Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eller hur är det egentligen? Är det något du stör dig på som du vill förbättra?

Jag funderar i dessa banor då jag installerat en Oppo BDP 105 i setupen och leker med den som försteg till både stereoåtergivning och surround-systemet. Försteg för att utnyttja DA-omvandlaren i Oppon.

Annars har jag min Lavry da 10 som försteg och DA, vilka genererar signal till det aktiva filtret och separat slutsteg.

Det båda låter ganska olika, men avgörande är musikvalet. Oppon ger lite mer djup, eller avlägset ljud, slankare bas.

Lavryn ger mer kontakt med händelsen, mer fysisk upplevelse. Enligt amerikanska och engelska forum kräver Oppon inspelningstid, det ska den få.

Innan Oppon installerades har jag pillat lite med den akustiska miljön i rummet för att öka den spatiala dimensionen i ljudbilden.

Det kom med Oppon, men med lite förlust av den fysiska kontakten med röster och instrument.

Jag värderar nog det senare som viktigare, och det blev väldigt tydligt igår kväll när jag lät Goran Bregovic gå loss med Tales and song from Weddings and Funerals.

Så, det låter bra hemma hos mig, de karaktärer som är viktiga för min upplevelse av musiken är de jag prioriterar, andra får lägre prioritet om de är oförenliga. Kan man förbättra dessa är det ju bra, och det är väl därför vi prövar olika strategier att förbättra även de "oförenliga".

Där för är det kul att lyssna hos andra, och deras prioriteringar av sin setup.

Återkommer om Oppon ändrar sig efter ett antal timmar. :)

http://open.spotify.com/album/0LSDFgzeOYsCBBCehpIv6y

Posted

Låter det bra hemma hos mig?

Det är en bra fråga. Vad är bra? Det känns inte som jag ärligt kan svara ett rakt ja eller ett blankt nej på ensådan fråga. Men jag är betydligt närmare ett rakt JA.

Jag njuter i fulla drag av musiken och med åren som jag förbättrat mitt ljud närmre och närmre mitt ljudideal uppskattar jag musik mer och lyssnar mer och mer koncentrerat. Det blir helt enkelt roligare och roligare ju bättre ljud jag får.

Jag tycker det låter bra hemma hos mig. Eftersom jag insett att det inte finns något tak för hur bra det kan låta är det en del av musikintresset för mig att optimera och förbättra ljudet efterhand.

Det som saknas mest i mitt ljud, för att få det helt realistiskt, är inte så mycket klangfärg, värme och detaljer i ljudet utan mer att få en ännu mer realistisk dynamik båded makro dynamik och microdynamik. Akustiska instrument har en större dynamik än vad som går att repruducera för närvarande, men man kan ju ändå förbättra så långt det går. Jag vill också få en realistisk storlek på instrumenten och på ljudbild och på scenen. Min referens är The Sonus Faber som är det bästa jag hört vad gäller stor ljudbild och där en kontrabas verkligen låter så stor som den är.

Det vill jag förbättra. Annars är mitt ljud bra.

Guest Musicus
Posted

Jeg er fornøyd!!, omstendighetene og mitt lyssningsmønster tatt i betraktning :app: ...

mvh

Posted

Nej, jag kan inte hitta några högtalare som duger, det mesta är skit, ingen högtalare jag träffat på spelar någon kvalitetsbas i registret under 20 Hz där allt det gôttiga finns som 64fots kontrabasuner! En högtalare som inte kan spela en 10Hz fyrkantton i 110db utan distorsion är skräp som genast borde destrueras, det är något jag varje år skickar in en medborgarmotion om till riksdagen om varje år! :65:

/ptr

Posted

Gött att höra!

Men, inget som inte kan bli bättre? Apexorca har utvecklingstankar. Det tror jag fler har, egentligen?

Egentligen skulle jag vilja uppgradera alla dagar till söndagar, är det strömmen som är mindre belastad med skit, eller är det jag själv? Men min erfarenhet är att söndagar ger bästa upplevelsen, inte alltid men ofta.

Batteridrift till försteg tycker jag verkar sunt, ASR jobbar ju med det och den upplevde jag som fantastiskt bra här hemma förutom att den saknade ett uns dynamik. Förmågan att återge rum var dock sanslös.

Någon som provat att försörja försteg/DA med batteridrift?

Posted
Gött att höra!

Men, inget som inte kan bli bättre? Apexorca har utvecklingstankar. Det tror jag fler har, egentligen?

Visst har jag uppgraderingstankar.Visst har jag ett ljudideal.Men hur ska det skrivna ordet beskriva det?

Hart när omöjligt.Resan efter att finna ljudidealet är något man måste göra själv.Det finns inga givna vägar.

Sedan tror jag att ens ideal ändras under resans gång.Ju mer erfarenheter man får.

Guest Musicus
Posted (edited)
Sedan tror jag att ens ideal ändras under resans gång.Ju mer erfarenheter man får.

Mye min erfaring også, reisen (min iaf) fortsetter den, fast nu er det marginene man jagar, det som skiller en fra å være nøyd, til meget nøyd :mm: ...

mvh

Edited by Musicus
Posted

Nu tar jag en paus. Jag satte upp några mål när vi flyttade hem från Kanada och de har jag förverkligat nu. Det låter utmärkt och gräset är inte särskilt mycket grönare på andra sidan. Musiken är det jag brinner mest för och jag tycker jag har försakat för mycket av den ett par år nu. Jag har säkert ett par hundra plattor som jag köpt de senaste 2-3 åren som jag endast spelat 1-2 gånger och inte alltid med full fokus. Jag har musikböcker och musiktidningar som väntas på att bli ordentligt lästa och en diger lista på nya skivinköp.

Musiken är det jag brinner mest för trots allt.

Posted
Nej, jag kan inte hitta några högtalare som duger, det mesta är skit, ingen högtalare jag träffat på spelar någon kvalitetsbas i registret under 20 Hz där allt det gôttiga finns som 64fots kontrabasuner! En högtalare som inte kan spela en 10Hz fyrkantton i 110db utan distorsion är skräp som genast borde destrueras, det är något jag varje år skickar in en medborgarmotion om till riksdagen om varje år! :65:

/ptr

Köp en sådan där rumpskakare, då får du ordning på både det ena och andra. :)

Posted

Det låter riktig,riktigt bra numera hos mig sedan jag gått över till rör

Blev med En uppsättning från Ayon i den tyngre änden ett försteg Polaris3 med regenerator+rör Ria samt

ett par rörmonoblock Vulcan2 singel end om 55Watt i A-klass

Posted

Jag skulle nog säga att det snarast låter "trevligt", "känslosamt" och "berörande" (för att sno ett begrepp från göteborgstrakten) snarare än "bra" i betydelsen absolut transparent och med rak frekvensgång och järnkoll över basen.

Detta är nu i och för sig en funktion av mitt ljudideal - som går mot känsla och vackra "färger" snarare än skärpedjup och analys - och min budget - som kunde fått vara större.....

Kan iofs känna att något svårgripbart försvann för alltid med maggisarna, men totalt sett blir fler lyssningsstunder bra med Totem som gör det mesta bättre ändå.

Kort sagt spretar det lite här och där men jag får gråta en skvätt allt som oftast för att det är så vackert.

Posted

Det ska låta RIKTIGT bra en dag :) Men på vägen dit så njuter jag, trots vilda växlingar/tester av främst högtalare så suktar min själ efter vackra toner. Fultoner samt defekter i återgivningen finns ju alltid med, om man vill lägga fokus på det. Här väljer jag helt enkelt, för att rädda mig själv från hifineurotisk kollaps, lyssna på det som ger mig något inombords. ALLA system lär en alltid något, liten/stor eller billig/dyr.

Posted
Jag skulle nog säga att det snarast låter "trevligt", "känslosamt" och "berörande" (för att sno ett begrepp från göteborgstrakten) snarare än "bra" i betydelsen absolut transparent och med rak frekvensgång och järnkoll över basen.

Detta är nu i och för sig en funktion av mitt ljudideal - som går mot känsla och vackra "färger" snarare än skärpedjup och analys - och min budget - som kunde fått vara större.....

Jag tror vi är på jakt efter samma upplevelse! :)

Posted

Låter bra nu.....? Nej, inte riktigt va :Shame On You:

Transistorförsteg i väntan på ett nytt rörsteg! Hmm, snacka om skilda världar. Basen blir som en slägga(bra ibland oftast inte).

De andra registrena blir lite endimensionella och hårda :diss:

Men snart så...

Kan bli en liten uppackningstråd kanske!

Posted

Just nu låter det inget alls hemma hos mig, i väntan på nya högtalalare (fjortisdisoburkar) och nytt försteg. Försteget kommer få smeknamnet Lex Luthor.

Posted

Jo, det låter bra, riktigt bra. Resan går trots det vidare. Finns en del kvar att göra akustiskt, ser mig även om efter ny dac. Finns framförallt en specifik jag intresserar mig extra för...

Posted
Det låter helt ok och bättre än det någonsin har gjort förut men samtidigt så finns det mycket kvar att jobba på.

Jamen visst är det det som är så kul. :4:

Posted

Jag är riktigt nöjd. Kan lyssna en halv dag i sträck utan att tröttna. Brottas dock med tanken om att uppgradera högtalarna till något som ger en mer fysisk upplevelse och som kan spela på ännu högre nivåer oansträngt, men så länge jag bor i lägenhet som småbarnsförälder är det egentligen onödigt att fundera i de banorna.

Guest Musicus
Posted (edited)
Jag är riktigt nöjd. Kan lyssna en halv dag i sträck utan att tröttna. Brottas dock med tanken om att uppgradera högtalarna till något som ger en mer fysisk upplevelse och som kan spela på ännu högre nivåer oansträngt, men så länge jag bor i lägenhet som småbarnsförälder är det egentligen onödigt att fundera i de banorna.

Har du testat å dekke over tv´n når du spiller? som nevnt tidligere, fikk du noen endring? selv opplever jeg det som om det blev forbedring i djupleds perspektivet....

mvh

Edited by Musicus
Posted

Kan bara konstatera att musiken är för mig en hobby jag inte kan sluta med och att försöka få det att låta så som jag tycker det bör låta är en del av den. En rolig del, roligast är när man får det bra via små tweak som inte kostar skjortan. Ibland så investeras det stora pengar för att uppnå ens krav på ljudliga resultat och det är också roligt men kanske inte lika roligt för plånboken. Fast jag prioriterar ju, så varför klaga!?

Hemma låter det riktigt bra även om jag vet att jag skulle kunna få det ännu bättre, men har inga planer idag på att investera i något nytt. Ibland får man man helt enkelt bara vara nöjd.

I stugan låter det långt ifrån riktigt bra men ändå bra, akustikfix måste till och kanske något annat också för att jag ska känna att det blir så bra som jag vet att det kan bli med de grejer jag har där.

/byZan

Posted
Jag tror vi är på jakt efter samma upplevelse! :)

Har du vägarna förbi Alnö får du gärna komma och höra själv hur pass det stämmer.

Posted
Har du vägarna förbi Alnö får du gärna komma och höra själv hur pass det stämmer.

Tackar så mycket! Du är också välkommen om du är mot Göteborg. :)

Posted
Har du testat å dekke over tv´n når du spiller? som nevnt tidligere, fikk du noen endring? selv opplever jeg det som om det blev forbedring i djupleds perspektivet....

mvh

Inte ännu, men jag ska försöka nästa gång det är dags för en långlyssning :)

Guest Musicus
Posted
Inte ännu, men jag ska försöka nästa gång det är dags för en långlyssning :)

:)

mvh

Posted

Stör mig lite på att köks stereon låter bättre än den i tv-rummet :D Uppgraderade den i tv-rummet häromdagen med nya högtalare till QRS Cirrus :) I köket kör jag Sonus Faber Guarneri Memento men nu måste jag nog flytta tillbaka dom igen, känns surt :( Ställde dom just där men insåg att Memento är så mycket bättre, bara en sån sak som att köra cd jämfört med Sonos....blir en sådan enorm skillnad med min Marantz :D