Jump to content

Recommended Posts

Posted

I och med att jag igår signade upp mig på Euphonia är det dags att presentera mig.

För bara några år sedan satt jag olyckligt vetande i vår gamla lägenhet med ett par Dali-golvare och en Focal-sub på 8 tum som spelade ner till 40hz. Dali-högtalarna hade följt med mig i ett tiotal år och spelade så pass bra att all musik gick att spela. Jag var dessutom helt ovetande om vad en bra ljudbild var och vad djup i en ljudbild var. Högtalarna pekade rakt framåt och var placerade på måfå. Strax innan flytten och under pappaledighetstid var det långa uppgraderingstankar. Tanken var i estetiska termer, vägghängda högtalare från DLS och ny receiver med kalibrering. Inte helt fel med barnsäkra högtalare högt upp på väggen.

Vardagsrummet i nya lägenheten var dock i det närmaste kvadratisk, 4.5x4.6x3.1m. Jag förstod inte hur basen kunde gå i sådana berg- och dalgångar som den gjorde. Helt otroligt. Alla med ett kvadratiskt rum vet vad detta innebär, och hur känslan är när man går in i ett rum med bra dimensioner kontra ett med dåliga.

Vägghängda högtalare var ingen höjdare heller, man kunde ju inte flytta eller vinkla dem som man ville. Nej det var dags för en rejäl uppgradering och nu skulle det göras ordentligt.

Posted
I och med att jag igår signade upp mig på Euphonia är det dags att presentera mig.

För bara några år sedan satt jag olyckligt vetande i vår gamla lägenhet med ett par Dali-golvare och en Focal-sub på 8 tum som spelade ner till 40hz. Dali-högtalarna hade följt med mig i ett tiotal år och spelade så pass bra att all musik gick att spela. Jag var dessutom helt ovetande om vad en bra ljudbild var och vad djup i en ljudbild var. Högtalarna pekade rakt framåt och var placerade på måfå. Strax innan flytten och under pappaledighetstid var det långa uppgraderingstankar. Tanken var i estetiska termer, vägghängda högtalare från DLS och ny receiver med kalibrering. Inte helt fel med barnsäkra högtalare högt upp på väggen.

Vardagsrummet i nya lägenheten var dock i det närmaste kvadratisk, 4.5x4.6x3.1m. Jag förstod inte hur basen kunde gå i sådana berg- och dalgångar som den gjorde. Helt otroligt. Alla med ett kvadratiskt rum vet vad detta innebär, och hur känslan är när man går in i ett rum med bra dimensioner kontra ett med dåliga.

Vägghängda högtalare var ingen höjdare heller, man kunde ju inte flytta eller vinkla dem som man ville. Nej det var dags för en rejäl uppgradering och nu skulle det göras ordentligt.

Välkommen hit!

Guest Musicus
Posted

Velkommen og spennnede med en oppgraderings tråd med engang :) ...

mvh

Posted

I allt vad jag företar mig så är det en grundlig undersökning via google och forum som görs. Ett evigt googlande helt enkelt. Jag började lära mig om vad akustik var för något. Högtalaruppställning. Högtalarmärken. Myter inom hifi. Alla eviga diskussioner om kablars vara eller icke vara.

I fallet hifi visade det sig, finnas en outsinlig mängd information. Trots allt är ljud subjektivt. Det var enklare att googla på bilar eller teknikprylar om vi säger så...

Posted

Så efter ett googlande och lyssnande hos kompisar eller i butiker, så närmade jag mig vilket högtalarmärke jag skulle inrikta mig på.

Valet föll på Dynaudio. Jag har en faiblesse för företag som gör allt inhouse, och filosofin och ljudet tilltalade mig. Faktum var att jag faktiskt inte hann lyssna igenom så många märken innan jag hittade högtalaren som passade mig och mitt rum. Högtalarna blev Focus 140.

