Jump to content

Recommended Posts

Posted

Följ med på en ovanligt avstressande semester, där lugnet råder på svedd lavabädd.

Jag och fru Bebop åkte till den unga republiken Kap Verde - 15 öar, varav 9 bebedda, drygt 500 km väster om SenegalAtlanten. Närmare bestämt till ön Sal, mest känd för sina stränder och sin halvöken

4352frubebopiknen.jpg

Kap Verde finns också en skatt av världsformat... :o och inte minst, en sund inställning till livet.

4089musica.jpg

• Replies 93
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Coolt!

Min farbror har berättat mycket o varmt om KapVerde. Han var där och byggde reningsverk. Du får kolla om de fungerar! ;)

Edited by sprudel
Posted

Nu är det visserligen redan garderat med musiken i säkert förvar men ingenting går ju upp mot att uppleva stämningar på plats. Cesaria Evora är närmast helgonförklarad i områden på andra sidan Atlanten men det är som bekant alltid svårt att bli profet i sitt eget land och efter denna resa har Bebop det slutliga svaret på hur det egentligen står till... :icon_smile_cool:

Det får vi också reda på genom att följa denna tråd... ;):mm:

evora03.JPG

Posted
Följ med på en ovanligt avstressande semester, där lugnet råder på svedd lavabädd.

Jag och fru Bebop åkte till den unga republiken Kap Verde - 15 öar, varav 9 bebedda, drygt 500 km väster om SenegalAtlanten. Närmare bestämt till ön Sal, mest känd för sina stränder och sin halvöken

4352frubebopiknen.jpg

Kap Verde finns också en skatt av världsformat... :o och inte minst, en sund inställning till livet.

4089musica.jpg

Trevligt med lite semesterbilder!

Jag anar att vi snart hamnar i musikaliska sammanhang.

Men stressa inte! ;)

Calm

Posted

Har också varit där, dock på Boa Vista. Avslappnad livsstil och levnadsglad musik som genomsyrar allt.

Bäst för egen del var dock valskådningen. 15 meter knölval med unge som hoppar bredvid båten var oförglömligt!

Posted

Nu byter jag ut hårtorken mot Staxlurar :) och albumet Café Atlantico från 1999 måste vara en milstolpe i den evoranska musikproduktionen sett ur ett rent återgivningsperspektiv. Det finns guldkorn på samtliga CD jag har kommit över men förstegets compensator kan vara inaktiverad fr.o.m. detta album.

En signal om vad som väntar runt hörnet och denna Lusafrica-produktion håller måttet även vid kritisk hörlurslyssning.

Innehållet är en kryddad blandning av musikgenrer från bägge sidor av Atlanten. För den som söker finns här t.ex. ådror av jazz, bossanova, salsa, afrorytmer och spansk gitarr. Allt framfört med Cesaria Evoras mycket personliga stil.

Musiksmak är ju subjektiv och själv fastnar jag lättast i de svängiga numren men här finns godbitar även på balladsidan och ännu en gång har jag fått bevisat att man inte behöver förstå textinnehållet fullt ut för att dras med i stämningar och känslor. Spår fyra, Paraiso di Atlantico, är en stillsam ballad som passar bra in i trådens tema... :icon_smile_cool::) Mina favoriter just nu är annars Vaquinha Mansa, den härligt svängiga Sorte och en karnevalsrapport från Cesaria Evoras födelseö São Vicente. Uppenbarligen kan det vara full fart i Carnaval de São Vicente och många resebyråer måste ha upptäckt öns attraktionskraft.

Cesaria Evora lämnade jordelivet i Mindelo på São Vicente den 17:e december 2011.

evora20.JPG

Posted

En av förklaringarna till den musikaliska kryddblandningen i Evora-samlingen skulle kunna vara att inspelningar gjorts på skilda håll och just detta album är som synes inspelat i sydöstra Frankrike och på Cuba. Man känner tydligt att här finns gott om pålägg :) men det hela har körts i mixern utan att ljudkvaliten har gått förlorad. När dragspelet dyker upp i finalspåret Terezinha kommer en stark känsla av latinamerikansk Vallenato. Därmed handlar det om música de las provincias och även här finns det en direkt anknytning till Atlanten... :icon_smile_cool:

Recall Studio i Pompignan kan räkna in albumet Café Atlantico till ett av sina Victoires de la Musique

- Best World Album Année 2000.

