plundin™ Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 (edited) A Conversation with Manfred Eicher Tror inte jag sett denna här? Inte helt ointressant! /ptr Edited April 7, 2013 by plundin™ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Intressant intervju med en av den moderna jazzens förgrundsfigurer vad gäller att producera kvalitativt bra musik och inspelningar. Långt snack med en som varit med i 40 år och sett och hört det mesta i jazzväg. Står ofta själv som producent och man undrar hur han orkar. Intressant att höra hur han ser på musik, inspelning och sound. Mycket kom att handla om Keith Jarret, men det finns många andra i hans "stall". Kontrakten sker på "skivbasis" och inte exklusivitetskontrakt, men artisterna återkommer ändå. Jag tycker han har gjort mycket för att lyfta fram en smal musikgengre både vad gäller jazz, men också klassiskt som startade senare och firar 25 års jubileum. Kul att du hittade denna intervju Plundin, det skall du ha tack för! Calm Ps Manfred verkade inte så imponerad över ljudkvaliten på musikillustrationerna inspelade på en MP3-spelare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Kul att du hittade denna intervju Plundin, det skall du ha tack för! Calm Ps Manfred verkade inte så imponerad över ljudkvaliten på musikillustrationerna inspelade på en MP3-spelare. Kan bara hålla med. Väl spenderade 1 timme och 18 minuter. Även fru Bebop såg hela intervjun med stort intresse. Jag tillhör ju en generation som präglats en hel del av ECM på samma sätt som den jazzälskande generationen före hyllade Rudy van Gelder och hans inspelningar för Prestige, Blue Note med flera. Det gjorde även Manfred vars första inspiration för steget mot jazzen var basisten Paul Chambers. Jag visste heller inte att Manfred är skolad violinist och att han spelat i Berliner Philharmonic Orchestra. En sann konstnär som gått sin egen väg som också tilltalar publiken. Han berättade bl a att han är stolt över att så många ser ECM som en kvalitetsstämpel och att hans publik beställer nya plattor med musiker som de aldrig hört talas om. Till den gruppen hör jag. Ett exempel på detta är gårdagens inköp med en ny pianotrío som leds av pianisten Giovanni Guidi. Jag är helt säker på att det är intressant musik. Rekommenderas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted April 7, 2013 Author Share Posted April 7, 2013 Jag visste heller inte att Manfred är skolad violinist och att han spelat i Berliner Philharmonic Orchestra. Jag tyckte han sa Kontrabas? Hörde jag så fel? Tyvärr tyckte jag nog att den Amerikanske intervjuaren (Gary Giddins) emellanåt lutade åt att vara en smula patetisk, rent av dåligt påläst, men ME verkar vara en klippa även om man som jag har en smula ambivalent förhållande till Jazzsidan av ECM... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Jag tyckte han sa Kontrabas? Hörde jag så fel? Tyvärr tyckte jag nog att den Amerikanske intervjuaren (Gary Giddins) emellanåt lutade åt att vara en smula patetisk, rent av dåligt påläst, men ME verkar vara en klippa även om man som jag har en smula ambivalent förhållande till Jazzsidan av ECM... /ptr Jo, Gary gav inga pluspoäng. Med tanke på Manfreds höga ambition med både musik och ljud var det nästan förnedrande att återge musikexemplen via en iPod som Manfred kallade "en sån där". Jo, han började som violinist inom det klassiska facket men fick sedan höra Paul Chambers och senare Bill Evans bassist Scott LaFaro och blev då nyfiken på basfiolens uttryck och lärde sig även den felavarianten. Det var kanske så att det var basen han trakterade i BPO. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Det var nog som Bebop skrev först violin i BPO, men hade inte för avsikt att tillbringa resten av sitt liv som orkestermusiker. Han längtade uppenbarligen efter ett friare uttryck som han fann i jazzen genom Paul Chambers och kontrabasen. Jag tycker också att intervjun haltade med en dåligt påläst intervjuare och en måttligt intresserad Manfred. För mig har ECM betytt en resa i en musikform som givit mig nya perspektiv och som öppnat nya dörrar. Den mer fria formen av musik lämnar en del till den fria fantasin och känsla och stämningsläge som jag inte finner i annan mer "förutsebar" musik. Har ofta köpt ECM-skivor ohört och inte blivit besviken så många gånger mer än då det hela drar mot konstiga folkmusikinslag av udda slag. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts