Jump to content

Låter det bra hemma hos dig?


sprudel

Recommended Posts

Jag sitter fn mycket nöjd får jag säga!

Inget som jag retar mig på eller kan hänga upp något speciellt på.

Sedan mina investeringar i akustikåtgärder har landat, så har musiklivet bara blivit bättre och bättre.

Pricken över i:et är den senaste investeringen i MSB-riggen som givit så mycket och blivit så bra så att den överträffade mina högsta förväntningar.

Vinylen får känna sig slagen!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Låter bra nu.....? Nej, inte riktigt va :Shame On You:

Transistorförsteg i väntan på ett nytt rörsteg! Hmm, snacka om skilda världar. Basen blir som en slägga(bra ibland oftast inte).

De andra registrena blir lite endimensionella och hårda :diss:

Men snart så...

Kan bli en liten uppackningstråd kanske!

Aj då! Vad är det för ett transistorsteg som är så trist? Jag såg att Reidar hade Krell Evolution som både försteg och slusteg i sin referensanläggning. Har han lämnat ARC?

Link to comment
Share on other sites

Vinylen får känna sig slagen!

Calm

Jag är övertygad om att om du gjort motsvarande investering på vinylsidan hade utgången av "matchen" blivit en annan. Vad jag kan se går din digitala investeringen i en högre "viktklass" än den analoga och då brukar utgången vara given i boxningsringen.

Eller har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Låter det bra hemma hos mig?

Det är en bra fråga. Vad är bra? Det känns inte som jag ärligt kan svara ett rakt ja eller ett blankt nej på ensådan fråga. Men jag är betydligt närmare ett rakt JA.

Jag njuter i fulla drag av musiken och med åren som jag förbättrat mitt ljud närmre och närmre mitt ljudideal uppskattar jag musik mer och lyssnar mer och mer koncentrerat. Det blir helt enkelt roligare och roligare ju bättre ljud jag får.

Jag tycker det låter bra hemma hos mig. Eftersom jag insett att det inte finns något tak för hur bra det kan låta är det en del av musikintresset för mig att optimera och förbättra ljudet efterhand.

Det som saknas mest i mitt ljud, för att få det helt realistiskt, är inte så mycket klangfärg, värme och detaljer i ljudet utan mer att få en ännu mer realistisk dynamik båded makro dynamik och microdynamik. Akustiska instrument har en större dynamik än vad som går att repruducera för närvarande, men man kan ju ändå förbättra så långt det går. Jag vill också få en realistisk storlek på instrumenten och på ljudbild och på scenen. Min referens är The Sonus Faber som är det bästa jag hört vad gäller stor ljudbild och där en kontrabas verkligen låter så stor som den är.

Det vill jag förbättra. Annars är mitt ljud bra.

Just nu låter det en klass bättre än mitt tidigare inlägg. En stor del av mina målsättningar ovan kan jag bocka av. Kan hända att detta var en del av pricken över i't.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att om du gjort motsvarande investering på vinylsidan hade utgången av "matchen" blivit en annan. Vad jag kan se går din digitala investeringen i en högre "viktklass" än den analoga och då brukar utgången vara given i boxningsringen.

Eller har jag fel?

Den analoga delen kanske skulle må bra av ytterligare trimning, men ingen dålig klass precis.

ASR Basis Exklusiv med helt batteridrivet RIAA. Nordic Concept Artist med Dynavector XX2 mk II, borde kunna leverera. Lite skillnad i utbredning, djup och dynamik i ljudbilden jämfört med MSB:n.

Klart en Kuzmas värstingmodell med 4 point-arm skulle inte sitta fel. Med en matchande puppa. Men MSB:n är svårslagen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jo det låter bra efter en lång resa.

Men det finns ju naturlitvis alltid saker att förbättra. Tyvärr så blir även varje uppgradering väldigt kostsam från det jag har idag. Egentligen är det väl bra för då låter man bli att uppgradera och koncentrerar sig på musiken istället.

Link to comment
Share on other sites

Jo det låter bra efter en lång resa.

Men det finns ju naturlitvis alltid saker att förbättra. Tyvärr så blir även varje uppgradering väldigt kostsam från det jag har idag. Egentligen är det väl bra för då låter man bli att uppgradera och koncentrerar sig på musiken istället.

+1 :D

/byZan

Edited by byZan
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...