Jump to content

Stockholms Musikmecka


calm

Recommended Posts

För ett antal år sedan traskade jag runt i Stockholm för att själv bilda mig en uppfattning om det som skrevs då, om att skivhandeln var död och i princip inga butiker fanns kvar. Bilden visade sig vara mer nyanserad än så och jag hittade ganska många butiker som jag inte hade en aning om. Ryktet var alltså ganska överdrivet då i vart fall.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...ic=5330&hl=

På sistånde så har jag läst om London att EMI:s flagskeppsbutik på Oxford Street lagt ner och ytterligare ett antal EMI-butiker för att rädda bolagets dåliga finanser.

Dags att ta en ny vända för att kolla in läget. Att det sammanfaller med jobbets stegmätartävling är en ren slump. :D;)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Varför inte börja på samma ställe där jag startade sist nämligen på Kungsholmen.

diversehifi002_zps70725c3b.jpg

Den här butiken har riktat in sig på segmentet reggae-fans och rastafaris. Tyvärr var den stängd denna söndag.

St:Eriksgatan 48 är adressen och ligger strax före St:Eriksbron på Kungsholmssidan.

http://www.soundkilla.se/

Som synes har de både cd och vinyl, nytt och begagnat, men mest kläder från stora stickade rastamössor till babykläder i dessa färger.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa butik som jag besökte då 2008, var denna som jag tror måste ha ett av stockholms sämsta affärslägen.

På Vasastanssidan av St:Eriksbron går en trappa ner som leder under bron.

Där låg denna butik som var riktigt bra sorterad vad gäller CD allt ifrån rock till jazz. Billig hyra kan jag tro, när man varken ser dagsljus eller kan undvika ljudet av framrusande tunnelbanetåg framför fönstret.

IMG_8089-1.jpg

Diamonds Records ser mer ut som ingången till en svartklubb.

Tyvärr har det dåliga läget tagit ut sin rätt.

diversehifi004_zps9b39bce7.jpg

Så här såg det ut nu. Man har tagit ner skylten helt enkelt.

Dörren såg i vart fall nymålad ut. :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Diamonds Records ser mer ut som ingången till en svartklubb.

Tyvärr har det dåliga läget tagit ut sin rätt.

http://i1180.photobucket.com/albums/x409/S...zps9b39bce7.jpg

Så här såg det ut nu. Man har tagit ner skylten helt enkelt.

Dörren såg i vart fall nymålad ut. :D

Calm

På Recordnerds finns en tråd om Utförsäljning Diamond Records Sthlm (17 feb 2012)

...skall bli intressant att följa med dig och din stegräknare ;)

Link to comment
Share on other sites

Nästa butik som jag besökte då 2008, var denna som jag tror måste ha ett av stockholms sämsta affärslägen.

På Vasastanssidan av St:Eriksbron går en trappa ner som leder under bron.

Där låg denna butik som var riktigt bra sorterad vad gäller CD allt ifrån rock till jazz. Billig hyra kan jag tro, när man varken ser dagsljus eller kan undvika ljudet av framrusande tunnelbanetåg framför fönstret.

Diamonds Records ser mer ut som ingången till en svartklubb.

Tyvärr har det dåliga läget tagit ut sin rätt.

Så här såg det ut nu. Man har tagit ner skylten helt enkelt.

Dörren såg i vart fall nymålad ut. :D

Calm

Såna här guidade turer uppskattas!

Som du konstaterade så är Diamond Records nedlagt.

http://recordnerds.se/post15800.html

Edit: Ok, svarade innnan jag läst hela tråden. Sorry för dubbelposten... :blush

Edited by tomano58
Link to comment
Share on other sites

Några 10-tal meter från The Beat Goes On ligger Skivbörsen. Trång är det och ett visst kaos verkar det vara. Har varit där för ett tag sedan och CD och vinyl av skiftande slag verkar vara deras melodi. En del svenskt vad jag kommer ihåg.

diversehifi007_zps308979c6.jpg

St:Eriksgatan 71

Calm

Link to comment
Share on other sites

Snett över gatan ligger Atlas Skivbörs St:Eriksgatan 78.

diversehifi009_zps0b2609d9.jpg

Välsorterad affär både med rock, pop och jazz. Stor andel CD, men också en växande vinylavdelning.

Här brukar jag regelbundet tråla lite fusion, jazz och övrigt.

Mycket nytt i begagnade skivor som kan vara recensionexemplar eller folk som testar och inte gillar vad de köpt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag traskar vidare och korsar S:t Eriksplan och kollar om denna lite udda butik finns kvar. Inget för gamlingar precis.

IMG_8160.jpg

Ser lite ruskigt ut och antar den är full med div. metallrock av olika slag. Deathmetal med upp och ner vända kors mm.

Men i lokalen där döden härskade förut ser det ut så här idag.

diversehifi025_zpsc295be47.jpg

Tydligen har man gått till de sälla webb-jaktmarkerna i stället och lämnat butiks-jordelivet. :D

http://www.repulsive.se/sv/

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest dicdac
En pålitlig butik som tycks ha en bra kundkrets är The Beats Goes On.

Välmatad med pop och rock från 60-tal och framåt.

Lite begagnat både i CD och Vinyl, men mest nýtt i CD.

(bild)

St:Eriksgatan 67 alldeles vi St:Eriksbrons fäste på Vasastanssidan. T-Bana till St:Eriksplan.

