marbrink Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Jag ska köpa ett par 50 cm höga stativ och har utforskat marknaden. Har kikat på märken som Atacama, Soundstyle, SF, Audiomagic, Partington, Schroers, Aavik osv. Vet någon förresten om Aavik säljs i Sverige? Är det någon som har andra förslag? Man kan ju inte hålla reda på alla märken.. Maxpris är 4-5000 kr och att beställa från utlandet är ok... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neon Park Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Hör med Hifi-Art jag tror de säljer Aavik.www.hifi-art.se,annars är Sonus F stativ fina,de är ju höj och sänkbara. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted November 10, 2004 Author Share Posted November 10, 2004 Jo, SF är jättefina, men vet inte om det är min smak riktigt. Det skulle i så fall vara woodstandet, men det är ju inte direkt billigt och inte lätt att få tag på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Bland stativtillverkare har jag en personlig favorit. Target - finns dom kvar på marknaden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Target - finns dom kvar på marknaden... verkar så : http://www.targethifi.co.uk/4598/4790.html /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hifirocker Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Själv kör jag med Atacamas nya SE5 som är ett utmärkt stativ, både snyggt och funktionellt. Går att sandfylla och kostar ca 1900:- på Ljudmakarn. De är 50 cm höga. De finns ej med på Ljudmakarns hemsida men jag vet att de tar hem dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Tack plundin! Här har vi ett par rejäla stativ som givetvis fylls med blästersand, järnfilsspån eller blyhagel... :cool: MODEL NAME STAND HEIGHTS TOP PLATE BOTTOM PLATE HR 60 600mm 153mm x 216mm 250mm x 305mm HR 70 700mm 153mm x 216mm 250mm x 305mm HR Stand are available with top plates to suit PRO ACT Tablets, AVI NuNeutrons/Bigg-atrons, Meridian M33 and Charios. All models are finished in Matt Black and supplied with floor spikes and top studs or isolation pads. All modells can be sand filled. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rydberg Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Dock lite för höga tyvärr.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 marbrink kanske kan flytta bakåt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted November 10, 2004 Author Share Posted November 10, 2004 Tackar för alla tips! Som Rydberg säger ska det vara 50 cm... Hittade ett par supersnygga stativ från italienska Solid steel! Kostar ca 500 USD i USA men har ingen distributör i Sverige.. De godkänns kanske av dig Timbre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Tackar för alla tips! Som Rydberg säger ska det vara 50 cm... Hittade ett par supersnygga stativ från italienska Solid steel! Kostar ca 500 USD i USA men har ingen distributör i Sverige.. De godkänns kanske av dig Timbre? Vetefasen om jag gillade denna design...men de är ju inte jag som ska ha dem :cool: Tycker Sonusfabers egna stativ är något extra, väldigt snygga om än lite dyra och möjligt det inte finns något passande till dina pip. En möjlighet är ju DIY, alt låta en snickar göra dem om man själv inte har möjligheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted November 10, 2004 Author Share Posted November 10, 2004 SF:s stativ är snygga, men ser lite väl "gammeldagsa" ut...stonewood stativet är snyggt, men kostar som sagt multum och är svårt att få tag på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neon Park Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Jag var in i en affär som sålde Usher högtalare och där fanns ett Usherstativ som liknade Sonus F ung.som deras höj och sänkbara Woodstativ med en marmorplatta längst ned. Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rydberg Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Tackar för alla tips! Som Rydberg säger ska det vara 50 cm... Hittade ett par supersnygga stativ från italienska Solid steel! Kostar ca 500 USD i USA men har ingen distributör i Sverige.. De godkänns kanske av dig Timbre? Ser ut lite som ett par pallar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 Tyvärr har vi inte kvar Aavik på HifiArt som märke, vi har kvar lite bänkar, men inget annat... Dock så finns Partington stativen som är riktigt trevliga... Vilka högtalare är det som dom skall hålla upp ??? Mvh/Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted November 11, 2004 Author Share Posted November 11, 2004 MartinH: Det är ett par Ino piP. Dock verkar Partington inte ha några stativ som är 50 cm höga eller har jag fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 Går Solid steel att fylla... DIY kan ju bli hur läckert som helst, det har vi bl.a. mangews stativ som exempel på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted November 11, 2004 Author Share Posted November 11, 2004 Solid Steel går att fylla. Så här beskriver de stativet på sin hemsida: "Three-leg speaker stand, fillable steel frame with a crimped steel bar inserted, with anti-resonant finish. MDF top plate in black matte finish, supported and isolated on precision ball bearings. Height-adjustable, stainless steel spikes." Tyvärr kostade Solid Steel stativet lite väl mycket i Europa tycker jag. I Tyskland skulle de ha 600 euro + frakt. DIY kan bli hur bra som helst, dock är jag inte något vidare på DIY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 Tackar för alla tips! Som Rydberg säger ska det vara 50 cm... Hittade ett par supersnygga stativ från italienska Solid steel! Kostar ca 500 USD i USA men har ingen distributör i Sverige.. De godkänns kanske av dig Timbre? Hei Om du ringer (TAA IMPORT) el LYRIC HIFI Oslo, Norge jeg vet de fører solid steel, treffes på tlf +47 2241 1984 om ikke annet så for å sammenligne priser... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted November 11, 2004 Author Share Posted November 11, 2004 om.s: Tack för tipset! Jag tittade i deras prislista och de skulle ha 5600 nkr för stativen. Efter frakt och ev. moms blir det alldeles för dyrt... Nu lutar det åt att det blir Audiomagic stativ.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sker Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 Hej marbrink Såg ett par stativ hos Ljudmakarn som kändes mycket stabila och välbyggda, Empire RC24, kostar 2500kr/par men är tyvärr 61cm. MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfgang Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 Jag har stativ men dom är 677 höga Tillverkade i HDF Wood, väger 5 kg och har 4 spikes Kostar 1600:-/par och har en "kabelkanal" på baksidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersB Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 Marbrink Jag har ett par Cyrus Tripod till salu som ser ut så här. De är 60 cm höga, men om 10 cm marginal är OK är det bara att skicka ett mail Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted November 11, 2004 Share Posted November 11, 2004 om.s: Tack för tipset! Jag tittade i deras prislista och de skulle ha 5600 nkr för stativen. Efter frakt och ev. moms blir det alldeles för dyrt... Nu lutar det åt att det blir Audiomagic stativ.. Hei igjen.. Handlet en del hos Lyric Hifi tidliger, og er det en ting du IKKE må ta for gitt så er det liste prisene, om du ringer og spør bruker de å kunne gi ett bra tilbud, noen ganger veldig bra, spør etter Tor.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted November 12, 2004 Share Posted November 12, 2004 marbrink: Jo jag har för mig att de flesta Partington är 50 cm.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marbrink Posted November 12, 2004 Author Share Posted November 12, 2004 Tackar för alla tips! trots att många inte var 50 cm Nu har jag iaf till 99% bestämt mig för att beställa Audiomagic stativ. MartinH: På Partingtons hemsida hittade jag inte ett enda stativ som var 50 cm, men den sidan kanske är inaktuell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted November 13, 2004 Share Posted November 13, 2004 marbrink: Nej det stämmer. dom är nog 60 cm, man har dock två som inte finns med på hemsidan som är gjorda för Totem model 1 och för Mani-2, och det som är för Mani-2 är 50 har jag för mig.... /Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts