Jump to content

Mästarmöte: Tom Fletcher möter Tom Fletcher

Recommended Posts

Tom Fletchers historia innehåller en del ledsamma avdelningar.

Han skapade Nottingham Analoug med en hel del klassiker som fortfarande står sig väl i vinylvärlden. Själv har jag haft två stycken i mina ägo. Tom drabbades av cancer och livet gick utför. Han sålde företaget och de som tog över lovade att hålla hans legacy vid liv.

Tiden gick, men som av ett under tillfrisknade Tom så pass att han började på ny kula och lanserade Fletcher Omega-skivspelaren. Lyckan blev dock kort. Hälsan svek åter och Tom lämnade jordelivet 2010. Jag fick för mig att även hans bolag gick i stå, men tydligen inte, vilket är glädjande. :)

Ryktet om Fletchers frånfälle är kanske inte överdrivet, men båda företagen lever och fortsätter verka i mästarens anda! För dem som inte hört något av de här märkena tidigare, handlar det om genommusikaliska skivspelare.

Fletcher Audio har legat lågt i Sverige men det kommer att ändras. Ingenjörerna har gjort några tweakar på Fletchers Omega Point 5-design, och arbetet på entrémodellen Omega Point 1 pågår för fullt. Ettan lanseras senare i år.

Femman är helt ny i butik, men intrycken så här långt är att det blir en stenhård match mellan duellanterna!

• 1 month later...

Det här blir ingen regelrätt recension, utan är mer några intryck. Under en dryg månad har flera kunder lyssnat på båda spelarna, och vi har alla hört samma sak. Intressant nog verkar det vara de egna musikpreferenserna som får valet att gå åt ena eller andra hållet. Några har tyckt bättre om Nottingham Dais och några har givit tummen upp för Omega Point 5. Det är tur, för Vinylbutiken gillar officiellt nu båda två!

Före första lyssningstestet kollades att båda spelarna höll exakt 33 1/3 varv. Vissa märken som varit kända för spelglädje, vann åtminstone förr sitt rykte genom att de snurrade lite för snabbt. Omega Point 5 visade sig rulla perfekt och Dais har förstås Wave Mechanic-enheten för exakt, elektronisk varvtalskontroll.

Båda spelarna har (naturligtvis) Tom Fletchers grundläggande ljudsignatur, musiken rinner fram som ett vatten. Båda är storartade musikförmedlare som väcker känslor genom musiken. Men så här mycket kan man säga: Omega Point 5 ger ett snabbare intryck än Dais. Men då ska man veta att Dais är en av de transientsnabbaste verken jag någonsin spelat i Vinylbutiken!

En summering:

Fördel Omega Point 5: Alert, stram, kvick, snärtig, men har ändå värme, kropp och allt det där som drar en in i musiken.

Fördel Dais: Ännu mer bottenkraft och värme, och skulle jag säga bättre på att dra in lyssnaren om musiken är djup och lite ångestfullt farlig. Som exempel användes ”Technical Ecstasy” med Black Sabbath och den demades på bägge spelarna.

Det går med andra ord inte att kora någon entydig segrare och i vilket fall är de här båda verken bland det bästa som går att höra. Man kan lägga hundratusentals kronor ytterligare om det är en extrema tekniska lösningar man söker. Men om det är ljudåtergivningen man är ute efter, ger Tom Fletchers bästa konstruktioner allt en verkligt krävande musikälskare kan önska sig.

Jag är medveten om att våra lyssningar alla överensstämt med intrycken från en publicerad test av Fletcher Audio Omega Point 5 och Nottingham Hyperspace (en modell mindre än Dais).

Men detta snarast stärker kundernas intryck att det finns en subtil men tydlig skillnad i grundkaraktären mellan konstruktionerna. Det är som om den yngre Tom Fletcher utforskade tyngden och kroppen i musiken medan den äldre istället riktade blicken (och öronen) mot en lättsinnigare musa, mer kvicksilver och mindre bly för att tala medeltida alkemi.

Faktum är att jag blev nyfiken på vad som bidrar till vad i Omega Point 5. Fler lyssningstester kommer att göras med en andra tonarm på verket - den billiga men väldigt bra Origin Live Onyx. Och återigen den suveräna Lyra Delos. Hoppas kunna återkomma med nya intryck och insikter i spelarens karaktär. Hur mycket av ljudet ligger i den ganska speciella Fletcher-upphängda tonarmen Audio Zero?

Är det snabbhet och lätthet som fick några att ge tummen upp för Fletchers Audios drivverk och arm? Kommer en Origin Live att kunna förmedla samma snabbhet eller är det i Audio Zero hemligheten sitter? Tidigare har Vinylbutiken redan gjort en del spännande rön om Dais i kombination med olika armar. Inte minst att verket är så bra att det lyfter t.o.m. med rätt anspråkslösa armar.

Sedan kommer Omega Point 5 även att testas med andra pickupmärken. Nottingham mår ju alltid bra ihop med en alert, lite slankare och snabbare pickup (t.ex. Lyra, Dynavector mm), men Fletcher, tror jag, skulle må bra av en lite lugnare PU (t.ex. en del av Ortofons modeller, en Benz Micro, etc). Detta är en så länge bara vad jag anar. Vi får se när jag har tid att testa fler pickuper...

Bengt/Vinylbutiken

Tack för den rapporten. Intressant!

Fortsättning följer antar jag. Ska bli spännande att höra vad ni får för resultat med olika armar. Har ni testat Regas armar tillsammans med Nottingham? Känns som det skulle kunna vara en bra kombination. Fanns f.ö. på den tidigare modellen Horizon som tyvärr lades ner.

/dB

• 2 months later...

Först svar på frågan som legat till sig under sommaren: Ja, Rega-armar har varit monterade på några olika Nottingham-spelare under åren. Allt mellan RB250 till RB1000 och det fungerar ju alldeles utmärkt, men det ska sägas att de är få som fördrar en Rega-arm, efter att de har hört Nottinghams egna armar på verket.

art7912.jpg

Att driva en vinyl- och hifi-butik är allt annat än att hänga i soffan och lyssna på vass utrustning hela dagarna! Så många julklappar att packa och skicka ut året om. Efter flera månader blev det dock tid över att lyssna på den suveräna skivspelaren Fletcher Audio Omega 5 med en andra tonarm monterad.

Förhistorien var ju att armen Origin Live Onyx (4900 kr) satt på en Nottingham Dais, ett annat drivverk i referensklass, och där visade att den hade mer i sig än man kunde höra på spelare i mindre divisioner. Fast det finns 69-kronorsviner som smakar ljuvligt, kunde man misstänkta att Onyx begränsat Dais jämfört med ett exklusivt årgångsvin i formen av armen Fletcher Audio Zero (21900 kr). Den fann favör hos flera lyssnare i den naturliga kombinationen Zero + Omega 5.

Avsikten med det här testet var att montera den billigare men fortfarande väldigt bra Onyx-armen på Omega 5 för att få en uppfattning om vad i ljudbilden som härrörde från drivverket och vad som var tonarmen i Fletcher-kombon. På båda armarna användes en Lyra Delos.

Ett är säkert: Origin Live Onyx är mer än tillräckligt transparent för att återge Fletchers ”signatur”, den böljande, musikaliska och aningen varma känslan. Tom Fletchers Nottingham-sound går alltså igen även i hans andra märke Fletcher Audio och vi talar nu om själva drivverket.

Har man fört fina viner på tal kan man likna Fletchers musikaliska kropp vid ett utsökt stycke oxfilé. Onyx-armen skämmer verkligen inte ut vare sig själv eller oxfilén, men det är först när man i A/B-testet återvänder till den fyra gånger så dyra Zero-armen man förstår vad ett djupt och rikt årgångsvin faktiskt tillför anrättningen.

Origin Live Onyx slår det mesta i sin prisklass men på en Fletcher Omega 5 hör den helt enkelt inte hemma. Om någon tror Hi-End bara är uppblåst hajp och höga belopp kommer ett A/B-test av den här typen som ett uppvaknande. ”Det finns inget som en gratis lunch”, ”smakar det så kostar det”. Det stämmer (tyvärr). Det finns säkert ett och annat överord från tillverkarna i Vinylbutikens produktinformation, men det här var verkligheten.

Jag antecknade följande fördelar för Fletcher Audio Zero under lyssningen:

• Spårar svåra passager bättre. Det blir som att den spelar renare och friskare.

• Luftigare och större ljudbild - mer 3D och mer separation mellan instrumenten.

Lyssnade t.ex. på jazzstorband och med Zero lät det STORband. Armen klarar att återge storleken på instrumenten bättre.

• Färgnyanser i tonerna (Onyx-armen lät lite gråare).

• Lite rappare. Städar upp med start och stopp på rätt ställen. Först i direkt A/B-test hördes en liten smetighet i Onyx-armen (vilket inte ska hållas mot den – den är i sin tur fenomenal på sin prisnivå).

I själva verket ändrades de gamla förutsättningarna tidigare i somras när butiken fick in sin första tonarm från Reed. Det här finmekaniska undret, ett sant mätverktyg, placerades på Nottingham Dais där Onyx-armen senast satt. Den nya kombinationen inte bara utjämnade det övertag Fletcher Audio haft utan avslöjade att Dais med lätthet gick upp flera nivåer ytterligare. Verkets musikaliska flöde toppades med precis samma egenskaper som punktlistades här ovan men i ännu högre grad. Reed-armen är den snabbaste jag någonsin hört och om Dais mäktiga tallrik på 16 kilo skulle kunna ge intrycket av pondus men en smula sävlighet – glöm det!

Det kan hända att några få ljudälskare med existentiella oklarheter föredrog en spelare vars designer ännu var i livet, men det vore att gallra bort två av marknadens häftigaste märken på dunkla grunder. Såväl Fletcher Audio och Nottingham delar samma lajvkänsla och musikalitet som förhoppningsvis kommer att slå an en ton hos verkliga musikälskare i många år framöver. Spelarna som sådana är gjorda att hålla årtionden utan att tappa prestanda.

art7913.jpg

(I bakgrunden lurar en farlig konkurrent från Dr. Feickert...)

Edited by Vinylbutiken