evora22.JPG

Posted
Därmed handlar det om música de las provincias och även här finns det en direkt anknytning till Atlanten... :icon_smile_cool:

Här kan det passa bra att knyta an lite till det näst största världshavet som lokalt heter Atlântico. En vanlig vy längs med sydkustens är de små typiska fiskebåtarna som vi närmast skulle benämna ekor av lite större modell. 3-5 man per båt beroende av fiskemetod (nät, lina, harpun, mussel- och skaldjursjakt). I bakgrunden skymtar ön Boa Vista

4106fiskarepatlantico.jpg

Man Atlanten visar också upp andra sidor på Kap Verde. Utanför västra delarna av Kap Verde pratar vi om djup upp emot 4,500 meter. Även på ett lugnt hav så är det är det ordentliga vattenpelare som reser sig när havet letar sig fram till stranden. Här en bild där syd möter väst på ett för övrigt lugnt hav.

4259hgavgor.jpg

En ofrivillig badgäst fick agera referens för att få en bättre bild av våghöjden.

4257vgormreferens.jpg

Just dessa vågor är en av attraktionerna på Kap Verde som drar till sig mängder av surfare av olika slag.

4434c.jpg

... och allt som går upp kommer alltid ner.

4444surfareomkull.jpg

Posted
Här kan det passa bra att knyta an lite till det näst största världshavet som lokalt heter Atlântico. En vanlig vy längs med sydkustens är de små typiska fiskebåtarna som vi närmast skulle benämna ekor av lite större modell. 3-5 man per båt beroende av fiskemetod (nät, lina, harpun, mussel- och skaldjursjakt). I bakgrunden skymtar ön Boa Vista

http://imageshack.us/a/img442/74/4106fiskarepatlantico.jpg

Man Atlanten visar också upp andra sidor på Kap Verde. Utanför västra delarna av Kap Verde pratar vi om djup upp emot 4,500 meter. Även på ett lugnt hav så är det är det ordentliga vattenpelare som reser sig när havet letar sig fram till stranden. Här en bild där syd möter väst på ett för övrigt lugnt hav.

http://imageshack.us/a/img195/9914/4259hgavgor.jpg

En ofrivillig badgäst fick agera referens för att få en bättre bild av våghöjden.

http://imageshack.us/a/img834/1051/4257vgormreferens.jpg

Just dessa vågor är en av attraktionerna på Kap Verde som drar till sig mängder av surfare av olika slag.

http://imageshack.us/a/img19/6028/4434c.jpg

... och allt som går upp kommer alltid ner.

http://imageshack.us/a/img560/216/4444surfareomkull.jpg

Aaahhh. :mm: :mm: Helt underbart :mm:

Posted
Här kan det passa bra att knyta an lite till det näst största världshavet som lokalt heter Atlântico.

Ett perfekt upplägg och un tema maritimo navigerar omedelbart in på ett av mina favoritalbum i Evora-kollektionen.

Dags att fiska upp Rogamar... :mm::icon_smile_cool:

evora12.JPG

Posted
Dags att fiska upp Rogamar... :mm::icon_smile_cool:

Jag googlade fram följande programförklaring om Rogamar:

The songs, as evidenced by the title of the album (which translates to "pray to the sea"), speak of love, loss, island life, and humankind within the context of the ocean. Water is the recurrent theme; it is present constantly, and is something to which life can be compared: it takes and it brings...

Vi håller oss alltså kvar vid havet, Kap Verdes livsnerv. Havet tar och havet ger, som sagt, men mest ger det. På Kap Verde får småskaligt fiske ett ansikte, och det är inte utan viss avund som jag njuter av skådespelet var dag kring hamnpiren. Jag bor också vid ett fiskeläge men här är havet söndertrålat av bl a västkustens flytande fiskeindustri.

Och där det finns människor finns det färglada båtar...

4567btar.jpg

4409btarpedralume.jpg

4625parbtar.jpg

Varje dag startades på piren bland förväntansfulla lokalmedborgare som inväntade morgonens fångster.

1157vntanppiren.jpg

1151vntanppiren.jpg

Posted
Och där det finns människor finns det färglada båtar...

Färgglada båtar kan ha en attraherande utstrålning, kanske beroende på färgvalet... :?::)

Båten kommer inte från Cabo Verde men här finns connections både till Atlanten och den afrikanska kontinenten.

scan0974.jpg

Posted

Albumet Rogamar har däremot definitiv koppling till både Atlanten, Kap Verde, Afrika och Europa. Inspelat 2006 på São Vicente och i Paris måste det ha varit en av milstolparna i Cesaria Evoras musikaliska livsresa.

evora23.JPG

Posted
De flesta båtarna ser ut att ha registreringsnummer. Ordning o reda.

Absolut, här ser vi ytterligare en variant och var kan då dessa bilder vara tagna... :?::Thinking:

Det handlar precis som Kap Verde om en ö-grupp. Den är betydligt mindre, består av fyra öar totalt och det omgärdande vattnet har avsevärt högre salthalt än ute i Atlanten. Solen skiner nog lika mycket men den vertikala vinkeln bör vara aningen mindre... :icon_smile_cool::)

Frågan är om ö-bor har en mer utvecklad känsla för färgglada båtdekorationer än fastlandsbefolkning eller om det bara beror på en större andel farkoster per capita... :?::D

scan0973.jpg

Posted
Det borde vara en ö-grupp i Karibien.

Men vilken :Thinking:

Ja, det borde det ju egentligen vara :) men avståndet härifrån är mindre än så. Det pågår ständigt ett rejält inflöde från Atlanten men det förekommer även ett vattenutbyte där det saltaste vattnet glider ut på ungefär 200 meters djup. Här finns en katedral där en outlöst bomb från andra världskriget fortfarande ligger kvar i altargången.

Båtar kräver underhåll även i varma vatten... :)

scan0971.jpg

Posted

Om vi börjar bakifrån så finns här en violin som bara den är värd skivans pris flera gånger om. Den dyker dessutom upp på skilda spår och mannen som hanterar instrumentet (det känns som en altfiol) på ett mästerligt och mycket känslofyllt sätt heter Julián Corrales Subida. Namnet har spansk anknytning och mycket riktigt kommer Señor Corrales Subida från Cuba.

Inspelningsmässigt handlar det om kvalitet med en slank tonal balans. Vid avlyssning i lurar har jag föredragit de tidigare Staxreferenserna då dessa kompenserar med en fylligare ljudkaraktär. Vid högtalarlyssning är det fullt njutbart med raka rör men sedan Compensator 1 råkade bli inkopplad låter det närmast magiskt i mina öron... :mm:

B.l.a. violinen fick exakt den kropp som förstärker närvarokänslan.

evora25.JPG

Posted
Det borde ju vara Medelhavet och då poppar Balearerna upp, men de består ju av 5 öar :unsure:

Nu är vi i rätt farvatten men måste närma oss den afrikanska kontinenten... :icon_smile_cool::)

scan0967.jpg

Posted
Nu är vi i rätt farvatten men måste närma oss den afrikanska kontinenten... :icon_smile_cool:

Med tanke på din CV misstänkte jag det, så jag antar att vi får närma oss miraklet i Mosta...

Posted
jag antar att vi får närma oss miraklet i Mosta...

Visst tusan!

De där ögonen är ju typiskt malteser, och djupa vatten är det.

Här kan man träffa på riktiga enstöringar som klarar höga tryck, exvis Sankte Persfisk.

Vackra landskap men lite grand som Östersjöns Bornholm.

Posted
Med tanke på din CV misstänkte jag det, så jag antar att vi får närma oss miraklet i Mosta...

Ett helt korrekt antagande och enligt Wikipedia skall det plötsligt vara sju öar som tillhör Republiken Malta... :o

Hörde bara talas om fyra och frågan blir då var gränsen går mellan öar, kobbar och skär... :?::)

Här ser vi den omtalade domen i Mosta för att klämma till med lite hifiterminologi... :)

scan0978.jpg

Posted
Visst tusan!

De där ögonen är ju typiskt malteser, och djupa vatten är det.

Här kan man träffa på riktiga enstöringar som klarar höga tryck, exvis Sankte Persfisk.

Vackra landskap men lite grand som Östersjöns Bornholm.

Nu har jag visserligen navigerat bort från huvudrutten men det går ju snabbt att styra tillbaka... :icon_smile_cool: Det fanns inte bara vattenfarkoster som var attraktivt dekorerade utan även de allmänna kommunikationsmedlen hade fått sin beskärda del. Kanske något för Västtrafik och Göteborgs kommunala gratisåkare att reflektera över när resorna, middagarna och den italienska spårvagnsrosten väl har satt sig... :?::diss::)

scan0969.jpg