Jump to content

Meridian 24/192 USB DAC

crion

Recommended Posts

Nejdå Calm, lite nya scenerier bara.. ;)

MExplorer3MicroUSB.jpg

USB 2.0 480Mbit/s micro-USB ger full bandbredd för 24/192KHz.

MExplorer4Optic.jpg

1. Fast 2,0V 3,5mm plugg för inkoppling till analogt försteg.

2. Mini toslink 3,5mm optisk 24/96KHz ut för anslutning till extern DAC, kan även mjukvaruuppgraderas på 10s med firmware till att bli full 24/192KHz ut över optisk S/PDIF om mottagarDAC erbjuder denna bandbredd in.

Anslutning 1 och 2 är kombinerat i ett uttag.

3. Hörlursuttag med förstärkning och digitalt styrd analog volymkontroll.

Edited by crion

Spännande. :)

I senaste numret av hi-fi+ testas också Meridian Explorer, och i ett stycke jämför testaren även med HRT microStreamer.

I ended with a quick spot of comparison, to the excellent, if more squared off, HRT microStreamer, which performs almost identical functions. In great fairness, the two are very close, and the differences are more horse-trading than one being dominant. In comparison, playing ‘Trouble’ by Ray LaMontagne, the HRT had a more precise and clearer bass line, while the Meridian was better at bringing out the sweetness and sonority of his voice. The former made me want to nod my head along to the music more, but the latter better brought out the emotion dripping from his voice and backing. There really isn’t much in it, but I found myself returning to the Meridian slightly more as a result of that richness of tone. But the great thing about both is they are ‘locally grown’; the Meridian designed and built on my side of the Atlantic, while the HRT can proudly run up the Stars and Stripes.

Meridian DACn var även med i shoot-out i What Hi Fi? i mars.

Helt klart kul med så många bra DACar till vettigt pris numera. :)

Edited by FFrrEEddRRiiKK

MExplorer5Internals.jpg

Ja det börjar bli ett riktigt getingbo i de lägre pristrakterna, mycket bra för konsumenten och jag tror en del äldre 10kkr DAC'ar + USB->SPDIF converters ligger lite risigt till i jämförelser med den nya generationen. Framförallt så sitter ju liksom i Da Vinci och Meridians 800 serie XMOS USB chipsetet som räknas som det bästa på marknaden i denna lilla pinne. Så den asynkrona lågjitter source delen håller högsta kvalite. Det bådar gott till de som endast vill åt det låga jittret i explorern och fortsätta köra på sin befintliga DAC via 24/96 eller 24/192 mini toslink optisk ut.

Burr Brown 24 bit / 384 kHz PCM5102 står för DAC-tjänsterna i Meridian Explorer.

Hörslursuttaget och preamp/toslink uttaget är båda aktiva kontinuerligt så det behövs inte göras någon inställning för att byta mellan att köra mot stereon och plugga in ett par snäckor tillfälligt. Smidigt i en stationär setup när man inte vill störa andra.

Edited by crion

Lånade hem denna för någon vecka sedan utav nyfikenhet.

Härlig liten pryl med solid byggkvalité!

Detaljrikedom, 3D och bredd var nog det som plockades fram fort.

Lite bassnål dock. :Thinking:

Absolut håller den låda men tyvärr inte som tex. Hegel HD25 som även hade svängarna förbi samtidigt.

Explorer har en fin "stage" men tyvärr hamnar sångaren för långt bak i nästan alla låtar.

Sångaren hamnade på något vis bakom instrumenten samt tonades ner i jämförelse med resterande på scenen/studion, vilket ledde till en lätt "rörig" ljudbild. Artisten tappade alltså fokus och det instrumentala tog plats.

Vet ej om den behöver någon inspelningstid eller ordentlig mini-usbkabel men jag körde rakt av med det som medföljde.

För det låga priset så kan det helt klart vara något för den som söker en liten smidig Usb dac. Har du däremot Datorn i fokus så måste man nog påkosta sig något värre.

Hoppas jag nu inte trampat på någon öm tå hos någon men så upplevde jag den hemma hos mig.

Kanske kan skriva kort om hur Hegel HD25/Entreq USB + Minimus uppförde sig någonstans också, ska försöka ta det inom kort.

Den fick spela i ett system beståendes utav Macbook pro (Flac/Wav via Amarra) -> Meridian Explorer -> ARC LS26 -> Mc302 -> 802D.

Testades aldrig med lurar.

/Fredstah

Lånade hem denna för någon vecka sedan utav nyfikenhet.

Härlig liten pryl med solid byggkvalité!

Detaljrikedom, 3D och bredd var nog det som plockades fram fort.

Lite bassnål dock. :Thinking:

Absolut håller den låda men tyvärr inte som tex. Hegel HD25 som även hade svängarna förbi samtidigt.

Explorer har en fin "stage" men tyvärr hamnar sångaren för långt bak i nästan alla låtar.

Sångaren hamnade på något vis bakom instrumenten samt tonades ner i jämförelse med resterande på scenen/studion, vilket ledde till en lätt "rörig" ljudbild. Artisten tappade alltså fokus och det instrumentala tog plats.

Vet ej om den behöver någon inspelningstid eller ordentlig mini-usbkabel men jag körde rakt av med det som medföljde.

För det låga priset så kan det helt klart vara något för den som söker en liten smidig Usb dac. Har du däremot Datorn i fokus så måste man nog påkosta sig något värre.

Hoppas jag nu inte trampat på någon öm tå hos någon men så upplevde jag den hemma hos mig.

Kanske kan skriva kort om hur Hegel HD25/Entreq USB + Minimus uppförde sig någonstans också, ska försöka ta det inom kort.

Den fick spela i ett system beståendes utav Macbook pro (Flac/Wav via Amarra) -> Meridian Explorer -> ARC LS26 -> Mc302 -> 802D.

Testades aldrig med lurar.

/Fredstah

Kul med lite dac-recensioner, observanta observationer i bra termer, om man bryr sig om att lyssna. Det gör man ju! :)

Hej Fred, vet inte om det är så produktivt att jämföra samma 2013 generation 3190kr vs 20.000kr combo. Det vore väl uppseendeväckande om den 6,3 x dyrare helt sprillans kombon inte hade råd och plats för separat linjär PSU, bättre avskiljning etc.

När jag tänker på det är det ju samma prisklass ratio som att jämföra Hegel/Entreq med förra generationens Meridian 808.3 CD/Streamer för 130.000kr ;)

Well on with the show..

MExplorer6wboxfinal.jpg

MExplorer7table.jpg

De tre lysdioderna lyser upp 1-3 stycken och står för:

1. 44.1KHz / 48KHz

2. 88.2KHz / 96KHz

3. 176,4KHz / 192KHz

Och det gör ju att man blir lite sugen på att föra över en del 24/192 material till laptopen från stora anläggningen för att få alla tre lysdioder tända. :4:

Edited by crion

Hej Fred, vet inte om det är så produktivt att jämföra samma 2013 generation 3190kr vs 20.000kr combo. Det vore väl uppseendeväckande om den 6,3 x dyrare helt sprillans kombon inte hade råd och plats för separat linjär PSU, bättre avskiljning etc.

När jag tänker på det är det ju samma prisklass ratio som att jämföra Hegel/Entreq med förra generationens Meridian 808.3 CD/Streamer för 130.000kr ;)

Well on with the show..

Så sant så :)

Ser fram emot att höra hur du upplever denna!