K-man Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 En liten rapport från en trevlig resa…nåja, själva resan kanske inte var så trevlig, men väl framme så! Efter ett antal försök att anlända till destinationen, så var det så dags. Då det blivit några hifiresor söderut denna höst, så kändes det naturligt att köra söderut även denna gång. För att inte tappa mer tid än nödvändigt så valde jag såklart motorvägen, det vet ju alla att Svenska motorvägar är snabbaste vägen! Min syn efter några kilometer! Chansen att Svensk motorväg skall vara snabbare än småvägar är väl just 50/50, och det är väl det de menar med denna skyltningen? :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 Jaja, det finns ju länder som har det än värre, och det ordnade upp sig och rätt som det var nådde man den hutlösa hastigheten av 110km/h!!!! Hua! Tycker motorvägar är , men ibland kan även dessa vägar bjuda på trevliga vyer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 Till slut kom jag i alla fall fram. Jag möttes vid parkeringen av min lots, som förde mig in genom rätt dörr. Nu var det bara att sätta igång, det skulle bli musik och skivor på både höjden och bredden. Lite snabb iordningställning av rummet för optimal musiklyssning, och sedan åkte snart första skivan i spelaren. Vid besök på denna plats får man alltid reda på lite info runt omkring musiken och musikerna innan man lyssnar, något som jag uppskattar mycket. Då jag vet lite mer om bakgrunden till olika stycken så ger det en annan nerv. Dessutom är det ju intrressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Skymning eller gryning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 I detta fall handlade det om skymning.....men i hifiressammanhang vet man aldrig....det kan ju hinna bli både ock Först ut på plan var denna skiva En underbar inspelning med härligt engagemang! Vi lyssnade på ett spår där Cellistiskan tränat på just detta stycke hela sitt Celloaktiva liv, och det märktes! Man känner i hela presentationen när det ligger mer än bara notavläsning i ett framförande....och det är då gåshuden framträder. Jag nämner inte så mycket mer om den, utan detta får bli en teaser då den kommer att dyka upp med en klart mer kvalificerad genomgång under musikdelen på forumet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 :evil: Retsticka! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Jag nämner inte så mycket mer om den, utan detta får bli en teaser då den kommer att dyka upp med en klart mer kvalificerad genomgång under musikdelen på forumet - Då kan jag säkert deltaga då jag (naturligtvis) har inspelningen på vinyl Du har helt rätt i att det är en mycket fin tolkning. Både Jacqueline Du Pré och Elgar är i och för sig värda att behandlas separat på vårt musikforum Mvh, Eliot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peber Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Öh, lite OT men... Det där staffliet, var kan man få tag på ett sånt? Fräckt! Sen...merabildermerabildermerabildermerabilder! /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 Retsticka....jag!!?? Håller helt med dig Eliot, de är värda en egen genomgång! ...och en koppling till vinylutgåvan då sitter galant! ..så spar den Vi ägnande oss helt åt musiken och vandrade igenom lite olika stilar och epoker....men jag förstår att den klassiska avdelningen är en del som står min värd lite extra varmt om hjärtat. Här fanns ett antal tidskrifter och böcker i ämnet, och han är även aktiv i en "konstellation" i ämnet. Känns bra att veta att den info jag får om skivorna innan spisning inte är helt tagna ur luften. Skivorna ja...det finns ett några att välja mellan...det är då skönt att ett program är lite uppsatt...annars är det hopplöst att bestämma sig för vilken....den är bra...och den...och den..och... Helt uppenbart faller det här ljus över utgåvarona! Den skarpsynte ser även ett antal kända böcker i ämnet...inte minst den bastanta "penguin guide to compact discs".... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 peber, vet inte vart just detta staffli kommer ifrån...det kan vi nog få redapå rätt som det är, men om du söker på "ministaffli" på någon sökmotor så får du träff på liknande. ...och mera bilder blir det ...har för mig att jag sett ministaffli på IKEA.... \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 Musiken rullar på, det kanar in på lite jazz, och faktiskt även en lite äldre popdänga med Tanita Tikaram och livet är lätt…plötsligt kommer en fråga…vill du ha kaffe…och då vet ni vad jag svarar, trots att musiken håller mig i sitt grepp! Kan i det ögonblicket inte heller missa denna underbara tingest som står placerad i en utav skivhyllorna. Tycker denna bild säger ganska mycket om hemmets invånare. Ordning och reda, noga påläst finsmakare, och ett stänk av konst. Där vi såg uppslagsverk om musik på förra bilden så ser vi här Vinguider…och såklart…musik…och hmmm…en högtalare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Lovande kombinationer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 Ja Bravo, så rätt så rätt! ...kaffedags var det... Vi börjar väl med en bild på elektroniken, det brukar ju uppskattas! Även i denna del av hemmet snackar vi om aktningsvärda produkter! :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Sonus Faber högtalare? Electra Amator II? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 twist of my sobriety? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peber Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Ursäkta att jag stör igen men jag fick faktiskt tag på ett ministaffli i kväll, exakt ett sånt som på bilden. De finns på Gallerix om någon mer är intresserad! Angående skivsamlingen, är det grammofonarkivet du är hos? /P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 Moccamaster, TechniWorm...och som om inte det räckte...Clubline! En kaffebryggare av rang alltså. Denna är inköpt efter Sladds rekommendationer, så vi ser vad mycket gott forumen för med sig Om vi nu efter kaffepausen och den goda glasstårtan förflyttar oss tillbaks in i lyssningsrummet, så är det väl lika bra vi fortsätter precis där vi var, fast nu släpper vi fokusen ifrån kaffet och fäster det på musiken igen. Och visst mangew, det är våra kära Sonus faber som är med som musikförmedlare i detta rum. Ekman får också ett rätt för låtgissningen, inte illa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 peber, inget att ursäkta sig för, det var bra information, jag skall ta en tur dit i helgen! Om vi är i grammofonarkivet…hehee…nej, men vi här hemma hos en sann musikälskare. Har man varit intresserad av musik i många år och engagerat satt sig in i detta, så får man lätt både en stor skivsamling och ett stort kunnande. Denna musikälskare utvecklade sitt intresse redan i skolåldern, och blev redan då lite tänd på den klassiska musiken, vilket ju passade bra med tanke på att stor del av musikundervisningen riktade sig däråt. Naturligtvis höll han tyst om detta, och lyssnade likt många andra på disco och techno istället… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 9, 2004 Author Share Posted November 9, 2004 Den klassiska musiken har alltså följt hela tiden, även under technoeran. Undan för undan har techno:n lämnats och in har jazz i alla dess former istället kommit. Även visor, blues och inte minst gärna sydamerikanska takter spisas nu med nöje! Man kan alltså säga att samlingen består av tidens skeenden och bjuder alltså på de mesta olika stilarna…men nu när jag skriver detta slår det mig att jag nog inte såg någon rock…alltså av det lite mer påtagliga slaget Åter dags för ett skivval, och det ni nu ser är alltså Euphonias musikchef Mattias! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 mkt imponerande skivsamling, jag räknade mina idag, har bara kommit upp i 240st =( har en lång väg att vandra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Det är inte alltid målet kommer först - det kan vara själva resan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nitram Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Copland elektronik? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekman Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 resan är ofta både roligast och mest lärorik ibland är det dock lite svårt att tänka så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fatpipe Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Jösses vad med skivor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Ja, det finns några rejäla musiksamlingar i sällskapet. Har sett eliots med egna ögon och kan föreställa mig Mattias och plundins... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted November 9, 2004 Share Posted November 9, 2004 Imponerande, imponerande..... å' så Sonus Faber, man får myskänslor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Vad gör man inte för musiken? peber kom med bra input vad det gäller stafflin. Finns även på "Claes i sjön", en lite mindre och smidigare variant. http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q11...3&ic=N&sw=10260 Mvh Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted November 10, 2004 Author Share Posted November 10, 2004 Jovisst är det en rejäl samling med skivor, men mer imponerande tycker jag att känslan och kunskapen runt omkring skivorna är. En stor hög med skivor kan köpas för pengar, men att ge samlingen en ”själ” fixar inga pengar! Det är väl lite det som skiljer nörden från wannabee:n Vid tillfällen likt denna träff så blir jag så fullt uppslukad av att njuta av musiken och dess varanden att allt runt omkring får ge vika. Tiden rusar och man bryr sig inte om världen utanför. Det är då man vet att man satsat på rätt ”hobby”! Dessutom så får man en kvittens om att det är musiken som är den viktiga grundpelaren, och att anläggningen och allt runt omkring ”bara” är till för att sprida musiken på ett njutningsfullt sätt. Jaja…kvällen gick vidare och skivorna avlöste varandra, jag bröt Mattias program ibland för frågor om lite olika musik och inspelningar/utgåvor samt angående några verk som jag varit med och framfört. Ville ju såklart höra vad han hade att säga om dem. Om det då visade sig att han inte hade så mycket koll på just de verken, så hade han genast lösning på var man skall få fram informationen, så jag är nu helt hundra på att vår musikavdelning kommer leva gott. Dessutom så har vi ju uppenbart ett antal till MYCKET kunniga medlemmar inom detta område! Här är ytterliggare ett par trevliga skivor som dök upp, och som kommer dyka upp under musikdelen på forumet…så en liten teaser till: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Mycket trevligt att se Mattias skivsamling - då förstår man var han hittar all sin inspiration - Jag tyckte också att det var snyggt med hyllorna där det var två rader CD-skivor där den övre var raden var lite innanför den undre så att man lätt kan komma åt CD-skivorna - jag har inte sett något liknande. Detta verkar vara ett dedicerat lyssningsrum K-man: trevligt reportage med fina bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted November 10, 2004 Share Posted November 10, 2004 Elektroniken är trevlig, och ger en god arom och smak vid rätt tillagning. Lyckades inte helbra när det begav sig men det gick ner ändå. Tror jag får skylla lite på ny kaffesort jag inte kan tillräckligt mycket om /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts