Jump to content

Aesthetix Romulus och lite Transparent

Bebop

Recommended Posts

• Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det handlar alltså om en CD-spelare/DAC från amerikanska Aesthetix.

4628aesthetix.jpg

Aesthetix är ett relativt nytt företag på HiFi-scenen som skapades och leds av Jim White som har ett förflutet hos Theta Digital där han bl a var en av männen bakom deras välrenomerade Cassablanca och Dreadnaught. För den som vill läsa mer om företaget och deras konstruktionsfilosifi kan läsa här.

Det här ska bli intressant att följa.

Har mestadels bara hört Aesthetix i vinylsammanhang och då via deras phonosteg Rhea.

Ligger Romulus i närheten av den ljudåtergivningen så lär den säkert falla många i smaken :mm:

Aesthetix har två digitalkällor på sin meny. Den ena heter Pandora och den andra heter Romulus, som är den jag köpt.

4633hgerfront.jpg

Skillnaden mellan dem är att Romulus har en CD-släde medan Pandora endast är en DAC. För övrigt är det samma innehåll.

Displaytexten är blå, vilket är sämsta tänkbara val av läsbarhetsskäl. Men i Aesthetix fall liksom med VTL, har man en varmare och inte så intensiv blå med inslag av rött i tonen, vilket gör att det blir rätt så OK ändå. Förövrigt är Aesthetix och VTL's yttre designad av samma designer (displayerna kommer från samma underleverantör), vilket gör att det går bra ihop rent estetixt, vilket jag tycker är en poäng.

4630display.jpg

Displayen visar tid och antal låtar/låt som spelas när det spelas CD plus lite olika repeatfunktioner i översta raden. Om man använder den som DAC visas vald samplingsfrekvens. Den indikerar även när den har digital kontakt (lock) och om utgångsignalen är fasvänd (hur det nu går till). Med knappen "Display" kan man släcka displayen helt (även från fjärren).

Romulus finns också med inbyggd volymkontroll som man regelerar upp och ner via fjärr eller genom att trycka på displayens vänstra kortsida (-) eller dess högra kortsida (+).

Det handlar alltså om en CD-spelare/DAC från amerikanska Aesthetix.

4628aesthetix.jpg

Aesthetix är ett relativt nytt företag på HiFi-scenen som skapades och leds av Jim White som har ett förflutet hos Theta Digital där han bl a var en av männen bakom deras välrenomerade Cassablanca och Dreadnaught. För den som vill läsa mer om företaget och deras konstruktionsfilosifi kan läsa här.

Spännande och kul!

Vi är "stand by" för fortsättningen! :mm:

Calm

Baksidan ser ut som de flesta CD-spelare/DAC:ar med diverse digitalingångar. Jag använder endast USB-ingången där jag använder en tämligen standard variant från engelska QED. Jag har också en s k "finkabel" i vit bomull för helt andra pengar men jag är inte människa att höra någon skillnad på annat sätt än att "finkabeln" ger avbrott då och då. Kontakterna är helt enkelt för dåliga och sladdriga. Så jag har valt en kabel med betydligt bättre kontakter.

4703ntousb.jpg

Under USB-ingången sitter en brytare som visare Class 1 eller 2 där 1 står för upp till 24/96 som är den programvaran som spelaren levereras med. I Class 2 höjs gränsen till 24/192 men det kräver annan programvara. Jag har den på en USB-sticka men har inte tagit tag i uppdatering. Det är heller inte så prioriterat då jag menar att 24/96 är tillräckligt och ställer dessutom lägre krav på prestanda från PC/laptop. Faktiskt räcker 16/44,1 väldigt, väldigt långt. Det finns ju t o m de som nöjer sig med mindre än så. :dry:

Mina nätkablar kommer genomgående från Transparent och här är det deras Premium Powerlink som får göra jobbet.

På vänstra baksidan finns både RCA och XLR-anslutningar. Även för signalvägarna använder jag mig av Transparent och då deras Music Link Ultra RCA. Mellan RIAA och försteg använder jag Music Link Ultra XLR vilken gjorde nytta där men här kunde jag inte höra någon som helst skillnad. Jag tog min kompis Nisse till hjälp, och han kunde heller inte höra några skillnader, så jag stannar vid RCA-anslutning.

4707rca.jpg

Instämmer med föregående talarna, fina bilder och det ska bli spännande att följa trådens utveckling.

Du beskrivit dina estetiska och funktionella prioriteter i den andra tråden, men inte gått in så mycket på de ljudmässiga. På vilka områden ville du förbättra på ljudet jämfört med din Audio Research?

Om jag förstått saken rätt så har du valt och köpt denna spelare. Då skulle det även vara intressant att höra om själva beslutsprocessen. Vilka produkter hade du möjlighet att utvärdera och i vilka sammanhang (mässdemo, butiksdemo, hemdemo m m)?

Du beskrivit dina estetiska och funktionella prioriteter i den andra tråden, men inte gått in så mycket på de ljudmässiga. På vilka områden ville du förbättra på ljudet jämfört med din Audio Research?

Om jag förstått saken rätt så har du valt och köpt denna spelare. Då skulle det även vara intressant att höra om själva beslutsprocessen. Vilka produkter hade du möjlighet att utvärdera och i vilka sammanhang (mässdemo, butiksdemo, hemdemo m m)?

Den främsta anledningen till att jag sålde min Audio Research var att att jag ville ha en spelare som jag tyckte passade in bättre rent estetiskt. Nu var det så att en kompis ville ha just en CD5:a så vi gjorde affär. Jag sökte m a o inget bättre eller annorlunda ljud i förstone. Jag hade inte ens planer på att byta just nu. Men det är klart att när man ändå byter, så vill jag i vart fall inte att det skulle bli sämre.

De spelare jag främst lyssnat på är Esoteric och Wadia då även de skulle passa tillsammans med VTL. Problemet är bara att få höra dem på hemmaplan tillsammans med det jag har. Inte omöjligt men bökigt när man bor 300-600 km från välsorterade butiker.

Återstår att förlita sig på tester och omdömen från personer jag litar på. Utifrån det valde jag Aesthetix men med option att få lämna tillbaka den om jag inte var nöjd. Jag kan redan nu säga att den stannar.

Fjärren är precis som Audio Research dito av ordinärt snitt men känns ändå inte riktigt så plastig som den ser ut. Den fyller sin funktion och jag är inte beredd att lägga några stora pengar på fjärrkontroller. Samtliga funktioner på CD-spelaren kan styras från fjärren.

4644fjrr.jpg

Innan det är dags att spela måste rören på plats. Här sitter två stycken 12AX7 och två 6922:or. Det tog en stund innan jag begrep hur man får av topplocket. Jag kunde inte hitta några skruvar som höll fast locket. Till slut kunde jag skönja något som såg ut som kardborreband. Och mycket riktigt... med lite milt våld var det bara att öppna upp. Det sitter 5 stycken fästpunkter varav ett syns nertill i bilden.

4639insida.jpg

Här ytterligare ett par bilder från innanmätet när locket ändå är av.

4641dac.jpg

4642innanmtet.jpg

Jag tyckte först att det här med kardborreband var lite väl billig lösning, men nu tycker jag det är ganska genialt. Att öppna för rörbyte går lätt som en plätt och kan göras på plats. Locket sitter som en smäck.

Den främsta anledningen till att jag sålde min Audio Research var att att jag ville ha en spelare som jag tyckte passade in bättre rent estetiskt. Nu var det så att en kompis ville ha just en CD5:a så vi gjorde affär. Jag sökte m a o inget bättre eller annorlunda ljud i förstone. Jag hade inte ens planer på att byta just nu. Men det är klart att när man ändå byter, så vill jag i vart fall inte att det skulle bli sämre.

De spelare jag främst lyssnat på är Esoteric och Wadia då även de skulle passa tillsammans med VTL. Problemet är bara att få höra dem på hemmaplan tillsammans med det jag har. Inte omöjligt men bökigt när man bor 300-600 km från välsorterade butiker.

Återstår att förlita sig på tester och omdömen från personer jag litar på. Utifrån det valde jag Aesthetix men med option att få lämna tillbaka den om jag inte var nöjd. Jag kan redan nu säga att den stannar.

Nu förstår jag.

Apropos att jämföra produkter på lika grunder så är min erfarenhet att det inte blir hemskt mycket lättare även om man är så lyckligt lottad att man bor inom gångavstånd till en av Nordens och säkert Europas bäst sorterade butiker. Även om många seriösa handlare är mycket tillmötesgående vad gäller möjligheter till hemmatester, så är den möjligheten i praktiken oftast begränsad till lagervaror. Jag tror att få är beredda att köpa in specifika produkter i den här prisklassen bara för att man ska testa. Man faller tillbaka på distributörernas demoenheter, och inte heller där är sortimentet heltäckande vad gäller de finare modellerna. I praktiken tror jag att det blir som du beskriver, att man gör sin hemläxa och sedan "chansar" på den mest sannolika kandidaten, förhoppningsvis med något slags returrrätt, lite oavsett var man bor. Det låter som det föll väl ut här, jag gratulerar och ser fram emot lyssningsintryck!

Grattis Bebop riktigt stilfull spelare mycket bättre än den svarta som jag lånade hem och jag hade gjort samma val som du

om det hade blivit en affär. Displayen påminner om den som min spelare har kanske att min går mer i blå-grön ton.

Ska bli spännande att höra dina intryck på hur den låter :mm:

Hade faktiskt tänkt att ta en lyssningsstund på Romulus på mässan härförleden, men pga av rumsstrul blev det inte av. Såg den dock live i svart variant.

Snygg men tycker nog att silver kan vara ett strå vassare!

Väntar med spänning på lyssningsintrycken.

Calm

Grattis igen och kul att höra om Romulus och dina intryck. Jag var själv mycket nära köp av Romulus.

Angående produktval så håller jag med om att det är svårt logistiskt att göra tester på hemmaplan. Jag är dock lyckligt lottat rent geografiskt. Dessutom är det ju ofta så att när man är erfaren av många års hifislit kan man rätt väl tolka andras upplevelse mm och dra egna slutsatser utan att lyssna själv. Väldigt ofta träffar man rätt med kvalificerade gissningar som stämmer när man väl testar själv. Testande är dock lärorikt och kul och man blir bättre på att registrera skillnader. Jag tycker dock testande ger en högre dimension av valen och förståelse för prestandan.

Jag betvivlar inte att Bebop har valt ett ljudmässigt mycket bra alternativ som passar honom. Min gissning är att den slår CD5an med råge. Vi får se om det stämmer.

Jag spänner fast mig och åker med.

Tack för lyckönskningarna :blush:

För någon månad sedan var jag hemma hos ByZan och Calm tillsammans med Euphoniavänner. Kabelmakare Calm hade förberett den spelningen med en låtlista som jag sparat... ;)

4647spellista.jpg

Vi delar i stort samma musiksmak även om min jazzpalett är lite bredare än Calms favoriter. Ett kvitto på det är att jag hade samtliga skivor som Calm letat fram sånär som på två där Lang Langs Chopin-CD fick ersätta Johan Westres dito. Karin Bremnes Gåte ved gåte ersattes av hennes Svarte björn.

4648spellista.jpg

4649spellista.jpg

Innan jag började min seriösa lyssning har spelaren gått från och till under totalt ca 100 timmar. Bl a med Nordost inbrännings-CD som har ett "terrorspår" för inbränning av elektronik. Om det kortar tiden eller om den ens har någon betydelse vet jag inte. Rent allmänt är jag mycket skeptisk till den här typen av tillbehör, men den skadar väl heller inte.

4652inbrnning.jpg

4654inbrnning.jpg

Nu är det äntligen dags för spelning. Först Calms lista och sedan skall jag plocka ut andra favoriter som ställer lite andra krav. I första omgången handlar det och har handlat om att spela CD-plattor. DAC-lyssningen tar vi lite längre fram.

Nu kör vi...

4658redo.jpg

Nu är det äntligen dags för spelning. Först Calms lista och sedan skall jag plocka ut andra favoriter som ställer lite andra krav. I första omgången handlar det och har handlat om att spela CD-plattor. DAC-lyssningen tar vi lite längre fram.

Nu kör vi...

4658redo.jpg

Ha en trevlig resa! :)

Grattis till en läcker spelare! Bra val. Den passar perfekt ihop med din övriga utrustning. Nu skall det bli spännande att ta del av dina lyssningsintryck. Du har ju en bra referens i din tidigare CD-spelare.

Shamrock

Edit.Stavfel

Edited by Shamrock

Tack för lyckönskningarna :blush:

För någon månad sedan var jag hemma hos ByZan och Calm tillsammans med Euphoniavänner. Kabelmakare Calm hade förberett den spelningen med en låtlista som jag sparat... ;)

4647spellista.jpg

Vi delar i stort samma musiksmak även om min jazzpalett är lite bredare än Calms favoriter. Ett kvitto på det är att jag hade samtliga skivor som Calm letat fram sånär som på två där Lang Langs Chopin-CD fick ersätta Johan Westres dito. Karin Bremnes Gåte ved gåte ersattes av hennes Svarte björn.

4648spellista.jpg

4649spellista.jpg

Innan jag började min seriösa lyssning har spelaren gått från och till under totalt ca 100 timmar. Bl a med Nordost inbrännings-CD som har ett "terrorspår" för inbränning av elektronik. Om det kortar tiden eller om den ens har någon betydelse vet jag inte. Rent allmänt är jag mycket skeptisk till den här typen av tillbehör, men den skadar väl heller inte.

4652inbrnning.jpg

4654inbrnning.jpg

Nu kör vi...

4658redo.jpg

Kul att listan kom till återanvändning!

Jag skulle nog också bytt Westre mot Lang Lang om inte det varit för att vi genom Amorina fått en så bra introduktion i inspelningstekniken kring den plattan. Lang Lang live i Goldener Saal i Musikverein i Wien går inte av för hackor den heller, speciellt inte om man hört den akustiken på plats.

Ser fram mot dina lyssningsresultat.

Calm

Jäkligt snyggt system, och högtalarna är en av de få i högre klass jag faktiskt hört och det lät minst sagt bra.

. Problemet är bara att få höra dem på hemmaplan tillsammans med det jag har. Inte omöjligt men bökigt när man bor 300-600 km från välsorterade butiker

Känns igen, alla produkter jag köper är blint efter idogt googlande och läsande på nätet.