Jump to content

Recommended Posts

Posted

Så här skrev calm i en annan tråd:

"Som alltid så har försteget de karaktärsdanande egenskaperna i stor utsträckning, med effektsteget förmedlar kraften och dynamiken."

Jag anar... att det finns en point här som jag inte grottat ner mig i ordentligt. I nuvarande setup pendlar jag mellan två kombinerade försteg/DA.

Lavry DA 10 och Oppo BDP 105 där båda fungerar som försteg och DA, som jag skrev. :)

Min tanke har varit, och är att, färre led i kedjan påverkar signalen mindre än flera komponenter, alltså så rent som möjligt från källan har varit min tes.

Så länge impedansanpassningen är bra, och förstegsdelen har tillräcklig spänningskapacitet för att driva slutsteget borde det fungera.

Vad ska ett försteg tillföra till signalen för att ljudupplevelsen ska bli bättre? Signalen från, i mitt fall DA, är ju originalet som ska förmedlas.

Är det aspekter som djupdimension, timbre i instrumenten och röster osv som ska kryddas lite extra för att det ska bli "gött" att lyssna?

Jag noterar direkt skillnaderna mellan Lavry och Oppo, men gillar båda. Lavry mer organisk, mer kraft också på något sätt, mer live medan Oppo lägger ut ett större perspektiv, tillför djupdimension, eller tar fram kanske?

Så, om jag nu är intresserad av att provlyssna ett kvalitetsförsteg för stereolyssning, med bra djup och timbre. Vad ska jag prova?

Conrad Johnsson ACt2? Utgångsimpedansen spelar ju mindre roll då det aktiva filtret hanterar utgångsimpedansen från försteget och driver slustegen.

Posted

Du inser väl att det finns lika många svar som medlemmar här i stort sett! :)

Visst finns det en anledning till ett specifikt försteg många ggr.När jag sålde bort min Linn rigg för snart 10 talet år sedan så såldes en komponent åt gången.

Mitt försteg såldes före cd-spelaren,men cdn hade volymkontroll så jag försökte lyssna med den direkt till slutsteget.Det var platt pankaka.Allt föll som ett korthus.

T.o.m med min billiga surroundförstärkares försteg blev det bättre.Principiellt så borde det vara bättre med så få komponenter som möjligt i signalvägarna.Men

ofta (inte alltid) så har cd-spelare med försteg inte så jäkla bra förstegsdel.Bara mina erfarenheter.Försteg rules! :)

Posted
Så här skrev calm i en annan tråd:

"Som alltid så har försteget de karaktärsdanande egenskaperna i stor utsträckning, med effektsteget förmedlar kraften och dynamiken."

Jag anar... att det finns en point här som jag inte grottat ner mig i ordentligt. I nuvarande setup pendlar jag mellan två kombinerade försteg/DA.

Lavry DA 10 och Oppo BDP 105 där båda fungerar som försteg och DA, som jag skrev. :)

Min tanke har varit, och är att, färre led i kedjan påverkar signalen mindre än flera komponenter, alltså så rent som möjligt från källan har varit min tes.

Så länge impedansanpassningen är bra, och förstegsdelen har tillräcklig spänningskapacitet för att driva slutsteget borde det fungera.

Vad ska ett försteg tillföra till signalen för att ljudupplevelsen ska bli bättre? Signalen från, i mitt fall DA, är ju originalet som ska förmedlas.

Är det aspekter som djupdimension, timbre i instrumenten och röster osv som ska kryddas lite extra för att det ska bli "gött" att lyssna?

Jag noterar direkt skillnaderna mellan Lavry och Oppo, men gillar båda. Lavry mer organisk, mer kraft också på något sätt, mer live medan Oppo lägger ut ett större perspektiv, tillför djupdimension, eller tar fram kanske?

Så, om jag nu är intresserad av att provlyssna ett kvalitetsförsteg för stereolyssning, med bra djup och timbre. Vad ska jag prova?

Conrad Johnsson ACt2? Utgångsimpedansen spelar ju mindre roll då det aktiva filtret hanterar utgångsimpedansen från försteget och driver slustegen.

Jag har också tänkt som du, men blivit förvissad om förstegets funktion och många gånger positiva egenskaper på ljudåtergivningen. Jag håller också med Calm i citatet ovan. Jag har ju testat en del inbyggda försteg i DAC'ar och CD-spelare och så gott som alltid har de en bra upplösning men saknar kött och blod, dynamik och livfullhet. Jag blir inte lika berörd kort och gott.

Det finns mycket att "grotta ner sig i" om försteg. Mitt bästa tips är att köpa en ARC Ls27. Nej, skämt åsido, låna hem och testa massa olika för att göra dig en uppfattning om hur det kan skilja ljudmässigt.

Posted

Jag gillar Leben ... det låter bra. Det kanske beror på att idéerna kommit från Quads tidiga rörförstärkare.

Annars är väl inget försteg alls det bästa ... eller?

I min minimalistiska uppställning matar CD-spelaren två Quad II med endast en passiv volymkontroll direktmonterad på lågnivåkabeln.

Posted
Jag gillar Leben ... det låter bra. Det kanske beror på att idéerna kommit från Quads tidiga rörförstärkare.

Annars är väl inget försteg alls det bästa ... eller?

I min minimalistiska uppställning matar CD-spelaren två Quad II med endast en passiv volymkontroll direktmonterad på lågnivåkabeln.

Jag måste ju prova om det blir bättre med, än utan!

Andra- anläggningen kan fascinera den med.

Just nu låter det sagolikt, Spotify i anläggningen i yttre havsbandet, med ett glas vin och snart öringpremiär. :)

image_zpsd9843452.jpg

Posted
Jag måste ju prova om det blir bättre med, än utan!

Andra- anläggningen kan fascinera den med.

Just nu låter det sagolikt, Spotify i anläggningen i yttre havsbandet, med ett glas vin och snart öringpremiär. :)

image_zpsd9843452.jpg

Ser trevligt ut :D

Ska fortsätta att följa tråden och hoppas få dina intryck av Oppo'n snart?! ;)

/byZan

Posted (edited)
Ser trevligt ut :D

Ska fortsätta att följa tråden och hoppas få dina intryck av Oppo'n snart?! ;)

/byZan

Det ska bli. Nästa lilla lyssningsprövning blir att mata Oppon med Lavryn som DA istället för Oppons inbyggda Sabre.

Vad händer då? Förenar jag deras positiva egenskaper, eller förintar jag dem?

Det kommer efter påskhelgen. Just nu har jag fullt upp med att förnya flugförrådet inför premiären. Helt OK tillvaro med de små piM som förmedlar Eagles och Bob Dylan.

Den här öringen klev på en påskafton för några år sedan, kan det hända igen, tänker jag?

image-2.jpg

Edited by sprudel
Posted
Det ska bli. Nästa lilla lyssningsprövning blir att mata Oppon med Lavryn som DA istället för Oppons inbyggda Sabre.

Vad händer då? Förenar jag deras positiva egenskaper, eller förintar jag dem?

Det kommer efter påskhelgen. Just nu har jag fullt upp med att förnya flugförrådet inför premiären. Helt OK tillvaro med de små piM som förmedlar Eagles och Bob Dylan.

Den här öringen klev på en påskafton för några år sedan, kan det hända igen, tänker jag?

image-2.jpg

60cm öring är inte fy skam, var fiskar du? Strömmande vatten eller är det havsfiske?

/byZan

Posted

Om jag får komma med en gissning tror jag Oppo->Lavry->försteg kan bli den vinnande combon. Jag har själv hållt på och dragit ned till minimalnivåer och konstigt nog när man sätter in det där försteget av större kaliber så händer saker på ett påtagligt sätt.

