frasse Posted May 5, 2013 Posted May 5, 2013 Hej,mitt första inlägg på detta mycket trevliga forum. Jag skulle vilja ha tips på någon bra firma som kan kolla på mitt slutsteg som har börjat att ha lite hyss för sej. Kanske någon här på forumet som kan ha en aning om vad som är fel,problemet är att det helt plötsligt kan börja dista. När det distar räcker det med att slå av det och sen sätta på det eller växla mellan RCA och XLR med omkopplare på baksidan sen fungerar det som det ska, sen kan det gå flera dagar eller t.o.m veckor utan problem. Slutsteget är ett Classe' CA400 om det kan va till hjälp. Därav min fråga om en bra och seriös verkstad, jag vill ju helst inte att vem som helst ska brottas med klumpen. Mvh Håkan Quote
shifts Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Återförsäljare av Classé är väl Hifiklubben så det är ett bra ställe att börja på. Classé i Europa: Phone: +44 (0) 1903 221 700 E-mail: classeeurope@bwgroup.com Quote
conan Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Hur gammalt är slutsteget? Min första tanke är en dålig lödning någonstans eller omkopplare som har börjat oxidera. Quote
plundin™ Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Kolla med HiFi-Klubben, men ha inga stora förhoppningar, tror att CA-400 är från före deras tid?.. Har dålig koll på reparatörer i Värmland, men om du kan tänka dig att åka ner till Göteborg kan jag rekommendera AV-Teknik i Sisjön, dom är mycket bra. Reprationer burkar inte kosta så mycket, men räkna med att "felsökning" är jäkligt kostsamt eftersom det är tidsödande! Conan har föreslagit lödningar och oxid, det är inte otroligt, nått man inte sällan brukar få felsöka på "äldre" slutsteg är kondensatorer! Har du haft av locket och kikat på om det finns några synliga "konstigheter"? /ptr Quote
frasse Posted May 6, 2013 Author Posted May 6, 2013 Har också funderat på om det kan vara oxid eftersom det försvinner när jag växlar mellan RCA och XLR. Problemet dök upp efter första gången jag provade att köra balanserat och det tyder ju på att något är galet med omkopplaren. Är det bara omkopplaren så fixar jag det förmodligen själv, men det har ju några år på nacken så jag har funderat på om det skulle behöva en allmän översyn bl.a biasjustering, därav frågan om en bra verkstad som är seriös och ser till att rätt komponenter används och att den kommer tillbaka i samma kosmetiska nyskick som den är nu. Åldern vet jag inte,men som jag förstått så tillverkades dom från-96 till -99. Köpte det av A/Wing här på forumet och vad jag förstod så var det Timbre som haft det före honom, så Timbre kanske vet. Har också funderat på om kondensatorerna börjat torka men eftersom det aldrig blir speciellt varmt,enbart ljummet så tror jag inte det är fel på dom. Och jag tycker inte att det är så gammalt att det skulle vara åldern som tagit ut sin rätt. Är det nån som kan svara på hur länge man kan förvänta sej att kondensatorerna ska hänga med? Quote
conan Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Kondingar brukar hålla ganska länge. Det är främst dioder som brukar paja efter 15 år eller dåliga lödningar. Normalt sett ska det ju hålla många år, men värme och olika utvidgningskoefficienter på kretskort, komponentben och annat brukar utmatta lödningar. Oxid är en annan bov, men det brukar gå att tillfälligt avhjälpa med kontaktspray. Tyvärr brukar det vara pläteringen som bryts igenom på kontaktytor inne i strömbrytaren. En bra strömbrytare är ofta ganska dyr så se upp med billliga reparationer. Quote
hififrasse Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 Hej Det är såklart nere i Malmö men i alla fall, HiFi Skåne är en butik där ni även kan hitta George som driver företaget Canta Audio, han är mycket kunnig och reparerar en hel del. Ett telefonsamtal kan alltid löna sig. http://www.hifiskane.se/sidor/treram.html http://www.cantaaudio.com/?page_id=21 mvh Bertil Quote
frasse Posted May 6, 2013 Author Posted May 6, 2013 Någon billig hafs reparation har jag inte haft i åtanke, att det kan bli dyrt är jag medveten om, men det är klenoden värd. Och att jag får söka mej utanför Värmland det visste jag redan ( Värmland är en vit fläck på hifi kartan). Tack för alla tips. Quote
tomano58 Posted May 6, 2013 Posted May 6, 2013 (edited) Någon billig hafs reparation har jag inte haft i åtanke, att det kan bli dyrt är jag medveten om, men det är klenoden värd. Och att jag får söka mej utanför Värmland det visste jag redan ( Värmland är en vit fläck på hifi kartan). Tack för alla tips. Inte säkert. I Karlstad finns ju HiFi-punkten. Hör med dem innan du ger dig längre bort. Edited May 6, 2013 by tomano58 Quote
Timbre™ Posted May 7, 2013 Posted May 7, 2013 Har också funderat på om det kan vara oxid eftersom det försvinner när jag växlar mellan RCA och XLR. Problemet dök upp efter första gången jag provade att köra balanserat och det tyder ju på att något är galet med omkopplaren. Är det bara omkopplaren så fixar jag det förmodligen själv, men det har ju några år på nacken så jag har funderat på om det skulle behöva en allmän översyn bl.a biasjustering, därav frågan om en bra verkstad som är seriös och ser till att rätt komponenter används och att den kommer tillbaka i samma kosmetiska nyskick som den är nu. Åldern vet jag inte,men som jag förstått så tillverkades dom från-96 till -99. Köpte det av A/Wing här på forumet och vad jag förstod så var det Timbre som haft det före honom, så Timbre kanske vet. Ditt CA-400 landade i Göteborg den 15/12 1997... Då det var svart utförande som gällde fick de beställas från Classé Audio och Anders Bengtsson hjälpte mig att bära upp de osprättade kartongerna till fjärde våningen. Kände på mig att Radiohandlar'n just då längtade tillbaka till butiken... Under min ägartid var de konstant XLR-uppkopplade så omkopplaren kom aldrig till användning och slutsteget har varit på service hos HiFi-Klubben i Göteborg för biasjustering och byte av säkringar till Europa-standard. Vill minnas att butikspersonalen var imponerade av den yttre designen... Quote
frasse Posted May 7, 2013 Author Posted May 7, 2013 Tack för informationen Timbre, alltid kul att veta historien bakom prylarna man har. Angående den yttre designen, har ju sett dina bilder på det här på forumet och varit imponerad av det, men det var inget mot när jag knallade in hemma hos A/Wing och fick se det i verkligheten. Bland det snyggaste jag sett och det var framför allt dom feta handtagen på fronten som fick mej på fall. Och det var också då jag blev varse om tyngden på det, inget man flyttar på i onödan. Att det låter mycket bra var ju också trevligt. Just för tillfället används det inte p.g a att dom nya högtalarna jag har är ett hembygge i större skolan som drivs triampat med aktiv delning, känns lite overkill att inte utnyttja Classe'n fullt ut. Dessutom så har dom en verkningsgrad på ca 103dB vilket ju inte passar Classe'n som inte är helt tyst när verkningsgraden blir så hög. Så det får stå som prydnad tills det dyker upp något nytt intressant projekt, kanske ett par Maggisar? Har haft ett par olika Maggisar förut och alltid undrat hur dom skulle låta med lite pulver i slutsteget, så vem vet det kanske blir ett par till nu när man har ett slutsteg som skulle passa som handen i handsken. mvh Håkan Quote
Hamster Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Nu kommer ett par till alternativ som inte är i Värmland, men som kanske kan vara intressant ändå? Sontec på Odengatan i Stockholm gör service på alla möjliga typer av hifi produkter. Min polares Jungson A80 som "smälter" av sin egenproducerade fina Klass A värme är fixad där. Bengans Audioservice i Åkersberga har jag bara hört talas om, men dom skall tydligen ha gjort jobb åt HiFi klubben och andra nöjda hifi ägare. /tomas Quote
Hamster Posted May 23, 2013 Posted May 23, 2013 Hittade ett ställe där det finns äldre Classe servicemanualer: http://www.bwgroupsupport.com/manuals/classe-service Quote
frasse Posted May 25, 2013 Author Posted May 25, 2013 Tack för tipsen. Jag tror att det har löst sej,det verkar som att det var oxid i omkopplaren mellan RCA och XLR. Har fixat det och steget har körts i många timmar ( dagar )utan att disten dykt upp. Så nu verkar allt vara ok igen. Quote
Recommended Posts