Jump to content

Aesthetix Romulus och lite Transparent


Bebop

Recommended Posts

Kul med din kabelresa. Låter som att du detekterar tydliga skillnader i dina kommentarer. Har du blivit "upplyst" och mer pro kabelfunktionen? Har en hifiräv som du fått nya insikter? (väl menat). I så fall vet jag inte om man skall gratulera eller beklaga. Resan fortsätter till vägs ände. Rolig men komplicerad och ibland dyr. ;)

Hultafors. Kul. Varför???

Att inta en skeptisk inställning till allt som påstås är en yrkesskada. Yrkesmässigt arbetar jag bl a med att bygga stories om olika saker och försöker spinna på argument som lockar. Till stöd för detta gör vi mängder av kundundersökningar så att vi vet hur vi skall lägga upp argumentationen och vilka trådar vi skall spinna på för att få accept. Hifi-branschen är av samma skrot och korn. Det är inte lätt att tränga igenom vad som är verkligt och vad som är en schimär. Däremot är det ganska enkelt att skapa konstgjorda behov.

Men visst finns det skillnader mellan kablar. I det nu aktuella fallet så skulle jag tro att det nya MM2-konceptet står för 25 % av det jag upplevt och kanske 50 % är knutet till balanserad koppling. Jag upplevde stora skillnader även med Tellurium mellan RCA och XLR. Resten är någon form av inbillning/fåfänga som försvarar handlingen.

Om du avser vattenpasset så är det ett hjälpverktyg för att få högtalaren i plan. Om du undrar varför Hultafors, så har jag inget svar. Hade det varit gjort i polerad metall hade man säkert ersatt Hultafors med Sf - dock med samma funktion. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Att inta en skeptisk inställning till allt som påstås är en yrkesskada.

Det är samma här och den kanske har varit värre ändå. Det är möjligt att behandla denna yrkesskada. Jag jobbar hårt på det och har kommit till viss insikt som jag beskriver nedan.

I mitt gebit ingår som en stor del av yrket att ifrågasätta och vända och vrida på argument man bombarderas med. Vi jobbar efter vetenskap och beprövad erfarenhet. Utrymmen för tycke si och tycke så finns inte. I alla fall är det mycket starkt begränsat. Försäljarargument som visar visuellt attraktiva staplar och grafer är inte ens vatten värt i många fall. Vi är av lag tvungna att granska dessa argument vetenskapligt och jämföra mot vetenskapen. Skulle vi falla till föga för försäljarargument och testa produkter och behandlingstekniker som inte finns stöd för i vetenskapen (vilket är relativt vanligt) och har "oturen" att en patient behandling går åt pipan pga det, ligger vi pyrt till.

Vi har betydligt mindre av konstgjorda behov. Om vår hälsa sviktar är det inget konstgjort behov att få ordning på den. Möjligen är det det att höra om det är en Steinway eller Yammaha flygel vi hör i inspelningen i system ditten men inte möjligt i system datten. Våra behandlingsbehov kallas diagnoser. Då finns beskrivet i vetenskapen vilka behandlingar man skall och kan utföra för att komma till rätta med problemet. Dessutom med prognos för tillfrisknande eller hur länge det bör fungera, ofta i %. I andra branscher tex hifi branschen blir ingen hängd om man påstår si eller så utan riktig kunskap om det. Man får fortfarande sälja HiFi även om ens argument suger både här och där. Så är det alltså inte i min bransch. Man åker ut med huvudet före. HSAN och utredningar bedömer om man får fortsätta om gjort saker som är tveksamma. Det är i grunden ett bra sätt.

Det du beskriver om argument och teknik i marknadsföring behöver inte ta hänsyn till om det verkligen stämmer eller inte på samma sätt som i min bransch. Man kan skriva rätt mycket i marknadsföringen som inte har med sanningen att göra. Jag kan inte lova en patient bättring om det inte finns fog för det. Jag kan förstå att du som sitter mitt i detta bara ser allt i marknadsföringstekniken och genomskådar andras buffel och båg, med baktankar och psykologiska finesser i uppläggen mm, mm.

Det behöver du väl inte bry dig om. Det är väl bara att prova och se vad du själv tycker. Ibland kan argument från försäljare stämma med vad jag tycker och ibland, allt som oftast, stämmer det inte. Men ingen kan säga att det du upplever eller tycker är fel när du hör något eller inte hör något.

Problemet med många branscher är att det inte är grundat på de sorters utvärderingar om prestanda och resultat som leder fram till det vi kallar fakta och sanningar. Hur det helt enkelt är. Det är mycket tyckande från alla och en var. Jag menar verkligen inte att vi skall begära vetenskapligt hög säkerhet i alla argument för och emot i något så trivialt som musik och hifi. Snarare tvärt om, kanske.

I våra HiFi system finns inte möjlighet att på ett vetenskapligt sätt utvärdera prestanda i upplevelsen. Det handlar om känslor och hur vi gläds åt musikåtergivning och inte åt vetenskaplig fakta i mätningar mm. Mig veterligen finns ingen vetenskap eller metod kring subjektiv upplevelse av musikåtergivning. Därför menar jag att vi inte bör vara för skeptiska till prylar vi skall lyssna till innan vi lyssnat. Vi vet ju inte hur det kommer att ställa till känslorna kring vår upplevelse.

Om vi har förutfattade meningar om tex en kabel kanske vi blir negativt påverkade i upplevelsen av hur bra den egentligen är. Naturligtvis finns ju lika stor risk för motsatsen.

Det viktiga för oss HiFi entusiaster är därför att förhålla oss så neutrala vi kan inför nya produkter, tweeks och annat. Det är ju det enda vi har tills dags dato för att ta oss framåt.

Alltså Bebop! Var inte för skeptisk! Skit i att de försöker lura dig. Släpp fångarna loss, det är vår!

Link to comment
Share on other sites

Alltså Bebop! Var inte för skeptisk! Skit i att de försöker lura dig. Släpp fångarna loss, det är vår!

:D Riktigt så illa är det inte. Jag har testat och bytt sedan 1970-talet. Men jag har också gått på ett antal minor och lärt mig ett och annat. Filantropi kan vara hedersvärd men jag har andra intressen att tillgodose också. Så här års lägger jag mycket tid och resurser på båtliv och det är också en bransch där det påstås mycket och där förmågan att ta betalt för många gånger suspekta adjektiv är väl utvecklad.

En sund skepsis är bra och för min del säger den mig att fångarna får sitta inne ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske bör påpekas att alla omdömen om Nordost härinne med största säkerhet baseras på deras äldre produktlinje och att samma sak gäller där som med Transparent att de har tagit stora steg framåt från ett lite tunnt ljud som präglade framförallt de billigare modellerna.

Nordost har dessutom vissa starka kort som i mitt tycke väldigt få andra kabeltillverkare Transparent inkluderat kommer i närheten av, framförallt kanske öppenhet, dynamik och släpp från högtalarna.

Jag har en kabel på ingående nästa vecka ur den nya Norse2-serien ska bli intressant att se hur den står sig.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske bör påpekas att alla omdömen om Nordost härinne med största säkerhet baseras på deras äldre produktlinje och att samma sak gäller där som med Transparent att de har tagit stora steg framåt från ett lite tunnt ljud som präglade framförallt de billigare modellerna.

Så är det. Jag har inte lyssnat på de senaste Nordost-kablarna. Nordost gör kvalitetskablar och det gör även Transparent. Men precis som med mycket annat ställs man inför vägval. Jag har valt utifrån de egenskaper jag tycker känns viktigast. Sanningen sitter mellan var och ens öron och den påverkas naturligtvis också av den övriga uppsättningen, erfarenheter mm. Jag hade säkert levt lycklig med Nordost också. Men valet är gjort. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har de nyare Dynaudio högtalarna den typen av ingång som jag visade i post 59 Bebop?

Jag känner igen den typen av koppling men jag minns inte annat än att det var länge sedan jag såg sådana. Men det var inte hos Dynaudio. Att döma av de ordinarie kontakterna så är det en gammal bild. Högtalare med inbyggd radio :unsure::?:

Jag har följt Dynaudio i drygt 20 år och jag har aldrig sett någon sådan koppling hos dem. Möjligen kan det finnas något sådant bland deras studiohögtalare, men det vet jag inte. De nya modellerna har heller ingen BNC-koppling. Dynaudio använder uteslutande WBT NextGen kontakter utan biwirekoppling.

Link to comment
Share on other sites

Kommer bara ihåg fragment av ett gammalt test i H&M.Så nu har jag letat upp en bild på en Contour 1,1 som hade just en sådan kontakt.

http://i66.servimg.com/u/f66/14/46/14/66/p1070114.jpg

Trodde att det var sådana ingångar det handlade om på dina högtalare... :blush

Intressant. Jag kan inte minnas några sådana kontakter så jag gick också ut och letade på nätet och hittade en bild i recension. Men där saknas kontakten. Någon som har någon ide om vad man kan ha använt BNC-anslutning till?

http://www.tnt-audio.com/casse/contour1-1_e.html

Link to comment
Share on other sites

Så är det. Jag har inte lyssnat på de senaste Nordost-kablarna. Nordost gör kvalitetskablar och det gör även Transparent. Men precis som med mycket annat ställs man inför vägval. Jag har valt utifrån de egenskaper jag tycker känns viktigast. Sanningen sitter mellan var och ens öron och den påverkas naturligtvis också av den övriga uppsättningen, erfarenheter mm. Jag hade säkert levt lycklig med Nordost också. Men valet är gjort. ;)

Jag håller med dig i ditt resonemang. Man kommer till en punkt då man gör sitt val. Finns inga rätt eller fel. Däremot tycke och smak. Samma kabel kan förmedla olika ljud beroende hårdvaran. Gilla eller inte.

Jag har också valt Transparent genomgående på samtliga kablar i mitt system. För mig känns det logiskt att använda samma märke.

Även hårdvaran i mitt rack har över tid "råkat" bli av samma varumärke dock inte Transparent ;-) förutom på strömreningen.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Jag kan inte minnas några sådana kontakter så jag gick också ut och letade på nätet och hittade en bild i recension. Men där saknas kontakten. Någon som har någon ide om vad man kan ha använt BNC-anslutning till?

Jag skulle gissa på jordning om det inte vore för den märkliga kontakttypen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag spelat ett tag på mina nya Nordostkablar ur Norse2-serien och jodå dom är betydligt fullare i klangen än tidigare modeller, jag har mer bas än någonsin och de är samtidigt lite lugnare upptill men ändå mer upplösta.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag spelat ett tag på mina nya Nordostkablar ur Norse2-serien och jodå dom är betydligt fullare i klangen än tidigare modeller, jag har mer bas än någonsin och de är samtidigt lite lugnare upptill men ändå mer upplösta.

Det verkar som om Nordost och Transparent gått åt varsitt håll och därmed närmat sig varandra. Jag såg i en annons att även Valhalla kommit i en ny version där det yttre liknar Odin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag väcker liv i denna tråden igen eftersom jag har uppgraderat min CD/DAC [Aesthetix Romulus] till Signature-modell. Detta har jag "annonserat" i en annan tråd tidigare från i somras som jag repeterar här:

...//...

Jag börjar med översta kartongen och även där är Calm rätt på det. Bilden är dessutom något arrangerad eftersom det var ett par veckor sedan jag fick tillbaka min CD/DAC så jag har också hunnit spela en hel del med den. Skalet är det samma som tidigare.

tmxr.jpg

1zcq.jpg

... men där slutar likheterna.

Så här såg insidan ut tidigare

34rkn.jpg

Och så här ser den ut nu...

fozr.jpg

8ruh.jpg

Apexorca var inne på att jag hade en del problem med spelaren. Det stämmer också så samtidigt fick jag det fixat. Det var inga stora grejor men eftersom den ändå var iväg så gicks detta också igenom. Bl a har jag fått en helt ny släde som är i det närmsta ljudlös (Teac/Esoteric).

Men uppdateringen till Signature Edition omfattar följande uppdateringar:

  • Dacen kan nu ta DSD-filer
  • Helt ny Digital Signal Processor
  • Nya motstånd (Vishay Z-foil)
  • Nya kondingar från Peter Moncrief
  • Nya apparatfötter från Harmonic Resolution

För den som är mer förveten och med större teoretisk kunskap än jag och vill veta mer finns mer läsning att hitta här.

Och naturligtvis ingår ett litet bevis som klistrats på baksidan.

m513.jpg

Så vad är nu vitsen med allt detta? Jo, att det skall låta lite bättre. Bl a högre och jämnare upplösning över hela frekvensomfånget. Basen fortfarande djup men med mer kontur. Att basen är något fastare är lätt att konstatera. Men efter att ha varit borta från spelaren i två månader är det inte alldeles enkelt att detektera övriga skillnader i detalj men om mitt ljudminne inte är helt galet så märker jag en större livekänsla hos kvinnliga röster, men det kan också vara dagsformen. Men det låter mycket bra. Just den fastare basen ger en annan sorts klang som jag märker framför allt med klassisk musik. Det känns mer rätt nu.

Även om skillnaderna inte skall överdrivas, så menar jag att totalupplevelsen känns större och jag är jättenöjd. Och det bästa av allt... det kostar inte över halvmiljonen...

Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått snart ett halvår och jag är fortfarande nöjd. Men det är först nu jag kunnat prova att köra DSD-filer. För att göra det måste man fixa och trixa lite med PC'n eftersom Windows endast klarar att skicka ut 24/96, s k Class 1 (max "data rate" = 12MHz). För att klara högre format måste man ladda upp en drivrutin till PC'n som klarar Class 2 (där dataöverföringen ökar 40 gånger till 480 MHz) över USB. I mitt fall handlar det om en drivrutin från Wavelength, samma som Ayre använder till sina dacar.

Nu kan man även körs DSD-filer om programvara och DAC så tillåter. Jag kör med JRiver MC20 vilken klarar detta liksom nu min Romulus. För Mac-ägare fungerar också JRiver men till macarna finns också Audirvana som jag fått gott intryck av.

Vad jag inte visste är att JRiver också kan konvertera PCM-filer till DSD och köra över dem via USB-kabeln i DSD format. Tekniken kallas DoP, (DSD over PCM). Det är en öppen standard, vilket innebär att flera företag kan bidra till att utvecklar tekniken, vilket också sker. Här är den senaste uppdateringen av de utvecklare och bolag som hoppat på tåget.

WAjUjR.jpg

För den som vill läsa lite mer om DoP så rekommenderas följande hemsida: DSD-Guide

Som bekant förekommer det strider lite härvar om DSD är bättre än PCM eller omvänt. Den debatten ställer jag mig utanför. Jag har jämför vanlig CD i förhållande till CD konverterat till DSD i min anläggning.

Link to comment
Share on other sites

När väl drivrutinen är på plats, så återstår några små inställningar. I Windows måste man ändra max utformat till 24/192 i kontrollpanelen för ljudinställningar. I JRiver gör man följande inställningar i "DSP-panelen"

jjxtix.jpg

I den övre inrigningen väljer man helt enkelt DSD i DoP... Det innebär alltså att PCM-filerna (oavsett grundformat) konverteras om till DSD-filer som skickas ut till dacen. När man spelar upp sina rippade PCM-filer, så kan man se, som i det här fallet att grundformatet 16/44,1 skickas ut som 1-bitsfil i 2,8 MHz.

TRJWZ7.jpg

Och på panelen på dacen får man ytterligare ett kvitto

qm1GAO.jpg

Det finns lite olika metoder för dacen att hantera DSD-filerna. En del gör om dem till PCM-filer vilket känns lite bakvänt. Så sker inte i Romulus. Jim White på Aesthetix beskriver det så här:

The new section includes an advanced Xilinx gate-array which allows the DSP to be completely bypassed for pure DSD 1x and 2x operation. No alteration of DSD data occurs. Many DACs in the market that claim to play DSD actually convert the data to PCM and thereby completely lose the purpose of DSD operation.

Såvitt jag fattat det omvandlas DSD-filen direkt till analog signal av dacen och jag tror att det är så även Vivaldi gör det hela. Oavsett hur så låter det fantastiskt. Jag har tyckt det låtit bra tidigare också men det här är mer än vad jag förväntat mig. Det är precis som om ljudet rensas upp lite och inte låter så spretigt... mindre CD, s a s.

Men vän av ordning kan ju fråga sig om man inte får samma effekt med att konvertera om filer från 16/44,1 till t ex 24/192 (vilket man också kan göra i JRiver MC 20). Min reaktion på det testet är att det låter samma som 16/44,1. DSD-tekniken gör något annat som får det att låta bättre i mina öron.

I senaste HiFi News, skrev Jim Lesurf (scinece journalist) några funderingar kring detta om hur DSD vs 24/192 upplevs. Hans tes är att ultrasonic noise kan ge en indirekt påverkan av ljudets kvalitet beroend av vilken förstärkare man kör med, Han menar att det kan påverka slutstegens bias eller linjäritet och därmed distorsion och t o m dess stabilitet. Han avslutar med:

So if you find DSD/SACD sounds better or worse than 24/192, maybe you should experiment with different power amps and find out if that affects the differences you hear.

Det får vara hur det vill men den saken. Min elektronikkedja tycks dock passa förträffligt tillsammans med DSD. Jag hör och upplever det jag gör och det känns mycket bra.

Link to comment
Share on other sites

Även om skillnaderna inte skall överdrivas, så menar jag att totalupplevelsen känns större och jag är jättenöjd.

Ja, men så är det ju. Många, liksom du, har jättebra system. Att kvantifiera nyttan av en förbättring i dessa system är svårt. Även om det i någon sorts objektiv "mätbar" välljudskvantit (tex från 1-100) inte gör så många pinhål kan det ju ändå vara något som gör att man närmar sig verkligheten och att det ger en betydligt större förbättring rent upplevelsemässigt. Att man får lite ökad kontur i basen, samt en klarar friskare och mer verklig känsla i kvinnoröster, som du beskriver, tycker jag gör väldigt mycket för totalupplevelsen och upplevelsen kan då gå från bra till gåshud.

På denna höga musikåtergivningsnivå är det dessa små förbättringar som är roliga och avgörande. Därför blir det mer och mer nerderi av alltihop, när man kan höra skillnad på var man sätter fötterna under ett slutsteg eller när man byter några kondingar i en cd och vipps blir det bättre, kul.

Jag hörde den uppgradering du gjort på HiFi-Stället i Göteborg och det lät riktigt bra.

Avslutar med ett grattis till mer väljud hemma hos dig... och en fråga!

- Dina nya subbar. Har de kommit in mitt i detta CD fixande eller han du utvärdera en sak i taget? (ingen värdering i detta bara en nyfiken fråga, låter det bra är det bra oavsätt vägen dit)

Det ät lätt när man byter mycket att det till slut är svårt att veta vad som gjorde vad (om man nu är sådan att man vill veta det). Själv har jag i mitt senaste system utvärderat en pryl klart först innan jag satt in nästa och ibland gått tillbaka kopplat ur och i och testat igen för att veta vad som gjort vad med större säkerhet. Hur gjorde du?

Link to comment
Share on other sites

- Dina nya subbar. Har de kommit in mitt i detta CD fixande eller han du utvärdera en sak i taget? (ingen värdering i detta bara en nyfiken fråga, låter det bra är det bra oavsätt vägen dit)

Det ät lätt när man byter mycket att det till slut är svårt att veta vad som gjorde vad (om man nu är sådan att man vill veta det). Själv har jag i mitt senaste system utvärderat en pryl klart först innan jag satt in nästa och ibland gått tillbaka kopplat ur och i och testat igen för att veta vad som gjort vad med större säkerhet. Hur gjorde du?

Den förändringen som du refererade till avsåg avspelning av CD och rippade filer i PCM-format. Det omdömet baserades på uppgraderingen endast av spelaren som jag fick tillbaka i början av maj. Subbarna kom på plats i juli. Det inlägget (#78 ovan), som jag kopierat hit här skrevs i somras. Övriga från #79 är fräscha där DSD är den stora nyheten.

Det jag nu gjort är att aktiverat DSD-formatet, vilket inte var möjligt förrän jag fått ordning på drivrutinen i PC'n, vilket har varit en resa i sig ända tills både jag och Stylus satte ner foten. Den skillnaden är betydligt större än att spela CD i nya uppgraderingen. Alla mina rippade filer körs nu ut i DSD-format och CD-skivan har inte en "skuggan av en chans" för att uttrycka det sportsligt.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Alla mina rippade filer körs nu ut i DSD-format och CD-skivan har inte en "skuggan av en chans" för att uttrycka det sportsligt.

Bättre på alla? Jag har tyckt både ock när jag har testat, fast det kan kanske ha varit dagsformen som spelat in också!

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Bättre på alla? Jag har tyckt både ock när jag har testat, fast det kan kanske ha varit dagsformen som spelat in också!

/byZan

Nja... det återstår över 4,000 CD-plattor att spela. Men jag sitter inte och jämför i det oändliga. Jag kör ett 10-tal album som jag känner väl. Lite ECM, stråkkvartett, symfonisk musik, violinkonsert, sång, Bob Dylan etc. Musik som väl representerar det jag spelar. Därefter har jag bilden klar och fortsätter på inslagna spåret. Att springa upp och ner och koppla om fram och tillbaka och jämföra hela tiden trollbinder inte mig. Denna helgen har jag ägnat 4-5 timmar med jämförelser. Det räcker. Nu är det musik som gäller igen.

Den enda olägenhet denna nyfunna glädje lett till är att jag nu "måste" rippa" alla mina boxar; drygt 1,000 CD-album ytterligare... 20-25 per vecka och det är klart nästa höst.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Nja... det återstår över 4,000 CD-plattor att spela. Men jag sitter inte och jämför i det oändliga. Jag kör ett 10-tal album som jag känner väl. Lite ECM, stråkkvartett, symfonisk musik, violinkonsert, sång, Bob Dylan etc. Musik som väl representerar det jag spelar. Därefter har jag bilden klar och fortsätter på inslagna spåret. Att springa upp och ner och koppla om fram och tillbaka och jämföra hela tiden trollbinder inte mig. Denna helgen har jag ägnat 4-5 timmar med jämförelser. Det räcker. Nu är det musik som gäller igen.

Det är sunt att köra den modellen, jag gör i princip detsamma.

/byZan

Link to comment
Share on other sites

När väl drivrutinen är på plats, så återstår några små inställningar. I Windows måste man ändra max utformat till 24/192 i kontrollpanelen för ljudinställningar. I JRiver gör man följande inställningar i "DSP-panelen"

jjxtix.jpg

I den övre inrigningen väljer man helt enkelt DSD i DoP... Det innebär alltså att PCM-filerna (oavsett grundformat) konverteras om till DSD-filer som skickas ut till dacen. När man spelar upp sina rippade PCM-filer, så kan man se, som i det här fallet att grundformatet 16/44,1 skickas ut som 1-bitsfil i 2,8 MHz.

TRJWZ7.jpg

Och på panelen på dacen får man ytterligare ett kvitto

qm1GAO.jpg

Det finns lite olika metoder för dacen att hantera DSD-filerna. En del gör om dem till PCM-filer vilket känns lite bakvänt. Så sker inte i Romulus. Jim White på Aesthetix beskriver det så här:

The new section includes an advanced Xilinx gate-array which allows the DSP to be completely bypassed for pure DSD 1x and 2x operation. No alteration of DSD data occurs. Many DACs in the market that claim to play DSD actually convert the data to PCM and thereby completely lose the purpose of DSD operation.

Såvitt jag fattat det omvandlas DSD-filen direkt till analog signal av dacen och jag tror att det är så även Vivaldi gör det hela. Oavsett hur så låter det fantastiskt. Jag har tyckt det låtit bra tidigare också men det här är mer än vad jag förväntat mig. Det är precis som om ljudet rensas upp lite och inte låter så spretigt... mindre CD, s a s.

Men vän av ordning kan ju fråga sig om man inte får samma effekt med att konvertera om filer från 16/44,1 till t ex 24/192 (vilket man också kan göra i JRiver MC 20). Min reaktion på det testet är att det låter samma som 16/44,1. DSD-tekniken gör något annat som får det att låta bättre i mina öron.

I senaste HiFi News, skrev Jim Lesurf (scinece journalist) några funderingar kring detta om hur DSD vs 24/192 upplevs. Hans tes är att ultrasonic noise kan ge en indirekt påverkan av ljudets kvalitet beroend av vilken förstärkare man kör med, Han menar att det kan påverka slutstegens bias eller linjäritet och därmed distorsion och t o m dess stabilitet. Han avslutar med:

So if you find DSD/SACD sounds better or worse than 24/192, maybe you should experiment with different power amps and find out if that affects the differences you hear.

Det får vara hur det vill men den saken. Min elektronikkedja tycks dock passa förträffligt tillsammans med DSD. Jag hör och upplever det jag gör och det känns mycket bra.

Kul att fler än jag upplever skillnad. Jag försökte ju med en dåres envishet för något halvår sedan hävda att en upsamplad PCM till DXD eller 384 kHz lät bättre än 16/44.1. Person som inte längre finns kvar på forat hävdade ju att det var omöjligt att höra skillnad så jag var och förblev dåren, och därefter lade jag ner den tråden..

Nu ska man i och för sig ha klart för sig att många DSD är inspelade i PCM i original och kan därmed aldrig göras om till native DSD igen..

Tror det är många inspelningar man inte har 100% koll på oavsett vad konvolutet säger..

Jag upplever att DSD/SACD) låter bättre än upsampald DSD till DXD eller 384 kHz (kanske inte så konstigt), men att PCM upsamplad till DXD eller 384 i sin tur låter bättre än DSD/SACD.

Har du jämfört en vanlig native SACD men motsvarande album/fil som du "gjort om" från PCM till DSD som du skriver? Nyfiken på att höra vad du tyckte om det i så fall

mvh

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Har du jämfört en vanlig native SACD men motsvarande album/fil som du "gjort om" från PCM till DSD som du skriver? Nyfiken på att höra vad du tyckte om det i så fall

Nej, jag har ingen SACD-spelare. Mina SACD-plattor är rippade från PCM-lagret. Jag har en del nerladdade 24/48, 24/88,2, 24/96 och 24/176 och även när dessa konverteras till DSD-filer tycker jag det låter bättre. Det är i huvusak symfonisk musik och stråkarna får en annan klang och ton som låter naturligare än i PCM. Det går s a s dra på mer utan att det känns för påträngande. Detaljer som slagverkarna ger ifrån sig låter som de stod i rummet, likaså "staccatokomp" (när de studsar stråkarna över strängarna) står fram mycket ledigare, eller hur det skall uttryckas. DSD-tekniken, även med konverterade PCM-filer gör något med ljudet i min set-up som slår an på min njutningsnerv, helt enkelt. Vad det är vet jag inte men det finns ju ett antal bolag som intresserat sig för detta som framgår i mitt tidiga inlägg och man får väl anta att det är på goda grunder. De har i vart fall kopplat grepp på mig.

Jag har laddat ner 7-8 album i DSD-format från High Definition Tape Transfer (digitala mastrar direkt från originalbanden från 1958-1960). Innan jag fick ordning på drivrutinen i PC'n konverterades de om gh Definition Tape Transfer (digitala mastrar direkt från originalbanden från 1958-1960). Innan jag fick ordning på drivrutinen i PC'n konverterades de om till PCM 24/96. Det lät också bra. Nu kör jag filerna som DSD så klart, men jag har inte jämfört aktivt mellan formaten ännu på samma aktiva sätt ännu. Men det skall jag göra nästa gång andan faller på.

Hur mycket som beror på PCM kontra DSD eller Aesthetix lösning i sammanhanget kan man ju fundera på. Det har ju ingen betydelse. Jag väljer ändå det jag tycker låter bäst.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Nej, jag har ingen SACD-spelare. Mina SACD-plattor är rippade från PCM-lagret. Jag har en del nerladdade 24/48, 24/88,2, 24/96 och 24/176 och även när dessa konverteras till DSD-filer tycker jag det låter bättre. Det är i huvusak symfonisk musik och stråkarna får en annan klang och ton som låter naturligare än i PCM. Det går s a s dra på mer utan att det känns för påträngande. Detaljer som slagverkarna ger ifrån sig låter som de stod i rummet, likaså "staccatokomp" (när de studsar stråkarna över strängarna) står fram mycket ledigare, eller hur det skall uttryckas. DSD-tekniken, även med konverterade PCM-filer gör något med ljudet i min set-up som slår an på min njutningsnerv, helt enkelt. Vad det är vet jag inte men det finns ju ett antal bolag som intresserat sig för detta som framgår i mitt tidiga inlägg och man får väl anta att det är på goda grunder. De har i vart fall kopplat grepp på mig.

Jag har laddat ner 7-8 album i DSD-format från High Definition Tape Transfer (digitala mastrar direkt från originalbanden från 1958-1960). Innan jag fick ordning på drivrutinen i PC'n konverterades de om gh Definition Tape Transfer (digitala mastrar direkt från originalbanden från 1958-1960). Innan jag fick ordning på drivrutinen i PC'n konverterades de om till PCM 24/96. Det lät också bra. Nu kör jag filerna som DSD så klart, men jag har inte jämfört aktivt mellan formaten ännu på samma aktiva sätt ännu. Men det skall jag göra nästa gång andan faller på.

Hur mycket som beror på PCM kontra DSD eller Aesthetix lösning i sammanhanget kan man ju fundera på. Det har ju ingen betydelse. Jag väljer ändå det jag tycker låter bäst.

Hej

intressanta upplevelser. Kul!

Tror jag förstår ganska väl vad du menar.

/Pärr

Link to comment
Share on other sites

Härligt att se Romulus på plats igen.

När väl drivrutinen är på plats, så återstår några små inställningar. I Windows måste man ändra max utformat till 24/192 i kontrollpanelen för ljudinställningar.

En generell fråga; vad vill man att pc:ns ljudkort ska uträtta? Varför inte ta bort det? Det ställer ju bara till bekymmer! Kan inte JRiver ordna drivisar som inte använder windows ljudhantering?

Link to comment
Share on other sites

En generell fråga; vad vill man att pc:ns ljudkort ska uträtta? Varför inte ta bort det? Det ställer ju bara till bekymmer! Kan inte JRiver ordna drivisar som inte använder windows ljudhantering?

Det undrade jag med, hos mej bypassar j.river windows ljudhantering helt och hållet (använder den externa "DACens" drivrutiner), det borde den göra hos Bebop oxå, men jag har ingen aning om hur Aesthetixs drivisar funkar, men det låter väldigt bakvänt att man inte kan gå förbi windows? (Det har jag inte sett sedan några av dom första USB-drivrutinerna jag testade för 5-6 år sedan)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...