En beggad Weiss DAC2 skulle kunna vara lämplig om du vill ligga lite bättre till på DAC sidan.

Posted
60cm öring är inte fy skam, var fiskar du? Strömmande vatten eller är det havsfiske?

/byZan

Mollösund, och omgivningar, nästan enbart förutom vår- och försommarfiske i några put&take vatten då mitt behov av torrflugefiske måste tillfredsställas. Midsommarfiske i Hemsedal ska återupplevas snart.

Till Oppon, här kan du läsa vad andra audiofiler har för intryck av den som musikförmedlare.

http://www.avsforum.com/t/1451764/oppo-bdp...for-audiophiles

Posted (edited)
En beggad Weiss DAC2 skulle kunna vara lämplig om du vill ligga lite bättre till på DAC sidan.

Jag har en Weiss DAC202 så det var så jag tänkte -> Oppo'n som musikförmedlare. Men den har "bara" rca digitalt ut vad jag förstår, så då måste jag införskaffa en ny kabel också, hmm, nya kabeltester :Thinking:

Till Oppon, här kan du läsa vad andra audiofiler har för intryck av den som musikförmedlare.

@sprudel - tack för länken, verkar vara många som är positiva till den som musikförmedlare :D

Har inte flugfiskat på många år nu men utrustning för allehanda typer flugfiske finns så en vacker dag kanske man får tummen ur och prövar lyckan? :)

Lycka till med premiärfisket, alltid stora förväntningar och alltid lika roligt om de slår in. Iofs så är upplevelsen nästan lika rolig och sen är det skönt och rogivande att bara få vara där på plats.

/byZan

Edited by byZan
Posted
Om jag får komma med en gissning tror jag Oppo->Lavry->försteg kan bli den vinnande combon. Jag har själv hållt på och dragit ned till minimalnivåer och konstigt nog när man sätter in det där försteget av större kaliber så händer saker på ett påtagligt sätt.

Ja, det vore kul att prova ett kompetent försteg. Frågan är var i kedjan det gör mest nytta?

Direkt efter det aktiva delningsfiltert till Plinius, eller före filtret. Det kan bli lite olika det där.

Har en gång lånat Lennart J s fina MacIntosh-försteg när vi lyssnade på mc 402, och då satte vi in det före delningsfiltret. Det var bra. Linns monosteg blev bättre med Linns försteg efter filtret.

Jag vill helst inte ha så många apparater, därför hade varit förnämligt om Oppon dugde som försteg/ DA, och Lavryn fick stanna i Mollösund.

Posted
Jag har en Weiss DAC202 så det var så jag tänkte -> Oppo'n som musikförmedlare. Men den har "bara" rca digitalt ut vad jag förstår, så då måste jag införskaffa en ny kabel också, hmm, nya kabeltester :Thinking:

@sprudel - tack för länken, verkar vara många som är positiva till den som musikförmedlare :D

Har inte flugfiskat på många år nu men utrustning för allehanda typer flugfiske finns så en vacker dag kanske man får tummen ur och prövar lyckan? :)

Lycka till med premiärfisket, alltid stora förväntningar och alltid lika roligt om de slår in. Iofs så är upplevelsen nästan lika rolig och sen är det skönt och rogivande att bara få vara där på plats.

/byZan

Tackar!

Hoppas på lite västvindar bara så att vattnet kommer tillbaka, ostanvinden har blåst iväg alltihop!

Posted (edited)

Du sprudel,

vad händer med Oppon om du använder DNLA-servern i SqueezeServern ( eller kör du hårddisk in i Touchen?) och sen låter Oppon koppla sig direkt till servern? Du får ju välja musik på Tv'n (om du inte har en Android) och sen använda det lite taskiga interfacet i Oppon för att styra ditt musikval, men du slipper Touchen helt och du slipper digitalkoppling mellan dem? Dessutom kan ju Oppon spela 24/192 material vilket går att ladda ner som gratis demon ifrån nätet.

Bara en tanke i dina tester av sladdar att de går att undvika också.

mvh/Harryup

Edited by Harryup
Posted
Du sprudel,

vad händer med Oppon om du använder DNLA-servern i SqueezeServern ( eller kör du hårddisk in i Touchen?) och sen låter Oppon koppla sig direkt till servern? Du får ju välja musik på Tv'n (om du inte har en Android) och sen använda det lite taskiga interfacet i Oppon för att styra ditt musikval, men du slipper Touchen helt och du slipper digitalkoppling mellan dem? Dessutom kan ju Oppon spela 24/192 material vilket går att ladda ner som gratis demon ifrån nätet.

Bara en tanke i dina tester av sladdar att de går att undvika också.

mvh/Harryup

Tjena Harry!

Du menar att Oppon och Squeezeservern snackar med varandra? Hur och vad ställer jag in i servern då?

Nu har jag musiken på en hårddisk som är kopplad till datorn vilken servern körs på, sedan trådlöst nätverk till SB Touch.

Gillar tanken att hopa över ett steg, en genväg till det optimala ljudet! :)

Posted
Tjena Harry!

Du menar att Oppon och Squeezeservern snackar med varandra? Hur och vad ställer jag in i servern då?

Nu har jag musiken på en hårddisk som är kopplad till datorn vilken servern körs på, sedan trådlöst nätverk till SB Touch.

Gillar tanken att hopa över ett steg, en genväg till det optimala ljudet! :)

Man kan ju ifs ansluta hårddisken till External Storage eSATA direkt i baken på Oppon eller via USB så slipper du serverprogram också.

Men Oppon stoltserar inte med något snyggt musikinterface men har man döpt mapparna på ett "snyggt" sätt så kan det bli hyfsat lätt orienterat.

T.ex. Klassiskt/A – Ö/ Album

Jazz/A–Ö

Pop /A-Ö

Bara att bli av med det trådlösa kommer ge ett lyft eller i vart fall mera sinnesro.

Låter det för mycket om hårddisken och du har 3,5" byt då till 2,5" diskar som är tysta och lätta att flytta till den nya Oppon som du kommer köpa till sommarstället.

mvh/Harryup

Posted

Skall kolla i servern var man slår på DNLA.

Svarar så snart jag hinner kolla det.

Är en plugin som man endera måste installera eller bra kryssa för att den skall användas.

mvh/Harryp

Posted
Låter det för mycket om hårddisken och du har 3,5" byt då till 2,5" diskar som är tysta och lätta att flytta till den nya Oppon som du kommer köpa till sommarstället.

mvh/Harryup

Ha! Skojare där! Det blir inget med det. Tycker jag hittat en fin o lagom nivå därute med piM, Micromega Tempo och Lavry da 10. Det låter vackert! Funderar på om det är högtalarnas konstruktion med enbart ett element och inga filter som ska fördela frekvenser som gör att det låter så bra. En liten rörkonstruktion istället för Micromega hade ju varit kul att prova förstås! :)

Posted

Kolla in Stereophiles test av PassLab försteget. Däri konstaterar man att i en uppställning lät det till deras förvåning bättre med försteg än utan. Så andra har samma upplevelser.

Mvh/Harryup

Posted
Kolla in Stereophiles test av PassLab försteget. Däri konstaterar man att i en uppställning lät det till deras förvåning bättre med försteg än utan. Så andra har samma upplevelser.

Mvh/Harryup

Just Pass försteg har jag provat med xa 30.5, och utan också. Något lite bättre med än utan, men inte mycket alls. Däremot Linn Klimax gjorde väldigt myclet för deras monoblock, MacIntosh har en fin symbios med sina egna slutsteg som lyfte enormt när de fick stöd av slutsteget.

