Jump to content

Hifimöbler


Perfect sense

Recommended Posts

Hej,

Jag dammsuger marknaden just nu i jakt på en hifimöbel som tillfredställer högt ställda krav ur både ett funktionellt/prestandamässigt och estetiskt perspektiv, dvs. en möbel som tillfredställer flera sinnen än ett.

Flera av de ledande aktörerna håller inte måttet som jag ser det. Jag tänker på HRS, Stillpoints, Monaco audio m.m. Stål och glas vill jag undvika kort och gott. Finite Element har fina produkter, men det är lite för mycket "hifi" även över dessa. Det mesta ser i mitt tycke ut som tortyrredskap...

HRS

Image_1213s.jpg

Stillpoints

stillpoints1.jpg

Monaco audio

350x700px-LL-48c59777_grandprixmonaco1.jpeg

Finite Element

206finite.1.jpg

Det jag söker är en möbel som har en mer sparsmakad design och är av lite stramare snitt, vilket gör den mer lätteintegrerad i ett modernt hem. Som exempel så visade Mårten en prototyp på mässan i Stockholm senast som jag upplevde mer som en vacker möbel än ett typiskt hifi-rack.

Den tillverkare som ligger högst på min lista just nu är SRA.

SRA

sra_scuttle.jpg

Tacksam för tips och förslag på fler kandidater!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag dammsuger marknaden just nu i jakt på en hifimöbel som tillfredställer högt ställda krav ur både ett funktionellt/prestandamässigt och estetiskt perspektiv, dvs. en möbel som tillfredställer flera sinnen än ett.

Flera av de ledande aktörerna håller inte måttet som jag ser det. Jag tänker på HRS, Stillpoints, Monaco audio m.m. Stål och glas vill jag undvika kort och gott. Finite Element har fina produkter, men det är lite för mycket "hifi" även över dessa. Det mesta ser i mitt tycke ut som tortyrredskap...

Nej tortyrredskap är väl kanske inte vad man vill ha hemma i vardagsrummet :D . Med blanka sidostöttor och snyggare betsning tycker jag inte att Finiteracken är för mycket "HiFi". Är mycket nöjd med mitt Signature rack/ampstand.

Link to comment
Share on other sites

Att rita efter eget huvud och låta möbelsnickare mm bygga är inte så dyrt man skulle kunna tro. Det var enda sättet för mig att få till det i vardagsrummet så att det inte blir för mycket HiFi som syns.

Ja, den banan verkar vissa välja med goda estetiska resultat. Frågan är bara om man kommer ända fram prestandamässigt? Hur har du resonerat här?

Link to comment
Share on other sites

Jag dammsuger marknaden just nu i jakt på en hifimöbel som tillfredställer högt ställda krav ur både ett funktionellt/prestandamässigt och estetiskt perspektiv, dvs. en möbel som tillfredställer flera sinnen än ett.

Tacksam för tips och förslag på fler kandidater!

Nu kommer jag väl aldrig längre än till mina marmorskivor som har varit med i många år. Alldeles för tunga att bära ut :) men skulle kraften någon gång infinna sig är det italienska Bassocontinuo som står på tur. Oerhört läckra och hyllsystemet kan byggas upp sektionsvis i egen takt... :icon_smile_cool:

ark06.JPG

Link to comment
Share on other sites

På rätt sida om gränsen...om budgeten tillåter.

Den passiva varianten är i princip ganska lätt a DIY'a när man väl vet vad dom använder för material, vilket tidigare gått att läsa på deras hemsida, tyvärr är man nog tvungen att ha en fanérpress för att det skall bli bra.. Ganska High-Tech, men har ett lugnt utseende, jag tycker ofta att HiFi-bänkar bara lyser ingenjörslösningar, och laboratorier med sina rostfria svarvdetaljer och vad inte (Bassocontinuobänken som Timbre tipsar om är ett sådant sådant skräckexempel för mej, sorry T.. :blush ), medan Emperor på ett sällsynt sätt faktiskt funkar som en inredningsdetalj (Men den är tyvärr ganska dyr!).

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Den passiva varianten är i princip ganska lätt a DIY'a när man väl vet vad dom använder för material, vilket tidigare gått att läsa på deras hemsida, tyvärr är man nog tvungen att ha en fanérpress för att det skall bli bra.. Ganska High-Tech, men har ett lugnt utseende, jag tycker ofta att HiFi-bänkar bara lyser ingenjörslösningar, och laboratorier med sina rostfria svarvdetaljer och vad inte (Bassocontinuobänken som Timbre tipsar om är ett sådant sådant skräckexempel för mej, sorry T.. :blush ), medan Emperor på ett sällsynt sätt faktiskt funkar som en inredningsdetalj (Men den är tyvärr ganska dyr!).

/ptr

Instämmer helt och fullt. I min sinnesvärld så är SRA-bänken än mer elegant, till ett (något) lägre pris.

Link to comment
Share on other sites

Tror säkert att om man nu gör en bänk efter egna önskningar och mått (självtillverkad eller via snickeri) så kan man

nog ge den lite prestanda med diverse apparatfötter eller annan vibrationseliminerande teknik.

Lägger man lite "vikt" vid valet av material så står den säkert stadigt i ett otweakat första läge också.

Det viktigaste måste väl ändå vara att bänken/racket passar som möbel i det gemensamma vardagsrummet.

Hittar du bara rätt snickare så lär väl bara fantasin sätta gränserna för hur designen blir :)

En svetsare kan ju också vara läge att kolla upp, kapa till bänkskivor är ingen större konst och är stommen gjord

i metall lär ju tyngden i konstruktionen vara säkrad.

Kanske en sådan här fast utan skjutdörrar ? ...

426051_336950333009001_137650579605645_848460_485157920_n.jpg

Bildkälla: Mid2Mod

Link to comment
Share on other sites

jag tycker ofta att HiFi-bänkar bara lyser ingenjörslösningar, och laboratorier med sina rostfria svarvdetaljer

Åh, jag älskar lab och industridesign :mm:

Tänk bara så vacker en saxlyft kan vara.

Om jag inte hade hund så skulle jag haft ett skelett vid skivhyllan.

Det viktigaste måste väl ändå vara att bänken/racket passar som möbel i det gemensamma vardagsrummet.

:o

Där blev det väl lite fel :?:

Jag är inledningsvis tveksam att kalla en hifibänk för möbel, men går med på det efter att ha kollat upp definitionen på "möbel".

Om bänken är bra, är den också snygg i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

:o

Där blev det väl lite fel :?:

Jag är inledningsvis tveksam att kalla en hifibänk för möbel, men går med på det efter att ha kollat upp definitionen på "möbel".

Om bänken är bra, är den också snygg i mina ögon.

Nja, fel vet jag inte riktigt.

En "regering" kallar nog allt som liknar hifibänkar i en gemensam bonigsfacilitet för just möbler... och då är det viktigt med design va ? :D

Jag var kanske lite otydlig i mitt förra inlägg men det var Waf'en jag syftade till såklart ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror säkert att om man nu gör en bänk efter egna önskningar och mått (självtillverkad eller via snickeri) så kan man

nog ge den lite prestanda med diverse apparatfötter eller annan vibrationseliminerande teknik.

Lägger man lite "vikt" vid valet av material så står den säkert stadigt i ett otweakat första läge också.

Det viktigaste måste väl ändå vara att bänken/racket passar som möbel i det gemensamma vardagsrummet.

Hittar du bara rätt snickare så lär väl bara fantasin sätta gränserna för hur designen blir :)

En svetsare kan ju också vara läge att kolla upp, kapa till bänkskivor är ingen större konst och är stommen gjord

i metall lär ju tyngden i konstruktionen vara säkrad.

Kanske en sådan här fast utan skjutdörrar ? ...

http://1.bp.blogspot.com/-Go6u0YFjMzY/T1rN...485157920_n.jpg

Bildkälla: Mid2Mod

Visst går det alldeles utmärkt att göra själv efter eget behov.

Undertecknad är väl hyfsat händig men definitivt utan hantverkarkvaliteter. Dock, dum nog att själv försöka och det funkar hjälpligt :app: :

DSC_0193.jpg

Väntar fortfarande på spikes och toppskruv. Det är utöver mina kunskaper.

Edit: skavfel å annat

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Ja, den banan verkar vissa välja med goda estetiska resultat. Frågan är bara om man kommer ända fram prestandamässigt? Hur har du resonerat här?

Bygga stabilt och tungt. Använd bra apparatfötter under prylarna. Min erfarenhet är att bra apparatfötter gör positiv skillnad, om än lite, och hifi-bänken gör ännu mindre, särskilt om man har apparatfötter under prylarna.

En före detta handlare i Göteborg sa att det är bra med sten under apparater. Särskilt svart granit var bra och den apparat som har mest nytta av det är cd-spelaren. Därför står min MSB (och flera föredettingar stod) på en mycket tung, mkt stabil möbel med en svart granitskiva under sig.

Link to comment
Share on other sites

En före detta handlare i Göteborg sa att det är bra med sten under apparater. Särskilt svart granit var bra och den apparat som har mest nytta av det är cd-spelaren. Därför står min MSB (och flera föredettingar stod) på en mycket tung, mkt stabil möbel med en svart granitskiva under sig.

Det är många som verkar köra med typ granit under sin elektronik.Det är något jag personligen aldrig skulle göra.Det känns fel.Men det är ju jag det.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Jag var kanske lite otydlig i mitt förra inlägg men det var Waf'en jag syftade till såklart ;)

Jag förstod det :)

Waf i all ära men vad jag menade var att om man diskuterar marginella påverkansfaktorer i ett sammanhang (spelare, förstärkare, högtalare, kablar), så kan man inte bortse från hifiracket i ett annat. Det blir att sila mygg och svälja elefanter.

Link to comment
Share on other sites

Bygga stabilt och tungt. Använd bra apparatfötter under prylarna. Min erfarenhet är att bra apparatfötter gör positiv skillnad, om än lite, och hifi-bänken gör ännu mindre, särskilt om man har apparatfötter under prylarna.

En före detta handlare i Göteborg sa att det är bra med sten under apparater. Särskilt svart granit var bra och den apparat som har mest nytta av det är cd-spelaren. Därför står min MSB (och flera föredettingar stod) på en mycket tung, mkt stabil möbel med en svart granitskiva under sig.

Täljsten ska väl vara bäst.

Link to comment
Share on other sites

Dölja kablar? :o

220 V... Trådlöst vettu'... :icon_smile_cool:

Och plötsligt så gömmer man även bort alla fina "bling-bling" detaljer... :dry:

Vägghängda lösningar är ju både snyggt och väldigt praktiskt sett ur ett städperspektiv men...

hur häftiga behöver inte infästningarna i väggen vara för att palla vikten ?

Link to comment
Share on other sites

220 V... Trådlöst vettu'... :icon_smile_cool:

Och plötsligt så gömmer man även bort alla fina "bling-bling" detaljer... :dry:

Vägghängda lösningar är ju både snyggt och väldigt praktiskt sett ur ett städperspektiv men...

hur häftiga behöver inte infästningarna i väggen vara för att palla vikten ?

Jag har faktiskt en vägghängd clic-bänk, väldigt praktisk sak och bra kvalitet. Hela bänken är utfräst i ett enda stycke, bara själva luckorna monteras på. Bänken väger därför en hel del också, men 16 feta skruvar i tegelväggen tillsammans med schyssta pluggar håller för en hel del som tur är.

Luckor som man trycker in och ploppar ut av sig själva är också oerhört populära för små barn. De springer allt vad de kan och kastar sig in i luckorna, och tycker det är roligt när de hoppar ut. Får justera dem lite då och då...

Jag gillar inte synliga kablar dessutom, låt gå för ett par feta snokar till högtalarna, men alla strömsladdar och annat roligt som man har bakom en tv-bänk vill jag inte ska synas. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...