Dessa stativare som låter mycket större än vad de är fick en partner i Primare I32. En dansk och en svensk. Hemlånet visade sig vara lyckat - helt plötsligt, givetvis pga två källor till "djup"bas istället för en sub, så fick jag höra hela basregistret, med ett ordentligt rumsstöd. Rumsmoder, ett begrepp jag senare skulle lära mig, skulle dock förstöra vissa låtar ändå och andra skulle få en subjektivt trevlig, men färgad bas.

primaresoundsofscience4.jpg

Posted

Så en dag, så besökte jag Audio Concepts lyssningsrum. Gurkan, som han kallas på detta forum visade mig ett par högtalare i miljonklassen utanför, och ett par i halvmiljonklassen inne i det som kallas för ett Svanå-rum som jag märkt diskuteras en hel del på detta forum. (jag har läst igenom bildforumsavdelningen en bra stund innan jag reggat mig här, därför känner jag nu till vem det var som visade mig runt på Audio Concept...)

Jag vart golvad. En mp3:a med ett trumsolo spelades inne i detta underbara rum. Nu fattade jag vad akustik innebar och hur det kunde förändra lyssningsupplevelsen. Ljudet kom från alla håll och kanter. Djupledes, höjdledes, sidledes. Det var som att sitta mitt inne i ett trumset.

Det var detta som gjorde att jag på allvar började med denna hobbyn. Har inte kommit jättelångt ännu, och är begränsade med ett vardagsrum där min bättre hälft också måste vistas. Men en dag kommer flytten till hus och då kommer det bli ett riktigt dedikerat rum. Resan är inte slut ännu.

Men det var ändå dags att se vad jag kunde göra åt akustiken i mitt vardagsrum. Förstareflexer, basfällor. Jag hittade ett företag, en avknoppning från Skype tydligen, som skapade canvastavlor som dubblerade som absorbenter. Ett långt sökande efter motiv som passade min bättre hälft påbörjades och det resulterade i några motiv som trycktes upp på dessa absorbenter.

soundsofscience.jpg

Posted

Jag smög även in dessa två tavlor, som dock inte föll i god jord hos min bättre hälft. De står tyvärr undangömda men tas fram när det är dags för lyssning och tar förstareflexer. När det väl är dags för lyssning är det lite manuellt arbete som ska till innan man kan sätta sig ner och njuta ordentligt, men det är det värt.

primaresoundsofscience3.jpg

Posted

Tack för välkommandet. Kul att vara här och skriva istället för att bara läsa.

Vi fortsätter med akustiken... fyra stycken basfällor, så kallade superchunk corners ställdes upp. Två bakom soffan och två till vänster resp höger om soffan. Dessa städade faktiskt upp lite över 80hz, men gjorde inte mycket mer under 80hz då jag försökte göra allt så osynligt som möjligt och inte kunde täcka hörnen från golv till tak som jag velat. Allt var frid och fröjd tills jag hittade låtar som träffade min sweetspot, 39hz.

Jisses vad rummet dånade när denna rumsmod träffades. Jag blev nästan förtvivlad. Kändes som +15db eller något. Till det mesta var det ett trevligt tillskott, men elektronisk musik som tryckte till på den sweetspoten var ingen höjdare.

Basfällorna hjälpte föga i denna regionen. Vad skulle man göra?

Lösningen blev en Anti-Mode Dual Core 2.0 från finska företaget Dspeaker. Jag får fixa till en bild vid senare tillfälle. Denna finurliga manick kan digitalt kalibrera ett givet intervall och lämna resten orört och skicka vidare en digital signal till nästföljande DAC. Helt perfekt. Och helt omedvetet var det från ytterliggare ett nordiskt land. Basen är otroligt bra givet förutsättningarna, men jag vet att när mina rumsmoder träffas så blir det något grötigt ändå pga efterklangen, men åtminstone dånar inte rummet och man kan njuta av musiken. Det finns inget riktigt substitut för helmholtzare om man har möjlighet till det.

Dual Coren ledde vidare en optisk signal till en Cambridge DacMagic Plus, men den har nyligen bytts ut, också helt omedvetet till ett nordiskt land, mot en Hegel HD20.

Posted
Absorbenterna kommer från Sounds of Science. Jag kollade först in ett företag som hette Desenio som också skapade absorbenter, men till slut föll valet på sofsci.