Holographic pre provade vi också till Pass xa 30.5 och det var inget bra alls, haltade som tusan. Passen lät mycket bättre drivna av Lavryn.

Hur det är med min Plinius vet jag ej då jag inte provat några försteg till den, men kan man höja lyssningsupplevelserna ett steg till hade det varit fantastiskt. Djupdimensionen?

Posted (edited)

Behöver du mer än en analog ingång? Om inte, så kan det vara värt att testa en "Audio Buffer" (Typ ett extra förstärkningssteg) mellan källan och och slutsteget!

Det finns säkert fler fabrikat, men jag har testat och har god erfarenhet Australiensiska Bursons AB160, har man bara en analog kanal så gör den i princip samma sak som ett försteg (fast utan volymkontroll). Funkar tex. bra om man har impedansproblem mellan källa och slutsteg, ie. jämnar ut problemet..

/ptr

Edited by plundin™
Posted
Behöver du mer än en analog ingång? Om inte, så kan det vara värt att testa en "Audio Buffer" (Typ ett extra förstärkningssteg) mellan källan och och slutsteget!

Det finns säkert fler fabrikat, men jag har testat och har god erfarenhet Australiensiska Bursons AB160, har man bara en analog kanal så gör den i princip samma sak som ett försteg (fast utan volymkontroll). Funkar tex. bra om man har impedansproblem mellan källa och slutsteg, ie. jämnar ut problemet..

/ptr

Nope, behöver egentligen enbart en analog ingång. Mina funderingar kring försteg, High End-stuket då, är vad de kan tillföra, eller plocka fram ur informationen. Jag är väldigt nyfiken på både Leben och Conrad Johnsson. De är inte gigantiska i hyllan men har gott renomme. Finns säkert fler, men förslagen haglar inte så tätt förutom Harrys ide. Är väldigt god vän med en av representanterna för det nämnda märket, vi får nog ta ett snack om försteg.

MacIntosh har en färgning, vacker, men inte min cup of tea. Linn går bort, de har en annan ljudfilosofi än jag.

EAR finns ju Akkelis också. De brukar göra fina grejor. :)

Guest Musicus
Posted
EAR finns ju Akkelis också. De brukar göra fina grejor. :)

EAR er absolutt noe å tenke på, hadde deres intergrerte 869 (2x15W kl A Singel Ended) nydelig amp, og deres forsteg gjør heller ikke bort seg...

mvh

Posted

+1 för EAR. 864 är ett mycket trevligt försteg med litet rörkaraktär. 868 är mer neutralt och bättre i mikrodetaljer, naturtrogen ton, rymd och dynamik. Jag föredrog båda framför ett passivt försteg (Music First) med transformatorer (TVC) som bör höra till de bättre alternativen vad gäller passivt försteg. EAR försteg har också bra phonosteg, dock bättre i 868 än i 864.

Guest dicdac
Posted (edited)

Varför inte titta på Classé cp-800? Det försteget har fått mycket positiv kritik. Nu är jag i och för sig kanske lite partisk eftersom jag själv har ett sådant ;) Ljudkaraktären skulle jag beskriva som neutral/transparent. Den har inbyggd dac och många användbara funktioner, tex. parametrisk equalizer och basmanagement.

Edited by dicdac
Guest Musicus
Posted
@Musicus o Anders. Bra input om EAR, blir mer nyfiken nu ändå.

@ dicdac. Jag är nog sugen på rör. :)

Skal du virkelig dra til så har de jo 912, blandt det absolutt bedre, men koster litt, kanskje en dag, for egen del iaf? :) ...

mvh

Guest dicdac
Posted
@ dicdac. Jag är nog sugen på rör. :)

Classé har ett behagligt ljud men rör ger nog lite mer värme. Att jaga förstärkare är roligt. Mycket enklare att göra hemlån än det är med högtalare. God jaktlycka :)