Calm

Ser ut som att det inte går så bra för deras webshop. Den blev tydligen hackad redan 2009, åtminnstone står det så på deras websida :D

se länk

http://www.beatgoeson.se/

Link to comment
Share on other sites

På högra sidan av St. Eriksgatan mot bron och St.Eriksplan i ryggen. Där låg men jag hoppas att butiken finns kvar. Jag vet inte vad den heter men man gick ner en halv trappa till den lilla butiken. Vid sidan av disken fanns det en trappa ner till ett stort hav av vinylskivor och CD-skivor. För flera år sedan var jag ofta där och köpte beggade skivor, det var faktiskt en riktig guldgruva. Butiken var bara öppen torsdag-lördag. Calm du vet säkert vilken butik jag menar, men finns den kvar?

Link to comment
Share on other sites

På höger sida med St:Eriksbron i ryggen säger du.

Måste vara Skivbörsen du menar.

En halvtrappa ner stämmer också men trångt i butiken upplever jag, möjligen fanns en del jag inte såg.

Calm

Ps haft en veckas uppehåll i mitt traskande pga av andra aktiviteter som jag återkommer till i ny tråd.

Link to comment
Share on other sites

Guest dicdac

@Calm

Jag saknar bilder på "Bengans" butik :) Jag har aldrig varit inne i deras butik men jag brukar köpa dom flesta cd-skivorna via deras web-shop. Har sett att dom faktiskt öppnat nya butiker, bla. en på söder i stockholm och om jag uppfattat det rätt så har dom också öppnat i Linköping. Roligt att se att det trots allt är en butik som hittat ett sätt att få lösamhet i skivförsäljningen.

Jag läste för övrigt i någon tidning att det ska öppna en vinyl-butik i Sundbyberg.

Edited by dicdac
Link to comment
Share on other sites

@Calm

Jag saknar bilder på "Bengans" butik :) Jag har aldrig varit inne i deras butik men jag brukar köpa dom flesta cd-skivorna via deras web-shop. Har sett att dom faktiskt öppnat nya butiker, bla. en på söder i stockholm och om jag uppfattat det rätt så har dom också öppnat i Linköping. Roligt att se att det trots allt är en butik som hittat ett sätt att få lösamhet i skivförsäljningen.

Jag läste för övrigt i någon tidning att det ska öppna en vinyl-butik i Sundbyberg.

Lugn vi kommer beta av hela stan en stadsdel i taget, när resdammet lagt sig efter Paris!

Det finns både nya och nygamla och nedlagda att konstatera!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag saknar bilder på "Bengans" butik :) Jag har aldrig varit inne i deras butik men jag brukar köpa dom flesta cd-skivorna via deras web-shop. Har sett att dom faktiskt öppnat nya butiker, bla. en på söder i stockholm och om jag uppfattat det rätt så har dom också öppnat i Linköping. Roligt att se att det trots allt är en butik som hittat ett sätt att få lösamhet i skivförsäljningen.

Om inte jag har helt fel så sköts "Bengans" internetbutik från staden där den ursprungliga butiken en gång slog upp dörrarna - nämligen Göteborg.

Link to comment
Share on other sites

Om inte jag har helt fel så sköts "Bengans" internetbutik från staden där den ursprungliga butiken en gång slog upp dörrarna - nämligen Göteborg.

Det verkar rimligt!

Butikerna i Sthlm är en av de kvarvarande som ännu har gott sortiment och inte bara 10 i topp. Mycket och växande vinyl.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Guest dicdac
Lugn vi kommer beta av hela stan en stadsdel i taget, när resdammet lagt sig efter Paris!

Det finns både nya och nygamla och nedlagda att konstatera!

Calm

Låter bra. Jag borde ha förstått att du hade läget under kontroll ;):)

Link to comment
Share on other sites

Guest dicdac
Om inte jag har helt fel så sköts "Bengans" internetbutik från staden där den ursprungliga butiken en gång slog upp dörrarna - nämligen Göteborg.

Stämmer bra det. Fick en leverans från Bengans i Göteborg idag som jag sitter och lyssnar på just nu.

Holly Cole, Night. Låter riktigt bra tycker jag :app:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har lugnet lagt sig lite efter Paris och Patricia Barber-resan så jag kan återvända till mina promenader.

Vi har just avverkat S:Eriksgatan från Kungsholmen till S:Eriksplan.

Vi befinner oss alltså här i området. Där The Beat Goes On, SkivBörsen, Record Hunter och Atlas Skivbörs ligger bara några hundra meter från varandra.

http://www.hitta.se/karta#vkid=iddSWZZZZs&...27139‏=1

Calm

Link to comment
Share on other sites

Går man över Rödabergsområdet ner till hörnan Rödabergsgatan och Torsgatan, hittar man detta vattenhål för älskare av äldre jazz. Vi pratar från 50-talet och sannolikt fram till 70-talet. Rödabergsgatan 9.

diversehifi016_zpse553ec26.jpg

Andra Jazz heter butiken och befolkas av riktiga jazznördar på jakt efter något rart orginal. Trång, nött och lite stökigt men till bredden fylld med gammal ädel vinyl. Priserna därefter. Frågade på en ganska ordinär Monica Zetterlund och priset låg på ca 2 tusen. Sparar man tillräckligt länge på prylar och andra slänger så stiger värdet onekligen.

http://www.andrajazz.com/

http://www.hitta.se/andrajazz/stockholm/00...an%2C+stockholm

Calm

Link to comment
Share on other sites

Då blev det lördag och Record Store Day!

På S:t Eriksgatan var det fest i butikerna med liveuppträdande och annat.

recordshopday1237_zps380f8cbf.jpg

Först på listan var The Beat Goes On

Här var det trots den trånga butiken riggat för olika spelningar.

recordshopday1236_zpse1a0e9d2.jpg

Vi fick en glimt av en tjej med ackgura som hette Fanny Holm

Trevligt med liveuppträdande och knökfyllt i lokalen.

På trottoaren fanns en del billiga CD-alster uppställda.

recordshopday1238_zpse132d756.jpg

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...