Aha, tycks vara något liknande. Märkte du någon skillnad med tavlorna på plats?

Posted
Aha, tycks vara något liknande. Märkte du någon skillnad med tavlorna på plats?

Skillnaden är enorm. Rent konkret är det första man märker att man kan obehindrat höja ljudvolymen till minst det dubbla utan att det låter jobbigt. Ljudbilden låser sig på plats och får en bättre tredimensionalitet. Istället för att störa mig på konstiga reflexer som kan misstas för en jobbig diskant, kan jag istället försvinna i musiken och glömma bort tiden.

Men med absorbenter har jag också märkt att högtalarna har en begränsning trots allt. Jag har visat upp en bild på Dynaudio Confidence C4 för min bättre hälft men fått ett surt svar tillbaka, så jag får hålla mig tills det är dags för det dedikerade rummet. Tills dess kanske jag undersöker lite andra alternativ på stativare som tar upp mindre plats, men vi får se vad som komma skall.

Posted (edited)
Jag smög även in dessa två tavlor, som dock inte föll i god jord hos min bättre hälft. De står tyvärr undangömda men tas fram när det är dags för lyssning och tar förstareflexer. När det väl är dags för lyssning är det lite manuellt arbete som ska till innan man kan sätta sig ner och njuta ordentligt, men det är det värt.

Välkommen.

Med dessa två intressen har du täckt upp det mesta, hifi och F1.

Mvh earwinSE

Edited by earwinSE
Posted
Skillnaden är enorm. Rent konkret är det första man märker att man kan obehindrat höja ljudvolymen till minst det dubbla utan att det låter jobbigt. Ljudbilden låser sig på plats och får en bättre tredimensionalitet. Istället för att störa mig på konstiga reflexer som kan misstas för en jobbig diskant, kan jag istället försvinna i musiken och glömma bort tiden.

Men med absorbenter har jag också märkt att högtalarna har en begränsning trots allt. Jag har visat upp en bild på Dynaudio Confidence C4 för min bättre hälft men fått ett surt svar tillbaka, så jag får hålla mig tills det är dags för det dedikerade rummet. Tills dess kanske jag undersöker lite andra alternativ på stativare som tar upp mindre plats, men vi får se vad som komma skall.

Kul. Fint att det finns akustikprodukter som fungerar trots att de inte ser ut som sådana brukar göra ;) . Borde vara en rykande åtgång på absorberande tavlor med tanke på det ekande kala inredningsmode ("ljust och fräscht") som gällt under en längre tid nu. Det ljudförstörande modet är väl dock på väg ut har jag läst......

Posted
Jag har visat upp en bild på Dynaudio Confidence C4 för min bättre hälft men fått ett surt svar tillbaka, så jag får hålla mig tills det är dags för det dedikerade rummet.

Jag var i en liknande situation och fick rådet "byt kärring", vilket var väl drastiskt :o:dry:

Krav på stram inredning kan vara svårt att hantera, men har stillat mig från en del vilda idéer.

Välkommen!

Posted
Jag var i en liknande situation och fick rådet "byt kärring", vilket var väl drastiskt :o:dry:

Krav på stram inredning kan vara svårt att hantera, men har stillat mig från en del vilda idéer.

Välkommen!

Nä byta kärring är ingen bra metod! :Shame On You:

Utvecklingen av nya hifiprodukter och akustiska lösningar går snabbare än produktionen av härliga och kärliga kvinnor. :D

Calm

Posted
Kul. Fint att det finns akustikprodukter som fungerar trots att de inte ser ut som sådana brukar göra ;) . Borde vara en rykande åtgång på absorberande tavlor med tanke på det ekande kala inredningsmode ("ljust och fräscht") som gällt under en längre tid nu. Det ljudförstörande modet är väl dock på väg ut har jag läst......

Jag är mer än nöjd. Gjorde en del undersökningsarbete och tyckte dessa absorbenter var vettiga ur flera synpunkter. De var testade av SP forskningsinstitut med mätdata, själva materialet var en typ av träfiber och inte mineralull/glasull eller liknande. Själva fästanordningen är två träbitar i vinkel så att man kan snabbt plocka ner och sätta tillbaka tavlan vid de tillfällen man är själv hemma och kan dra på volymen lite.

Drömmen är givetvis ett dedikerat lyssningsrum i framtiden och då ligger Svanå högt i kurs med tanke på den upplevelse jag fick på Audio Concept.

Posted

Välkommen!

Byte av fru är uteslutet. Jag tror personligen att en sådan enorm högtalare kanske drar något för mycket uppmärksamhet i vårt vardagsrum även om jag skulle få tillåtelse, men det är ju inte fel att drömma lite. :)

Posted
Byte av fru är uteslutet.

Tror fasen det...

man ska inte hålla på att spela in flera saker samtidigt, det brukar ta nog med tid i anspråk att få fason på nya högtalare ;)

Jag får väl också passa på att ställa mig i kön för välkomsthälsningarna :)

//Pan

Guest Musicus
Posted

Less is more, jeg spiller også med en lite mindre oppsetning og har du testet å legge en filt framfør tv´n når du spiller? det begynte jeg med for ikke så lenge siden og det var faktisk noen marginer å hente der med ;) ...

mvh

Posted

Välkommen JockeX!

Kul att se ännu ett rent och stilfullt system! Less is more som någon skrev innan...det blir mer och mer lockande...

...och instämmer bra i earwin:s kommentar!!!!

\\K-man

Posted
Med tanke på de ungdomligt valda motiven :) skulle kanske några tonåringar hemma i soffan kunna övertala din bättre hälft till konstant väggplacering... :?::icon_smile_cool: Inspirerande med alla nya trådar och nya system! :mm:

Ja, det dröjer dock en bra bit till innan min son som är 2,5 börjar närma sig tonåren bara, hehe. Tavlan är från Roy Lichtenstein ursprungligen, originalet finns uppställd på Tate Modern i London. Men jag är också den ende i mitt hushåll som uppskattar den som sagt... ;)

Posted
Less is more, jeg spiller også med en lite mindre oppsetning og har du testet å legge en filt framfør tv´n når du spiller? det begynte jeg med for ikke så lenge siden og det var faktisk noen marginer å hente der med ;) ...

mvh

Faktiskt inte. Tack för tipset!

Less is more ja. Jag är av den digitala generationen så det är i stort sett enbart apple lossless via itunes eller spotify. Faktum är att spotify var en stor anledning till att jag gav mig in i det här, det är otroligt roligt att vada igenom de stora musikarkiven som erbjuds. När jag ser tips på musik på forum så är det bara att söka, och oftast finner man.

Tack vare Bebops tråd om Romulus där det publicerades en låtlista ursprungligen från Calm (?) så har jag lyssnat igenom Iiro Rantala - Lost Heroes ett antal gånger, t.ex.

Posted
Faktiskt inte. Tack för tipset!

Less is more ja. Jag är av den digitala generationen så det är i stort sett enbart apple lossless via itunes eller spotify. Faktum är att spotify var en stor anledning till att jag gav mig in i det här, det är otroligt roligt att vada igenom de stora musikarkiven som erbjuds. När jag ser tips på musik på forum så är det bara att söka, och oftast finner man.

Tack vare Bebops tråd om Romulus där det publicerades en låtlista ursprungligen från Calm (?) så har jag lyssnat igenom Iiro Rantala - Lost Heroes ett antal gånger, t.ex.

Jag gillar också Roy L. häftiga tavlor och så gör också min kvinna så där är det inte något problem.

När det gäller musiktips som handlar om jazz så finns en del ytterligare att hämta i tråden "Den moderna jazzens utveckling" som rullat några år. Där kan du nog hitta en hel del om du gillar jazz.

Calm

Posted
Faktum är att spotify var en stor anledning till att jag gav mig in i det här, det är otroligt roligt att vada igenom de stora musikarkiven som erbjuds. När jag ser tips på musik på forum så är det bara att söka, och oftast finner man.

Den aspekten är tänkvärd. Den viftar man inte bort.

Jag kanske får omvärdera ang Spotify :Thinking: