hififrasse Posted March 25, 2013 Posted March 25, 2013 Hej Helt plötsligt endast ljud från en högtalare vid avspelning av vinyl, tidigare inte varit något problem. Vad kan detta vara? Har provat att byta ingång på förstärkaren men ingen skillnad så inget fel där, har dock inte kunnat prova med annat Riia steg än, något annat som kan kollas- märkligt när det bara försvinner. Har en Project 2 Experience med Linn Adikt PU //Bertil Quote
new order Posted March 25, 2013 Posted March 25, 2013 Du kan väl testa att köra vinylspelaren direkt till en ingång på förstärkaren?Då kan du utesluta om felet sitter i själva vinylspelaren,vilket det inte rimligen borde vara. Quote
Bo I Posted March 25, 2013 Posted March 25, 2013 Om man skiftar vänster och höger kanal in på phonoförstärkaren märker man om felet byter plats. Om felet flyttar sig måste ju felet vara från skivspelaren, t ex fel på tonarmskabel eller pick up. Quote
hififrasse Posted March 25, 2013 Author Posted March 25, 2013 Om man skiftar vänster och höger kanal in på phonoförstärkaren märker man om felet byter plats. Om felet flyttar sig måste ju felet vara från skivspelaren, t ex fel på tonarmskabel eller pick up. Hej Bytte höger o vänster kabel från skivspelaren och vad hände nu då- jo nu fungerar båda utgångarna - även efter att bytt tillbaka- kan kanske vara ett glappkontaktfel ? tack för era tips - om det återkommer så återkommer jag mvh Bertil Quote
conan Posted March 25, 2013 Posted March 25, 2013 Ibland är phonokontakter glappa utan att man märker det. Jag hade en kontakt som gick ganska trögt att ansluta men det vara bara mittstiftet som fick kontakt. Skärmen anslöt inte alls. Det är nog mycket ovanligt med ett sådant fel men det kan vara värt att vicka kontakter en aning upp och ner för att se om det blir skillnad. Quote
Markus Posted April 22, 2013 Posted April 22, 2013 Hej Bytte höger o vänster kabel från skivspelaren och vad hände nu då- jo nu fungerar båda utgångarna - även efter att bytt tillbaka- kan kanske vara ett glappkontaktfel ? tack för era tips - om det återkommer så återkommer jag mvh Bertil Hej, Alla kontakter bygger upp oxidation successivt, (om man inte förvarar dem i ett vacuum-skåp, fast där har man ju sina öppnade vinflaskor...). Ett förvånansvärt bra sätt att förbättra ljudet i anläggningen är att någorlunda regelbundet dra ut och sätta i kontakterna, för att på detta sätt skrapa bort oxidation och få fram en nyare och renare kontaktyta. (Man skall inte överdriva så att glapp uppstår, men jag har själv blivit förvånad över att jag har kunnat bättra ljudet genom att göra detta, som ju faktiskt är gratis. Givetvis varirerar det hur mycket som går att vinna på detta med hur kontakterna är utformade etc. mvh/Markus Quote
Recommended Posts