att jag sparade hem dom igår.Eftersom jag misstänkte att något sådant skulle ske.

Vad säger ni,ska jag ladda upp dom?

Edit.Och så var bilderna uppe igen.... :):black:

Edited by new order
Posted
Men Calm.Ok att de är assymetriska,men nej,det stämmer inte.Titta på bilderna.På del nedersta bilden är utriggarna till

Spikes under bottenplattan.På den näst nedre bilden så sitter utriggarna inte på samma ställe.Lite förvirrande.

Det är tydligt att du har en bra observationsförmåga, men vad tror du ligger bakom det hela. Anar att du är någon slutsats på spåren, men vilken?

Posted
Det är tydligt att du har en bra observationsförmåga, men vad tror du ligger bakom det hela. Anar att du är någon slutsats på spåren, men vilken?

Har inget bra svar.Jag tycker bara det såg märkligt ut och ville påpeka det hela.Kan det vara så att den undre trädelen av högtalaren går att demontera,och genom att placera utriggarna

antingen under eller mellan så kan man förändra basegenskaperna?Vet inte.Tycker bara att det såg märkligt ut och ville vara först att påpeka detta.. :)

Posted

Har grubblat lite och har lite funderingar runt Sonus Faber.Är det någon mer med mig som saknar en röd tråd i deras modellprogram? Som det är i dagsläget så är det en sådan blandning av stilar att det måste

vara lite förvirrande för tänkbara kunder.

Jag tror faktiskt S.F skulle vinna på att sponsra deras huvuddesigner Livio Cucuzza med lugnande,och be honom att i fortsättning ha en slags röd tråd i serierna han utvecklar oavsett prisklass.För nu har han det inte.

Ta bara den nya serien.Olympica.Ser var han hämtat lite inspiration på den....

img7628c.jpg

Sonus-faber-Orchestra-I-side-vent.jpg

För att hämta liknelser från bilvärlden så tror jag knappt Volkswagen hade varit så framgångsrika som de är om de inte varit så konsekventa

i sitt modellprogram som dom är.Bara en tanke.Vad tycker ni?

Posted

Kanske kunde varit så!

Men läser man i testet från Mono som länkades till så är förklaringen att man bryter ner resonanser i kabinettet. Därav den assymetriska formen. Kännns som en rimlig förklaring. Det var länge sedan Serblin kom på lutformen som nu tycks vara standard. Detta blir en ytterligare utveckling som också finns i Accordon Serblins sista stativare.

Calm

Guest Musicus
Posted
Har grubblat lite och har lite funderingar runt Sonus Faber.Är det någon mer med mig som saknar en röd tråd i deras modellprogram? Som det är i dagsläget så är det en sådan blandning av stilar att det måste

Jag tror faktiskt S.F skulle vinna på att sponsra deras huvuddesigner Livio Cucuzza med lugnande,och be honom att i fortsättning ha en slags röd tråd i serierna han utvecklar oavsett prisklass.För nu har han det inte.

Uten å ha vært noen av de største fans av SF, så var man nær å handle inn ett par for ett tag sedan, så synes det for meg at deres nye serie heter "Kina Bling", de har i mine øyne mistet en tradisjon og nettopp den røde tråden man forknippade med SF, "sad but true", imo selvsagt.

De jeg var nær å kjøpe var fra den gamle serien, og skulle jeg handlet i dag hadde jeg nok landet på Serblins kreasjoner (både SF og Ktema), men det er bare meg :dry:

mvh

Posted

Ta bara den nya serien.Olympica.Ser var han hämtat lite inspiration på den....

img7628c.jpg

Sonus-faber-Orchestra-I-side-vent.jpg

För att hämta liknelser från bilvärlden så tror jag knappt Volkswagen hade varit så framgångsrika som de är om de inte varit så konsekventa

i sitt modellprogram som dom är.Bara en tanke.Vad tycker ni?

Om du menar att "alla högtalare i programmet borde se mer lika ut", så håller jag inte med. Sonus Faber har en mycket stark och tydlig identitet anser jag. Olympica har sitt eget formspråk, men håller sig precis som Aida, Futura och Venere exempelvis tydligt inom familjen.

Volkswagen är ett varumärke som tillverkar mainstream-bilar till den stora massan där inget bör/få sticka ut. De ligger knappast i framkant med djärva idéer eller ett innovativt formspråk. Jag vet. Min fru har en Passat ;)

Posted (edited)
Om du menar att "alla högtalare i programmet borde se mer lika ut", så håller jag inte med. Sonus Faber har en mycket stark och tydlig identitet anser jag. Olympica har sitt eget formspråk, men håller sig precis som Aida, Futura och Venere exempelvis tydligt inom familjen.

Volkswagen är ett varumärke som tillverkar mainstream-bilar till den stora massan där inget bör/få sticka ut. De ligger knappast i framkant med djärva idéer eller ett innovativt formspråk. Jag vet. Min fru har en Passat ;)

Har fattat det som att det är dit S.F oxå strävar efter.Att bli störst.Att vara mainstream är inte heller något fel.Att ha en produkt som attraheras av en stor kundkrets kan väl aldrig vara fel?

Edited by new order
tillägg
Posted

Smaken är som baken. ;) Stor respekt för detta.

Jag tycker de är jättesnygga, men så klart kan man tycka motsatsen.

Jag ser den röda tråden. När ni säger att ni inte ser det argumenterar jag dock för motsatsen efter som jag inte håller med om att designen inte har en röd tråd..

I mina Futura ser jag stor likhet med de nya Olympica, som liknar de gamla Cremona och gamla Amati. Lutformen, bakåtlutade, designen på var element sitter, hur mellanregister och diskant ramas in, träarbetet, fötterna och bottendelen, lädret...

Jag tycker man ser en designutveckling hos SF hela tiden. Detaljer förändras. Hur lik var Stradivari något de tidigare gjort? Men jag ser den röda tråden. Hur lik är Francos "Snail" någon annan högtalare före eller efter???

Hur lika är Marten Cotrane II, Duke och Django?

Hur lika är Focal Chorus och Utopia?

Hur lika är Dynaudio Consequence och Excite

Hur lika är Usher Minidancer1 och D2II.

Hur lika är B&W högtalare förutom det gula membranet?

Hur lika är Woksvagen Beetle och Phaeton? Eller gamla ur golfen med nyaste, inte mycket! Det var dock ett exempel på likheter...

I den jämförelsen förstår jag inte kritiken av att man inte känner igen designen, men att man inte gillar den har jag inget problem med.

Jag tycker inte detta axplocka av högtalare gör mer lika högtalare. I grund och botten spelar det mig heller inte så stor roll att de inte gör det eller är mer lika. Även om tex Martern och Uscher tillhör de snyggare.

Hos mig har jag svårt att se ett högtalarmärke som går att möblera med bättre än SF.

Mig har de, som få andra märken, fångat på kroken både med ljudet och designen.

Många andra märken har dock bara fångat mig med ljudet...

Det jag läser mellan raderna, rätta mig om jag har fel är dock att det stör många mycket att de kanske tillverkas i Kina. Det är ju också upp till var och en även om jag inte är lika känslig för det om design, kvalitet och prestanda faller mig på läppen.

Mvh Apexorca