Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Var och såg allas vår Boss, herr Springsteen på friends arena igår.

I vanlig ordning så har Konserterna blivit väldigt uppskivna i massmedia och superlativen haglar. Mycket av detta är ju helt rätt och man måste ge både Bruce och hans bankollegor en eloge för att dom verkeligen gör sitt för att ge publien vad dom vill ha.. Även ljus o bild håller bra klass.. MEN LJUDET!!! :diss: :diss: :dead:

Helt katastrof.. Ungefär som när man försöker få ljud på partynivå ur köks tvn... Lika högt o överstyrt oavsett om det var fråga on lungt tal mellan låtar som i cresendot i dancing in the dark.. Piano o sång i inledningen till thunder road är i samma nivå som när hela bandet senare ger allt i en mäktig avslutning.. Skulle gissa att dynamikomfånget låg runt 3 db.. :blush

Lägg därtill ett eko inne i lokalen som var oerhört irriterande.

varför ska det vara så svårt o få till ett vettigt ljud på konsert?????? Begär inte high fidelity eller ljud i toppklass men lite bättre än en usel transistorradio på för hög volym... Varför...

Någon som vet,

//Nik

Edited by Nik
Posted
Var och såg allas vår Boss, herr Springsteen på friends arena igår.

I vanlig ordning så har Konserterna blivit väldigt uppskivna i massmedia och superlativen haglar. Mycket av detta är ju helt rätt och man måste ge både Bruce och hans bankollegor en eloge för att dom verkeligen gör sitt för att ge publien vad dom vill ha.. Även ljus o bild håller bra klass.. MEN LJUDET!!! :diss: :diss: :dead:

Helt katastrof.. Ungefär som när man försöker få ljud på partynivå ur köks tvn... Lika högt o överstyrt oavsett om det var fråga on lungt tal mellan låtar som i cresendot i dancing in the dark.. Piano o sång i inledningen till thunder road är i samma nivå som när hela bandet senare ger allt i en mäktig avslutning.. Skulle gissa att dynamikomfånget låg runt 3 db.. :blush

Lägg därtill ett eko inne i lokalen som var oerhört irriterande.

varför ska det vara så svårt o få till ett vettigt ljud på konsert?????? Begär inte high fidelity eller ljud i toppklass men lite bättre än en usel transistorradio på för hög volym... Varför...

Någon som vet,

//Nik

Jag var på samma konsert och kan bara hålla med! Rent ljudmässig katastrof! En tinnitusskapande diskant, en fladdrande bas och ett egentligen obefintligt mellanregister. Tog fram öronpropparna ganska snabbt för att stå ut över huudtaget. Effekten blev att texterna gick helt bort. Den visuella effekten med små skärmar och myrliknande varelser på scenen kompenserade inte fullt ut. Tur att man hade kikaren med sig. Friends Arena är nog inte akustiskt anpassad för något evenemang egentligen. Hört att fotbollspubliken tycker att den är för hårt dämpat, men jag tycker nog tvärt om. Det blir för mycket fladdereko för min smak. Jag får nog nöja mig med intimare sammanhang i fortsättningen och systemet hemmavid.

Calm

Posted

Jag vet ju inte vilken lokal det handlar om men ... Bossen brukar ju spela på öppna arenor. Kanske har hans ljudtekniker problem att få till det i mindre slutna lokaler?

Posted

Hej,

Jag var där både fredag och lördag och första kvällen hade vi sittplatser på sektion 333 (högt upp till höger nära hörnet sett från scenen) och kväll nr 2 hade vi ståplats. Vi stod inte i första fållan men hyfsat långt fram. Första kvällen uppfattade jag ljudet som skramligt och dåligt men att det blev bättre under konsertens gång. Det kan dock vara så att mina öron vande sig... Jag växlade mellan att köra med eller utan öronproppar och överlag så lät det mycket bättre med de inne men känslan är nästan alltid bättre utan. Öronpropparna är ingen avancerad variant utan några vanliga i konformad gummi - dock ej skumgummi, såna tycker jag alltid har gett ett värdelöst ljud. Ljudet hade samma karaktär på ståplats men jag upplevde det inte som lika grötigt och skramligt, dock tycker jag att lokalens eko märktes av mer. Angående rösterna så tyckte jag att de hördes klart och tydligt på båda platserna, det var övriga instrument som lades ihop till en väldig gröt, framförallt de tre gitarrerna och blåssektionen där det kunde vara omöjligt att urskilja de olika instrumenten.

