Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag var igår torsdag på Audioconcept för att lyssna på ett föredrag av Thomas Gluck, förresten mycket bra,(Softtly as in a morning sunrise), men då hade de fått in Soulution 501,520 och 540 , preamp,monoslutsteg,CD/SACD-spelare som de ställt upp i "fin-rummet" kopplat till Avalonhögtalare.

Jag har aldrig lyssnat på Soulution så detta var en premiär för mig. Jag frapperades av den svarthålinspirerade bakgrunden i ljudet. det var totaltyst mellan tonerna i musiken, jag har aldrig hört något liknande, mycket upplöst utan att vara vasst,helt OK, men personligen skulle jag vlja ha lite mera värme, men smaken är olika. Klart hörvärt!! Kan rekommendera ett besök

hälsar tommy

Posted
Jag var igår torsdag på Audioconcept för att lyssna på ett föredrag av Thomas Gluck, förresten mycket bra,(Softtly as in a morning sunrise), men då hade de fått in Soulution 501,520 och 540 , preamp,monoslutsteg,CD/SACD-spelare som de ställt upp i "fin-rummet" kopplat till Avalonhögtalare.

Jag har aldrig lyssnat på Soulution så detta var en premiär för mig. Jag frapperades av den svarthålinspirerade bakgrunden i ljudet. det var totaltyst mellan tonerna i musiken, jag har aldrig hört något liknande, mycket upplöst utan att vara vasst,helt OK, men personligen skulle jag vlja ha lite mera värme, men smaken är olika. Klart hörvärt!! Kan rekommendera ett besök

hälsar tommy

Jag har aldrig hört Soulution men det är väl just det där med bristen på värme och att de drar väl mycket åt det analytiska hållet som brukar nämnas när man läser något negativt om förstärkarna. Skulle hursomhelst vara kul att höra dom även om priserna är långt över min budget. AC har verkligen ett imponerande sortiment.

Posted
Jag har aldrig hört Soulution men det är väl just det där med bristen på värme och att de drar väl mycket åt det analytiska hållet som brukar nämnas när man läser något negativt om förstärkarna. Skulle hursomhelst vara kul att höra dom även om priserna är långt över min budget. AC har verkligen ett imponerande sortiment.

Jag tror att Soulutions nya integrerade 530 som går i class A har en varmare ton, den skulle jag vilja höra, den tror jag är riktigt bra!, se Soulution 530

tommy

Posted

Har också lyssnat till Soulotion på AC och de representerar ett neutralt ljud. Hörde en värstingsuppsättning Soulotion i Denver med YG-högtalare och den vara ännu ett uns mer åt det upplösta hållet. Full kontroll på ljudbilden och dynamiken är kännetecken som går igen och som sagt en bra upplösning och utbredning.

Tycker att man definitivt bör lyssna! Detta representerar en riktning av högklassig highend när den är som bäst, även om jag personligen föredrar en något varmare ton. Men i de här högre sfärerna så handlar det mer om tycke och smak, inte om fel eller rätt.

Calm

Posted
Har också lyssnat till Soulotion på AC och de representerar ett neutralt ljud. Hörde en värstingsuppsättning Soulotion i Denver med YG-högtalare och den vara ännu ett uns mer åt det upplösta hållet. Full kontroll på ljudbilden och dynamiken är kännetecken som går igen och som sagt en bra upplösning och utbredning.

Tycker att man definitivt bör lyssna! Detta representerar en riktning av högklassig highend när den är som bäst, även om jag personligen föredrar en något varmare ton. Men i de här högre sfärerna så handlar det mer om tycke och smak, inte om fel eller rätt.

Calm

Neutralt och transparent är nog helt riktigt vad som stämmer in på Soulution. Lustigt att du tog upp just YG då jag häromdagen läste en artikel där dessa var avlyssnade med både Soulution och Tenor "I was quite unprepared for the changes I heard when we again replaced the Solution gear with the Tenor".

Posted
Klart hörvärt!! Kan rekommendera ett besök

Och hörvärt var det :mm:

Var ju tvungen att svänga förbi för en lyssning och den här kombinationen låter riktigt, riktigt bra.

Länge sedan jag hörde något så rent och snyggt och är bara inspelningarna av de bättre slagen så

får man med en otroligt väl avstämd känsla för djupet och höjden av rummet där musiken spelats in.

Analytiskt ... ? - Nope .

Skit in brukar ju ge skit ut och det är nog en regel man bör tänka på innan man matar Soulution med mjukvara ;)

Som sagt ... Kan rekommendera ett besök.

Posted

Nu da Soulution kan høres i en butik med andre spændende produkter, så er jeg overbevist om, at en Boulder effektforstærker vil give en tilsvarende Soulution særdeles god modstand. Uanset hvad, så skal i være glade for, at i fortsat har butikker der kan og vil præsentere spændende produkter. Det kunne være interessant med en lytterapport, nu når mulighederne for selv at stifte bekendskab med mærkerne her i Danmark, desværre ikke findes.

Guest Musicus
Posted (edited)

Soulution er ett meget spennende merke man har hørt mye godt om, skulle gjerne lyttet til det oppsettet :mm: :mm: ...

mvh

Edited by Musicus
Posted (edited)

Jag var på Torgnys föredrag på AC i Tisdag. Intressant f.ö. Som själv pianospelande i 9 år under grundskolan fick man lite flashback. Minst sagt. I pausen var jag inne i Svanårummet och såg också dessa produkter ur 500 serien. Mycket kul att de finns i Sverige.

En av mina globala hifi-vänner är Schweizare, bor i Zürich, och råkar vara proffsfotograf och tillika extrem audiofil. Av en händelse så plåtar han Soulutions produktbroschyrer, och av en händelse så råkar han av någon outgrundlig anledning ha ett par Soulution 700 monoblock i sin setup :blush Dessa driver han sina italienska Eventus Audio Nebula med. (betydligt mindre kända än Sonus Faber) Jag har varit hemma hos honom några gånger och kan bara intyga att dessa levererar musik helt oansträngt. En av mina topp 5 upplevelser.

En annan vän har väldigt nyligen köpt Soulutions SACD 745. En maskin med extrema mätdata. Den outperformar hans tidigare Accuphase 800/801 combo med råge. Accuphasen är därför till salu nu. Hojta om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakt..

Grattis AC och Robban till ett mycket kompetent märke

/Pärr

Edited by pärr