Jump to content

High End on Trial


calle_jr

Recommended Posts

High End on Trial

Rättegångarna i Nürnberg var en utdragen och halsbrytande process som hölls för snart 70 år sedan.

Något liknande hade aldrig gjorts tidigare, och Robert H Jackson hade den svåra uppgiften att skapa en

process som på alla sätt kunde betraktas som saklig, rättvis och objektiv.

High End Society arrangerar high end- och hifi-utställningar ett par gånger om året runt om i tyska städer.

Den 22-24 februari i år var det dags för Nürnberg.

DSC_3226.JPG

JFK, Bebop och jag var där för att ställa senaste hifin på prov.

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det visade sig bli en resa med massivt innehåll under tre dagar. Nürnberg var rustad i vinterskrud i en på dessa breddgrader typisk mix av sol, moln, snö och dis så här års.

4057utsikt.jpg

Nürnberg har mycket intressant att erbjuda vid sidan om huvudämnet för resan. Gamla stadsdelar med hög mysfaktor, gammal historia och som Calle_jr startade tråden med, viktig och angelägen historia. Det var här Hitler drog fram riktlinjerna för sin politik och det var här den nackades och begravdes. Men Nürnberg är betydligt äldre än så och här finns mycket intressant att både titta på och läsa om.

4043gamlastan.jpg

Link to comment
Share on other sites

viktig och angelägen historia
Rättegångarna hölls i Ostbau Justizpalast Nürnberg, som även idag är i fullt bruk:

DSC_3206.JPG

Jacksons upplägg var att bli överens med Sovjet, UK och Frankrike om följande åtalspunkter;

  1. Konspiration
  2. Brott mot freden
  3. Krigsförbrytelser
  4. Brott mot mänskligheten

DSC_3209.JPG

DSC_3229.JPG

Här ser vi Saal 600 där rättegångarna hölls:

DSC_3219-.JPG

DSC_3236.JPG

DSC_3231.JPG

Redan 1943 skrev Sovjet, UK och US en gemensam deklaration att nazisterna inte skulle komma undan:

pursue them to the uttermost ends of the earth in order that justice may be done

Link to comment
Share on other sites

Det var en mycket trevlig bekantskap. Han hade just kommit tillbaka från inköpsresa i Sverige. Han menade att i Sverige är priserna fortfarande "mänskliga". Det finns mycket bra begagnad vinyl i Sverige till vettiga priser, menade Mauricio. Så bra att de tål ytterligare en marginal för att säljas vidare i Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Det var en mycket trevlig bekantskap. Han hade just kommit tillbaka från inköpsresa i Sverige. Han menade att i Sverige är priserna fortfarande "mänskliga". Det finns mycket bra begagnad vinyl i Sverige till vettiga priser, menade Mauricio. Så bra att de tål ytterligare en marginal för att säljas vidare i Tyskland.

Frågan hur länge?

Begagnadmarknaden speglar lite det nyvaknade intresset för vinyl, priserna är på väg upp.

Jag väntar på prisfallet på CD som väl lär komma när denna del nu är dödförklarad.

Det gäller att jobba mot trenderna! ;):D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Frågan hur länge?

Begagnadmarknaden speglar lite det nyvaknade intresset för vinyl, priserna är på väg upp.

Jag väntar på prisfallet på CD som väl lär komma när denna del nu är dödförklarad.

Det gäller att jobba mot trenderna! ;):D

Jag tycker det är redan här. Fick en bunke nya CD-plattor (8 stycken) i veckan från Amazon.com med bl a Madeleine Peyroux, David Bowie, Eric Clapton, Emmilou Harris m fl. Total kostnad 96:- per CD inklusive frakt.

Link to comment
Share on other sites

DSC_3308-.JPG <-- Klickbar!

Tur man har fina bilder att titta på när man inte själv är närvarande.

Det verkar som att ni alltid hittar lite vinyl-butiker i samband med era mäss-resor då blir det ju lite två flugor på en smäll och skivor kan man

ju aldrig få för mycket av :?::D

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid vanskligt med mässljud men efter att besökt ett antal mässor på tyska hotell, så är min känsla att de lyckas få till det bättre än i Sverige. Jag funderar på om inte de tyska byggnormerna är till tyskarnas fördel ljudmässigt. :Thinking: Calle_jr bekräftar att de inte är de samma som i Sverige. Om det är detta som bidrar eller något annat kan man ju fundera vidare på.

Jag gillar Harbeths ljud skarpt. Inga överdrifter någonstans, enbart ett välbalanserat ljud som excellerar i mellanregister på t ex piano och röster. Och här var inget undantag. Det lät mycket bra i detta rummet. När jag var där spelades Branford Marsalis utmärkta Trio Jeepy album. Ett helgjutet album för den som gillar Sonny Rollins klassiska Way Out West.

