Guest mikael Posted November 10, 2004 Posted November 10, 2004 Jag flyttade till en ny lägenhet för två månader sedan, och effter många om och men så tycker jag att anläggningen nu verkligen kommer till sin rätt. Jag skulle dock vilja kolla detta med något simuleringsprogram, och jag kommer ihåg att det skall finnas någon tysk hemsida där man väljer rummets storlek samt vilka högtalare man har, och sedan räknar programmet ut en frekvenskurva. Jag har använt sökfunktionen men kan inte hitta tråden som innehåller länken till den tyska hemsida. Kan någon därute hjälpa mig med att hitta rätt? /Mikael Quote
K-man Posted November 10, 2004 Posted November 10, 2004 Hej! Antar att det är denna du syftar på... Länk till akustikkalkylatorn \\K-man Quote
Guest mikael Posted November 12, 2004 Posted November 12, 2004 -> K-man Ja det var länken jag syftade på. ->Bravo Verkar vara intressant. En sådan skiva hade inte varit helt fel att ha. Tack för hjälpen. /Mikael Quote
juha Posted November 12, 2004 Posted November 12, 2004 Klurigt i början men sen är man fast i Cara Quote
Callisto Posted November 14, 2004 Posted November 14, 2004 Annars kan man använda FemLab :cool: Quote
Guest mikael Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 FemLab vad är det? Har jag aldrig hört talas om . /Mikael Quote
Callisto Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 Konventionellt simuleringsprogram som utvecklats från MatLabs kärna. Är du inte familjär med allmänna simuleringsprogram så är det inget att tänka på. Finns nu en toolbox för beräkning av akustik i rum med högtalare. Quote
Guest mikael Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 Jo familjär med allmänna simuleringsprogram är jag, eftersom jag de två senaste månaderna har jobbat med ett programm som heter Geant4. Var precis ute och kollade på deras hemsida. Där fanns en hel del att beta av, kan man väl sammanfatta det som . Skall nog även titta igenom det vid tillfälle. Tackar för tipset. /Mikael Quote
Guest Rydberg Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 Konventionellt simuleringsprogram som utvecklats från MatLabs kärna. Är du inte familjär med allmänna simuleringsprogram så är det inget att tänka på. Finns nu en toolbox för beräkning av akustik i rum med högtalare. Säkert ett jättebilligt program.... (Matlab i sig är ju nästan gratis (NOT)) Quote
eliot Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 Geant4 är utvecklat på CERN och används för att simulera partiklars växelverkan med materia vid högenergi- och medelenergireaktioner. Jag var en gång expert på detta program som jag använde för att simulera effekten av kosmisk strålning på en partikeldetektor som vi skulle skjuta upp i världsrymden. Vi använde programpaketet tillsammans med PAW (Physics Analysis Workstation). Jag använde sedan MATLAB för att snyggt visa resultatet av simuleringarna. Hela CERNLIB är gratis och går att hämta hem från CERN Mvh, Eliot Quote
Guest mikael Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 ->eliot Låter mycket spännande. Själv använder jag Geant4 till att simulera bla. effektiviteten hos den NaI detektor som jag arbetar med just nu. /Mikael Quote
Callisto Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 Rydberg, du kan köpa en studentlicens för en billig peng. Toolboxar går alltid att komma över med lite kontakter :cool: . Quote
Guest Rydberg Posted November 15, 2004 Posted November 15, 2004 Rydberg, du kan köpa en studentlicens för en billig peng. Toolboxar går alltid att komma över med lite kontakter :cool: . Jo jag har en! Eller ladda man ner senaste versionen via DC++ Quote
Sony Posted November 26, 2004 Posted November 26, 2004 Akustik-tillbehöret är alltså en toolbox till femlab precis som de toolbox som finns till matlab? Fick precis en våldsam lust att hinna ner till datalabbet innan föreläsningen börjar, tänk vad hifi kan göra för studielusten.. Med lite tur har de toolboxen där Quote
Recommended Posts