Jump to content

Ett skandinaviskt lyssningsrum


JockeX

Recommended Posts

Den aspekten är tänkvärd. Den viftar man inte bort.

Jag kanske får omvärdera ang Spotify :Thinking:

Gör gärna det! För min del så när jag hittar musik jag verkligen tycker om så beställer jag skivan och låter itunes spara ner den i lossless-format. Jag finner att kvaliteten i spotify håller hög nivå i mycket material dock, men det ger en trevlig känsla att stödja artisten lite extra.

Link to comment
Share on other sites

Den aspekten är tänkvärd. Den viftar man inte bort.

Jag kanske får omvärdera ang Spotify :Thinking:

Ytterligare en aspekt kom från min svåger som kommit på att man kan sitta med spotify och lyssna medan man läser recensioner av skivor, och då se direkt om man håller med och skall lägga skivan på inköpslistan. Klockrent tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en aspekt kom från min svåger som kommit på att man kan sitta med spotify och lyssna medan man läser recensioner av skivor, och då se direkt om man håller med och skall lägga skivan på inköpslistan. Klockrent tycker jag.

Bra!

Förutom att musikerna inte får betalt har min misstanke varit att man slussas till musik som inte i första hand är bra utan vad som är kommersiellt gångbart.

Tänk själv; om en vänlig själ lyssnar på Kris Kristofferson. Vad ska vi tipsa honom om när han bläddrar på Spotify?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dynaudio Contour! Gissar på stativaren.

Nära vän till mig har denna model. Mkt bra högtalare. Stativare som spelar djupt med kontroll och en fin ljudbild totalt sätt. Har testart den mot golvhögtalare som kostat mer och slagit dem med råge. Spelar jämt med flera större golvare jag testat.

Grattis.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Dynaudio Contour! Gissar på stativaren.

Nära vän till mig har denna model. Mkt bra högtalare. Stativare som spelar djupt med kontroll och en fin ljudbild totalt sätt. Har testart den mot golvhögtalare som kostat mer och slagit dem med råge. Spelar jämt med flera större golvare jag testat.

Grattis.

En bra gissning, men den här bjässen väger 33kg styck. Det rör sig alltså om en Contour S3.4 :) Ju mer jag lyssnade på högre ljudvolymer desto mer märkte jag av begränsningarna som en stativare har, även om Focus 140 klarar av mer än de flesta normalgolvare. Vid direkt jämförelse mellan C1 mk2 och S3.4 så var det uppenbart även där, men än mer förvånande för mig var att jag föredrog ljudet som S3.4 levererade trots samma uppställning samt att ljudbilden var subjektivt bättre - framförallt i form av mer djup. Även med laborerande av uppställning med C1:orna kändes ljudbilden platt i jämförelse med S3.4. Kan ha varit rummet som spelade spratt och att bestyckningen på S3.4 passade rumsakustiken bättre, men efter det började jakten på ett par S3.4...

Här hemma placerade jag upp dem på exakt samma ställe som Focus 140, och det kändes perfekt omedelbart. Nästan lite för bra. :)

dxic.jpg

Edited by JockeX
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Måste passa på att uppdatera tråden... För ett tag sedan folierade jag mina S3.4:or i vitt, införskaffade en center i samma serie och gjorde samma sak. Utöver det passade jag på att uppgradera förstärkeri och DAC till Hegel H300 respektive HD20.

Borta är den otroligt vackra Primare I32, men det var ett lyft att dubbla effekten med tanke på de volymer som jag ibland spelar på.

FullSizeRender.jpg

Link to comment
Share on other sites

Måste passa på att uppdatera tråden... För ett tag sedan folierade jag mina S3.4:or i vitt, införskaffade en center i samma serie och gjorde samma sak.

Respekt :) Foliera är knepigt att få snyggt utan bubblor. Har du fixat det själv :o Det ser onekligen bra ut på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Respekt :) Foliera är knepigt att få snyggt utan bubblor. Har du fixat det själv :o Det ser onekligen bra ut på bilden.

Jo precis, jag gjorde det själv. Det finns fler bilder på minhembio:

http://www.minhembio.com/XavierJH/341330/

Det är lite pilligt det är det, men den folien jag använde var en av de dyrare man använder på bilar, och det var faktiskt inte så svårt att få det bubbelfritt. Jag skulle nog jämföra det lite med att tapetsera med easy-up-tapet. Ungefär i den svårighetsgraden Det kluriga är vinklar och skarvar. Att få bort bubblor kan vara så enkelt som att platta till dem, eller bara dra upp folien igen, köra lite värmepistol (eller som jag, hårfön), och sen återapplicera. Knifeless tape gjorde dessutom att jag inte behövde använda kniv/rakblad som skulle riskera att jag repade fanéret.

Link to comment
Share on other sites

Friskt vågat med full pott :mm:

Hur hårt sitter det? Kan du plocka bort det igen om längtan efter trä återvänder?

Enligt uppgift ska det gå att plocka bort utan åverkan. Nu har jag specifikt valt en dyrare vinylfolie som inte ens lämnar nått typ av spår efter sig. Jag övade på centern som inte är lika snyggt gjord, och där var det bara att riva bort efter ett par dagar och göra om, men nu när det suttit ett tag, och framförallt om vi tittar över några år framöver, så lär det sitta hyfsat bra (gissning). Tydligen ska man använda en värmepistol/hårfön vid borttag för att inte riskera att dra med sig fanér i processen. När/om det är dags börjar jag med centern igen så jag får in tekniken :)

Jag är i alla fall väldigt nöjd med resultatet, och framförallt är min bättre hälft nöjd som inte riktigt gillade hur körsbär gifte sig med mörkoljad ekparkett... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...