Jag har inte noterat vilken modell som det spelades på, men jag tror det var deras HL5

3910harbeth.jpg

Stacken bestod av blandad elektronik från Croft (monoblock), Cary Audio, Magnum Dynalab och Creek

3907harbethrummet.jpg

Vinylsnurran kommer från Palmer Audio som jag tror har sin hemmabas i UK. De har två modeller och här visades Palmer 2.5 som med MC-pickupen Goldring Elite (eller möjligen Reason Etile som är en moddad Elite). Lite osäker på armen men det är i vart fall en design som bygger på Rega.

I Tyskland kostar spelaren € 6,900 utan arm.

3908palmer.jpg

Link to comment
Share on other sites

Att åka på mässa och stadsturer med JFK och Calle_jr är ett sant nöje. Även denna gången. JFK drogs med en rejäl förkylning men lyckades med konststycket att hålla den för sig själv. Och som vanligt är Calle_jr lugnet självt innan han går ner på knä bakom kameran. Då går han in i någon slags trans och är knappt kontaktbar. Och som vi alla vet ger det resultat... :app:

3932resesllskap.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar Harbeths ljud skarpt. Inga överdrifter någonstans, enbart ett välbalanserat ljud som excellerar i mellanregister på t ex piano och röster. Och här var inget undantag. Det lät mycket bra i detta rummet.

Det är så jag uppfattat Harbeth när jag hört dem på mässor, inget imponatorljud utan precis som du säger så låter de välbalanserat. Ett ljud man kan lyssna på länge utan lyssningströtthet. Känns i sammanhanget prisvärda också :)

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på om inte de tyska byggnormerna är till tyskarnas fördel ljudmässigt. :Thinking: Calle_jr bekräftar att de inte är de samma som i Sverige. Om det är detta som bidrar eller något annat kan man ju fundera vidare på.

Jag pratade med några mässutställare om detta på kvällen. De höll även på med akustikreglering på den tyska marknaden och man märkte att de hade helt andra utgångspunkter och lösningar. Framför allt hade de väldigt få kunder som hade en tanke på att akustikreglera.

Det är inget hokus-pokus att detta är ett mer accentuerat problem i Sverige.

Pga vår väldigt hårt drivna (och i övrigt positiva) standardisering, modularisering och sortimentsbegränsning så ser stående vågor typiskt ut såhär i ett svenskt lyssningsrum;

standing_waves.JPG

Man ser att i princip alla resonanser sammanfaller i multiplar, vilket i detta exempel gör att rummet förstärker 47, 72, 95 och 143Hz flera gånger.

Detta är inte enbart negativt. För den som bestämmer sig för att akustikreglera kommer antalet problem som behöver åtgärdas bli färre.

De svenska byggnormerna har idag inte alls ett upplägg med specifika krav utan är numera funktionsbaserade. Men exvis skriften "God Bostad" som togs fram på 50-talet var och är något helt världsunikt, och den har satt djupa spår i Sverige. Hela upplägget med statliga lån, subventioner, miljonprogram etc som byggdes upp på 60- och 70-talen har genomsyrat detta. Även kraven på tillgänglighet och handikappanpassning har haft stor påverkan.

Jag är ganska säker på att det aldrig har funnits krav på tex rumshöjd i tyska normer. Marknaden styr; Med för liten rumshöjd är det ingen som vill köpa huset/lägenheten. Med för hög rumshöjd blir byggkostnaden för hög och man får in mindre säljbar yta för samma byggvolym. Men med det upplägget kan man maximera rumshöjden för resp projekt. I Sverige gör vi det i princip för hela landet.

Tänk så mycket det är som påverkas av en så trivial sak som rumshöjd; reglar, skivor, formar, trappor, fasader, fönster, schakt, hissar, kök osv.

Link to comment
Share on other sites

Ett av de bättre rummen tyckte jag tyska högtalartillverkaren Fischer&Fischer tillsammans med norska Elektrokompaniet stod för. I vart fall med de mellanstora högtalarna som det spelades med under förmiddagen. Senare på dagen tog man in ett par av de större modellerna och de lyckades inte förmedla samma innerlighet som de lite mindre med sidobas.

3902fischerfischer.jpg

En liten poäng i sammanhanget är den lilla subben som man tog in akut pga av en kraftig basmod på 12dB kring 50 Hz. Man lyckades kompensera för rummets avogheter genom att ställa upp anläggningen lite på skrå men det räckte inte. Värdet knappades in på subben med en sänkning på 10 dB i motfas. Subben användes med andra ord för att sänka basen, inte att höja den, vilket demonstrerades. Subben på = mindre och bättre basåtergivning - Subben av = onjutbart muller. Intressant. Det är delvis så Calle_jr använder sina subbar.

Högtalarna är bestyckade med element från i huvudsak Seas och Dynaudio och byggda i pressad stenmassa.

3906fischerfischer.jpg

Här användes och visades elprytlar från en tillverkare med det lite märkligt klingande namner Mudr Akustik. Kanske inte så vackra, möjligen bra. I vart fall rejäla don.

3905mudreldosos.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...