Guest BTS Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Sedan länge är radion fastjusterad på P2 i bilen och på klassisk morgon idag hörde jag för första gången i mitt liv Johan Halvorsen, Bojarernes Indtogsmarsch och mitt Norska blod kom i svallning. Jag har spanat in Johan Halvorsen: Orchestral Works, Vol. 1 med Neeme Järvi och BPO på Chandos till att börja med och jag ser att det finns en del till. Frågan är vad som bör väljas av en nybörjare på Halvorsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted March 5, 2013 Share Posted March 5, 2013 Första och fjärde volymen i Chandos Halvorsen cykel täcker dom mest underhållande bitarna, jag tycker att han är lite väl mycket same same norsk högromantik ( ), det finns en ganska fin platta med kammarmusik av honom på 2L (superljud) för violin och piano, 2L har även en platta med Kristiansands blaserensemble där dom lirar Bojarenes inntogsmars och annat brassbandsgodis! (Den senare köper man bara för ljudet!) Passacaglian på ett tema av Händel är nog hans mest kända verk, i original för Violin och Cello, men finns orkestrerat på Chandos vol. 4,... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted March 6, 2013 Share Posted March 6, 2013 (edited) Tack Plundin beställning lagd. Norsk högromantik är inne. Edited March 6, 2013 by BTS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Bojarernes Indtogsmarsch har landat och av de två versionerna som numera finns i huset är det bara en som kommer att spelas snart igen. BPO och Neeme Järvi på Chandos håller inte måttet vare sig konstnärligt eller tekniskt, annat blir det på the world of The Military Band på Decca, här spritter det av liv och engagemang, här finns ett bett, en nerv och en härlig atmosfär i upptagningen. Tyvärr finns ingen fördjupande info medskickat här, inte mer än att upptagningen ägt rum 1963 och är publicerad av Edition Wilhelm Hansen A/S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts