Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har blivit lite sugen på att testa DIY svalander fyrfläta med silvertråd och bomullsisolering.

Är det någon som testat detta som signalkablar och/eller högtalarkablar? Intryck?

Jag behöver korta högtalarkablar (30cm), därför jag funderat på att knåpa ihop något själv.

Jag behöver lite längre balanserade signalkablar, typ 3m. Känns jobbigt att fyrfläta så långt. Funderar där på twistat-par med skärm.

Känns som att de dyraste modellerna i kabeltillverkarnas sortiment ofta är silver, så helt fel borde det ju inte vara.

Posted

Ett tips: Använd handskar när du flätar. Mina händer tog veckor på sig att läka efter flätning av 2x 2,5 m.

JAg använde viserligen snål-lösningen att köra med EQ-kabel (1,5 mm2) men är nöjd. ett skönt ljud.

Ett tips kan vara att bara köra två av ledarna aktivt i högtalaränden. Jag tyckte det lät bättre.

Akta dig sedan bara för att spilla kaffe på bomullskablarna ;) eller dra en fet gummislang utanpå + kabelstrumpa (det finns en snygg som ser lite ut som huggorm)

Även om det inte låter bra är det kul att ha försökt!

Posted

Jag kan lova dig ett mycket gott resultat vad det gäller signalkabel iaf. Har även provat trefläta med silver och bomull.

Jag tycker att ljudet med bomull och 99,999 Ag är svårslaget. Jag har dock gått vidare med egna geometrier med samma material och tycker mycket om ljudet. Bara att rekomendera.