Jump to content

En ovanligt svårtillverkad skivhylla


calle_jr

Recommended Posts

Med aktuell HH-volym (795 liter), 27Hz och portdjup 40cm ska spaltarean vara 1452cm2.

Om jag maximerar spaltens höjd till 64cm, så blir alltså spaltbredden 22,7cm.

Här ser vi halva hålet utmärkt med penna och förborrat i hörnen. Andra halvan är facket under;

DSC_3651.JPG

Såg att du också har en egenresonans vid ca 40 Hz i själva lådan. Kommer den att svänga nedåt också när lådan "öppnas" med porten eller avtar denna egenresonans?

Jag vet inte riktigt. HH har fler egenskaper än att dämpa. Exvis kan de fasvrida, så har jag tur kan det hända saker med den cutout jag har vid 40Hz. Eller så blir det sämre :unsure:

En annan fråga vad menas med begreppet portdjup är det måttet mot bakväggen?

Ja, porten är också en volym, med en portarea och ett portdjup.

Ska strax visa skiss på nuvarande utseende.

Link to comment
Share on other sites

Här ser vi halva hålet utmärkt med penna och förborrat i hörnen. Andra halvan är facket under;

http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...la/DSC_3651.JPG

Jag vet inte riktigt. HH har fler egenskaper än att dämpa. Exvis kan de fasvrida, så har jag tur kan det hända saker med den cutout jag har vid 40Hz. Eller så blir det sämre :unsure:

Jag kanske uttryckte mig oklart men det är just fasvridningseffekten jag avsåg. Dvs luftfjädern som skickar en motfas våg tillbaka. Har förstått att den kan ha olika effekt beroende på material i lådan och konstruktionen i övrigt och lådans egensvängning. Många som försökt att tillverka egna Varitune har sett att de inte blir lika effektiva som Matts konstruktioner. Så några hemligheter måste finnas i lådan!? ;) Men frågan är vad som är kritiskt? Lådväggarnas tjocklek? Att öppningen är en faktor som är avgörande tillsammans med lådvolym har jag förstått och att lådan skall vara tät. Men i övrigt?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hallo....

Är lite rädd för att arean är för stor. Tänkte du göra den justerbar??

Gör en mätning med XTZ för att se vad som händer. Måste följa upp med mätningar.

Lägger upp dina mätningar under dagens lopp.

Link to comment
Share on other sites

Många som försökt att tillverka egna Varitune har sett att de inte blir lika effektiva som Matts konstruktioner. Så några hemligheter måste finnas i lådan!? ;) Men frågan är vad som är kritiskt?

Helt klart!

Det är nog bäst att Matts själv uttalar sig om det, men jag antar att en del ligger i konstruktionen och en inte så liten del ligger i tillämpningen, placering, tuning etc.

Man kan ju prova sig fram själv, men Matts som har lång erfarenhet kan hoppa över en rad steg som man inte själv genomskådar.

Jag skulle aldrig tillverka själv om det inte vore för den speciella måttanpassning som krävdes här och att jag måst justera och korrigera efterhand som jag bygger.

Färdiga V4 och V6 är helt oslagbara.

Man lär sig ju förhoppningsvis också lite när man gör det själv.

Här är en illustration på hur HH ser ut nu, port antaget avstämd till 27Hz;

Skivhylla_7_HH.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske uttryckte mig oklart men det är just fasvridningseffekten jag avsåg. Dvs luftfjädern som skickar en motfas våg tillbaka. Har förstått att den kan ha olika effekt beroende på material i lådan och konstruktionen i övrigt och lådans egensvängning. Många som försökt att tillverka egna Varitune har sett att de inte blir lika effektiva som Matts konstruktioner. Så några hemligheter måste finnas i lådan!? ;) Men frågan är vad som är kritiskt? Lådväggarnas tjocklek? Att öppningen är en faktor som är avgörande tillsammans med lådvolym har jag förstått och att lådan skall vara tät. Men i övrigt?

Calm

Calm

Klart det finns hemligheter. Påpekade för Calle att det hade varit enklare med ett par V6:or för vi hade haft större möjlighet att lösa problemet. Eller rättare sagt, vi hade löst problemet :)

Jag kan avslöja en hemlighet och det är att Varitunes är så mycket mer effektivare än att bygga DIY lådor.

Men jag tycker ändå att Calle ska försöka, det är ju så man lär sig.

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt och var det kring 27 Hz som önskades så blev det en lyckträff!

Hyser stor beundran för dylika DIY-projekt och framförallt när de är platsbygga och blir så snygga. Säga vad man vill om V4:or och V6:or, men inte får dom skönhetspriser. Här har du till och med fått in en V8:a utan att den syns! :mm:

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mätningar från igår.

Frekvenskurvan från LP.

Den röda är högtalare + subbar

Den gröna är bara högtalare

Den lila är med bara subbar

Calle130330Freq_zps3ab79b2b.jpg

Decaytiden under 200Hz är mycket längre jämfört med efter 200Hz. Den långa tiden behöver städas upp med hjälp av HH. Inte som vissa gör med att stoppa in bredbandsabsorbenter och dödar hela rummet. I Calles fall så ser det redan bra ut över 200Hz

Calle130330LP_zpsbc0b87ba.jpg

T30 ser bra ut förutom den 80Hz som sticker upp och detta ser man i CSD

runt 80Hz där deceytiden inte har behandlats. Denna mätning kommer från den röda frekvenskurvan.

Calle130330T30_zps5095a579.jpg

Burst decay

CalleBDLP2_zps604fc739.jpg

Så ser det ut i Calles rum.

Edited by Mctwins
Link to comment
Share on other sites

Calle!

Bara för att du skall ha nån referens på hur det ska se ut, så kommer här tre mätningar från ovanvåningen. :)

Referens_zpsd29c94e8.jpg

Reference1_zps5446748e.jpg

Referens3_zps4bc41374.jpg

Skalor på axlarna är identiska, mätprogram samt mätutrustningen är densamma.

Notera trycket i Burstdecayen där basen är jämn utan resonanser och decay tiden i CSD ligger hyfsat jämnt mellan låga och höga frekvenser.

Dessa mätningar är gjorda idag!

Edited by Mctwins
Link to comment
Share on other sites

Bara för att du skall ha nån referens på hur det ska se ut, så kommer här tre mätningar från ovanvåningen. :)

Otroligt!

Jag vet vilket jobb ni lagt ned på ovanvåningen, och också vilka möjligheter till fine tuning.

Och då låter det också därefter.

Jag har aldrig kunnat lyssna så starkt med bibehållet välmående som i det rummet.

Kroppen säger ifrån före öronen.

Vet du vid vilken tid ARTA ritar upp frekvensgången?

Link to comment
Share on other sites

Här kommer mätningar från igår.

Frekvenskurvan från LP.

Den röda är högtalare + subbar

Den gröna är bara högtalare

Den lila är med bara subbar

http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/...zps3ab79b2b.jpg

Decaytiden under 200Hz är mycket längre jämfört med efter 200Hz. Den långa tiden behöver städas upp med hjälp av HH. Inte som vissa gör med att stoppa in bredbandsabsorbenter och dödar hela rummet. I Calles fall så ser det redan bra ut över 200Hz

http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/...zpsbc0b87ba.jpg

T30 ser bra ut förutom den 80Hz som sticker upp och detta ser man i CSD

runt 80Hz där deceytiden inte har behandlats. Denna mätning kommer från den röda frekvenskurvan.

http://i1223.photobucket.com/albums/dd505/...zps5095a579.jpg

Så ser det ut i Calles rum.

80hz är väl tak/golv och ev samverkan med bredden?

Link to comment
Share on other sites

Otroligt!

Jag vet vilket jobb ni lagt ned på ovanvåningen, och också vilka möjligheter till fine tuning.

Och då låter det också därefter.

Jag har aldrig kunnat lyssna så starkt med bibehållet välmående som i det rummet.

Kroppen säger ifrån före öronen.

Man tackar.

Vet du vid vilken tid ARTA ritar upp frekvensgången?

Förstår nog inte din fråga. Vilken tid är du ute efter?

Om du menar från tiden noll till stegsvaret på impulse responsen, så kan jag ge dig den siffran.

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt och var det kring 27 Hz som önskades så blev det en lyckträff!

Hyser stor beundran för dylika DIY-projekt och framförallt när de är platsbygga och blir så snygga. Säga vad man vill om V4:or och V6:or, men inte får dom skönhetspriser. Här har du till och med fått in en V8:a utan att den syns! :mm:

Tack, calm!

V4 och V6 är ju på ett sätt mer flexibla, men V8 är ju rätt coolt :D

Förstår nog inte din fråga. Vilken tid är du ute efter?

Om du menar från tiden noll till stegsvaret på impulse responsen, så kan jag ge dig den siffran.

Jag vet inte riktigt vad ARTA kan visa, men det skulle vara intressant att studera responsen väldigt tidigt, typ 0-0,1ms eller ännu kortare, i högre upplösning.

PS. Ska mäta på porten i morgon bitti.

Link to comment
Share on other sites

Följer denna resa med stort intresse.!!

När ni mäter, använder ni periodic noice, Sweep eller mls?

Frågar egentligen inte för att jag för att jag förstår skillnaden mellan dessa, förutom att det låter annorlunda, utan mer för att "referensjämföra" med era mätningar... .

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Hallo..

Jag mäter med periodic noise och i 256k. Man kan mäta med swept-sine också i 256k. Frekvens kurvan och Burst decayen kommer att se likadan ut men i CSD så ser mätningen i sweep annorlunda ut.

Det står utförligt beskrivning i ARTA manualen för den som vill förkovra sig.

Link to comment
Share on other sites

PS. Ska mäta på porten i morgon bitti.

Försökte efterlikna uppställningen vid ARTA-mätning så noga som möjligt med XTZ Room Analyzer Pro ver 2.31.

Det går dock ej att mäta med så hög output i XTZ. Jag ställer det lika högt, men XTZ går i taket och kalibrerar om output.

Fullrange med båda subbar inkopplade.

HH med portdjup 40cm, porthöjd 64cm, portbredd 22,7cm (spaltarea 1452cm2).

Lyssningsposition mick-uppställning 3.39m från högtalare:

DSC_3658.JPG

Lyssningsposition RTA:

XTZ_2013-04-01-LP_RTA.JPG

Lyssningsposition Bas:

XTZ_2013-04-01-LP_Bas.JPG

Lyssningsposition Bas Efterklang:

XTZ_2013-04-01-LP_Bas-Efterklang.JPG

Lyssningsposition RT60:

XTZ_2013-04-01-LP_FullRange-RT60.JPG

Lyssningsposition Vattenfall:

XTZ_2013-04-01-LP_FullRange-WaterFall.JPG

Väldigt likt ARTA vad jag kan se. Ser dock inte den långa efterklangen vid 80Hz. Det ser ut att vara ganska jämnt kring 0.3s.

Link to comment
Share on other sites

Låter det lika högt i pinknoise, eller du kör med sweep på din XTZ. Konstigt att du inte kan höja utan att gå i taket i signalkedjan.

Svep. Det går vad jag vet inte köra rosa brus i XTZ.

Gör en mätning inne i lådan.

Mätning inuti port är på G, men fil-servern strejkar pga långa filnamn verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

Micken måste in i lådan, håll med ena handen och mät.

Det är bara jag och Ringo här, och jag har inte lärt honom varken hålla mickar eller starta XTZ.

Men jag fick in stativet!

Inuti HH;

DSC_3665.JPG

Inuti HH med full portarea 1452cm2 - Bas;

XTZ_2013-04-01-Inuti_HH-1452cm2-Bas.JPG

Inuti HH med full portarea 1452cm2 - Bas Efterklang;

XTZ_2013-04-01-Inuti_HH-1452cm2-Bas_Efterklang.JPG

Inuti HH med halv portarea 726cm2 - Bas;

XTZ_2013-04-01-Inuti_HH-726cm2-Bas.JPG

Inuti HH med halv portarea 726cm2 - Bas Efterklang;

XTZ_2013-04-01-Inuti_HH-726cm2-Bas_Efterklang.JPG

Inuti HH med halv portarea 726cm2 - Vattenfall;

XTZ_2013-04-01-Inuti_HH-726cm2-Waterfall.JPG

Den är ju inte direkt vad man skulle kalla smalbandig :Thinking: :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Hallo..

Jag mäter med periodic noise och i 256k. Man kan mäta med swept-sine också i 256k. Frekvens kurvan och Burst decayen kommer att se likadan ut men i CSD så ser mätningen i sweep annorlunda ut.

Det står utförligt beskrivning i ARTA manualen för den som vill förkovra sig.

Tack

Har märkt att dessa två ger ungefär samma svar men MLS annorlunda.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Är lite rädd för att du har gjort portarean för stor, brodern har nämnt detta tidigare vilket jag kan hålla med.

Du måste få fram en puckel på frekvenskurvan när du mäter inne i lådan. Detta betyder att din öppningsarea är fel. Vad du måste göra är att strypa öppningsarean tills en puckel finns inne i lådan. Den skall helst vara på 27Hz i ditt fall, samtidigt så måste trycket vara jämnt utanför porten. Då har du hittat rätt. Om detta ger resultat i din lyssningsposition så kan du skatta dig lycklig.

Får du inte detta så fungerar inte lådan i den positionen eller att din låda är fel.

Problemet är att vi fortfarande inte vet hur det såg ut vid denna hörna utan din låda. Hade du ett tryck där på 27Hz innan lådan byggdes? Detta är viktigt att veta. Kommer inte ihåg detta i våran diskussion men har för mig att du inte gjorde en mätning i den hörna utan din låda.

Som sagt, du måste börja strypa på öppningen och mäta igen. Micken så långt in i lådan som möjligt till höger.

Link to comment
Share on other sites

Du måste få fram en puckel på frekvenskurvan när du mäter inne i lådan. Detta betyder att din öppningsarea är fel. Vad du måste göra är att strypa öppningsarean tills en puckel finns inne i lådan. Den skall helst vara på 27Hz i ditt fall, samtidigt så måste trycket vara jämnt utanför porten. Då har du hittat rätt. Om detta ger resultat i din lyssningsposition så kan du skatta dig lycklig.

Tänkte just fråga vad calle_jr ska leta efter inne i lådan. Om jag förstår det rätt vill man ha en förhöjning (puckel) inne i lådan på den frekvens man vill åtgärda. Samtidigt vill man strax utanför öppningen ha en utplanad frekvenskurva för just denna frekvens?

Är det rätt uppfattat?

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...