Trots ovanstående så funderar jag faktiskt på att försöka hitta biljetter till nästa lördag... Jag tycker att fredagens konsert var klart bättre än lördagen, då kändes inte låtlistan särskilt publikfriande - det var knappt någon rörelse ens hos hardcorefansen längst fram.

Mvh

Hans

Posted

Håller med om att ljudet i Friends var allt annat än bra. Men extasen är för hög för att lägga för mycket energi på det :D

Men det var bra ös längst fram med, jag stod på rad 2 i piten.

Bäst under hela helgen för mig var att man äntligen fick en riktigt lång och fantastiskt version av Racing in the street! Total lycka! :mm:

Posted
Hej,

Jag var där både fredag och lördag och första kvällen hade vi sittplatser på sektion 333 (högt upp till höger nära hörnet sett från scenen) och kväll nr 2 hade vi ståplats. Vi stod inte i första fållan men hyfsat långt fram. Första kvällen uppfattade jag ljudet som skramligt och dåligt men att det blev bättre under konsertens gång. Det kan dock vara så att mina öron vande sig... Jag växlade mellan att köra med eller utan öronproppar och överlag så lät det mycket bättre med de inne men känslan är nästan alltid bättre utan. Öronpropparna är ingen avancerad variant utan några vanliga i konformad gummi - dock ej skumgummi, såna tycker jag alltid har gett ett värdelöst ljud. Ljudet hade samma karaktär på ståplats men jag upplevde det inte som lika grötigt och skramligt, dock tycker jag att lokalens eko märktes av mer. Angående rösterna så tyckte jag att de hördes klart och tydligt på båda platserna, det var övriga instrument som lades ihop till en väldig gröt, framförallt de tre gitarrerna och blåssektionen där det kunde vara omöjligt att urskilja de olika instrumenten.

Trots ovanstående så funderar jag faktiskt på att försöka hitta biljetter till nästa lördag... Jag tycker att fredagens konsert var klart bättre än lördagen, då kändes inte låtlistan särskilt publikfriande - det var knappt någon rörelse ens hos hardcorefansen längst fram.

Mvh

Hans

Tror att precis som i hifi-sammanhang så är det skillnad på närfältslyssning och mera distans. Vi satt på sektion 331 och i princip längst upp. Hopplöst ljud tyvärr. Jag kanske inte är Bossens största fans, men varit en del på Stones och konstaterat att de varit mer njutbart. Men det är naturligtvis skillnad på utomhuskonserter på Stadion och Ullevi och en arena som Friends. Då får man rumsakustiska problem precis som vilket lyssningsrum som helst.

Calm

Posted
Tror att precis som i hifi-sammanhang så är det skillnad på närfältslyssning och mera distans. Vi satt på sektion 331 och i princip längst upp. Hopplöst ljud tyvärr. Jag kanske inte är Bossens största fans, men varit en del på Stones och konstaterat att de varit mer njutbart. Men det är naturligtvis skillnad på utomhuskonserter på Stadion och Ullevi och en arena som Friends. Då får man rumsakustiska problem precis som vilket lyssningsrum som helst.

Calm

Hej,

Jag håller med om att det är skillnad på inom- och utomhus, dock är min minnebild från Ullevi förra sommaren ett ganska stort eko och det hade även AC/DC där - m a o så finns det problem överallt! :)

Mvh

Hans

Posted
Hej,

Jag håller med om att det är skillnad på inom- och utomhus, dock är min minnebild från Ullevi förra sommaren ett ganska stort eko och det hade även AC/DC där - m a o så finns det problem överallt! :)

Mvh

Hans

Vi får skicka dit någon från Euphonia som kan fixa högtalarplacering och akustik! ;):D

Skämt åsido så är nog uppgiften i svåraste laget. Soundchecken sker med en tom arena och folket vid mixerbordet för ljudet sitter mitt i sweetspot och inte där merparten av publiken finns.

Calm

Posted

På frågan "varför", så tror jag det handlar intresse och pengar. Klart att det går att få till. Men kanske inte till en konsert i en handvändning. Det måste byggas rätt från början.

När jag var på Madison Square Garden i NY var akustiken helt fantastisk om man jämför med alla andra inomhusarenor jag hört. Det syntes också tydligt att det lagts ner tid och pengar på att få till det. Var det någon av alla de tusen som nös på andra sidan kunde man utan tvekan peka ut var denna person satt.

Posted

Så, lagom till att det är dags för bruce o co att åka hem så kommer det lite kritik..

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musi...icle16757729.ab

Tragisk reaktion från arrangören, hoppas att de internt tar åt sig av kritien..

Det är ju trots allt svårt att förbättra sig om man inte inser problemet... Och problem hade dom..

//Nik

Det om detta, nu laddar vi om o hälsar bossen välkommen åter!!!!!!

Posted

För arrangören finns det ingen morot till att lägga pengar på "bättre ljud" när konserterna ändå är fullsatta. Är det någon av er som var där som så här i efterhand inte skulle ha gått om ni på förhand kände till ljudkvaliteten?

Posted
För arrangören finns det ingen morot till att lägga pengar på "bättre ljud" när konserterna ändå är fullsatta. Är det någon av er som var där som så här i efterhand inte skulle ha gått om ni på förhand kände till ljudkvaliteten?

Svår fråga! Nu när jag vet att ljudet var bättre på ståplats så hade jag försökt att få såna biljetter... Men visst, ljudet var inte så dåligt att jag inte skulle gått om jag vetat om det på förhand, fast det kanske mest beror på att jag är väldigt förtjust i hans konserter (och musik!).

Mvh

Hans

• 2 months later...
Posted

Någon mer än mig från forumet som var på Ullevi och Gyllene Tider igår?

Jag var långt fram på plan, nästan rakt framför scen.

Men huuu vilket ljud :dead:

Bastrumman var uppdragen till nivåer så varje slag kändes i bröstet.

Och det ljudet dränkte allt annat så gitarrljudet lät upphackat.

I slutet av konserten lät det lite bättre.

Tom Aftonbladet klagar på ljudet

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article17126092.ab

• 2 weeks later...
Posted

Såhär svarar Live Nation en hängiven Maiden-besökare som skrivit och klagat på att han inte hörde texten, inte kände igen vilka låtar som spelades, och inte kunde urskilja vad Bruce Dickinson sa mellan låtarna:

Hej

Vi har läst ditt brev och det var tråkigt att höra att ni tyckte att ljudet var dåligt. Vi har tagit upp ämnet med personer som jobbade på plats, men det har inte framgått att det skulle vara några generella problem med ljudet på just den konserten, därmed inte sagt att din upplevelse är fel. Däremot bestäms framförandet och därmed ljudet av artisten och dess ljudteknikerteam och tyvärr har arrangören eller arenan inget inflytande på den punkten. Bandet är ute på världsturné på olika stora arenor och för varje arena anpassar de förstås sitt ljud efter arenan, men ljud kan ofta vara lite ojämnt, dvs det blir aldrig exakt samma ljud över hela arenan. Så kan det hjälpa att byta plats. Under konserten kan man kontakta arenapersonalen om man inte ser eller hör bra från sin plats, så hjälper de oftast till att hitta alternativa platser. Med tyvärr kan vi inte kompensera er med återbetalning när det gäller ljudet.

Med vänlig hälsning

Live Nation

:dry: :dry: :dry:

Posted

Haha..

Kunden i focus!!!! :dead:

Det var en av de roligaste ursäkter jag sett/hört sedan en generalagent sa; "Nej, vi känner inte till att SACD´n skulle ha några problem med drivverket...."

Hoppas kritiken kommer fram till artisterna så dom också kan ställa lite krav, då detta förmodligen påverkar kommande konserter...

//Nik

Posted
Kunden i focus!!!! :dead:

"Nej, vi känner inte till att SACD´n skulle ha några problem med drivverket...."

Kusligt likt det senaste samtalet med Fortum då strömavbrott anmäldes. "Vi har inte hört talas om att det skulle vara strömavbrott där". :o

"Men jag felanmäler ju nu." - "Vi kan som sagt inte se att det skulle vara något fel i området." :black: