MasterChief Posted April 1, 2013 Posted April 1, 2013 (edited) Tack för alla fantastiska musikförmedlare du skapade. Vila i frid. Edited April 1, 2013 by MasterChief Quote
Bebop Posted April 1, 2013 Posted April 1, 2013 Tack för alla fantastiska musikförmedlare du skapade. Vila i frid. Har du sett något officiellt tillkännagivande? Jag har letat lite och hittar bara ett uttalande på ett forum som hänvisar till ett annat forum där man "har hört att..." Känns lite klent så här långt. Quote
zood Posted April 1, 2013 Posted April 1, 2013 http://www.stereophile.com/content/franco-serblin Quote
new order Posted April 1, 2013 Posted April 1, 2013 Men oj så tråkiga nyheter.En stor hifi personlighet är borta.Vila i frid. Quote
Bebop Posted April 1, 2013 Posted April 1, 2013 Ja, det var en tråkig nyhet. 73 år är ju ingen ålder idag. Vi kan väl bara hoppas att hans tankar och idéer med Ktema på något sätt kan leva vidare. Det jag hörde hemma hos Calm känns angeläget att spridas till fler. Men samtidigt har han redan satt avtryck som få redan nu. R,I,P. Quote
Timbre™ Posted April 1, 2013 Posted April 1, 2013 Franco Serblin var väldigt förtjust i svenska inspelningar av jazz, klassiskt och folkmusik. En stor entusiast har lämnat hifiarenan och jag hoppas att det finns musik även på den andra sidan. Vila i frid. Quote
Apexorca Posted April 1, 2013 Posted April 1, 2013 Tråkigt att höra. 73 år, numera är det ju att gå bort i förtid. Hans skapelser och kunstruktionsideer kommer att fortsätta att glädja många för lång tid framöver. Han är en legend i denna bransch. R.I.P Quote
Mattias Posted April 1, 2013 Posted April 1, 2013 Oerört tragiskt! Saknar ord... Franco, du som gjort avtryck i min själ. Vila i frid. Quote
calm Posted April 2, 2013 Posted April 2, 2013 (edited) Synnerligen tråkig nyhet! Jag har varit en beundrare av Serblins verk i fråga om högtalarkonstruktioner under decenier. I familjen har vi haft 7 av hans framstående verk. Från den enklaste stativaren som jag tyvärr har tappat namnet på till mina nuvarande Ktêma och sonens Memento och Electa Amato II som fortfarande sprider välljud på landet i andrasystemet. Genomgående för alla högtalare har varit ett stort mått av innovationskraft, mästerligt hantverk som jag tror är sprunget ur Franco Serblins intresse för trä och dess påverkan på ljud och resonanser. Han var en sann mästare. Men det är inte bara sköna utanpåverk som varit hans kännetecken utan det ljud han lyckades frambringa ur sina alster. Harmoni, balans och en förmåga att framställa instrument som de låter i verkligheten. Hans musikaliska intressen var inriktade på violinen och det var därför ingen tillfällighet att hans högtalare fick namn efter de stora violinbyggarna. Ljudmässigt med den musikaliska inriktningen var det naturligt att de första alstren var utsökta stativhögtalare av yppersta ljudmässiga klass och skönheter i form och utförande. Lutformen på högtalarkabinettet var hans innovation som fick många efterföljare. Den tvärställda formen i Stradivarin och Elipsan likaså och Ktêmans unika konstruktion med metalltoppen och konkava sidor och basens konstruktion, med "skölden". Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att träffa honom i verkliga livet, vilket hade varit en stor upplevelse. Inte minst för att diskutera hans konstruktioner och tankar kring dessa. För mig är han och kommer alltid förbli mästarens mästare och jag njuter varje dag av hans förmodligen sista skapelse Ktêman som på något sätt blev kronan på hans yrkesmässiga karriär. Hans ande svävar naturligtvis fortfarande över Sonus faber, som han startade och gjorde framgångsrikt, men som han lämnade till nya ägare med nya ambitioner. Calm edit stavfel Edited April 2, 2013 by calm Quote
K-man Posted April 2, 2013 Posted April 2, 2013 Det var en ledsam nyhet.... Hoppas att hans anda har spridits och att någon för den vidare! \\K-man Quote
plundin™ Posted April 2, 2013 Posted April 2, 2013 en högtalarkonstnär har lämnat oss, RIP! /ptr Quote
calm Posted April 2, 2013 Posted April 2, 2013 Det var en ledsam nyhet.... Hoppas att hans anda har spridits och att någon för den vidare! \\K-man Vad jag vet jobbade han efter SF-tiden tillsammans med svärsonen som är metallurg och "pappan" till Yterkablarna, men jag tror dessvärre inte att någon naturlig efterträdare finns. Vad jag vet så har Franco Serblin efterlämnat två döttrar, varav den andra var tidigare gift med vd:n på Sf. Jag tror andan ligger kvar i Sf, även om den senaste utvecklingen går mer från esoterisk högtalartillverkare till världsomspännande högtalarproducent. Synd att Accordon aldrig kom till Sverige vad jag vet. Det hade varit roligt att höra den i relation till andra stativare som Serblin utvecklat. Mina Ktêma är den mest upplösta högtalaren som jag hört i hans produktion, samtidigt som den behållit luftigheten och den sammetslena avslutningen, på något outgrundligt sätt. Det har varit hans styrka att just hantera mellanregister och diskant på en kvalitativt hög nivå. En mästare i den klassen. Calm Quote
Perfect sense Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Härligt. http://www.monoandstereo.com/2013/05/franc...carried-on.html Quote
new order Posted May 24, 2013 Posted May 24, 2013 Då finns fortfarande en chans på Accordo då Calm.Bra att de förde arvet vidare. Quote
calm Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Härligt. http://www.monoandstereo.com/2013/05/franc...carried-on.html Kul med hänvisningen! Tack för den Hyperion! Skall bli ett sant nöje att läsa fortsättningen i Monostereo som är de som seriöst testat Ktêman vad jag vet. En klart underskattad högtalare i den yppersta highend eliten, trots sitt begränsade format får man väl tillägga. Accordon har mottagits med blandade reaktioner och kräver tydligen en del anpassningar både vad gäller drivning och uppställning. Kanske det blir så ibland när man jobbar med små marginaler. Men det vore kul att få lyssna någon gång och är svärsonen någorlunda invigd i mästarens tankar så kan det säkert bli både en bra och intressant fortsättning på Serblins verk. Calm Quote
Perfect sense Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Kul med hänvisningen! Tack för den Hyperion! Skall bli ett sant nöje att läsa fortsättningen i Monostereo som är de som seriöst testat Ktêman vad jag vet. En klart underskattad högtalare i den yppersta highend eliten, trots sitt begränsade format får man väl tillägga. Instämmer. Kategorin "relativt kompakta golvhögtalare" inom det övre high-end segmentet är särskilt intressant anser jag. Ktêma, ProAc Carbon 6/8 och Vandersteen 7 (som spelade oerhört fint i Munchen tillsammans med Brinkmann och Shunyata) exempelvis lyckas kombinera hög prestanda, elegans (utifrån skiftande ideal med rumsvänliga storlekar på kabinetten utan större kompromisser. Toppmodellerna ifrån Wilson, Focal, Kharma, Tidal, Gryphon m.m. är en betydligt större utmaning (för både rum och plånbok Kompromisslöshet i rumsvänliga kabinett - ja tack! Quote
MasterChief Posted May 28, 2013 Author Posted May 28, 2013 (edited) Mono and Stereo har besökt Serblins fabrik och berättat lite om framtiden. http://www.monoandstereo.com/2013/05/franc...and-report.html Edited May 28, 2013 by MasterChief Quote
new order Posted May 28, 2013 Posted May 28, 2013 Det gick att läsa att en ny billigare stativare är under utveckling.Serblin skapelser fur alle! Quote
calm Posted May 29, 2013 Posted May 29, 2013 (edited) Det känns skönt att det finns en arvtagare efter Franco Serblin som tycks vara mer insatt i verksamheten än vad som framgått tidigare.´ Det har varit lite dolt i dunkel om vem och var egentligen tillverkningen skett av Ktêma och Accordion. Nu får det sin förklaring, däremot vem som levererar kabinett etc. är väl fortfarande en hemlighet. Elementen är väl ingen hemlighet, men resten framförallt träarbetet verkar inte ske i denna fabrik så långt bilderna visar. Men hantverkstraditionen tycks leva kvar och montering i godan ro och i ett lungt tempo garanterar att det blir kvalitet på vad som levereras ut. Det har jag redan konstaterat på mina Ktêmor och att maken till lackarbete har jag inte sett någon annan stans. En del högtalare har apelsinhud i jämförelse, men här är ytan totalt slät och blank. Det skulle naturligtvis vara roligt om det blev en ny agentur i Sverige så att vi fick möjlighet att i vart fall få hit Accordion och den nya högtalaren som verkar komma. Men några stora serier kan man nog inte förvänta sig framgent heller när montering och övrigt verkar skötas av en person. Det är väl också därför marknadsföringen är i princip obefintlig. Får man efterfrågan så måste man kunna leverera. Jag är evigt tacksam att jag hann få mina Ktêmor innan Serblin lade näsan i vädret. Fortsättningen med svärsonen vid rodret garanterar i vart fall att de lever kvar om något problem skulle uppstå. Det är också roligt att hantverkstraditionen får en arvtagare som en liten och exklusiv tillverkare av högtalare på det gamla sättet. Calm edit felstavning. Edited May 29, 2013 by calm Quote
calm Posted June 3, 2013 Posted June 3, 2013 Fick just glädjande besked att Audio Concept innehar agenturen för Ktêma/Accordo. Samtliga tidigare levererade Ktêmor är redan sålda, men nya och Accordo är beställda så någon gång sommaren/ förhösten kommer det in nya. När man läser att Serblins svärson ensam svarar för montering och att en Ktêma tar en dag att få ihop, så förstår man att produktionen sker i maklig takt och med högsta möjliga kvalitet. Efterfrågan överstiger säkert vida tillgången, varför volymhets bara leder till kvalitetssänkning. Så man får nog ge sig till tåls och hoppas att han kan leverera. Så är det med äkta hantverk, det går inte att forcera fram. Calm Quote
Recommended Posts