Jump to content

Johan Halvorsen

Guest BTS

Recommended Posts

Sedan länge är radion fastjusterad på P2 i bilen och på klassisk morgon idag hörde jag för första

gången i mitt liv Johan Halvorsen, Bojarernes Indtogsmarsch och mitt Norska blod kom i svallning. :mm::icon_smile_cool:;)

Jag har spanat in Johan Halvorsen: Orchestral Works, Vol. 1 med Neeme Järvi och BPO på Chandos till att börja med och

jag ser att det finns en del till. Frågan är vad som bör väljas av en nybörjare på Halvorsen. :Thinking::?::)

Första och fjärde volymen i Chandos Halvorsen cykel täcker dom mest underhållande bitarna, jag tycker att han är lite väl mycket same same norsk högromantik ( :blush ), det finns en ganska fin platta med kammarmusik av honom på 2L (superljud) för violin och piano, 2L har även en platta med Kristiansands blaserensemble där dom lirar Bojarenes inntogsmars och annat brassbandsgodis! (Den senare köper man bara för ljudet!)

Passacaglian på ett tema av Händel är nog hans mest kända verk, i original för Violin och Cello, men finns orkestrerat på Chandos vol. 4,...

/ptr

• 2 weeks later...

Bojarernes Indtogsmarsch har landat och av de två versionerna som numera finns i huset är det bara en som kommer att spelas snart igen. :mm:

BPO och Neeme JärviChandos håller inte måttet vare sig konstnärligt eller tekniskt, annat blir det på the world of The Military Band

Decca, här spritter det av liv och engagemang, här finns ett bett, en nerv och en härlig atmosfär i upptagningen. Tyvärr finns ingen fördjupande info

medskickat här, inte mer än att upptagningen ägt rum 1963 och är publicerad av Edition Wilhelm Hansen A/S.

IMG_0863-2_zps381abdd4.jpg