Absolute Audio Posted March 12, 2013 Author Posted March 12, 2013 Nyhetsflash! I helgen kommer vi även visa nya Korg DAC10 som det pratas om en hel del ute i världen! Denna gjordes i 1000ex vilket visade sej inte ens täcka behovet i Japan. Och sålde slut på någon månad. Vi får se och hoppas att Korg tillverkar en ny batch! Vi vet dock de flesta stora Japanska märkena laddar för DSD. Hursom tycker vi det kan vara intressant att visa vilken kvalitet en DAC i 6000kr klassen kan leverera med DSD. DAC10 spelar DSD64 & DSD128 och PCM upp till 24/192. Quote
vovven Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Nyhetsflash! I helgen kommer vi även visa nya Korg DAC10 som det pratas om en hel del ute i världen! Denna gjordes i 1000ex vilket visade sej inte ens täcka behovet i Japan. Och sålde slut på någon månad. Vi får se och hoppas att Korg tillverkar en ny batch! Vi vet dock de flesta stora Japanska märkena laddar för DSD. Hursom tycker vi det kan vara intressant att visa vilken kvalitet en DAC i 6000kr klassen kan leverera med DSD. DAC10 spelar DSD64 & DSD128 och PCM upp till 24/192. Ligger hemma med feber, någon som kan lämna input och den där korg DACén? Quote
calle_jr Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Mycket intressant! DSD har väl tidigare varit ett väldigt slutet format som egentligen bara kunde hanteras digitalt med en dedikerad spelare? Quote
plundin™ Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Mycket intressant! DSD har väl tidigare varit ett väldigt slutet format som egentligen bara kunde hanteras digitalt med en dedikerad spelare? Japp, ända till för ett par år sedan då en klipsk ung ryss kom på att med ett litet tillägg in din Sony Playstation så är det busenkelt att rippa dina SACD till iso-filer! /ptr Quote
Bebop Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Jag har inte förstått budskapet riktigt. Betyder det att jag kan rippa mina SACD diskar och lagra dem som högupplösta filer eller att jag kan avkoda DSD-formatet bakom SACD-plattorna? Eller är det speciella DSD-filer som är/kommer att bli tillgängliga för rippning/avkodning. Att kunna rippa mina SACD-plattor i fullformat hade varit toppen. Om det är det som nu blivit möjligt så är beställningen i det närmaste fullbordad. Skulle uppskatta några rader om vad som erbjuds. Quote
plundin™ Posted March 16, 2013 Posted March 16, 2013 Jag har inte fördjupat mig närmare på hur man gör, men man måste vad jag förstår ha en Sony Playstation vilkens mjukvara man uppdaterar, sedan skall det enkelt gå att rippa sina SACD till en så kallad ISO-fil (Skivavbild) som man kan spela, till tex foobar behövs en plugin som kan ge både en DSD-ström resp en PCM ström ut till din DAC. (Har ingen SPS själv, så jag har inte kunnat testa...) Vill man spela med j.river så måste man vad jag förstått ha en DSD-kompatibel DAC ansluten till datorn som kör programmet. Vill du veta mer får du googla, tror det finns nån artikel på comuter audiophile.com och en del skrivet på positive feedback, annars är det obskyra och halvolagliga ryska fildelningsajter som gäller, men sådan har jag ingen aning om hur man hittar... Kollar man positive feedback så verkar nästa stora audiofilgrej vara nedladdningsbara DSD-album... /ptr Quote
sprudel Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Du kan kolla länken om DSD. Som jag förstått det är det et utmärkt lagringsformat men besvärligt att hantera uppspelningen. http://dsd-guide.com/what-dsd-audio-simple-explanation http://dsd-guide.com/what-dsd-audio-simple-explanation Någon som inte är så förtjust i hypen DSD: http://www.wickeddigital.com.au/index.php/...igital-playback Quote
Absolute Audio Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 Jag har inte förstått budskapet riktigt. Betyder det att jag kan rippa mina SACD diskar och lagra dem som högupplösta filer eller att jag kan avkoda DSD-formatet bakom SACD-plattorna? Eller är det speciella DSD-filer som är/kommer att bli tillgängliga för rippning/avkodning. Att kunna rippa mina SACD-plattor i fullformat hade varit toppen. Om det är det som nu blivit möjligt så är beställningen i det närmaste fullbordad. Skulle uppskatta några rader om vad som erbjuds. Här kommer ett par rader: Det är så klart sant som Plundin skriver att du kan efter en del möda och besvär rippa SACD lagret på dina SACD skivor. Det du får ut då är en .ISO fil med all information. Du kan sedan göra om ISO filen till .dsf för att få det som delade spelbara filer. Men inget av detta är direkt oproblematiskt och kräver en icke uppgraderad Playstation3 vilket inte är det lättaste att hitta. För någon månad sedan startade vi sidan www.dsdfile.com där vi än så länge säljer Opus3 DSD Showcase 1 & 2 som innehåller blandade Opus3 inspelningar direkt från master tape till DSD(2.8MHz) eller dubbel DSD(5.6MHz). Och det var dessa som David tyckte till om ovan. Så största anledningen, som vi ser det, att kunna spela DSD är att ta del av ny musik. Eller gammal musik i en bättre utgåva närmre original mastertapen. Fler bolag är på gång, mestadels små entusiast bolag. Men vi har hört rycktas om en större spelare som funderar på att ge sej in i leken. Så vi märker att det är många som följer det vi pysslar med här ute i Järna. Än så länge är möjligheterna till nyinspelning i DSD begränsade till live eller studiolive upptagningar med musiker som kan spela så väl att de sätter låten i en tagning. Det finns väldigt lite editerings & processerings möjligheter utan att det kostar en förmögenhet. Men vi vet att det sker en utveckling där också. Formatet DSD kom till av den anledningen att arkiveringstekniker vars jobb var att digitalisera gamla rullband tyckte att det var för stor ljudskillnad mellan ursprungliga tapen och det som digitaliserats till PCM. Därav utvecklades DSD på universitet i Japan. Det var ett par år senare som Sony och Phillips köpte tekniken för SACD. Men sedan några år tillbaka har Sony börja släppa järngreppet om DSD och det är nu det börjar bli riktigt spännande. Anledningen varför Korg jobbar så intensivt med detta är för att Professorn bakom DSD och Korgs ägare är goda vänner! Och jag kan tänka mig att han har en eller två synpunkter på hur Sony hanterat detta underbara format. Quote
Absolute Audio Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 Glömde tillägga att vi kör idag också från 10:00-15:00 så kom förbi och lyssna! Quote
Muffin Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Som jag förstått det är det ett utmärkt lagringsformat men besvärligt att hantera uppspelningen. Sparade ner en testfil från dsdfile.com och spelade upp på JRiver i 24/96, låter jättebra ..........i sju sekunder , sen skall det buffras i 30 sekunder under tystnad, innan det körs sju sekunder ljud igen, osv! Det har jag inte varit med om tidigare. Tar väl tid att sampla om från 1/5,64Mhz till 24/96! Men som sagt det var mycket bra ljud! Quote
Richard Posted March 17, 2013 Posted March 17, 2013 Ska prova detsamma ikväll om hälsan tillåter, just nu stoppar nattens magsjuka dylika aktiviteter. Det hela är ju väldigt spännande, min okunskap runt dsd är närmast total. Eftersom jag lite går och grunnar på att köpa en ny dac sätter detta myror i huvudet med tanke på att alla dacar inte spelar formatet.... //Richar Quote
Absolute Audio Posted March 17, 2013 Author Posted March 17, 2013 (edited) Ska prova detsamma ikväll om hälsan tillåter, just nu stoppar nattens magsjuka dylika aktiviteter. Det hela är ju väldigt spännande, min okunskap runt dsd är närmast total. Eftersom jag lite går och grunnar på att köpa en ny dac sätter detta myror i huvudet med tanke på att alla dacar inte spelar formatet.... Det är definitivt att det är en viktig parameter om ny DAC ska inhandlas. Tror det var Absolute Sound som skrev att 2013 kommer bli DSD'ns år. Så fler tillverkare kommer ju implementera tekniken. Intressant dock att se vilka som är på hugget och vilka som inte är det. Som det nämndes går det att konvertera DSD till PCM någotsånär "on the fly" i många uppspelnings-mjukvaror. Att konvertera PCM till DSD går ju utmärkt vilket vi alla har hört eftersom väldigt många DACar enbart jobbar i DSD eller så kallad delta-sigma. För er som inte hängt med alls så kan jag bara snabbt förklara. DSD är gamla SACD tekniken i dator världen. För att spela det i dagsläget behövs en dator och en DSD kapabel DAC. Vi använder helst Audirvana för att spela upp filer både PCM(mp3, flac eller wav) & DSD. För er som är allergiska mot dator i hi-fi rummet finns det alternativ. T.ex Teac har en maskin som klarar DSD från skiva. Så du bränner ner filerna till en DVD och spelar dom på så sätt. Och vi hoppas innerligen att efter nästa uppgradering av Oppo 105 kommer du även kunna spela DSD filer från USB minne. Vilket gör att en dator behöver aldrig komma i närheten av stereon. edit: förtydligande Edited March 17, 2013 by Absolute Audio Quote
Recommended Posts