Guest BTS Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 (edited) Den digitala återgivningen regerar generellt här i huset och med en blandning av nya och gamla LP föredrar jag 9 gånger av 10 föregångarna om skicket är gott. Men, analogavspelningen är ännu i sin linda och det var 18-20 år sedan det sist begav sig så det finns en del att utforska. Först ut blir en MC Step-up från Lundahl, vilket ger möjlighet till en del vederkvickande lödrök då de ska kopplas och byggas in i lämpliga lådor. Förpackningen är smäcker och kommer som ett brev på posten. Edited April 10, 2013 by BTS Quote
lindome Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 Hej BTS, Kul att träffas hos A/Wing i helgen även om det var kort. Lundahl kommer säkert att bli en grym step up. Det sitter en del Lundahl i mitt riaa och jag är mycket nöjd Du är välkommen att lyssna! Quote
Guest BTS Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 Det sitter en del Lundahl i mitt riaa och jag är mycket nöjd Du är välkommen att lyssna! Tack för det erbjudandet. Quote
Guest BTS Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 Undersidan upp för sista gången. Längd ca 29mm, vikt 29g/st. Quote
Guest BTS Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 (edited) Det blir lite lödning, mina ska kopplas som på schema E i databladet. Lundahl har fler MC-trafos på sin lyra än LL9226, det finns en variant med Cardas-koppar och en som är lindad med silvertråd. Datablad Edited April 10, 2013 by BTS Quote
calle_jr Posted April 10, 2013 Posted April 10, 2013 Det blir lite lödning, mina ska kopplas som på schema E i databladet. Lundahl har fler MC-trafos på sin lyra än LL9226 Datablad http://www3.picturepush.com/photo/a/126579.../IMG-1172-2.jpg http://www1.picturepush.com/photo/a/126578.../IMG-1170-2.jpg Den ser ut att sitta som en smäck ihop med en Lyra Undrar om Lundahl har några rekommendationer vad gäller signaljord. Quote
Guest BTS Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 Det finns kit att köpa från K & K Audio. Men jag bestämde mig för att gå en annan väg och använda en låda/kanal med kablaget direktlödat in/ut. Lådorna kommer från Elfa, nummer 50-117-13. Quote
calle_jr Posted April 11, 2013 Posted April 11, 2013 en låda/kanal med kablaget direktlödat in/ut. http://www3.picturepush.com/photo/a/126641.../IMG-1183-2.jpg Quote
Guest BTS Posted April 12, 2013 Posted April 12, 2013 Den ser ut att sitta som en smäck ihop med en Lyra Jag kan komma ner med den så du kan prova. Quote
calle_jr Posted April 13, 2013 Posted April 13, 2013 Jag kan komma ner med den så du kan prova. Det får vi ordna! På Lyra Erodion finns en vippbrytare för val av fast eller flytande jord. Lyra rekommenderar dock att man i första hand inte alls jordar via stepup om det går att få tyst. Undrar därför hur dessa dual mono Lundahl LL9226 kommer bete sig. Quote
Guest BTS Posted April 13, 2013 Posted April 13, 2013 Undrar därför hur dessa dual mono Lundahl LL9226 kommer bete sig. Sanningens minut närmar sig. Quote
Guest BTS Posted April 13, 2013 Posted April 13, 2013 Sanningens minut närmar sig. tictoc Tråden tar en time-out då en ändring i konstruktionen väntar på ett par RCA chassi-honor... Quote
Guest BTS Posted April 14, 2013 Posted April 14, 2013 Kablaget på sekundärsidan är färdigställt och vi ser en vällagrad Van den Hul tonarmskabel och WBT-kontakter med Nordoststämpel. Skärmen ansluts till RIAA-stegets jordpunkt. Quote
Anders Posted April 14, 2013 Posted April 14, 2013 Snyggt jobb! Tydligt att du inte behövde köpa Lundahltransformatorn i K & K's byggsats (vilket jag nog hade gjort). Quote
calle_jr Posted April 14, 2013 Posted April 14, 2013 Skärmen ansluts till RIAA-stegets jordpunkt. http://www4.picturepush.com/photo/a/126871.../IMG-1200-2.jpg OK, men innebär det att du ansluter jordkabel från pu till stepup Quote
Guest BTS Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 OK, men innebär det att du ansluter jordkabel från pu till stepup Så här blir det: en jordkabel från tonarmen, en från tonarmskabel på primärsidan, en från tonarmskabel på sekundärsidan och en från varje trafolåda där även pin 13-14 på trafon ansluts på insidan av lådan. Min tanke är att stjärnjorda rubbet på RIAA-steget till att börja med. Quote
calle_jr Posted April 18, 2013 Posted April 18, 2013 OK Jag vet inte om du har testat andra varianter. Jag har gjort det men fick sammantaget bäst ljud på samma sätt som du har gjort. Dock fundersam på Lyras rekommendationer och har även hört andra som får bättre lösning genom att skippa jord via trafo. Quote
Guest BTS Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 Prototyperna har i detta stadiet blivit utrustade med RCA-kontakter på ingången för enkelhetens skull. Lådorna har även fått en polskruv på sidan för anslutning av jord och på baksidan anas de förskruvningar som kommer att dragavlasta kabeln på sekundärsidan. Internkablaget är en försilvrad kopparledning med Teflonisolering med vilken jag har en del tvivel men någonstans ska det börjas. Trafon har limmats fast i lådan med en dutt silikon. Quote
Guest BTS Posted April 23, 2013 Posted April 23, 2013 (edited) Rock'n roll. I allra allra första ronden spelar Lundahl LL9226 Dual Mono rent tonalt med en aningens förhöjd brillians där en smula sprödhet får stryka på foten och det grävs tydligt djupare och stadigare i botten. Ljudbilden tar ett steg närmare och blir en tanke grundare och mindre ambient och med en något degenererad pinpoint. På slaktbänken har bland annat en Nordost Frey gått för att möta sina fäder och kommer att få bidra med sina trådar då jag misstänker (inte utan grund) det nu pålödda internkablaget för en del av ovanstående olater. Hursomhelst så står en fin tid för dörren med längre lyssningsseanser och jämförelser. Edited April 23, 2013 by BTS Quote
Kilgore Posted April 23, 2013 Posted April 23, 2013 Mycket intressant projekt! KAn bara skriva under på att det kommer hända mkt kul när du byter från van den Hul till Nordost. Jag hade van den hul tonarmskabel från min VPI till mitt RIAA innan, och när jag fick testa Nordost tonarmskabel (en Heimdall) så blev det stor skillnad. Jag för ett tag sedan en Frey 2 tonarmskabel som jag är mkt nöjd med. Hos en kompis bytte vi från van den hul som satt original på hans SME V till Valhalla tonarmskabel, det blev ett ännu större haksläpp. Så därför är min fråga vad ska har du för kablage från skivspelaren till step-up:en? Nordost där med? Quote
Guest BTS Posted April 23, 2013 Posted April 23, 2013 KAn bara skriva under på att det kommer hända mkt kul när du byter från van den Hul till Nordost. Hos en kompis bytte vi från van den hul som satt original på hans SME V till Valhalla tonarmskabel, det blev ett ännu större haksläpp. Så därför är min fråga vad ska har du för kablage från skivspelaren till step-up:en? Jag är inne på internkablaget just nu, dvs tråden som används för att konfigurera trafon internt efter Lundahls anvisningar till min pick-up, avdelningen för mer eller mindre neurotiska tvångshandlingar. Tonarmskabeln är annars SME V standard och där är jag än så länge lyckligt ovetande. Quote
Ekman Posted April 23, 2013 Posted April 23, 2013 Vad är det för material i lådorna? vill du vara superneurotisk så kanske något annat än metall vore att föredra egentligen. Quote
calle_jr Posted April 23, 2013 Posted April 23, 2013 Rock'n roll. I allra allra första ronden spelar Lundahl LL9226 Dual Mono rent tonalt med en aningens förhöjd brillians där en smula sprödhet får stryka på foten och det grävs tydligt djupare och stadigare i botten. Ljudbilden tar ett steg närmare och blir en tanke grundare och mindre ambient och med en något degenererad pinpoint. På slaktbänken har bland annat en Nordost Frey gått för att möta sina fäder och kommer att få bidra med sina trådar då jag misstänker (inte utan grund) det nu pålödda internkablaget för en del av ovanstående olater. Hursomhelst så står en fin tid för dörren med längre lyssningsseanser och jämförelser. http://www4.picturepush.com/photo/a/127621.../IMG-1396-2.jpg http://www5.picturepush.com/photo/a/127621.../IMG-1393-2.jpg :mm: Mycket trevligt! Quote
Guest BTS Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 (edited) Vad är det för material i lådorna? vill du vara superneurotisk så kanske något annat än metall vore att föredra egentligen. Lådorna är i omagnetisk aluminium och bör skydda mot in/utstrålande störningar. Vad finns annars :Nail Biting: :mm: Mycket trevligt! Tack. Edited April 24, 2013 by BTS Quote
eliot Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Lådorna är i omagnetisk aluminium och bör skydda mot in/utstrålande störningar. Vad finns annars :Nail Biting: Tack. Mymetall brukar användas vid magnetisk avskärmning Quote
Guest BTS Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Mymetall brukar användas vid magnetisk avskärmning Riktigt. I databladet står att finna följande: The transformer is housed in a mu metal can. Quote
Guest BTS Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Jag provar Nordost Frey på utgången och internt som kopplingskabel och nu börjar det likna något. Quote
plundin™ Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Jag provar Nordost Frey på utgången och internt som kopplingskabel och nu börjar det likna något. Har du funderat på att dumpa kontakterna i änden på lådan och löda/krampa kabeln direkt i stället? För mej är varje extra kontakt i signalvägen nått som tillför "skit" och ju färre kontakter man kan ha, ju bättre; i en "perfekt värld" vore alla kablar hård-virade! /ptr Quote
eliot Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Har du funderat på att dumpa kontakterna i änden på lådan och löda/krampa kabeln direkt i stället? För mej är varje extra kontakt i signalvägen nått som tillför "skit" och ju färre kontakter man kan ha, ju bättre; i en "perfekt värld" vore alla kablar hård-virade! /ptr Så har jag gjort - jag har lött fast mina monokristallina silverkablar vid kablarna som kommer från trafon ...och kabeln går sedan utan skarv till pickupén - Det är jobbigt när man skall flytta Quote
Recommended Posts